- 1 680 mln zł na lądowe gazociągi. Część pływającego terminalu gazowego (27 opinii)
- 2 Specjalistka od wydr i toczenia na kole (17 opinii)
- 3 Spór o kwotę zasiłku pogrzebowego (57 opinii)
- 4 Rusza porównywarka cen energii (138 opinii)
- 5 Ogromne samochodowce pracujące dla wojska w Gdyni (128 opinii)
- 6 Rosyjski statek stoi w Porcie Gdynia (279 opinii)
680 mln zł na lądowe gazociągi. Część pływającego terminalu gazowego
Gaz-System podpisał umowy na dostawę najważniejszych komponentów do budowy gazociągów lądowych Programu FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) - budowy pływającego terminalu gazowego na Zatoce Gdańskiej. Spółka zawarła komplet umów o łącznej wartości ponad 680 mln zł. W ramach kontraktów zabezpieczono dostawy rur, łuków i armatury przesyłowej. Elementy te zostaną wykorzystane do budowy części trzech gazociągów: Kolnik - Gdańsk, Gardeja - Kolnik i Gustorzyn - Gardeja.
Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU
- Realizacja przez Gaz-System kolejnych etapów budowy infrastruktury, która będzie umożliwiała transport gazu z gdańskiego terminalu FSRU, jest niezwykle istotna dla zapewnienia bezpieczeństwa i dywersyfikacji dostaw. Tego typu inwestycje są niezbędne, abyśmy mogli zabezpieczyć potrzeby naszej gospodarki w procesie transformacji energetycznej. Dodatkowo budowa nowych gazociągów od Gdańska do Gustorzyna wzmocni krajowy system przesyłowy, co jest niezbędne dla stabilności energetycznej Polski - powiedział Maciej Bando, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
W sierpniu 2024 r. Gaz-System sfinalizował proces zawierania wszystkich umów na elementy systemu przesyłowego gazu. Dostawy rur zabezpieczą spółki Izostal i Ferrum, dostarczając łącznie ok. 254 km rur stalowych.
Budowa terminalu LNG na Zatoce Gdańskiej
Terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości ok. 3 km od brzegu morza.
Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (FSRU - ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do procesowego magazynowania gazu (LNG) odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy. W tej postaci gaz będzie następnie przesyłany poprzez gazociąg podmorski do krajowej sieci przesyłowej.
Japończycy dostarczą pierwszy pływający terminal gazowy
W kwietniu 2024 r. Gaz-System podpisał umowę czarteru określającą warunki dostarczenia i obsługi pływającego terminalu gazowego FSRU. Kontrakt został zawarty z firmą White Eagle Energy Ltd., spółką z grupy Mitsui O.S.K. Lines. Kontrakt został zawarty na okres 15 lat z możliwością dalszego przedłużenia. Na bazie umowy czarteru Gaz-System zagwarantował sobie również prawo do wykupu jednostki FSRU. Za budowę statku będzie odpowiedzialna południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries, z którą White Eagle Energy Ltd. zawarł równolegle umowę Ship Building Contract (SBC).
Jednostka, która będzie przedmiotem czarteru, będzie miała pojemność ok. 170 tys. m sześc. LNG oraz moc regazyfikacji na poziomie ok. 6,1 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. Pokładowe urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego będą miały moc nominalną nie niższą niż 783,5 tys. m sześc./h.
Opinie wybrane
-
1 godz.
wychodzi igła z worka (4)
Brawo prezes Obajtek,
dopieroteraz widać jego prace inwestycyjne - dlatego firma miała dochód i wspuerała budzet- 12 9
-
12 min
Kiedy się nauczysz (1)
języka polskiego kacapie?
- 1 0
-
5 min
Obajtek i kolesie z PiSu niedługo trafia pod Sąd.
- 0 0
-
35 min
geniusz normalnie ha ha...
...a arabom sprzedał Lotos za 1mld he he... to dopiero inwestor...troche więcej niż te 3 rury ha ha ha.... a wpuszczenie rusko-węgierdkiego Mola do Polski to juz mistrzostwo inwestycji ha ha ha....
- 1 1
-
29 min
Gaz System nie należy do Orlenu.
Niestety drogi komentujący, ale to żadna zasługa Prezesa Obajtka.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.