• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektrownia jądrowa. GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest

Wioletta Kakowska-Mehring
8 sierpnia 2024, godz. 08:35 
Opinie (148)

Ogłoszono przetarg na budowę drogi do planowanej elektrowni jądrowej. Będzie ona przebiegać po całkowicie nowym śladzie i  łączyć aktualnie budowaną drogę ekspresową S6 z elektrownią. Tymczasem dziś przeciwnicy elektrowni na terenie gminy Choczewo zapowiedzieli protest. Przejadą kolumną samochodów przez kilka miejscowości.



Obecnie na terenie 30-hektarowej działki pomiędzy wsiami Sasino, Słajszewo i Kopalino (gmina Choczewo), tam, gdzie powstanie elektrownia, trwają badania geologiczne. Pierwszy etap związany z całym procesem administracyjnym ma zakończyć się w 2028 r. W jego ramach będą wykonane badania geologiczne, prace towarzyszące, czyli powstanie dróg i kolei, a przede wszystkim morskiego pirsu rozładunkowego. GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do powstającej elektrowni.

Ile na elektrownię jądrową? Potrzeba 150 mld zł Ile na elektrownię jądrową? Potrzeba 150 mld zł

- Dzięki inwestycji zwiększy się przepustowość układu komunikacyjnego, odciążona zostanie sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci się czas podróży między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo - podkreśla GDDKiA.
Za to przeciwnicy tej inwestycji ogłosili, że w czwartek, 8 sierpnia, odbędzie się kolejny protest.

- O godz. 10 spotykamy się w Stilo na parkingu w lewo od mostu. Protest będzie objazdowy po naszej gminie. Samochody muszą być zatankowane. Kierowców proszę o przygotowanie gum do zawieszenia banerów i flag. Ruszamy o godz. 11, trasa: Stilo - Sasino - Słajszewo - Jackowo - Kurowo - Żelazna - Choczewo - Lubiatowo parking nad morzem. Droga powrotna Lubiatowo - Choczewo - Kurowo - Sasino - Stilo. Czas przejazdu około trzech godzin - zapowiedział na stronach portalu choczewo24.info Wiesław Woźniak z Bałtyckiego SOS.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projekt drogi prowadzącej do planowanej elektrowni atomowej w Kopalinie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projekt drogi prowadzącej do planowanej elektrowni atomowej w Kopalinie.
Na terenie gminy Choczewo i okolic działają stowarzyszenia i grupy sprzeciwiające się powstaniu elektrowni atomowej w preferowanej lokalizacji Lubiatowo-Kopalino. Regularnie organizują protesty, podczas których informują mieszkańców, a także turystów o zagrożeniach, jakie niesie za sobą budowa atomówki.

Co ciekawe, lokalnie działają też organizacje, które popierają budowę. Jak donosi portal choczewo24.info, ostatnio aktywiści z FOTA4Climate odbyli spacer ekologiczny plażą w Słajszewie pod hasłem "Atom ratuje przyrodę". Wojciech Gałosz, znany przyrodnik, ekspert licznych analiz środowiskowych, przekonywał, że inwestycja jest dobrze zlokalizowana i pomyślana z ogromnym poszanowaniem zastanej przyrody. Według tej organizacji usuwane drzewa to w większości drzewa sadzone ręką człowieka jako plantacja leśna, a podgrzanie wody w Bałtyku będzie miało charakter punktowy i niemający istotnego wpływu na cały bałtycki ekosystem.

  • Lokalizacja elektrowni jądrowej.

Wracając jednak do drogi. Jak poinformował gdański oddział GDDKiA, projektowana jest ona po całkowicie nowym śladzie i będzie łączyć się z aktualnie budowaną drogę ekspresową S6.

- Rozpoczęty przetarg, którego szczegóły za kilka dni pojawią się na naszej platformie zakupowej, dotyczy zaprojektowania i wybudowania jednojezdniowej drogi, o przekroju 1 x 2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) - poinformowało GDDKiA.
Inwestycję podzielono na dwa odcinki: Lubiatowo - droga wojewódzka nr 213 o długości ok. 11 km oraz droga wojewódzka nr 213 - węzeł Łęczyce na S6 o długości ok. 15 km.


- Dodatkowo w ramach obecnie realizowanej trasy S6 na odcinku Leśnice - Bożepole Wielkie wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce - informuje GDDKiA.
Przebudowana bądź wybudowana zostanie infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, zainstalowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz powstanie kanalizacja deszczowa i kanał technologiczny. Dodatkowo wykonane zostaną elementy ochrony środowiska, takie jak przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym oraz ekrany przeciwolśnieniowe.

Kto sfinansuje elektrownię atomową? Cały czas nie wiadomo Kto sfinansuje elektrownię atomową? Cały czas nie wiadomo

- Nowa droga krajowa poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku na oś 11,5 t" - podano w komunikacie.

W przypadku odcinka od Lubiatowa do DW213 wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizację prac, z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca. Umowa ma być podpisana w I kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2028 r. Z kolei wykonawca trasy od drogi wojewódzkiej nr 213 do drogi ekspresowej S6 będzie miał 22 miesiące na realizację prac, z wyłączeniem okresu zimowego. Umowa ma być podpisana w I kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w III kwartale 2028 r.

Drugi etap powstania elektrowni to wybudowanie pierwszego reaktora. Na to konsorcjum Westinghouse/Bechtel potrzebuje 7 lat. Zgodnie z deklaracjami Westinghouse reaktory będą budowane w odstępie 1 roku.

Miejsca

Opinie (148) 4 zablokowane

  • (1)

    I tak źle, i tak niedobrze.

    • 3 0

    • Opóźnianie budowy elektrowni to źle dla Polaków dobrze dla niemiec

      • 5 0

  • Wielkie inwestycje PiS: (17)

    Elektrownia atomowa - wycięto las
    CPK - fizycznie nic nie zrobiono oprócz mówienia o nim, wysiedlono część (!) mieszkańców
    Izera - wycięto las
    Terminal głębokowodny w Świnoujściu - nic nie zrobiono oprócz mówienia o nim
    Pływający gazoport w Gdańsku - nic nie zrobiono oprócz mówienia o nim
    Odbudowa Pałacu Saskiego - odkopano piwnice
    Przekop Mierzei Wiślanej - w 8 lat przekopano ,,aż" 1536m, ale nie pogłębiono toru wodnego, 38 milionowe państwo i przekop krótszy niż jeden odcinek Nowej Słowackiego, no mega sukces ;]

    Serio nie widzicie, że im nie chodziło o budowanie tylko o snucie planów i branie ogromnych pensji? PiSowców przerasta jakakolwiek inwestycja jeżeli nie jest drogą z punku A do punku B.

    • 7 10

    • Zapomniałeś o 4 tysiącach km dróg ekspresowych, tunelu w Świnoujściu, przebudowie magistrali do portów i wiele wiele innych (10)

      • 5 8

      • Tubek w Świnoujściu nie był rządową inwestycją (1)

        tylko miasta Świnoujście. Drogi na potęgę mniej więcej od 2005-2006 roku buduje każdy rząd, niezależnie od opcji politycznej, więc to nie jest coś co ich wyróżnia. Wyróżnia ich za to snucie planów i ciągle opowiadanie o CPK, nowym gazoportowi w Gdańsku i atomie.

        • 8 6

        • Prezydent Świnoujścia na otwarciu tunelu

          "Nic byśmy nie zrobili beż pomocy rządu Mateusza Morawieckiego a szczególne podziękowania dla europosła tej ziemi Joachima Brudzińskiego".

          • 6 9

      • Świnoujście to inwestycja samorządowa finansowana w ogromnej częście przez UE, a nie przez rząd. (4)

        Poza tym autostrady i drogi ekspresowe były budowane przez kilka poprzednich rządów i też można je było liczyć w tamtych czasach w tysiącach. Autostrada jest fajna, ale CPK albo atomówka to prawdziwy gamechanger wykraczający poza pisowskie możliwości. Dlatego latami je wstrzymywali.

        • 5 6

        • Widz tvn nie wie skąd są pieniądze w ue. Niemce dajo??? (3)

          Teraz nie ma planów ani na autostrady ani na cpk.

          • 5 5

          • Czyli wszystkie inwestycje dofinansowane przez UE to teraz zasługa PiS, bo Polska jak (każdy kraj UE) płaci składkę?
            Co ty masz w tej głowie zamiast mózgu, paprykarz szczeciński?

            • 4 3

          • na takie CPK jakie sobie zaplanowaliście "od razu" to nie

            Na rozsądnie etapowane pieniądze się znajdą. Co ważniejsze, trwają postępowania na usunięcie wąskich gardeł na kolei.

            • 3 3

          • Oczywiście, że nie ma planów budowy autostrad, skoro już prawie wszystkie zbudowaliśmy.

            Mniej więcej po 2028 roku w Polsce ustanie budowa dróg ekspresowych i autostrad, bo będą już zbudowane.

            • 3 2

      • wam pisowcom najlepiej wychodzi podpisywanie się pod nie swoimi sukcesami (2)

        Najlepszym przykładem jest właśnie ten tunel w Świnoujściu, gdzie nie trafiła ani złotówka z budżetu centralnego, ale nie nie przeszkadzało to jakiemuś pisiakowi pojechać na przycinanie wstęgi

        • 6 4

        • Poczytaj trochę o budżecie ue

          • 4 4

        • Owszem sukces PiS

          Na tunel w Świnoujściu nie poszła nawet złotówka z budżetu, a obiecany tunel jest gotowy. Gdzie wady?

          • 1 3

    • (3)

      Jeśli chodzi o przekop Mierzei to sprawdziłbyś chociaż cepie ogólnie dostępne dane. Przekopano mierzeję, pogłębiono tory wodne przez Zalew i rzekę Elbląg. Problem jest w porcie, bo port nie ma kasy na pogłębienie toru wodnego. Jak można powtarzać wciąż te same brednie, kiedy można je zweryfikować w 5 minut. Pałac Saski? Wiesz, ile trwają inwestycje na takim terenie. gdzie nie wbije się łopaty to są jakieś zabytki? Jak wejdą archeolodzy i konserwatorzy to trwa i trwa.

      • 4 2

      • Już chciałem coś napisać o kłamstwach... (1)

        Ale zweryfikowałem - i faktycznie, ostatni etap pogłębienia toru wodnego (kanału żeglugowego?) na rzece ma się zakończyć do listopada 2024.

        • 1 0

        • Tak, ale w porcie w Elblągu dopiero jesienią 2025.

          A pisowcy myślą, że cała inwestycja zakończyła się 2 lata temu 17.09. Po prostu przekopano kawałek lądu o długości mniejszej niż jeden odcinek Slowackiego i zrobili z tego wielkie halo.

          • 0 0

      • Nie pogłębiono torów wodnych przez Zalew i rzekę Elbląg, to ciągle trwa i minie jeszcze 15 zanim pogłębią

        Nowy rząd doszedł do porozumienia z Elblągiem i właśnie w porcie niedługo zacznie się pogłębianie. 8 lat i tylko odkopanie piwnic? Serio?

        • 0 0

    • (1)

      Zaawansowanie prac przy budowie elektrowni parowo-gazowej w Ostrołęce wyniosło na koniec listopada 2023 r. 57 proc. - poinformowała w piątek Energa z Grupy Orlen. Dodano, że na plac budowy dostarczono turbinę gazową ostatni kluczowy element turbozespołu elektrowni. Mamy ponad tysiąc hektarów nabyte, prace przy budowie CPK ruszyły zapowiedział w środę wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Jak stwierdził, nikt nie został do tej pory wywłaszczony. Zaawansowanie prac projektowych terminala lotniska CPK wynosi ok. 50 proc., a w przypadku infrastruktury technicznej, jak drogi startowe czy płyta lotniska - ok. 40 proc. - poinformował w piątek prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny Filip Czernicki. Ruszyła budowa odcinka szybkiej kolei na linii łódź - warszawa jedna z odnóg CPK

      Kierowcy już mogą jeździć nowym odcinkiem S3. Ponad 16-kilometrowy fragment trasy S3 między Bolkowem a Kamienną Górą oddano w środę do użytku. To ostatni ukończony fragment tej trasy na Dolnym Śląsku. W ciągu 16-kilometrowego odcinka znajduje się najdłuższy, bo liczący 2,3 kilometra, pozamiejski tunel drogowy w Polsce.

