• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Baltic Hub będzie jeszcze większy. Teraz offshore wind

VIK
5 marca 2024, godz. 17:00 
Opinie (68)
Plan rozbudowy Baltic Hub. Plan rozbudowy Baltic Hub.

Baltic Hub planuje dalszą rozbudowę. Jeszcze nie zakończono budowy terminala T3, a już rozważana jest budowa... T5 jako bazy instalacyjnej dla morskich elektrowni wiatrowych. Palowanie już w 2025 r.




Baltic Hub: przetarg na projekt i rozbudowę Terminala T5



- Istrana, spółka celowa Baltic Hub, uruchomiła przetarg na projekt i budowę nowego terminala T5, który ma służyć jako baza instalacyjna dla morskich elektrowni wiatrowych (OWIB; Offshore Wind Installation Base). Dokumenty przetargowe zostały opublikowane na stronie spółki Istrana 23 stycznia. Zlecającym będzie ta właśnie firma, będąca spółką celową Baltic Hub Container Terminal. Finansowanie projektu zaplanowano głównie z funduszy europejskich zabezpieczonych dla projektu w KPO, pod warunkiem zatwierdzenia pomocy publicznej przez odpowiednie organy. Przetarg dotyczy wykonania wszelkiej niezbędnej dokumentacji projektowej i realizacji robót budowlanych. Ostateczne oferty w przetargu należy dostarczyć do południa 5 kwietnia 2024 r. - poinformował portal Gospodarkamorska.pl.
Jest już projekt statku do obsługi farm wiatrowych Jest już projekt statku do obsługi farm wiatrowych

Rozbudowa Baltic Hub: harmonoram prac



Według dokumentu ukończenie robót palowych ma być zrealizowane do końca II kw. 2025 r., ukończenie zalądowienia do końca III kw. 2025 r., ukończenie robót betonowych i żelbetonowych, prace instalacyjne i nawierzchniowe do połowy 2026 r., uzyskanie ostatecznego pozwolenia na użytkowanie dla wszystkich elementów projektu planowane jest do 30 czerwca 2026 r.



Terminal T5 - do czego ma służyć?



Terminal T5, zgodnie z informacjami przetargowymi, ma służyć jako głębokowodna baza dla procesu instalacji morskich elektrowni wiatrowych. T5 ma stanowić ma przedłużenie istniejącego terminala T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk znajdujące się na Zatoce Gdańskiej. W tym celu niezbędne jest zalądowienie akwenu o powierzchni ok. 21 ha. Od strony południowo-wschodniej ulokowana będzie droga dostępowa - z tej strony w przyszłości istnieje możliwość dobudowy terminala T4.

Terminal instalacyjny w Gdańsku wciąż tylko na papierze Terminal instalacyjny w Gdańsku wciąż tylko na papierze

Co ciekawe, swój projekt budowy terminalu instalacyjnego prowadzi też Port Gdańsk, a właściwie Skarb Państwa. 1 marca 2022 r. rząd przyjął uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych z Gdyni na Gdańsk. Według tego dokumentu ma on być gotowy do 1 czerwca 2025 r. Zapisano w nim też, że zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)". Rozpisano przetarg, ale już kilka razy przekładano terminy jego rozstrzygnięcia. Ostatnio na prośbę uczestnika postępowania ZMPG zdecydował o wydłużeniu terminu uzupełnienia oferty wiążącej do 29 lutego 2024 r., teraz przesunięto aż na początek kwietnia tego roku.

Dzień otwarty Baltic Hub Container Terminal Dzień otwarty Baltic Hub Container Terminal

Nie wiadomo, czy te dwa projekty są ze sobą powiązane. Przypomnijmy, że w Baltic Hub państwo ma 30 proc. udziałów za pośrednictwem Polskiego Funduszu Rozwoju.

W Baltic Hub przeładowano 2,05 mln TEU W Baltic Hub przeładowano 2,05 mln TEU
VIK

Miejsca

Opinie (68) 3 zablokowane

  • Siemens zaciera ręce

    Afera wiatrakowa jedna się potwierdziła.....

    • 5 9

  • psudopisoafera wiatrakowa co by pisotrollom zamnknąć ryja (1)

    Przetarg na farmy jest już dawno rozstrzygnięty. Wgrała norweska firm we współpracy z Polenergią. Niemcy mają dostarczyć turbiny.
    I tak gdybyś nie wyłapał, to te konsorcjum ogłosiło przetarg na dostawę turbin. Nie rząd, nie Tusk.
    Jeszcze co do "bankructwa" Siemensa... Skąd ty bierzesz te bzdury? Problemy ma ich spółka Siemens-Gamesa (Gamesa jest hiszpańska) i
    faktycznie mają starty. Problem w tym, że straty obecnie przynosi cały sektor, np. Vestas (większy dostawca turbin niż Siemens) jedzie na stratach od kilku lat,
    a cały sektor w Europie dostaje po d... bo Chińczy się rozpychają na rynku.

    • 5 7

    • Dunczycy nie Norwedzy.

      • 1 0

  • A co jak nie będzie wiatru? (1)

    • 6 1

    • Wiatr ma być słabszy

      przez wizję ludzi z de. Oziębienie klimatu o 1-1,5° ma złagodzić wiatry a wtedy...cyk i przywracamy produkcję z atomu. Kto rządzi energetyka ten ma realny wpływ na świat. Wystarczy poczytać oficjalne agendy "dojczów".A my jeszcze mamy sponsorować przemianę....

      • 0 1

  • Miasto Gdańsk (6)

    A co miasto z tego będzie miało? Tak ,jak z przeładunku zagranicznego miału węglowego syf i zanieczyszczone powietrze w NP i Letnicy?

    • 15 3

    • miasto ma zysk (4)

      wpływy do budżetu z podatków

      • 3 5

      • (2)

        Mikro,wszystko idzie do stolicy.

        • 0 2

        • z samego CIT od DCT Miasto Gdańsk ma około 50 mln rocznie, ale wiadomo chciałoby się więcej, jeżeli DCT zarabia dla Skarbu Państwa 12 mld rocznie, uczciwe byłoby 5% dla Gdańska

          • 3 1

        • Część PIT i CIT trafia do budżetów jst. Większe wpływy z CIT do budżetu państwa to więcej trafi do kasy miasta.

          • 0 1

      • Ul.Wyzwolenia w Nowym Porcie

        A dzielnica Nowy Port ma zniszczone ulice. Koszty remontów domów ponoszą mieszkańcy.W środku osiedla mieszkaniowego ulicą,która była lokalną jeździ ciężki transport samochodowy do portu gdańskiego,tiry,lawety samochodowe itp.

        • 0 2

    • Miasto i mieszkańcy nic z tego nie mają niestety żaden polityk nie ma odwagi się przyznać że te rozwijanie ekologi jest gorsze niż to co było

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    A bylo tak pieknie do czasu (10)

    Az powstal port DCT a teraz prosze Baltic hub rozdupczyl cala piekna plaze i tereny dookola.
    Szkoda mi tylko mieszkancow nikt ich nie slucha i nie staje po ich stronie ...nie dobrze Pani Dulkiewicz..nie dobrze

    • 36 95

    • Ile na tej plaży jesteś w skali roku

      Biadolenie plaża jest ogromna tak że starczy byś z kocykiem się położył raz w roku na tej plaży.

      • 13 5

    • (1)

      Dokładnie. Niech to ciągną w stronę Westerplatte i Brzezna. Tam są gorszej jakości plaze. Stogi to najlepsza najszersza plaza w Trójmieście. Zostawcie ja w spokoju

      • 3 13

      • Na Stogach była piękna plaża do czasu powstania Portu Północnego.

        Teraz najlepsze plaże Trójmiasta są na Wyspie Sobieszewskiej.

        • 0 0

    • To Wyspa Portowa. (4)

      Gdańsk nie był, nie jest i nie ma się stać żadnym kurortem. To miasto morskie, portowe i ma to zacząć wykorzystywać należycie, bo w wielu aspektach to jest lata za Gdynią. Plaż Gdańskowi nie brakuje.

