• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ceny w sklepach coraz wyższe. Inflacja widoczna w sieciach handlowych

erka
13 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Inflacja w lipcu wzrosła do 4,2 proc.
Rosną ceny mediów, paliwa, ale też wielu podstawowych produktów.
Rosną ceny mediów, paliwa, ale też wielu podstawowych produktów.

Rekordowy poziom inflacji zaczyna być coraz bardziej widoczny w sieciach handlowych. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w lipcu 2021 r. wartość koszyka minimalnego, czyli zestawu produktów dostępnych w sieciach handlowych w najniższych cenach, wzrosła o 5,99 proc. Średnie ceny podstawowych produktów wzrosły o 2,25 proc. wobec czerwca 2021 r.



Czy odczuwasz znaczny wzrost cen usług i produktów?

Ze wstępnych danych GUS wynika, że w lipcu 2021 r. inflacja wyniosła w Polsce 5 proc. wobec 4,4 proc. w czerwcu i jest to najwyższy poziom od ponad 10 lat.

Tak wysoki poziom inflacji odbija się na cenach produktów spożywczych. W lipcu 2021 r. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 229,98 zł.

To wzrost o 5,05 zł (2,25 proc.) w porównaniu do czerwca br. i o 0,97 zł (0,42 proc.) w porównaniu do lipca 2020 r.

Z zebranych danych wynika, że w 9 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w lipcu br. były wyższe niż w czerwcu. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (5,78 proc.).

Ceny w górę, wydatki w dół. Oszczędzamy głównie na przyjemnościach



Zakupy coraz droższe



Lipiec 2021 r. przyniósł nieznaczny wzrost cen w kanale sprzedaż internetowej w stosunku do czerwca br. Ponownie spośród 10 analizowanych grup produktów pięć było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych (5) można było znaleźć w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mrożonki, słodycze i produkty sypkie). Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Makro (nabiał i napoje). Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w lipcu w kanale e-grocery oraz w sieciach Biedronka, Intermarché, Kaufland, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry

  • Minimalny koszyk zakupowy w lipcu 2021 jest droższy o 5,99 proc. w skali roku.
  • Minimalny koszyk zakupowy w lipcu 2021 jest droższy o 5,99 proc. w skali roku.
  • Minimalny koszyk zakupowy w lipcu 2021 jest droższy o 5,99 proc. w skali roku.
  • Minimalny koszyk zakupowy w lipcu 2021 jest droższy o 5,99 proc. w skali roku.

Lipiec pokazał, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderami są sieci: Auchan i Makro, które oferowały po 11 produktów w cenach minimalnych.

Gdzie najdrożej, a gdzie najtaniej?



Najwięcej najdroższych produktów (10) można było znaleźć w sieciach Tesco i E.Leclerc. Tuż za nim znalazł się kanał e-grocery (dziewięć produktów) oraz inna sieć Cash&Carry (sześć produktów). Najmniej najdroższych produktów odnotowano w lipcu 2021 r. w Biedronce, Auchan Carrefour i Makro (po jednym produkcie) oraz w Intermarché (dwa produkty). 

Ceny energii będą rosły. W 2022 r. będą kolejne podwyżki



Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 187,07 zł (więcej o 9,97 zł niż w czerwcu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 295,09 zł (więcej o 4,95 zł niż w czerwcu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2021 r. wyniosła 108,02 zł i jest ona o 5,02 zł mniejsza niż w czerwcu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w lipcu 2021 r. była wyższa o 5,99 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu br. tańszy o 7,73 proc. niż w 2020 r.

Tanie przewozy już nie takie tanie



Największy spadek, tj. na poziomie 9,83 proc. odnotowano w sklepach Makro, w których średnia cena spadła o 23,88 zł. Największy wzrost cen względem 2020 roku odnotowano w zeszłym miesiącu w sklepach Tesco (6,43 proc.). 
erka

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (497)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane