- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 2 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (147 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Czy port instalacyjny w Gdańsku w ogóle powstanie?
Na przełomie 2024 i 2025 r. rozpocznie pracę pierwszy w Polce i "jeden z najnowocześniejszych w Europie" terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych - poinformował premier Mateusz Morawiecki w liście do uczestników 10. Kongresu Morskiego. Nie, nie mówił o terminalu w Gdańsku, a o terminalu w porcie w Świnoujściu. A co z naszym projektem? Jest wciąż na etapie składania ofert.
Jak poinformował premier Mateusz Morawiecki, terminal instalacyjny w Świnoujściu w pierwszej kolejności posłuży do instalacji komponentów farmy Baltic Power, "a następnie do realizacji kolejnych inwestycji na Bałtyku", nie tylko polskich, ale też zagranicznych.
NIK: Morskie farmy wiatrowe będą później. Stracona dekada?
Umowę na dzierżawę portowych terenów podpisano jesienią 2022 r. Zgodnie z harmonogramem budowa terminalu ma ruszyć jeszcze w 2023 r. Zdolność operacyjną terminal osiągnie na przełomie 2024 i 2025 r.
Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych na morzu.
Port Gdynia wciąż szuka miejsca na port instalacyjny, a konkurencja nie śpi
Przypomnijmy, że od kilku lat mówi się też o powstaniu terminalu instalacyjnego w Trójmieście. Najpierw, że powstanie w Porcie Gdynia. Potem, po interwencji spółek Skarbu Państwa, zaangażowanych w budowę farm wiatrowych na morzu, zdecydowano, że powstanie w Porcie Gdańsk.
Przypomnijmy, że 1 marca 2022 r. rząd przyjął nawet uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych z Gdyni na Gdańsk. Według tego dokumentu ma on być gotowy do 1 czerwca 2025 r. Zapisano też, że zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)".
Na jakim etapie jest realizacja tego projektu? Zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.
- W dniu 08.03.2022 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił postępowanie w zakresie wyboru dzierżawcy bądź dzierżawców terenu, który powstanie w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w obrębie zarządzanym przez Port Gdańsk. Termin składania ofert wstępnych upłynął 30.11.2022 r. Zaś termin składania ofert wiążących upływa 29 września 2023 r. Ze względu na trwające postępowanie do czasu wyłonienia przyszłego najemcy nie jest możliwym określenie lokalizacji przyszłego, ewentualnego terminala off-shore, terminu rozpoczęcia prac budowlanych czy też jego parametrów technicznych. Wynik postępowania przetargowego, wybór potencjalnego dzierżawcy w przyszłości umożliwi określenie kosztów realizacji tej inwestycji - poinformowały nas władze Portu Gdańsk.
Przypomnijmy, że terminy już kilka razy przekładano. Na wstępne oferty czekano do 8 czerwca 2022 r. Potem - jak tłumaczono - w odpowiedzi na wniosek uczestnika postępowania termin ten przesunięto na 30 września 2022 r. i kolejno na 10 listopada 2022 r. Teraz znów pojawił się 29 września 2023 r.
Terminal instalacyjny w Gdańsku. Port czeka na oferty do końca września
To niejedyny projekt w Porcie Gdańsk, którego realizacja wciąż jest w fazie projektów i czekania na oferty. Podobnie jest z budową Portu Centralnego, który pojawia się co jakiś czas w rządowych przemówieniach, oraz z budową terminalu dla produktów agro.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-06-27 15:07
Port Gdańsk (12)
Zmienił się Prezes ZMPG oraz PGE.
Na razie wygląda to dobrze.
Mam wrażenie, że jest szansa po zmianach na normalność.
Zyczę im powodzenia. I wytrwałości.- 37 17
-
2023-06-28 19:59
Tak was na kasę zrobił dyr handlowy pge z Łukaszkiem z zmpg
- 1 2
-
2023-06-27 17:48
Obaj
Obaj wyglądają na w porządku. Konkretni. Panowie powodzenia. Obie firmy na was liczą
- 9 3
-
2023-06-27 17:02
Nie po to głosuje na piś (1)
Aby taki port miał nie powstać. Przekop już jest
- 3 12
-
2023-06-28 20:24
Nie budujcie, nie ingerujcie w przyrodę, w planetę, w klimat
- 0 2
-
2023-06-27 17:00
(6)
Tam musiał odejść by jeszcze ten z autyzmem socjopata. Wtedy wrócił normalność i wielu odetchnie z ulgą
- 14 1
-
2023-06-28 20:40
Kogo macie na myśli? Tego co się obraża i źle znosi krytykę pod swoim adresem
- 1 0
-
2023-06-28 09:03
(1)
kolejny asparger jako kierownik ? może i inteligentny ale nie da się znim pracować bo wieczni ma coś w głowie ubzdurane
- 3 0
-
2023-06-28 20:05
Przebiegłość i wyrahowanie to żadna inteligencja. Życie osobiste mu nie idzie to w pracy nadrabia tą "inteligencją"
- 3 0
-
2023-06-27 17:45
Tomuś (2)
O niego ci chodzi?
- 7 3
-
2023-06-28 20:03
Nie Tomasz lecz krzysio.j ak (1)
ten od Kubusia póhadka
- 2 0
-
2023-07-13 13:01
hahaha wszyscy wiedzą o kogo chodzi
- 0 0
-
2023-06-27 15:22
to nie ma wyglądać - to ma działać !!! i za normalną kasę a nie 3 razy więcej bo rodzina musi się dorobić
- 12 13
-
2023-06-27 19:55
Przecież wiadomo, że Gdańsk dostał ten port od Gdyni na osłodę za zabranie Lotosu.
- 5 16
-
2023-06-27 15:54
Same badania środowiskowe trwają od 3 lat ponad i jeszcze trochę to potrwa (2)
więc nie dziwcie się, że tak długo to trwa,
- 16 15
-
2023-06-28 09:43
(1)
Tylko przekop! To kiedy pierwsze kontenerowce w Elblągu? 2137?
- 3 0
-
2023-06-29 05:54
Zapytaj Prezydenta Elbląga jemu cos nie pasuje
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.