- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 2 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (147 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Dyrektywa Omnibus. Koniec z udawanymi okazjami?
Tłumów nie było, ciekawych promocji też nie za wiele. Kończy się Black Week, przed nami Cyber Monday. W tym roku musieliśmy polegać na własnych obserwacjach dotyczących tego, czy coś faktycznie jest tańsze niż było wcześniej. W przyszłym roku ma nam pomóc... dyrektywa Omnibus.
Najniższa cena sprzed 30 dni
To ma zmienić dyrektywa Omnibus. Zgodnie z nią w sytuacji, gdy sprzedawca obniży cenę produktu, pojawia się wówczas obowiązek podania najniższej ceny tego produktu sprzed 30 dni od ogłoszenia promocji. Jeżeli dany towar lub usługa zostały wprowadzone do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, wtedy sprzedawca ma obowiązek wskazać informację o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie od dnia startu sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.
Black Week. Można nie lubić, ale płacić mniej każdy woli
To jednak nie koniec. Zmiany czekają też serwisy sprzedażowe typu Allegro czy Amazon. Po wejściu dyrektywy te platformy będą musiały informować, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną. Chodzi o to, aby kupujący wiedział, czy przy danej transakcji mają zastosowanie przepisy ochrony konsumentów, jak np. prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od daty otrzymania towaru. Poza tym sklepy internetowe nie będą już mogły ukrywać negatywnych opinii, a także zlecać publikacje fałszywych komentarzy.
W Polsce dopiero w 2023 r.
Państwa członkowskie UE zostały zobowiązane do wdrożenia dyrektywy Omnibus do 28 listopada 2021 r. Polsce nie udało się jednak wdrożyć jej w terminie. Proces legislacyjny dyrektywy Omnibus u nas rozpoczął się w lipcu 2021 r., niemniej jednak projekt ustawy trafił do Sejmu dopiero w 2022 r., a na początku listopada do Senatu. Przepisy mają obowiązywać od stycznia 2023 r.
Za niestosowanie się do zapisów dyrektywy będą groziły kary. Aż 20 tys. zł za brak informacji o najniższej cenie w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Jeżeli naruszenia powtórzą się trzykrotnie w perspektywie 12 miesięcy - maksymalna wysokość kary to 40 tys. zł. Jednak w wypadkach szczególnych prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie mógł nałożyć maksymalną karę, która może wynieść nawet do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
Nawet przeceniony towar kupiony w promocji można reklamować z powodu wad. Prawo do skorzystania z rękojmi jest podstawowym prawem konsumenta - również osób kupujących na wyprzedażach. Jest jednak jeden wyjątek, czyli sytuacja gdy coś zostało przecenione właśnie z powodu tej wady, a klient został o tym poinformowany. Niestety nie możemy domagać się przyjęcia towaru do sklepu, gdy po prostu zmienimy zdanie. Sklep nie ma obowiązku go przyjąć, zwykle jest to dobra wola sieci lub sprzedawcy. Wyjątkiem są zakupy przez internet. W takim przypadku mamy ustawowe prawo zwrócić go w ciągu 14 dni.
Opinie wybrane
-
2022-11-27 12:01
(5)
W Polsce sprzedawcy mają klientów nadal za frajerów. Ale widać, że tak nabierać daje się coraz mniej osób. Czas zacząć szanować klientów bo to nie dojne krowy a i liczyć potrafią.
- 110 2
-
2022-11-28 05:52
Bo polacy to głupi ludzie. (1)
- 0 3
-
2022-11-28 09:29
Nie wszyscy, tylko ty.
- 0 0
-
2022-11-28 00:00
państwo jest od tego żeby chronić ludzi przed oszustami
również tymi firmowymi. Powinna być antynagroda Firmowy Oszust Roku
- 1 1
-
2022-11-27 21:13
Wystarczy wejść na stronę fakefriday i wszystko będzie jasne
- 3 0
-
2022-11-27 13:16
Gra się tak, jak przeciwnik pozwala. Skoro ludzie dają się łapać na takie tanie chwyty i nie są w stanie sami ocenić wartości czy też zrobić rozeznania to są nabijani w butelkę na ten sam numer polegający na przekreśleniu wyzszej ceny. Ja rozumiem, że można raz dać sie zrobić w ten sposób ale żeby tak ciągle?
- 8 3
-
2022-11-27 12:08
Przepisy swoje sprzedawcy swoje! (4)
Do momentu kiedy nie będzie obowiązku zamieszczania "pierwszej ceny" która jest w sprzedaży i końcowej ceny to możemy między bajki włożyć te wszelkie promocje! Szukałem gramofonu i patrze w jednej sieci że fajny jest za 2200 a cena przed black piatek jest 3200 . Ale googlując okazuje się ze cena 2300-2200 jest reguralną ceną w innych sklepach internetowych bez promocji:) Tak więc jak co roku.... dni frajera....kup Pan i płacz że przepłaciłeś:)
- 91 5
-
2022-12-26 16:13
No co ty
A co jak produkt jest dostępny od 20 lat w sklepie? Na przykład chleb lub bułki. Dobrze że nie tworzysz prawa, bo byłoby do kitu.
- 0 0
-
2022-11-28 06:28
Pierwsza cena nic nie da. Wystarczy pierwszego dnia sprzedawać za 3200 a drugiego przecenić na 2200.
- 1 0
-
2022-11-27 21:26
czyli kupujesz, nie jak potrzebujesz, tylko jak widzisz że coś jest "przecenione" (1)
i jeszcze dostałeś 24 plusy...
- 5 15
-
2022-11-27 23:39
Przecież napisał że sprawdził cenę
Więc raczej nie kupił. A ty chciałeś być fajny?
- 15 1
-
2022-11-27 13:09
(4)
Skoro ludzie dają się robić w bambuko zamiast myśleć to ja jestem za tym, żeby byli nadal oszukiwani.
Świadomy człowiek, który zna swoje potrzeby jest w stanie sam ocenić czy dane dobro jest warte ceny, którą musi zapłacić. Nie ceny wczorajszej, nie tej przekreślonej tylko tej, która obowiązuje.- 36 25
-
2022-11-28 16:45
Oho jakiś oświecony klient się trafił. Taki ą ę, na wszystkich dobrych się zna. Omijam takich mądrali szerokim łukiem.
- 0 0
-
2022-11-27 23:44
(2)
Bo np telefony kupuje się codziennie jak bułki. Raz na 6 lat kupuję telefon i nie będę robił przed tym doktoratu czy jest to uczciwa cena za te parametry czy nie...
- 10 5
-
2022-11-28 09:42
To plac jak ci sie nie chce sprawdzac.
- 1 0
-
2022-11-28 06:29
Wystarczy będąc w sklepie poszukać tego samego towaru w internecie...
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.