• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wystartowała większa marina w NCŻ

Katarzyna Moritz
20 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Otwarcie rozbudowanej mariny w NCŻ.


Po niemal roku zakończyła się rozbudowa mariny Narodowego Centrum Żeglarstwa w Gdańsku. Zyskała ona nowe pomosty, w sumie 100 miejsc do cumowania, przystanek tramwaju wodnego, ale też nowoczesny system, pozwalający na bezgotówkowe i wygodne rozliczanie się.



Czy często żeglujesz?

W środę w Narodowym Centrum Żeglarstwa w Górkach Zachodnich w Gdańsku, nastąpiło uroczyste otwarcie rozbudowanej i nowoczesnej mariny. Jest to, poza budową hali Leszka Blanika, kluczowa inwestycja Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu.

Rozbudowę rozpoczął nieżyjący już szef i twórca NCŻ - dr Krzysztof Zawalski. Przed śmiercią, w marcu zeszłego roku, zdołał jeszcze doprowadzić do opracowania projektu nowej części przystani i do pozyskania środków finansowych na jej budowę.

- To jest milowy krok dla naszego żeglarstwa i w zrównaniu naszych szans z Europą Zachodnią czy ze Stanami Zjednoczonymi. Obiecałem dopełnić to Krzysztofowi Zawalskiemu. Obecnie oddajemy do użytku inteligentną, ekologiczną marinę żeglarską. W tej chwili jest ona na 100 jednostek pływających. Jej ekologiczność wynika z tego, że istnieje możliwość odprowadzania nieczystości, można też pobrać wodę. Inteligenta dlatego, że przy pomocy karty magnetycznej będzie można bezobsługowo korzystać ze wszystkiego, co tutaj jest - wyjaśnia prof. Waldemar Moska, rektor AWFiS.

Prace przez rok prowadziła Hydrobudowa Gdańsk. Najpierw musiano rozebrać stary, drewniany pomost, pogłębiono basen przystani do 4,5 m i wzmocniono jego dno. Umocniono przyczółek, przy którym wybudowano nowy pirs (pomost prostopadły do nabrzeża NCŻ). Ma on prawie 115 m długości i 4 m szerokości, konstrukcję żelbetową, z płytą osadzoną na palach.

Od strony północnej znajdują się przy nim stanowiska cumownicze dla patrolowca Morskiego Oddziału Straży Granicznej z wydzieloną strefą odpraw granicznych jachtów obcych bander, statku ratowniczego Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR w Gdyni i statku inspekcyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni. Po drugiej stronie do pirsu są zamocowane pomosty pływające ze stanowiskami postojowymi dla 60 jachtów i łodzi, wyposażonymi w urządzenia cumownicze oraz w punkty poboru wody i energii elektrycznej. Na końcu pirsu jest przystanek tramwaju wodnego.

Poza jednostkami z uczelni, miejscami do cumowania są też zainteresowani prywatni armatorzy i NCŻ planuje je odpłatnie udostępniać. Ma to na celu zbilansowanie wydatków NCŻ.

- Szukamy jeszcze środków finansowych, by postawić radar. Dzięki temu, jeżeli ktoś wyśle sms-a z telefonu komórkowego, będzie można sobie zarezerwować tutaj miejsce, a radar będzie namierzał wszystkie jednostki przebywające w okolicy i informował o miejscach do cumowania i możliwości skorzystania z terenu mariny. Będzie to duże udogodnienie i - co ważne - obsługiwane bezgotówkowo - tłumaczy Moska.

To nie koniec inwestycji w NCŻ. Jest plan zacieśnienia współpracy z Polskim Związkiem Żeglarskim, który może dołożyć środki na nadbudowę budynku NCŻ, czy też zagospodarowanie sąsiedniej plaży do slipowania desek czy łódek. AWFiS chce także porozumieć się z ZTM i miastem, by w sąsiedztwie NCŻ powstał przystanek miejskiego autobusu.

Rozbudowa mariny wyniosła w sumie ponad 6,6 mln zł. Była finansowana z funduszy Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 oraz z dotacji Ministerstwa Sportu i Turystyki.

W najbliższą sobotę żeglarze będą mieli kolejny powód do radości. 23 maja w ramach obchodów Święta Miasta odbędzie się kolejne, dwunaste już Otwarcie Sezonu Żeglarskiego w Gdańsku. Dla wszystkich uczestników i mieszkańców Trójmiasta organizatorzy przygotowali szereg atrakcji w rejonie Targu Rybnego i na Motławie.

Wydarzenia

Otwarcie Sezonu Żeglarskiego (3 opinie)

(3 opinie)
festyn, zlot, pokaz, zawody / wyścigi

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (55) 8 zablokowanych

  • Gdyby ta marina miała być w Gdyni najpierw byłoby o tym 20 artykułów

    A później trzeba by czekać na to latami jak obecnie.

    A w Gdańsku postawili

    • 9 7

  • hej (2)

    Ile kosztuje dzień zacumowania? Tyle co w Szwecji 1 miesiąc

    • 14 3

    • W Sztokholmie jest jedna z najdroższych marin w jakich cumowałem. (1)

      • 0 2

      • nieprawda Kopenhaga-Marina królewska droższa

        • 0 0

  • (1)

    Gdyby nie Prezydent z PO to byśmy tego nie mieli. Taka jest prawda. Wkurza mnie to, że wszystko rządzi polityka. I to nie najlepsza.

    • 6 11

    • Klijent

      Dla tego musimy głosowana Dude bo nawet Bojke sie nie boi jak maja była skarbnik d*pdka czyli Panią Lukaszewicz to ona im pewnie wszystko załatwia bo ci zwani Rektorem i Kanclerzem to takich pleców nie maja

      • 0 0

  • Koniec kierowniczki (1)

    Zapomnieliście dodać ze pani kierownik zakończyła swoją kadencje na tym stanowisko ciekawe jaki teraz ośrodek będzie wykańczać

    • 9 0

    • Gosc

      Kierowniczka odeszła bo kanclerz i Rektor mieli nóż na gardle bo gorszych ludzi na tych stanowiskach to nie było

      • 2 0

  • wystartowała. ..jak? ....z pasa?

    • 1 1

  • Cały LEWY brzeg Wisły Smiałej to powinna być jedna wielka marina na 2000-3000 jachtów.

    Wystarczyłoby zezwolić w planach zagospodarowania na takie inwestycje. Inwestorzy by się znaleźli.
    Co to jest żeby w mieście 400000 czy w aglomeracji milionowej były mariny na 50-100 jachtów.
    Dlaczego na Jezioraku za cały rok utrzymania 7 metrowego jachciku płacę 600zł, ZA CAŁY ROK ze slipowaniem.
    A spytajcie się ile za 7metrowy jacht trzeba zapłacić w jachtklubach w okolicach Górek.
    Przy tej polityce nigdy nie spopularyzuje się żeglarstwo i dalej będziemy stali tyłem do morza, choć w naszej historii było ono nam bliższe niż na historii nas uczą.
    Polecam zgłębić pojęcie CHĄŚNIK, polecam poczytać kto wybudował łodzie Orunia I Orunia II Orunia III, polecam dowiedzieć się o historii ewolucji konstrukcji pomeranki, łodzi Kaszubów.
    Póki zarządzać nami będą ludzie ze STEPÓW, którzy nigdy w życiu nie widzieli wielkiej wody, to niestety będzie jak jest.
    Potrzebne są decyzje i przekonanie, że morze może być naszym żywicielem.
    I jachting i stocznie i rybołówstwo.
    AMEN

    • 15 0

  • Marinę otwierają groblę zamykają

    • 2 0

  • czy pas był dostatecznie długi. .?

    • 1 0

  • hahahah czemu trojmiasto.pl wprowadza cenzure i wyrzucilo moj komentarz? cytuje: "inteligientne" - rektor od fikołków". Moze niech Sz.P. Jego Ekscelencja Rektor Moska sie nauczy mowic po polsku, chyba ze tytul mgr zdobyl pod biurkiem, a wiele na to moze wskazywac.

    • 6 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Otwarcie rozbudowanej mariny Narodowego Centrum Żeglarstwa

    zxxx

    w zasadzie to nad kazda woda panstwowa powinna byc przystan do cumowania czy spuszczania obiektow plywajacych oraz maly parking moze byc nawet parkometr ale dzis wystarczylby nr konta do oplaty i kwitek z komputera to jest dostepne dla kazdego motorowodniaka z godziny na godz

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Trening kajakowy na szybkim odcinku rzeki Łeby

150 zł
zajęcia rekreacyjne, sporty ekstremalne, regaty

Yoga Roll zajęcia rolowania Chełm

zajęcia rekreacyjne, joga

Uważne kroki ku zdrowieniu

spacer

Forum

Najczęściej czytane