• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy 50 zł można nie oddać? Etyka płatnicza Polaków

VIK
23 września 2023, godz. 10:30 
Opinie (100)

Blisko 40 proc. Polaków uważa, że istnieją okoliczności, które usprawiedliwiają nieoddanie pieniędzy innej osobie, a 35 proc. - firmie lub instytucji. Takim uzasadnieniem są problemy osobiste, jak poważna choroba lub śmierć kogoś bliskiego - to aż 3/4 wskazań. Z drugiej strony aż 83 proc. rodaków twierdzi, że należy upomnieć się o zwrot pożyczonych pieniędzy po upływie ustalonego terminu - wynika z najnowszego badania "Etyka płatnicza w ocenie konsumentów".



Czy masz problem ze spłatą swojego zadłużenia?

Aktualne dane Krajowego Rejestru Długów wskazują, że sytuacja finansowa Polaków pogarsza się. Ich zadłużenie sięga 45 mld zł. Nieuregulowane zobowiązania - raty kredytów, pożyczek, czynszów mieszkaniowych, opłat za prąd, gaz, abonamentów za telefon, internet i telewizję - ma 2,3 mln osób. Przez cały miniony rok przybywało zarówno długów, jak i dłużników, choć jeszcze w 2021 r. widoczny był trend zniżkowy. Jednak czy ta sytuacja usprawiedliwia niespłacanie długów?

Tymczasem badanie "Etyka płatnicza w ocenie konsumentów", zrealizowane w lipcu 2023 r. na zlecenie Kaczmarski Inkasso, pokazuje, że choć większość, bo 3/4 rodaków uważa, że nie istnieje kwota, do wysokości której nie trzeba oddawać pieniędzy, to prawie 7 proc. jest przeciwnego zdania. W tej drugiej grupie co 4. sądzi, że można nie zwrócić pożyczonej sumy, jeśli jest to 50 zł lub mniej, a dla 18 proc. takim przedziałem jest 51-100 zł.



- Niestety deklaracje o konieczności zwracania pożyczonych pieniędzy nie zawsze mają pokrycie w rzeczywistości. Nasze wieloletnie doświadczenie w odzyskiwaniu należności pokazuje, że choć konsumenci uważają zadłużanie się za niewłaściwe, to brną w zaciąganie kolejnych zobowiązań finansowych, wiedząc, że nie będą w stanie ich spłacić. Dotyczy to szczególnie zakupów ratalnych, które są dostępne niemal od ręki. Refleksja, z czego klient będzie opłacał raty za sprzęt elektroniczny, przychodzi zazwyczaj dopiero wtedy, kiedy nasi negocjatorzy dzwonią, aby w imieniu wierzyciela upomnieć się o zwrot długu. Oczywiście zdarza się też, że ktoś przeoczy termin zapłaty jednej czy kilku rat bądź faktur za abonament telefoniczny i jego zaległości trafiają do windykacji. Ale takie osoby zwykle sprawnie regulują należność, aby uwolnić się od długu. Pamiętajmy, że obecnie są dostępne aplikacje do monitorowania wydatków i alertów o terminach spłat, które pomagają zapanować nad osobistymi finansami. Korzystajmy z nich, bo bardzo upraszczają życie - mówi Jakub Kostecki, prezes zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Czy niespłacanie długów da się wytłumaczyć?



Badanie Kaczmarski Inkasso ujawnia, że 38 proc. rodaków akceptuje nieoddawanie w terminie pożyczonych pieniędzy innej osobie, a 35 proc. uważa, że można nie rozliczyć się na czas z firmą lub instytucją. W ich opinii "okolicznością łagodzącą" są problemy osobiste, jak poważna choroba, rozstanie z partnerem bądź śmierć kogoś bliskiego (odpowiednio 75 proc. - odpowiedzi dotyczących nieoddawania pieniędzy osobom i 72 proc. firmom). Drugim powodem wstrzymania zwrotu jest brak pieniędzy spowodowany utratą pracy (71 proc. - wobec osób i 69 proc. - wobec firm). Badani twierdzą też, że można uniknąć oddania kwoty, jeśli pojawi się inny, pilny wydatek, np. leczenie czy naprawa auta bądź sprzętu - to prawie 47 proc. wskazań w przypadku pożyczki od osób i 44 proc. - od firm. Podobnie, gdy trzeba opłacić inne zobowiązania, jak rachunki za czynsz, prąd, gaz lub raty. Z oddaniem pożyczonych wcześniej od rodziny czy znajomych pieniędzy wstrzyma się wtedy 36 proc. rodaków, a w przypadku konieczności rozliczenia się z firmą - niemal 1/3. Wśród pozostałych usprawiedliwień są także wyjazd na wakacje i okazyjny zakup np. sprzętu RTV (wskazania pomiędzy 8 proc. a 5 proc.).


Udajemy, że nie widzimy pomyłki kasjera



Etyka płatnicza to nie tylko terminowe rozliczanie się z pożyczonych kwot, zakupów ratalnych czy kredytów. To także nasza uczciwość w codziennym życiu. Niemal co 3. konsument uważa, że można nie zwrócić uwagi kasjerowi, gdy pomyli się on na swoją niekorzyść przy wydawaniu reszty, z czego 5 proc. twierdzi, że jest to akceptowalne zawsze. Takie same wskazania widać, kiedy respondenci zostali zapytani o to, czy można przymknąć oko na wykonywanie pracy "na czarno", aby uniknąć ściągnięcia długu z pensji. Z kolei 35 proc. konsumentów nie widzi nic złego w zawyżeniu wartości szkody podczas ubiegania się o odszkodowanie, np. po kolizji samochodowej czy zalaniu mieszkania. Natomiast 1/4 badanych Polaków nie odesłałaby do sklepu towaru lepszego niż zamówiony. Jednak największe przyzwolenie wśród badanych zyskało zatajenie informacji przed bankiem, które uniemożliwiłyby zaciągnięcie kredytu. Taką postawę aprobuje aż 47 proc. osób.



Najpierw prąd i gaz, potem raty w banku



W rankingu opłacenia rachunków dla 25 proc. respondentów najważniejsze jest regulowanie opłat za prąd lub gaz. Ponad połowa badanych pokrywa je w drugiej lub trzeciej kolejności. Dalej znalazł się czynsz mieszkaniowy - 26 proc. rodaków płaci go w pierwszej kolejności, a 45 proc w następnej. Dopiero na trzeciej pozycji znalazły się zobowiązania wobec banku lub firmy pożyczkowej (2/3 wskazało ją jako pierwszą, a 38 proc. jako dalszą w rankingu).
VIK

Opinie (100) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    ten kaczmarski to niezła winda, po 2 dniach opoznienia wydzwaniają mendy po kilka razy dziennie i to rano.

    • 4 3

    • Wydzwaniają i na tym się z reguły (1)

      Kończy. 6:01 i 21:59 telefon bo mogą wyłapać paragraf za zakłócanie miru domowego. To nie jest windykacja niestandardowa ze zwiedzasz górki zachodnie w bagażniku, choć już ponoć te czasy się tez skończyły.

      • 3 2

      • :D turysta z bagażnika

        • 3 0

    • O swoje sie upomina? A to typ bezczelny.

      • 9 0

  • Z 15 lat temu były kolega- Orzech pożyczył ode mnie 20 zł (2)

    Zastanawiam się ile teraz powinien mi oddać

    • 10 2

    • (1)

      Nic - przedawnienie

      • 3 1

      • Ja pamiętam, nie przedawniło się.

        Dodam, że od tego czasu kilkukrotnie chciał jeszcze pożyczyć. To najlepiej wydane 20 zł ever

        • 2 0

  • Niestety ale takie oszustwa unas sa za nisko karane !!A sprawy ciagna sie latami .A oszust powinien byc karany surowo jak

    Powinny byc wysokie kary finansowe oszukałes na 50zł musisl zaplaci 500zł kary.A le Polska jest krajem gdzie jest najwiecej oszustów !!Wiekszosc to pseudo przedsiębiorcy okradający pracowników dorobkiewicze na krzywdzie ludzkiej .Firmy dzwoniace do emerytów na telefony stacjonarne codziennie sa ich setki.Jak przykład z Polsatu gdzie firma z Gdańska zmieniajaca ciagle lokale w biurowcach na przymorzu oferuje prace dobrze platna ale trzeba wypełnic przez Internet test który nieda sie ukonczyc kazda kolejna próba to koszt 500zł .Forma po naciagnieciu naiwnych zmienia lokal na inne i zmienia nazwe firmy!To W polsce mamy najbardziej znanych oszustów w europie wymyslajacych oszustwa na wnuczka policja ich łapała sądy wypuszczały.!!
    To w Polsce jest najwiecej oszustów w Europie okradajacych nie bogatych ale głownie ludzi o przecietnych zarobkach bo takich jest unas najwiecej.
    Nie bede podawł przykładów z ukladu polityki bo tutaj okrada sie w milionach ,ale najgorsi sa wlascie ci pospolici oszuści okradajacy konkretnych nie majętnych ludzi!

    • 9 6

  • Ludzie (3)

    wychodzą z tego założenia że sklepy nas okradają na każdym kroku więc sami się rozgrzeszają jak kasjer czy sklep się pomyli. Ludzie muszą się nauczyć że słowo promocja wcale tego nie oznacza.
    Większość żyje od do nie ma odkładania
    bo nie wiadomo co będzie za dzień, miesiąc czy rok. Każdy ma różną teorię życia.

    • 4 7

    • sklaepy okradaja klientów na maksa inna cena w reklamie na pólce a inna na kasie placisz i nie sprawdzasz dokladnie

      a wdomu sie okazuje ze cie oszalali

      • 3 6

    • To z doswiadczenia. Kasjerka oszukala mnie dosc znacznie. Polapalam sie jak zaczela kasowac druga osobe. Poczekalam az skonczy. Chcialam spokojnie wyjasnic. A ona do mnie "po odejsciu od kasy reklamacji sie nie uwzglednia". Uznalam ok. Wypchaj sie. Minelo pare miesiecy. Ta sama kasjerka ale... walnela sie na swoja nie korzysc. Odeszlam bez wyrzutow sumienia. Polapala sie po chwili. Zaczela mnie wolac. No coz, po odejsciu od kasy reklamacji sie nie uwzglednia. Nic nie odpowiedziala. Tym upewnila mnie ze byla to jej praktyka.

      • 6 0

    • Aleks

      Tylko jak kasjer się pomyli, to musi uzupełnić brak w kasie ze swojej marnej pensji.

      • 2 0

  • Mam inne równie mądre pytanie: czy należy myć się pod pachami?

    • 17 2

  • No najlepiej (1)

    Każdemu się daje w debet, niby to 5 dych i żadna kwota ale jak się da tak 20 ludziom to już jest tauzen i to już cos jest i weź kombinuj a nowe trzeba wziąć

    • 2 0

    • Wow

      Tauzen :O

      • 2 1

  • (2)

    Gdyby Tusk mi pożyczył, to bym mu nie oddał. W Berlinie mu wyrównają straty.

    • 5 19

    • wyrównali mu juz dawno milionami które mu wyplacili ! (1)

      • 2 7

      • Zazdrość jest taka niechrześcijańska.

        • 3 0

  • I to jest właściwe pytanie na referendum.

    • 3 0

  • A gdzie odpowiedź w ankiecie - "Nigdy nie miałem żadnych zadłużeń"? (3)

    • 9 0

    • ale jak ? (2)

      ... od dawna twierdzę że temu serwisowi należy się jakaś nagroda dziennikarska za te ankiety.

      • 8 0

      • Dziennikarzy już nie ma, są tylko pracownicy mediów (1)

        • 2 0

        • Pracownicy i pracownice raczej

          • 1 0

  • Nie pozyczaj, zostan ksiedzem i bierz wszystko co daja.

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane