- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (33 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
CO2 pod dnem morza. Podmorskie magazyny w Polsce i Norwegii
Grupa Orlen chce zarządzać przemysłowymi emisjami dwutlenku węgla. Przygotowuje się do magazynowania CO2 w Polsce, między innymi pod dnem Morza Bałtyckiego. Koncern podpisał też porozumienie z norweskim Horisont Energi AS, dotyczące współpracy przy jednym z najbardziej zaawansowanych projektów magazynowania CO2 na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.
Magazyny CO2 pod dnem Bałtyku. Petrobaltik chce magazynować dwutlenek węgla
Norwegia jest jednym z liderów w rozwoju technologii wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla. Już w 1996 r. rozpoczęto wychwytywanie i ponowne zatłaczanie do podmorskich formacji geologicznych CO2 z produkcji gazu na złożu Sleipner. Zatłaczanie prowadzone jest jeszcze na złożu Snøhvit. Są to jedyne działające obecnie projekty tego typu w Europie.
Wielkie podmorskie magazyny Orlenu w Norwegii
Orlen podpisał list intencyjny z norweską spółką Horisont Energi AS, właścicielem koncesji na złożu Polaris, na którym wykonano już odwiert potwierdzający możliwość bezpiecznego zatłaczania CO2. Zgodnie z porozumieniem do 50 proc. udziałów w koncesji i statut operatora złoża Polaris uzyska PGNiG Upstream Norway, norweska spółka Grupy Orlen, posiadająca doświadczenie w zarządzaniu złożami zdobyte w ramach działalności poszukiwawczej.
Pojemność złoża Polaris jest szacowana łącznie na ok. 100 mln ton dwutlenku węgla, co umożliwi prowadzenie działalności magazynowej przez 12-25 lat. PGNiG Upstream Norway przeprowadziła już analizy techniczno-ekonomiczne projektu Polaris i przygotowuje się do rozpoczęcia szczegółowego due diligence. Harmonogram ewentualnej inwestycji zakłada wybór koncepcji zagospodarowania w 2024 r. oraz rozpoczęcie zatłaczania na przełomie 2028 i 2029 r.
Gdzie najniższe ceny paliw w Trójmieście?
Podmorskie magazyny dwutlenku węgla pod dnem Bałtyku
Jednocześnie Lotos Petrobaltic z Orlenem oraz Grupą Azoty pracują nad projektem spławiania Wisłą dwutlenku węgla i magazynowania go w wyrobiskach na dnie Bałtyku. Prezes Lotos Petrobaltic Grzegorz Strzelczyk poinformował, że pierwsze zatłoczenia CO2 do podmorskich magazynów będą możliwe w ciągu 2-3 lat.
W planach jest obiór CO2 statkiem z Azotów w Policach, które mają własne nabrzeże, i można by było to zatłaczać do bałtyckiego złoża B3. Także na złożach B101 i B28 spółka prowadzi obecnie badania geologiczne rdzeni, które zostały pobrane w trakcie wiercenia pod kątem możliwości składowania CO2.
Potencjał magazynowy Bałtyku to 1 mld ton dwutlenku węgla. Zmagazynowany w wyrobiskach dwutlenek węgla mógłby w przyszłości być wykorzystywany do produkcji węglowodorów, paliw syntetycznych.
Miejsca
Opinie (31) 1 zablokowana
-
2023-09-06 22:33
x
Może lepiej by było odzyskiwać węgiel z tego dwutlenku węgla ?
- 5 0
-
2023-09-07 22:48
Gdańsk walczy z emisją CO2 skutecznie.
Beton do wiązania wykorzystuje CO2 z atmosfery i uwalnia tlen.
Myślę że im więcej budów i betonu, tym bliżej nam do równowagi klimatycznej.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.