      Zakopianka
      Tunel Świnoujście
      Baltic Pipe
      VIA Carpatia na ukończeniu z kończą się odwierty tunelu na Podkarpaciu.

      Dalej wymieniać?

      • 1 2

      • Budowa dróg to nic wyróżniającego i niezwykłego.

        Mniej więcej od późnego Belki/wcześnego Marcinkiewicza w Polsce powstają setki dróg ekspresowych i autostrad. Wiele odcinków Zakopianki powstał w trakcie rządów PO-PSL, tunel w Świnoujściu to inwestycja samorządu, a nie rządu, Baltic Pipe to sukcesy tu się zgodzę, Via Carpathia nie jest na ukończeniu poza tym to zwykła ekspresówka, ale drogi od lat powstają u nas dobrym tempie. Nic niezwykłego.

        • 0 0

  • Hej bałtyckie sos (4)

    A jak tam farmy wiatrowe na Bałtyku, gdzie będą ginęły tysiące ptaków... Jakoś nie protestujecie w sprawie wiatraków. Dobrze wiecie , że tylko elektrownia jądrowa może Polskę uniezależnić energetycznie. Kto finansuje takie protesty Niemcy, Putin, a może Donald?

    • 16 6

    • Kto finansuje Michała "Fir Dojczland" Rachonia? (3)

      • 1 6

      • A to żadna tajemnica (2)

        Polacy

        • 7 3

        • na smyczy Kremla

          przypomnijmy, że Michal Rachoń to taka kłamliwa urła, że pomawiał własnego wujka o współpracę z SB.

          • 3 4

        • Razem z TW Balbina.

          • 0 3

  • Pieniacze jak to pieniacze są wszędzie.0

    No i dobrze niech są, jest zabawniej na tym świecie.

    • 5 1

  • (1)

    juz sie ekoterrorysci wspierani przez rosje uruchamiaja. wszyscy powinni byc przeswietleni przez nasze sluzby. nie ma miejsca na ruska ekopropagande

    • 8 0

    • Nie będą prześwietleni, bo przełożonych mają też w obecnym rządzie.

      Rafalala i inne ministry.

      • 3 1

  • Jakie racjonalne argumenty mają przeciwnicy tej inwestycji? (1)

    Z faktu, że zabrakło tej informacji oraz z formy protestu można wnioskować, że żadne i to kolejna grupa oszołomów znana jako NIMBY (not in my backyard - nie na moim podwórku)

    • 11 0

    • racjonalne? Żadne

      kupili sobie domki letniskowe bo grunty wokół planowanej elektrowni były tanie.

      • 0 0

  • Idealne miejsce na hotel i spa. (1)

    • 2 3

    • Niby tak ale robota tylko na trzy miesiące. A przy atomówce robota będzie przez jajbliższe 40 lat.

      • 2 0

  • (1)

    Te lewackie eko lanse to też sprawka finansowania putina. Do tego stopnia że niemcy zamykają swoje elektrownie atomowe. Gdzie już wiadomo, że system energetyki niemieckiej jest na skraju wydolności na zapotrzebowania na energię do eko pomp ciepła. W naszej szerokości geograficznej fotowoltaika sprawdza się tylko latem a zimą jesteśmy w czarnej D.

    • 10 4

    • Niemce są już dawno uzależnione od ruskich.

      I działają pod ich dyktando.

      • 6 0

  • Ooooooooooo

    no to na kiedy 8 gwiazdek przewiduje uruchomienie tejże elektrowni ????

    • 8 1

  • (1)

    Elektrownia atomowa powinna już działać od co najmniej 30 lat.

    • 8 0

    • Myślę że nawet kilka, tak jak w pozostałych rozwiniętych krajach europejskich.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane