- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (35 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
BCT wyda miliony na inwestycje
BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy w najbliższych latach zainwestuje w infrastrukturę i sprzęt ponad 153 mln zł. Inwestycje w 35 proc. mają być dofinansowane ze środków unijnych i budżetu państwa. A wszystko dzięki temu, że projekt BCT znalazł się na liście najlepszych projektów zgłoszonych do konkursu wspierającego rozwój transportu intermodalnego realizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
- Mamy nadzieję, że jeszcze w październiku uda nam się podpisać preumowy - ogłosił na konferencji Krzysztof Szymborski, prezes BCT Gdynia. - Do realizacji pierwszego etapu programu inwestycyjnego przystąpimy pod koniec I kw. przyszłego roku. W pierwszym rzędzie zakupimy sprzęt niezbędny to sprawnej obsługi statków.
Plan inwestycyjny przewiduje zakup nowych suwnic placowych, kolejowych, nabrzeżowych i innego sprzętu przeładunkowego, m.in. naczep i ciągników. Zmodernizowane zostaną place i drogi na terenie terminalu. Zostaną zbudowane kolejne stanowiska dla kontenerów chłodniczych. Firma planuje też zainwestować w technologie, które usprawnią pracę, a mianowicie w system pozycjonowania kontenerów DGPS i automatyzację bram, która umożliwi m.in. odczyt tablic rejestracyjnych pojazdu czy numeru kontenera.
- Wiemy, że moment jest trudny, a rynek - zwłaszcza bałtycki - kapryśny. Wiemy jednak też, że za kilka lat przyjdzie koniunktura. Za 2, a może 3 lata wszystkie terminale zaczną zapełniać się kontenerami i osiągną satysfakcjonujące obroty - powiedział Krzysztof Szymborski. - Na ten czas musimy być przygotowani.
Co zyska terminal? Przede wszystkim zostanie podniesiona zdolność przeładunkowa. Dziś jest ona szacowana na poziomie 750 tys. TEU, a po przeprowadzeniu inwestycji osiągnie 1,2 mln TEU. Szczególny nacisk postawiony zostanie właśnie na transport intermodalny.
- Jesteśmy świadkami rozwoju transportu kolejowego. Spedytorzy coraz częściej rezygnują z dróg, na rzecz torów - twierdzi Krzysztof Szymborski. - W zeszłym roku 15 proc. kontenerów w naszym terminalu obsłużyła kolej. W tym będzie to już ok. 40 proc. Tylko w sierpniu tego roku było to aż 70 proc. Potrzebujemy jednak nowej infrastruktury. Dziś mamy trzy tory po 300 metrów każdy. W tej sytuacji musimy, jak to się mówi "rozpinać" pociągi na pół. A obsługujemy 30 tygodniowo. Program inwestycyjny da nam trzy tory po 650 metrów każdy. To bardzo usprawni obsługę.
Z kolei nowy sprzęt zwiększy możliwości przeładunkowe. W zeszłym roku terminal był wstanie obsłużyć 10 kontenerów na godzinę. W tym roku już 20. W ramach obecnych mocy w planach jest zwiększenie do 26 sztuk. Za to po zakończeniu procesu inwestycyjnego, będzie to już 40 kontenerów na godzinę.
Kolejną ważną sprawą jest budowa nowych stanowisk dla kontenerów-chłodni. - Kontenerami przewozi się coraz więcej żywności - zauważa prezes BCT. - Dlatego planujemy przygotowanie dodatkowych 400 stanowisk dla kontenerów-chłodni.
Projekt inwestycyjny BCT jest jednym z 12 projektów zgłoszonych w konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Projekt gdyńskiego terminalu jest najdroższym i ma otrzymać z Unii największe dofinansowanie, bo prawie 54 mln zł. Na liście znalazły się też projekty GCT w Gdyni i DCT w Gdańsku.
