- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 2 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (147 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Fuzja Lotos-Orlen. Związki zarzucają brak dialogu z nowym właścicielem
OPZZ oraz Nowa Lewica twierdzą, że w sprawie przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen może dochodzić do złamania przepisów Ustawy o związkach zawodowych i Kodeksu Pracy. Wskazują, że do dnia dzisiejszego nowy właściciel nie poinformował oficjanta strony związkowej o przejęciu i nie rozpoczął negocjacji ze stroną społeczną. Posłowie Lewicy mają w najbliższych dniach złożyć interpelację w tej sprawie.
Wyprzedaż majątku czy dobry interes? Wywiad z Danielem Obajtkiem
AKTUALIZACJA, godz. 17.43: - Zapewniamy, że PKN Orlen i Grupa Lotos przestrzegają wszelkich przepisów prawa w związku z realizowanym procesem połączenia. Stanowczo podkreślamy również, że związki zawodowe Grupy Lotos oraz spółek (pracodawców) należących do Grupy Kapitałowej Lotos były i są na bieżąco informowane o przygotowywanej fuzji PKN Orlen z Lotos. Jakiekolwiek twierdzenia, że dialog nie był bądź nie jest prowadzony zgodnie z obowiązującymi normami powszechnymi i wewnętrznymi są nieprawdziwe i nie mają nic wspólnego ze stanem faktycznym - czytamy w przesłanym do redakcji Trojmiasto,pl stanowisku PKN Orlen. - Lotos zorganizował szereg spotkań mających na celu bieżącą komunikację statusu fuzji. Wraz ze stroną społeczną reprezentująca pracowników GK Lotos już w lipcu 2021 dokonano podziału prac na obszary negocjacyjne dostosowane do harmonogramu i specyfiki projektu połączenia. W pierwszych etapach na blisko 30 spotkaniach prowadzone były rozmowy w zakresie zawarcia porozumień zbiorowych mających na celu zabezpieczenie praw i interesów pracowników zatrudnionych przez spółki z GK Lotos objętych środkami zaradczymi oraz wewnątrzzakładowymi przekształceniami w Lotos. W wyniku wielomiesięcznego, bardzo intensywnego, prowadzonego w dobrej wierze dialogu społecznego, Grupa Lotos oraz spółki z GK Lotos zawarły 10 stycznia 2022 r. ze związkami zawodowymi porozumienia zbiorowe mające na celu zabezpieczenie praw i interesów pracowników spółek objętych środkami zaradczymi.
Jednocześnie chcemy poinformować, że 31 stycznia 2022 r. odbyło się kolejne spotkanie z udziałem związków zawodowych działających w GK Lotos, członków zarządu Grupy Lotos i przedstawicieli PKN Orlen, na którym przedstawiono dalsze szczegóły procesu. Uzgodniono kontynuację kolejnego etapu negocjacji w terminie ustalonym przez strony. Jeszcze raz zapewniamy, że żadne przepisy prawa nie zostały złamane, a związki zawodowe reprezentujące pracowników Grupy Kapitałowej Lotos są w regularnym kontakcie z pracodawcą i przedstawicielami PKN Orlen. Warto dodać, że zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w przypadku dokonanego już w listopadzie etapu wydzielenia części rafinerii processingowej i przeniesienia jej w całości do spółki Lotos Asfalt, strona społeczna została prawidłowo o tym zawiadomiona.
Sesja na temat sprzedaży Lotosu. Są samorządowcy, politycy. Brak prezesa Orlenu
Takie negocjacje, według przedstawicieli OPZZ i Lewicy, powinny zacząć się już po podpisaniu warunkowych umów z nowymi inwestorami - Saudi Aramco i MOL.
- W tej chwil mamy do czynienia z naruszeniem prawa, a przynajmniej poruszaniem się na jego granicy - dodaje Banach.
Związkowcy chcą dialogu z Orlenem i gwarancji
- Pomimo mglistych zapewnień zarządów Orlenu i Lotosu, że spółki są otwarte na dialog, to dla nas są to opowieści z mchu i paproci. Związki zawodowe nie są informowane, a o ważnych sprawach dowiadują się z przecieków, mediów lub plotek, które krążą po zakładzie. Nie tak powinien wyglądać dialog. Żądamy podjęcia poważnych rozmów o przyszłości firmy ze wszystkimi organizacjami związkowymi działającymi w Lotosie - twierdzi Adam Liszczewski, przewodniczący Rady OPZZ województwa pomorskiego. - Żądamy czytelnych zapisów dotyczących realnego wzrostu płac, gwarancji długofalowego zatrudnienia, bo na razie nikt nie daje czytelnych i wiarygodnych informacji. Wnosimy też o ponowne rozpatrzenie zasadności sprzedaży Lotosu arabskim i węgierskim inwestorom.
Głosować przeciwko fuzji Lotosu z PKN Orlen - twierdzi analityk DM BOŚ
Związkowcy zapowiadają, że wykorzystają wszelkie możliwe formy nacisku, aby byt pracowników po fuzji nie był gorszy.
Saudi Aramco i MOL przejmą część majątku Grupy Lotos
Przypomnijmy, że w połowie stycznia 2022 r. PKN ogłosił, że strategicznym partnerem, który obejmie 30 proc. wydzielonej rafinerii w Gdańsku, jest Saudi Aramco. Dodatkowo Aramco kupi też spółkę zajmującą się paliwami lotniczymi, Lotos Air-BP. Grupa Lotos sprzeda Aramco 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, podmiocie, do którego wydzielona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez Lotos Paliwa w zakresie hurtowej sprzedaży paliw. Natomiast węgierski MOL kupi 417 stacji paliw sieci detalicznej Lotosu za 610 mln dolarów. Dodatkowo PKN Orlen zawarł z MOL warunkową, ramową umowę sprzedaży, w wyniku której podmioty należące do Grupy Kapitałowej Orlen nabędą od MOL 144 stacje paliw zlokalizowane na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę 229 mln euro.
BCC chce kontroli NIK w sprawie przejęcia Lotosu
100 proc. udziałów Lotos Biopaliwa kupi Rossi Biofuel, natomiast 100 proc. akcji Lotos Terminale kupi Unimot Investments. Teraz transakcje czekają na zatwierdzenie przez Komisję Europejską. Fuzje i sprzedaż spółki z Grupy muszą następnie zatwierdzić akcjonariusze.
Skarb Państwa pozbędzie się wartościowego majątku
- Zaporowe warunki postawione przez Komisję Europejską zostały wykorzystane do rozdysponowania majątku Lotosu pomiędzy poszczególne pomioty - mówi Henryk Wojciechowski, wieloletni radny sejmiku pomorskiego, wojewoda gdański. - Takie zabiegi są czasami stosowane przez syndyków masy upadłościowej spółek. Wtedy sprzedaje się zorganizowane części przedsiębiorstwa. W tym przypadku dotyczy to firmy, która znakomicie prosperuje. W związku z tym nie bardzo rozumiemy, na czym ma polegać "plus" takiego przedsięwzięcia. Skarb Państwa dostanie kilak miliardów złotych, pozbywając się na rzecz podmiotów zagranicznych wartościowej części majątku narodowego.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-02-18 14:09
Głupoty jakieś (6)
Przecież od miesięcy temat fuzji jest szerokow wałkowany i konsultowany ze związkami. Czego oni jeszcze chcą? O wszystkim wiedzą, nic nie jest przecież trzymane w tajemnicy. Konieczność pozyskania inwestora z zewnątrz to wymóg ke, a nie widzimisię LOTOS czy orlen... serio, związkowcy to jeszcze chyba nie wyleźli z PRL. Sami Panowie Zbysiowie i
Przecież od miesięcy temat fuzji jest szerokow wałkowany i konsultowany ze związkami. Czego oni jeszcze chcą? O wszystkim wiedzą, nic nie jest przecież trzymane w tajemnicy. Konieczność pozyskania inwestora z zewnątrz to wymóg ke, a nie widzimisię LOTOS czy orlen... serio, związkowcy to jeszcze chyba nie wyleźli z PRL. Sami Panowie Zbysiowie i Panie Grażynki, którym się należy za wysługę lat. Uspokójcie się, nie stracicie na tej fuzji, nikt nie będzie zwalniał wykwalifikowanych pracowników z hermetycznego sektora.
- 45 86
-
2022-02-19 06:17
Wszystkich was powinni Wyje.....
- 2 3
-
2022-02-18 18:41
Niestety (2)
Będą zwolnienia. My też pracowaliśmy w pewnej firmie i obiecali, że będziemy nadal pracować. Kilka miesięcy później dostaliśmy wypowiedzenia. Jeśli orlen ma ludzi w biurach, którzy robią to samo co wy tutaj, to wiadomo co będzie. Fizyczni pewnie zostaną, ale reszta? Szkoda, że rząd rozwala miejsca pracy! Może warto jechać na Warszawę i spalić kilka opon. Tak robili górnicy
- 15 7
-
2022-02-19 06:45
Was nie Szkoda
Były pensje 8-9 koła .To się kredyciki brało .A teraz zabrali albo zwolnią i dobrze wam .Komornik już czeka
- 2 2
-
2022-02-18 21:51
Zgadza się, na co liczycieprzecież to oczywiste ze pozbędą się balastu. To już było wiadomo 5 lat temu..
- 1 1
-
2022-02-18 18:14
Gdyby nie fuzja, to by sprzedaż Lotosu ruskim słupom z Węgier nie była potrzebna.
- 11 7
-
2022-02-18 17:27
Guzik prawda!!!!
- 18 9
-
2022-02-19 10:34
Jedną z najlepszych firm w Polsce a i w Europie sprzedali za czpkę gruszek (1)
za 1/3 rocznych zysków . Jest to jeden z większych skandali korupcyjnych w Polsce.
- 30 9
-
2022-02-20 08:31
I ten mistrz Lewandowski europoseł z PO równo wyprzedawał Polskie firmy
- 5 2
-
2022-02-18 16:14
Jeszcze ci nie bruździli! (5)
Nareszcie możemy stworzyć potężną Polską markę, ale jak zwykle znajdą się tacy, którzy muszą to torpedować! Zawsze znajdą jakiś pretekst. Ludzie opamiętajcie się!
- 37 96
-
2022-02-19 14:04
O jakiej wielkiej marce piszesz. Sprzedaż orbanowi to nie jest budowa narodowego giganta tylko sprzedaż majątku Polaków chyba ze tym koncernem bedzie Lukoil .
- 1 2
-
2022-02-19 01:13
Jaka potężna firma?
Za 30% udziałów oddajesz 50% produkcji. Sprzedajemy rynek który po dziś był źródłem dochodu budżetu, teraz 50% będzie trafiało w ręce saudyjczykój za co? Za 2 dyniowy zarobek Saudi.
Lotos i Orlen mają bardzo dobre dochody, do zakupu ropy mogą powołać spółkę lub wykonać to za pośrednictwem Perm (PiS widzi zyski w skonsolidowanych zakupach). Do budowy nowoczesnych instalacji również mogą posłużyć się spółkaki join venture ale PiS już klepnąl sprzedaż bo pieniążków w budżecie brak- 8 3
-
2022-02-18 23:10
Już pisowcy uruchomili farmy trolli..
Czy moderacja mogłaby coś z tym zrobić?
- 6 3
-
2022-02-18 21:34
Wystarczy już, że reszta Polski wstaje z kolan, może jednak tej potężnej marki nie twórzcie lepiej, co?
- 9 2
-
2022-02-18 19:18
Tworzenie marki?
LOTOS został okrojony. 30% rafineri przejęli Arabowie, dwie dochodowe spółki Lotosu sprzedane w stu procentach. Większość stacji benzynowych Lotosu sprzedana Węgrom. Obajtek trochę wcześniej kupił 24 lokalne gazety codzienne. Wśród nich jest "Dziennik Bałtycki".
- 19 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.