      • 29 5

      • Postaw sobie bramownice na podworku cepie z Radomia a o tym jak ma wygladac wybrzeze niech zadecyduja mieszkancy a nie taki (3)

        kolek ze Szpagatowa.

        • 6 21

        • Po wpisie mniema że sam przyjechałeś kasztanie z Sosnowca lub Olsztyna (2)

          Jeśli nie wiesz dlaczego Gdańsk wyróżnia się na tle np Pucka to przypomnę ci że właśnie ze względu na porty. To działalności portowej miasto zawdzięczał bogactwo. Mówiąc wprost tobie i podobnym roszczeniowym słoikom - cała wyspa portowa powinna być pod tą działalność przeznaczona aż do Górek Zachodnich tak jak cały teren Nowego Portu i okolic.

          • 12 4

          • dokladnie! (1)

            a nie deweloperke mieszkaniowa ladowac w Letnicy.Tereny przemyslowe winny przynosic zysk mieszkancom tego miasta .Na plazowanie masz dosc miejsca od Brzezna do Jelitkowa.

            • 6 1

            • Brednie,zyski to idą do stolicy!

              • 0 3

    • Tam nigdy nie było pięknych plaż

      przez działowość portową i z obu stron ujścia Wisły woda była brudna lub mętna tam od kiedy pamiętam, do tego bardzo niebezpieczna plaża przez zdradliwe prądy morskie w pobliżu i wie to każdy kto pływał tam. Tam zdarzały się zaraz za odcinkiem płaskim dna uskoki i doły mające po kilka metrów głębokości z wstecznym prądem z zimną wodą, nie jeden utopił się tam przez to. Dodaj do tego zero infrastruktury, parkingów (bo co to parking na kilka aut), tłok i oddane okolice mafii i byłym gangusom, którzy bawią się albo w deweloperkę albo w hazard. Śmieszne że robią z tej dziury jakiś kurort. Wystarczy porównać wodę tu i np w Krynicy Morskiej albo w Łebie. Gdy tu jest zielona breja latem tam woda jest niebieska i przejrzysta. PS jak chcesz komuś dziękować to podziękuj budyniowi i jego kumplom, który wciskał kit, że nic nie będzie wycinane i zabudowywane, a siedząc w radzie nadzorczej przez lata miał wgląd w każdy plan i decyzję na kilka lat do przodu.

      • 15 5

    • Co ma Dulkiewicz do tego?

      Czy to komentarz trolla czy osoba go pisząca naprawdę nie wie, że miasto Gdańsk nie ma nic wspólnego z rozwojem portu morskiego?

      • 13 3

  • jaka tam mamona na start? (2)

    tez 3500zl?

    • 3 3

    • 6500 (1)

      • 0 2

      • z nadgodzinami i premiami już 8,5 tys pln

        • 0 3

  • co jest

    Huby to dzielnica Wrocławia.Hub powinien być finansowany przez zinteresowanych a nie z naszych podatków.

    • 3 2

  • Super! Za pis zwijano Polskę

    Dziś wiemy że kartel gnoma to faktycznie
    Struktury mafijne. I ten jego don Orleone na dodatek

    • 3 6

  • Mamy ponad 600km pięknego wybrzeża (1)

    Stogi to nie kurort, trzeba budować potęgę Gdańska!
    Plaża na stogach to koszt który warto ponieść

    • 7 9

    • Płać!

      ze swoich.

      • 2 1

  • Kiedy wreszcie połączenie Zarządu Portu Gdyni i Gdańska (4)

    te dwa polskie porty powinny mieć jednego zarządcę
    Dość Konkurowania. wspołpraca

    • 22 12

    • a jak zmusisz do współpracy?

      I gdzie widzisz konkurencję?

      Jedyna konkurencja to gdańska polityka "psa ogrodnika".

      • 2 1

    • konkurencja jest dobra (1)

      • 3 0

      • Tu nawet powietrze brudne

        Gdynia nie przyjęła zagranicznego miału węglowego i dlatego miał pyli i zasyfia Gdańsk.

        • 1 0

    • Zastanawia mnie

      Czy w związku z rozbudową portu W Gdańsku ( i słusznie) ma sens budowa portu zewnętrznego w Gdyni ? Chyba nie .

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane