• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

500 mln zł na terminal instalacyjny T5 w Gdańsku

Wioletta Kakowska-Mehring
7 marca 2024, godz. 15:00 
Opinie (47)
  • Według projektu ukończenie robót palowych pod T5, czyli terminal instalacyjny, ma być zrealizowane do końca II kw. 2025 r., a ukończenie zalądowienia - do końca III kw. 2025 r.
  • W Baltic Hub trwa rozbudowa. Powstaje terminal kontenerowy T3.
  • W Baltic Hub trwa rozbudowa. Powstaje terminal kontenerowy T3.
  • W Baltic Hub trwa rozbudowa. Powstaje terminal kontenerowy T3.

Polski Fundusz Rozwoju właśnie poinformował, że zainwestuje 500 mln zł w terminal instalacyjny w Gdańsku dla obsługi offshore. Spółka Istrana, spółka celowa Baltic Hub, uruchomiła z kolei przetarg na projekt i budowę nowego terminala T5 dla obsługi farm wiatrowych. Do tego Port Gdańsk wciąż prowadzi przetarg na zalądowienie akwenów wodnych pod terminal instalacyjny. Nie, to nie trzy różne konkurencyjne projekty, a ten sam "temat", choć komunikowany w... dziwacznej kolejności.



Inwestycje w rozwój energetyki wiatrowej to:

Kilka dni temu portal branżowy gospodarkamorska.pl poinformował, że Istrana - spółka celowa Baltic Hub - uruchomiła przetarg na projekt i budowę nowego terminala T5. Powstała nawet specjalna strona internetowa z dokumentacją. Terminal ma służyć jako baza instalacyjna dla morskich elektrowni wiatrowych (Offshore Wind Installation Base). Finansowanie projektu zaplanowano głównie z funduszy europejskich zabezpieczonych dla projektu w KPO, pod warunkiem zatwierdzenia pomocy publicznej przez odpowiednie organy. Ostateczne oferty w przetargu należy dostarczyć do południa 5 kwietnia 2024 r.

Baltic Hub będzie jeszcze większy. Teraz offshore wind Baltic Hub będzie jeszcze większy. Teraz offshore wind

W czwartek (7 marca) z kolei Polski Fundusz Rozwoju poinformował w komunikacie, że zainwestuje 500 mln zł w terminal instalacyjny w Gdańsku dla obsługi offshore. Jak podano, inwestycja PFR w nowy terminal w porcie w Gdańsku powiększy powierzchnię Polski o 21 ha. Część finansowania inwestycji ma pochodzić ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Tu należy wyjaśnić, że Polski Fundusz Rozwoju ma 30 proc. udziałów w terminalu Baltic Hub. W tej sytuacji należy wnosić, że projekt PFR i przetarg spółki celowej Baltic Hub to ten sam projekt. Jak ogłoszono, "zakończenie projektu planowane jest w 2026 r".

Problem w tym, że oficjalnie wciąż nie podjęto decyzji ws. postępowania nr 1/NH/2022 ogłoszonego przez Port Gdański. A okazuje się, że właśnie ono dotyczy tego, kto i gdzie zbuduje terminal instalacyjny w Gdańsku. Jak się dowiedzieliśmy zgłosił się jeden oferent. Obecnie Port Gdańsk, na prośbę uczestnika postępowania, zdecydował o wydłużeniu terminu uzupełnienia oferty wiążącej do 5 kwietnia 2024 (pierwszy termin 8 czerwca 2022 r., potem kilkukrotnie przekładany). Istrana, spółka celowa Baltic Hub, która ogłosiła przetarg na budowę T5, może więc zostać dzierżawcą tego terenu i wybudować na nim terminal instalacyjny, ale dopiero po... zakończeniu wspomnianego postępowania nr 1/NH/2022 i tylko wówczas, gdy zakończy się ono dla niej korzystnie.


Ale cóż, mniejsza o przetargowe... szczegóły, faktem jest to, że na ten terminal Trójmiasto czeka już długo. Najpierw miał powstać w Porcie Gdynia. Potem rząd zdecydował, że jednak w Gdańsku. Kiedy nad trójmiejskim terminalem instalacyjnym trwały dyskusje, zaczął powstawać terminal instalacyjny w Świnoujściu. Tam również zainwestowano 500 mln zł. Obiekt ma być gotowy już w 2025 r. i wówczas rozpocznie się montaż 76 turbin farmy Baltic Power (projekt Orlenu).

Wracając jednak do komunikatu Polskiego Funduszu Rozwoju.

- Inwestycja polega na stworzeniu przy terminalu BalticHub nowego nabrzeża o powierzchni aż 21 ha, którego długość nabrzeża przeładunkowego wyniesie 800 m, a głębokość akwenu przy kei 17,5 m. Pozwoli to na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 m - czytamy w komunikacie.
Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w połowie 2024 r., a zakończenie inwestycji w 2026 r. Inwestycja realizowana jest w modelu "zaprojektuj i wybuduj".


- Morska energetyka wiatrowa jest kluczowa dla transformacji energetycznej polskiej gospodarki. Inwestycja PFR w terminal instalacyjny w gdańskim porcie to strategiczny projekt, który będzie impulsem dla rozwoju w Polsce całego łańcucha dostaw dla budowy farm wiatrowych na Bałtyku" - powiedział prezes PFR Paweł Borys, cytowany w komunikacie.
Inwestycja zakłada finansowanie z dwóch źródeł. Spółka celowa, powołana do realizacji projektu, zawnioskowała o dotację bezpośrednią, a przedsięwzięcie zostało wskazane do realizacji z unijnego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Z kolei PFR Fundusz Inwestycyjny FIZAN udzieli uzupełniającego finansowania dłużnego na pokrycie nakładów, finansowanie VAT oraz obejmie udziały w spółce celowej realizującej przedsięwzięcie.

Mówi się, że gdańskim terminalem zainteresowana jest Polska Grupa Energetyczna, zaangażowana w projekt farm wiatrowych Baltica.

Miejsca

Opinie (47) 2 zablokowane

  • Uwaga na Chińczyków (2)

    Ekspansja Chin ,przy skandalicznym podejściu władz lokalnych do infastruktury portowej w Gdyni stanowi ogromne zagrożenie dla bezpieczenstwa Polski . Oddanie Chinczykom 600 m nabrzeża w porcie Gdynia za 290 tys rocznie ! Do 2089 roku jest oburzajace . Władze USA ostrzegały Ale władze Gdyni tego nie widzą.

    • 10 1

    • a kto jest temu winny PIS mafia

      • 2 3

    • Następny się nażarł prochów i bełkocze

      • 0 0

  • prąd z wiatraków będzie droższy niż z elektrowni węglowych (1)

    i mniej stabilny

    • 9 4

    • prad bedze zawsze drozsz i nie ma znaczenia z czego jest bo mafie maja na tym lape

      zrozum to raz na zawsze chlopczyku

      • 1 0

  • Codziennie o tym samym

    Tematy wam się skończyły. Codziennie o tymbsamym piszecie.

    • 3 1

  • To Zarząd Polski z władzy Polskiej. Obecna zgraja 13 grudnia 2023 wszystko demoluje.

    • 11 3

  • Uśmiechnięta kostka brukowa okazała się kamieniem milowym...

    • 6 0

  • baltic hub nie jest w stanie przeładowywać tak dużych, ciężkich i skomplikowanych ładunków.

    Ich magazyn ledwo radzi sobie ze zwykłymi skrzyniami, a co dopiero w wiatrakami ?

    Na całym terminalu BH panuje też terror BHP, który jest pretekstem do nieróbstwa. Przykład - mamy za dużo pracy na magazynie ? To skomplikujmy życie spedytorom, żeby musieli swoje kontenery formować / rozformowywać poza portem. Dlatego powstało tyle dobrze prosperujących magazynów / placy pod BH.

    • 6 10

  • Znowu będą pałować, będzie halas (1)

    Z mieszkańcami Stogów nikt się nie liczy. Stogi miały być kurortem.

    • 5 6

    • Ale te plany to były x XIX w a teraz mamy XXI jakbys

      tego nie zauważył...

      • 2 2

  • Amisz (1)

    PO co jak w Niemczech jest.

    • 8 1

    • Właśnie dlatego.

      • 0 2

  • I co z tego maja mieszkancy Gdanska? oprucz spalin ze statkow i tirow (1)

    zatrucia srodowiska, zabrania pieknej plazy na stogach , pogonic ten syf z Gdanska

    • 8 5

    • Najgorzej jak dyletant ekonomiczny zabiera głos. Wszystkie miasta portowe w cywilizowanym świecie mają się dobrze.
      Najlepiej z Pomorza zrobić drugie Podkarpacie.

      • 1 0

  • Brudne lapska PIS owskie rozkradna wszystko i zdegraduja srodowisko

    • 2 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane