- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (100 opinii)
- 4 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (185 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
EFRA ze sporym opóźnieniem. Włoski wykonawca ma problemy?
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat)
Jeden z największych projektów inwestycyjnych Grupy Lotos miał działać w drugim kwartale 2018. Teraz spółka szacuje, że efekty ekonomiczno-finansowe, wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji projektu będą widoczne w wynikach Lotosu nie wcześniej niż w drugim kwartale, ale 2019 roku. Spółka podkreśla, że opóźnienia powstały z przyczyn od niej niezależnych.
- Zarząd Lotosu informuje, na podstawie prowadzonych uzgodnień pomiędzy spółką zależną, Lotos Asfalt oraz KT - Kinetics Technology (głównym wykonawcą projektu EFRA), iż trwa ustalanie ostatecznego terminu uzyskania statusu gotowości do uruchamiania instalacji opóźnionego koksowania - DCU. Zarząd podkreśla, że przyczyny opóźnień w realizacji projektu EFRA są niezależne od spółki oraz Lotos Asfalt - informuje Grupa Lotos.
Jak udało nam się nieoficjalnie dowiedzieć, problemy z zakończeniem inwestycji ma włoska firma Kinetics Technology. Cześć poważnych prac w ramach EFRA spółka wykonuje po raz pierwszy i nie ma potrzebnego doświadczenia. Dlatego też prawdopodobnie do końca roku instalacja opóźnionego koksowania DCU nie zostanie uruchomiona.
Dzięki Projektowi EFRA zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej. Pierwsze prace związane z budową głównych instalacji Projektu ruszyły w kwietniu 2016 roku. Cały zakres realizacji prac został podzielony na siedem obszarów realizacyjnych, obejmujących 30 obiektów inwestycyjnych. Wartość projektu to 2,3 mld zł.
W styczniu 2018 roku spółka poinformowała, że inwestycja nie zakończy się w terminie. Jednocześnie spółka twierdziła, że przesunięcie w czasie zakończenia Projektu EFRA nie wpłynie w negatywny sposób na bieżącą kondycję finansową Lotosu. Lotos nie podał jednak, jak duże jest opóźnienie i jaki jest przewidywany termin zakończenia prac.
Głównym celem Projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy. Nowe instalacje Projektu EFRA umożliwią zastąpienie produkcji niskomarżowych produktów większą ilością paliw silnikowych. Dzięki realizacji Projektu EFRA (wartego 2,3 mld zł) zakład Lotosu w Gdańsku stanie się najnowocześniejszą rafinerią w UE. Z produkcji wyeliminowany zostanie niskomarżowy i nieekologiczny ciężki olej opałowy. W jego miejsce Lotos będzie w stanie wyprodukować rocznie nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw, głównie oleju napędowego i paliwa lotniczego. Powstanie również nowy produkt - koks naftowy.
Zakłada się, że po uruchomieniu instalacji Projektu EFRA marża przerobowa gdańskiej rafinerii zwiększy się o ok. 2 dolarów na baryłce.