• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

680 mln zł na lądowe gazociągi. Część pływającego terminalu gazowego

erka
19 sierpnia 2024, godz. 14:00 
Opinie (47)
680 mln zł zapłaci Gaz-System za rury do budowy lądowej części terminalu gazowego w Gdańsku. 680 mln zł zapłaci Gaz-System za rury do budowy lądowej części terminalu gazowego w Gdańsku.

Gaz-System podpisał umowy na dostawę najważniejszych komponentów do budowy gazociągów lądowych Programu FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) - budowy pływającego terminalu gazowego na Zatoce Gdańskiej. Spółka zawarła komplet umów o łącznej wartości ponad 680 mln zł. W ramach kontraktów zabezpieczono dostawy rur, łuków i armatury przesyłowej. Elementy te zostaną wykorzystane do budowy części trzech gazociągów: Kolnik - Gdańsk, Gardeja - Kolnik i Gustorzyn - Gardeja.



Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU

- Realizacja przez Gaz-System kolejnych etapów budowy infrastruktury, która będzie umożliwiała transport gazu z gdańskiego terminalu FSRU, jest niezwykle istotna dla zapewnienia bezpieczeństwa i dywersyfikacji dostaw. Tego typu inwestycje są niezbędne, abyśmy mogli zabezpieczyć potrzeby naszej gospodarki w procesie transformacji energetycznej. Dodatkowo budowa nowych gazociągów od Gdańska do Gustorzyna wzmocni krajowy system przesyłowy, co jest niezbędne dla stabilności energetycznej Polski - powiedział Maciej Bando, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.


W sierpniu 2024 r. Gaz-System sfinalizował proces zawierania wszystkich umów na elementy systemu przesyłowego gazu. Dostawy rur zabezpieczą spółki Izostal i Ferrum, dostarczając łącznie ok. 254 km rur stalowych.

Budowa terminalu LNG na Zatoce Gdańskiej



Terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości ok. 3 km od brzegu morza.

Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (FSRU - ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do procesowego magazynowania gazu (LNG) odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy. W tej postaci gaz będzie następnie przesyłany poprzez gazociąg podmorski do krajowej sieci przesyłowej.



Japończycy dostarczą pierwszy pływający terminal gazowy



W kwietniu 2024 r. Gaz-System podpisał umowę czarteru określającą warunki dostarczenia i obsługi pływającego terminalu gazowego FSRU. Kontrakt został zawarty z firmą White Eagle Energy Ltd., spółką z grupy Mitsui O.S.K. Lines. Kontrakt został zawarty na okres 15 lat z możliwością dalszego przedłużenia. Na bazie umowy czarteru Gaz-System zagwarantował sobie również prawo do wykupu jednostki FSRU. Za budowę statku będzie odpowiedzialna południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries, z którą White Eagle Energy Ltd. zawarł równolegle umowę Ship Building Contract (SBC).

Jednostka, która będzie przedmiotem czarteru, będzie miała pojemność ok. 170 tys. m sześc. LNG oraz moc regazyfikacji na poziomie ok. 6,1 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. Pokładowe urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego będą miały moc nominalną nie niższą niż 783,5 tys. m sześc./h.
erka

Opinie (47) 1 zablokowana

  • Szkoda że dopiero teraz budują. Można było o tym POmysleć już 8 lat temu ale PiSowcy koniecznie musieli z ruskami robić (1)

    podejrzane geszefty. Echhhh szkoda tego zmarnowanego czasu ale na szczęście już teraz ruskie mogą nam naskoczyć.

    • 12 7

    • gdzie ty chcesz z tymi kłamstwami poszerzać grono ciemnogrodu POKOmuny?

      • 0 11

  • Trzeba pilnować Polski Ryży wrócił

    • 2 13

  • Polska czeka kiedy ta zgraja niudaczników odejdzie od władzy i przestanie demolować Polskę i robić tutaj reżim ruski.

    • 1 10

  • Takie cwaniakowanie i budowanie fanaberii konczy sie niebotycznymi cenami dla zwyklego odbiorcy.

    • 1 5

  • Szkoda, że tylko charter (1)

    Mogli wykupić od kogoś Slot w stoczni.
    Mogli odkupić starszą jednostkę np od qatar energy + zrobić retrofit na fsru.

    Ciekawe czy będzie zagwarantowana praca dla polskich marynarzy? Szczerze wątpię.
    Np w takim Bangladeszu od dawna już stoją fsru. w pakistanie również. A to raczej kraje 3swiata

    Z drugiej strony. Bardzo dobrze, że coś się dzieje w tym temacie.
    Za rudego pewnie by się dało. Tak jak z elektrowniami jądrowymi. Są przecież w Niemczech

    • 2 13

    • Oj lasuje się w twojej mózgownicy.

      Ale na mądre nie idzie. Jak byłeś durnowaty tak zostałeś.

      • 0 1

  • Wiem że będzie drogo,tyle wiem.

    • 0 2

  • (1)

    To w końcu Japończycy czy Koreańczycy ?

    • 0 0

    • Przeczytaj z 10 razy to może coś zrozumiesz.

      • 0 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane