- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (185 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (97 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Komisja Europejska zaakceptowała wsparcie budowy terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Porcie Gdańsk. Dotację w wysokości 900 mln zł otrzyma spółka Istrana, która odpowiada za rozbudowę terminalu Baltic Hub. Wsparcie zostanie przekazane w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
- Zgodnie z unijnymi zasadami pomocy publicznej KE zatwierdziła polskie wsparcie w wysokości ok. 194 mln euro (900,45 mln zł) na budowę morskiej farmy wiatrowej w porcie morskim w Gdańsku - poinformowały służby prasowe.
Chodzi o rozbudowę terminalu kontenerowego Baltic Hub. T5 ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. Wsparcie trafi do spółki Istrana. Jest to spółka celowa utworzona przez terminal Baltic Hub oraz Polski Fundusz Rozwoju. Firma otrzyma dotację bezpośrednią. Z kolei Baltic Hub jest własnością PSA International (40 proc.), IFM Investors (30 proc.) i Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.).
Inwestycja będzie finansowana w ramach KPO, a jej ukończenie w terminie będzie kluczowe dla budowy projektu offshore wpisanego do polskiego planu. W nowym terminalu będzie można montować główne komponenty morskich farm wiatrowych o mocy maksymalnie 5 GW.
Całkowity koszt inwestycji projektu wynosi 1,2 mld zł, a więc 253 mln euro. Pozostałą część sfinansuje sama spółka.
Zgodnie z rewizją KPO zaakceptowaną w zeszłym tygodniu przez KE, a którą rząd Polski wysłał do Brukseli w kwietniu, roboty budowlane mają się rozpocząć na początku III kwartału 2024 r.
Terminal ma zostać oddany do użytku w 2026 r. i być eksploatowany na podstawie umowy dzierżawy zawartej pomiędzy Istraną a zarządem portu morskiego w Gdańsku do 2055 r.
Terminal T5 ma służyć jako głębokowodna baza dla procesu instalacji morskich elektrowni wiatrowych. Ma stanowić przedłużenie istniejącego terminala T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk znajdujące się na Zatoce Gdańskiej. W sąsiedztwie powstaje terminal T3. W tym celu niezbędne jest zalądowienie akwenu o powierzchni ok. 21 ha. Od strony południowo-wschodniej ulokowana będzie droga dostępowa - z tej strony w przyszłości istnieje możliwość dobudowy terminalu T4.
Miejsca
Opinie (154) ponad 20 zablokowanych
-
2024-07-15 12:37
Miliard dwieście
za przedłużenie mola? Czy ono będzie wysypane diamentami?
- 1 0
-
2024-07-15 12:42
To już Hamburg nie wystarczy ?
- 0 0
-
2024-07-15 12:43
Moi Drodzy, KPO jest finansowane przez kredyt zaciągnięty przez KE w naszym imieniu
Spłacane będzie wg parytety klimatycznego jakby kto nie wiedział ... kto ma więcej % udziału w OZE płaci mniej ... także nas wydymali ponownie
- 0 0
-
2024-07-15 18:17
900 mln to pikuś, a poza tym widzę, że to KPO jest z gumy
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.