- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (49 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (99 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (84 opinie)
- 4 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (153 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (71 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
500 mln zł na terminal instalacyjny T5 w Gdańsku
Polski Fundusz Rozwoju właśnie poinformował, że zainwestuje 500 mln zł w terminal instalacyjny w Gdańsku dla obsługi offshore. Spółka Istrana, spółka celowa Baltic Hub, uruchomiła z kolei przetarg na projekt i budowę nowego terminala T5 dla obsługi farm wiatrowych. Do tego Port Gdańsk wciąż prowadzi przetarg na zalądowienie akwenów wodnych pod terminal instalacyjny. Nie, to nie trzy różne konkurencyjne projekty, a ten sam "temat", choć komunikowany w... dziwacznej kolejności.
![Baltic Hub będzie jeszcze większy. Teraz offshore wind](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3681/150x100/3681097__c_704_0_1290_903__kr.webp)
W czwartek (7 marca) z kolei Polski Fundusz Rozwoju poinformował w komunikacie, że zainwestuje 500 mln zł w terminal instalacyjny w Gdańsku dla obsługi offshore. Jak podano, inwestycja PFR w nowy terminal w porcie w Gdańsku powiększy powierzchnię Polski o 21 ha. Część finansowania inwestycji ma pochodzić ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Tu należy wyjaśnić, że Polski Fundusz Rozwoju ma 30 proc. udziałów w terminalu Baltic Hub. W tej sytuacji należy wnosić, że projekt PFR i przetarg spółki celowej Baltic Hub to ten sam projekt. Jak ogłoszono, "zakończenie projektu planowane jest w 2026 r".
Problem w tym, że oficjalnie wciąż nie podjęto decyzji ws. postępowania nr 1/NH/2022 ogłoszonego przez Port Gdański. A okazuje się, że właśnie ono dotyczy tego, kto i gdzie zbuduje terminal instalacyjny w Gdańsku. Jak się dowiedzieliśmy zgłosił się jeden oferent. Obecnie Port Gdańsk, na prośbę uczestnika postępowania, zdecydował o wydłużeniu terminu uzupełnienia oferty wiążącej do 5 kwietnia 2024 (pierwszy termin 8 czerwca 2022 r., potem kilkukrotnie przekładany). Istrana, spółka celowa Baltic Hub, która ogłosiła przetarg na budowę T5, może więc zostać dzierżawcą tego terenu i wybudować na nim terminal instalacyjny, ale dopiero po... zakończeniu wspomnianego postępowania nr 1/NH/2022 i tylko wówczas, gdy zakończy się ono dla niej korzystnie.
Ale cóż, mniejsza o przetargowe... szczegóły, faktem jest to, że na ten terminal Trójmiasto czeka już długo. Najpierw miał powstać w Porcie Gdynia. Potem rząd zdecydował, że jednak w Gdańsku. Kiedy nad trójmiejskim terminalem instalacyjnym trwały dyskusje, zaczął powstawać terminal instalacyjny w Świnoujściu. Tam również zainwestowano 500 mln zł. Obiekt ma być gotowy już w 2025 r. i wówczas rozpocznie się montaż 76 turbin farmy Baltic Power (projekt Orlenu).
Wracając jednak do komunikatu Polskiego Funduszu Rozwoju.
- Inwestycja polega na stworzeniu przy terminalu BalticHub nowego nabrzeża o powierzchni aż 21 ha, którego długość nabrzeża przeładunkowego wyniesie 800 m, a głębokość akwenu przy kei 17,5 m. Pozwoli to na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 m - czytamy w komunikacie.
Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w połowie 2024 r., a zakończenie inwestycji w 2026 r. Inwestycja realizowana jest w modelu "zaprojektuj i wybuduj".
- Morska energetyka wiatrowa jest kluczowa dla transformacji energetycznej polskiej gospodarki. Inwestycja PFR w terminal instalacyjny w gdańskim porcie to strategiczny projekt, który będzie impulsem dla rozwoju w Polsce całego łańcucha dostaw dla budowy farm wiatrowych na Bałtyku" - powiedział prezes PFR Paweł Borys, cytowany w komunikacie.
Inwestycja zakłada finansowanie z dwóch źródeł. Spółka celowa, powołana do realizacji projektu, zawnioskowała o dotację bezpośrednią, a przedsięwzięcie zostało wskazane do realizacji z unijnego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Z kolei PFR Fundusz Inwestycyjny FIZAN udzieli uzupełniającego finansowania dłużnego na pokrycie nakładów, finansowanie VAT oraz obejmie udziały w spółce celowej realizującej przedsięwzięcie.
Mówi się, że gdańskim terminalem zainteresowana jest Polska Grupa Energetyczna, zaangażowana w projekt farm wiatrowych Baltica.
Miejsca
Opinie (47) 2 zablokowane
-
2024-03-07 18:52
Uwaga na Chińczyków (2)
Ekspansja Chin ,przy skandalicznym podejściu władz lokalnych do infastruktury portowej w Gdyni stanowi ogromne zagrożenie dla bezpieczenstwa Polski . Oddanie Chinczykom 600 m nabrzeża w porcie Gdynia za 290 tys rocznie ! Do 2089 roku jest oburzajace . Władze USA ostrzegały Ale władze Gdyni tego nie widzą.
- 10 1
-
2024-03-07 22:17
a kto jest temu winny PIS mafia
- 2 3
-
2024-03-13 14:23
Następny się nażarł prochów i bełkocze
- 0 0
-
2024-03-07 19:20
prąd z wiatraków będzie droższy niż z elektrowni węglowych (1)
i mniej stabilny
- 9 4
-
2024-03-07 22:18
prad bedze zawsze drozsz i nie ma znaczenia z czego jest bo mafie maja na tym lape
zrozum to raz na zawsze chlopczyku
- 1 0
-
2024-03-07 20:18
Codziennie o tym samym
Tematy wam się skończyły. Codziennie o tymbsamym piszecie.
- 3 1
-
2024-03-07 20:20
To Zarząd Polski z władzy Polskiej. Obecna zgraja 13 grudnia 2023 wszystko demoluje.
- 11 3
-
2024-03-07 20:55
Uśmiechnięta kostka brukowa okazała się kamieniem milowym...
- 6 0
-
2024-03-07 21:47
baltic hub nie jest w stanie przeładowywać tak dużych, ciężkich i skomplikowanych ładunków.
Ich magazyn ledwo radzi sobie ze zwykłymi skrzyniami, a co dopiero w wiatrakami ?
Na całym terminalu BH panuje też terror BHP, który jest pretekstem do nieróbstwa. Przykład - mamy za dużo pracy na magazynie ? To skomplikujmy życie spedytorom, żeby musieli swoje kontenery formować / rozformowywać poza portem. Dlatego powstało tyle dobrze prosperujących magazynów / placy pod BH.- 6 10
-
2024-03-07 21:50
Znowu będą pałować, będzie halas (1)
Z mieszkańcami Stogów nikt się nie liczy. Stogi miały być kurortem.
- 5 6
-
2024-03-07 23:08
Ale te plany to były x XIX w a teraz mamy XXI jakbys
tego nie zauważył...
- 2 2
-
2024-03-07 21:57
Amisz (1)
PO co jak w Niemczech jest.
- 8 1
-
2024-03-07 23:12
Właśnie dlatego.
- 0 2
-
2024-03-07 22:06
I co z tego maja mieszkancy Gdanska? oprucz spalin ze statkow i tirow (1)
zatrucia srodowiska, zabrania pieknej plazy na stogach , pogonic ten syf z Gdanska
- 8 5
-
2024-04-08 18:17
Najgorzej jak dyletant ekonomiczny zabiera głos. Wszystkie miasta portowe w cywilizowanym świecie mają się dobrze.
Najlepiej z Pomorza zrobić drugie Podkarpacie.- 1 0
-
2024-03-07 22:16
Brudne lapska PIS owskie rozkradna wszystko i zdegraduja srodowisko
- 2 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.