• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

60 mln zł kary dla Biedronki

VIK
17 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (80)

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał karę ponad 60 mln zł dla spółki Jeronimo Martins Polska, którą nałożył UOKiK za nieprawidłowe wskazywanie kraju pochodzenia warzyw i owoców w sklepach. Właściciel Biedronki może jeszcze odwołać się do Sądu Apelacyjnego.



Czy ma dla ciebie znaczenie skąd pochodzi żywność?

Chodzi o sprawę, która toczy się już od maja 2020 roku, kiedy to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko spółce Jeronimo Martins Polska. Powodem były skargi na błędne podawanie kraju pochodzenia warzyw i owoców w wielu sklepach sieci Biedronka oraz potwierdzające to wyniki kontroli Inspekcji Handlowej.

- Rzetelna informacja o oferowanych produktach to podstawowy obowiązek przedsiębiorcy i niezbywalne prawo konsumenta. Tymczasem w sklepach Biedronka konsumenci chcący kupić polskie ziemniaki, pomidory czy jabłka byli często wprowadzani w błąd. Nasze postępowanie wykazało, że w wielu przypadkach informacje na wywieszkach różniły się od tych na opakowaniach zbiorczych czy w dokumentach dostawy. Naruszenia te miały charakter systemowy i długotrwały. Dlatego nałożyłem na Jeronimo Martins Polska ponad 60 mln zł kary - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.


Gdzie smacznie zjeść - wiadomości kulinarne z Trójmiasta



Skąd problem? Kontrolerzy Inspekcji Handlowej porównywali dane na sklepowych wywieszkach z tymi na opakowaniach zbiorczych, jednostkowych oraz dokumentach dostawy. Szczególną uwagę zwracali na owoce i warzywa, które były deklarowane jako polskie. Pod lupę wzięli przede wszystkim takie, wobec których istniało największe ryzyko podania błędnego kraju, ponieważ rosną zarówno w Polsce, jak i w innych państwach, np. ziemniaki, jabłka, cebulę, kapustę, marchew.

Okazało się, że w niektórych przypadkach na wywieszce przy stoisku widniała "Polska", a w rzeczywistości czosnek pochodził z Hiszpanii, ziemniaki i kapusta z Francji, a gruszki z Holandii.



Inspektorzy sprawdzili w sumie 263 sklepy Biedronka w całym kraju. W 73 z nich, czyli w 27,8 proc. skontrolowanych placówek, stwierdzili nieprawidłowe oznakowanie warzyw i owoców krajem pochodzenia. W tych sklepach w niektórych przypadkach nieprawidłowości sięgały nawet ponad 20 proc. sprawdzonych partii produktów.

Dobre, bo polskie, choć z Hiszpanii czy Maroka Dobre, bo polskie, choć z Hiszpanii czy Maroka

Nie tylko Biedronka "podpadła" UOKiK w sprawie prawidłowego oznaczenia warzyw i owoców. Kontrole prowadzono też w innych sieciach. Największy odsetek nieprawidłowości w tym zakresie wystąpił w m.in. w sklepach E.Leclerc, Intermarche, Lewiatan i Lidl.

To nie pierwsza kara nałożona przez UOKiK na sieć Biedronka. W 2022 r. np. Urząd nakazał jej zapłacić ponad 700 mln zł kary, ale postępowanie odwoławcze w tej sprawie ciągle trwa.
VIK

Opinie (80) 10 zablokowanych

  • Oni zapłacą i my zapłacimy:)

    • 0 3

  • ja kupuję tylko polskie kiwi, banany i mango

    • 3 2

  • Czas na Zabke i ich etykiety cenowe

    • 3 2

  • Chodzcie dalej do tego wyzysku bo tanio i polskie

    Naiwniacy. Szkodzicie sobie i nam Polakom. A teraz do biedry raz raz po pyszne mielone z niewiadomo czego z niewiadomo jaką datą. Wazne ze tanio duzo i do syta.

    • 2 3

  • Obiektywnie to wysoka kwota, jednak dla Biedronki niska- pewnie część dziennego utargu

    • 3 0

  • PIH niech nie szuka dziury w całym, lepiej niech sanepid sprawdzi te sklepy , zepsute drzwi od lodówek, smród z lodowek z miesem ogólny bałagan w tych mniejszych Biedronkach, gdyz nie sa przystosowane na takie sklepy przykłasd sklep przy ul Bema w Gdyni

    • 1 2

  • Karać i nakładać wyższe podatki

    Cięgle z cenami oszukują.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane