• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

680 mln zł na lądowe gazociągi. Część pływającego terminalu gazowego

erka
19 sierpnia 2024, godz. 14:00 
Opinie (27)
680 mln zł zapłaci Gaz-System za rury do budowy lądowej części terminalu gazowego w Gdańsku. 680 mln zł zapłaci Gaz-System za rury do budowy lądowej części terminalu gazowego w Gdańsku.

Gaz-System podpisał umowy na dostawę najważniejszych komponentów do budowy gazociągów lądowych Programu FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) - budowy pływającego terminalu gazowego na Zatoce Gdańskiej. Spółka zawarła komplet umów o łącznej wartości ponad 680 mln zł. W ramach kontraktów zabezpieczono dostawy rur, łuków i armatury przesyłowej. Elementy te zostaną wykorzystane do budowy części trzech gazociągów: Kolnik - Gdańsk, Gardeja - Kolnik i Gustorzyn - Gardeja.



Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU

- Realizacja przez Gaz-System kolejnych etapów budowy infrastruktury, która będzie umożliwiała transport gazu z gdańskiego terminalu FSRU, jest niezwykle istotna dla zapewnienia bezpieczeństwa i dywersyfikacji dostaw. Tego typu inwestycje są niezbędne, abyśmy mogli zabezpieczyć potrzeby naszej gospodarki w procesie transformacji energetycznej. Dodatkowo budowa nowych gazociągów od Gdańska do Gustorzyna wzmocni krajowy system przesyłowy, co jest niezbędne dla stabilności energetycznej Polski - powiedział Maciej Bando, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.


W sierpniu 2024 r. Gaz-System sfinalizował proces zawierania wszystkich umów na elementy systemu przesyłowego gazu. Dostawy rur zabezpieczą spółki Izostal i Ferrum, dostarczając łącznie ok. 254 km rur stalowych.

Budowa terminalu LNG na Zatoce Gdańskiej



Terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości ok. 3 km od brzegu morza.

Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (FSRU - ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do procesowego magazynowania gazu (LNG) odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy. W tej postaci gaz będzie następnie przesyłany poprzez gazociąg podmorski do krajowej sieci przesyłowej.



Japończycy dostarczą pierwszy pływający terminal gazowy



W kwietniu 2024 r. Gaz-System podpisał umowę czarteru określającą warunki dostarczenia i obsługi pływającego terminalu gazowego FSRU. Kontrakt został zawarty z firmą White Eagle Energy Ltd., spółką z grupy Mitsui O.S.K. Lines. Kontrakt został zawarty na okres 15 lat z możliwością dalszego przedłużenia. Na bazie umowy czarteru Gaz-System zagwarantował sobie również prawo do wykupu jednostki FSRU. Za budowę statku będzie odpowiedzialna południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries, z którą White Eagle Energy Ltd. zawarł równolegle umowę Ship Building Contract (SBC).

Jednostka, która będzie przedmiotem czarteru, będzie miała pojemność ok. 170 tys. m sześc. LNG oraz moc regazyfikacji na poziomie ok. 6,1 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. Pokładowe urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego będą miały moc nominalną nie niższą niż 783,5 tys. m sześc./h.
erka

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (27)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na Uniwersytecie Gdańskim; wcześniej studiował matematykę i ekonomię na Uniwersytecie Gdańskim. Był nauczycielem akademickim na Uniwersytecie Gdańskim, wykładowcą wielu przedmiotów z zakresu ekonomiki usług, handlu, reklamy. ARGO jest firmą handlową działającą w Polsce i Europie Środkowo - Wschodniej od 1990 roku. Działalność handlową firma rozpoczęła w 1991 roku, początkowo jako Biuro Handlu...

Najczęściej czytane