Projekty na liście mają na razie rekomendacje. Czy coś może jeszcze zagrozić przyznaniu środków? - Pieniądze są pewne dopiero, gdy się jej wypłaca - powiedziała asekuracyjnie obecna na spotkaniu wiceminister infrastruktury, Anna Wypych - Namiotko, ale zaraz potem dodała - Projekty z tej listy były analizowane nie tylko przez polskich urzędników, ale też były aprobowane przez unijne instytucje. W tej sytuacji to tylko formalność.
- Należy pamiętać, że cały proces inwestycyjny rozłożony jest na lata. Nie polega to na tym, że dostaniemy wszystkie środki jednego dnia na konto - stwierdził Krzysztof Szymborski. - Pieniądze będą nam, nazwijmy to, zwracane po zakończeniu każdego etapu, czyli ratami.
Program inwestycyjny to nie wszystko. Dla rozwoju BCT, ale nie tylko niezbędne jest przygotowanie portu gdyńskiego do przyjmowania większych statków. - Obecnie armatorzy zamawiają w stoczniach duże kontenerowce. A my dziś możemy przyjąć tylko statki zdolne do przewożenia 6 tys. TEU. Na największe kontenerowce nie mamy szans, ale na takie 10 tys. TEU, czemu nie - mówi prezes Szymborski.
W tej sytuacji niezbędne jest pogłębienie kanału portowego do 15-16 metrów. To jest jednak zadaniem dla zarządu gdyńskiego portu.
BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy
Założony w 1979 roku Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) z siedzibą w Porcie w Gdyni jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i czołowym terminalem kontenerowym w Polsce. Spółka zatrudnia obecnie 280 pracowników i kontroluje 27 proc. polskiego rynku przeładunków kontenerowych. BCT zarządzany jest przez międzynarodową korporację ICTSI (International Container Terminal Services, Inc z siedzibą na Filipinach). BCT jest jednym z sześciu największych terminali spośród 22 należących do tej grupy na świecie.
W programie telewizyjnym Marka Kańskiego - Pomorska Kronika Biznesu: 60 lat na pewnym kursie - jubileusz Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego ; Dla kogo, gdzie i za ile - deweloperzy dyskutowali o rynku nieruchomości ; Jak gospodarować Bałtykiem - spotkanie prawników,ekologów i ekonomistów w WSAiB w Gdyni. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.20 i w sobotę o 17.
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (34)
-
2011-09-23 09:28
Skoro terminal moze obsluzyc 20 kontenerow /godzine,
to jakim cudem roczna zdolnosc przeladunkowa wynosi 750 tys TEU? 20 kontenerow na godzine to 175 tys kontenerow rocznie, gdyby byly to same 40 to bedzie to 350 tys TEU
- 3 1
-
2011-09-23 10:38
hmm Cadry Cargo rządzą ;-))
przy takim zgraniu ludzi wszsytko jest możliwe ;-))w prawie kazdym terminalu a aaaaa dla ludzi jak zwykle podwyżek nie będzie bo po co przecież za 3 lata ceny będą te ssame i stawki te same tylko robić szybciej sprawniej wydajniej i nic z tego nie mieć, ktoś ma ale tam wyżej że statek odszedł o godz 22 zamiast 24 ale czy to wazne wazne ze jest zabawa i masa nie zadowolonych ludzi....
- 0 0
-
2011-09-23 17:41
Finansowanie przez polskich podatnikow inwestycji dla spolki sprzedanej inwestorowi (1)
zagranicznemu przez Skarb Panstwa to raczej jakis zart.
- 0 1
-
2011-09-23 23:24
niemal brak słów do komentarza takiego wpisu, to BCT zainwestuje swoje środki, a jak ZMPG zainwestuje swoje to i tak zwróci im się z nawiązką i to bardzo szybko, więc drogi olo przemyśl 2 razy zanim odpiszesz
- 0 0
-
2011-09-23 17:58
to zła wiadomość dla Obłuża. Bo w nocy od BTC dochodzą hałasy, że okna nie moża
otworzyć. To samo było przez kilkanaście m-cy jak pracowała w porcie pogłębiarka.
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.