- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (34 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Gaz-System zbadał dno Zatoki Gdańskiej. W tym miejscu stanie terminal
Prace nad projektowaniem pływającego terminala gazowego FSRU na Zatoce Gdańskiej osiągnęły kolejny ważny etap, którego celem jest zbadanie otoczenia morskiego przyszłej inwestycji. Badanie dna Zatoki Gdańskiej polegało na wyszukaniu przez statek badawczy na trasie gazociągu podmorskiego oraz w miejscu lokalizacji nabrzeża dla FSRU metalowych obiektów ferromagnetycznych. Podczas badań dna zatoki zlokalizowano także obiekty archeologiczne. Jednym z nich jest 12-metrowy wrak statku leżący na trasie inwestycji. Poza nim wykryto także drewniany kabestan (służy do wciągania na pokład lin) i kotwice statków.
Japończycy dostawcą pierwszego pływającego gazoportu w Polsce
- Podmorskie badania na trasie gazociągu
- Japończycy dostawcą pierwszego pływającego gazoportu w Polsce
Na podstawie wyników przeprowadzonych prac powstała lista potencjalnych materiałów niebezpiecznych - tzw. UXO (ang. Unexploded Ordnances), czyli niewybuchów, niewypałów czy też zdeponowanych na dnie substancji chemicznych, które należy usunąć. Badany teren był także sprawdzany pod kątem występowania wartościowych przedmiotów archeologicznych.
Podmorskie badania na trasie gazociągu
Identyfikacja obiektów z wykorzystaniem statku wyposażonego w specjalistyczne sonary i inne urządzenia umożliwiające wykrycie wszystkich anomalii stanowiła pierwszy etap działań. W drugim etapie, po sporządzeniu listy obiektów do weryfikacji, rozpoczęto prace pod wodą, mające na celu sprawdzenie obiektów z listy przez doświadczonych nurków na dnie zatoki. Na koniec do akcji włączyła się Marynarka Wojenna RP, której zadaniem była neutralizacja obiektów niebezpiecznych.
- W procesie przygotowania morskiej części projektu FSRU przykładamy szczególną wagę do bezpieczeństwa. Współpracujemy na bieżąco z Marynarką Wojenną RP, Urzędem Morskim w Gdyni oraz Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku. Dzięki koordynacji działań oraz połączeniu doświadczenia i specjalistycznej wiedzy wszystkich podmiotów zachowamy cenne zabytki, które skrywają wody Zatoki i zapewnimy niezakłóconą realizację prac budowlanych w przyszłości - podkreślił Sławomir Hinc, prezes Gaz-System.
Japończycy dostawcą pierwszego pływającego gazoportu w Polsce
W lutym 2024 r. Gaz-System dokonał wyboru oferty na dostarczenie i obsługę jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która ma pełnić funkcję terminalu regazyfikacyjnego LNG na Zatoce Gdańskiej. Rozmowy dotyczące warunków umowy czarterowej dla FSRU będą prowadzone z japońską z firmą Mitsui O.S.K. Lines.
Program inwestycyjny budowy terminalu FSRU w Gdańsku podzielony został na część morską i lądową. Pierwsza z nich obejmuje budowę w Zatoce Gdańskiej nabrzeża, do którego na stałe zacumowana będzie jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit). To statek przystosowany do regazyfikacji dostarczanego przez metanowce skroplonego gazu (LNG), a także gazociąg podmorski łączący terminal z częścią lądową. Gazociąg zostanie ułożony pod dnem Zatoki, a samo nabrzeże technologiczne będzie zlokalizowane w odległości ok. 3 km od brzegu, tuż przy torze wodnym prowadzącym do Portu Północnego.
Część lądowa to budowa gazociągu Gustorzyn-Gdańsk, którym gaz po regazyfikacji będzie rozprowadzany na terytorium kraju. Ta część inwestycji posiada już komplet decyzji niezbędnych do rozpoczęcia budowy. Proces projektowania wstępnego nabrzeża oraz gazociągu podmorskiego jest w toku. Równolegle trwają przygotowania do uruchomienia postępowania przetargowego na wybór generalnego wykonawcy tej części inwestycji.
Opinie (12)
-
2024-04-16 10:54
teraz tylko czekac az niemieckie greenpeace sterowane rosyjskimi pieniedzmi bedzie opoznialo budowe
- 22 9
-
2024-04-16 11:21
Chciałbym, żeby to nie było tak blisko Królewca, eksklawy terrorystycznego państwa. (2)
Królewiec powinien być częścią zachodu.
- 17 3
-
2024-04-16 12:13
Królewiec się przyłączy i po kłopocie (1)
- 1 0
-
2024-04-16 15:03
Królewiec jest Czeski!
- 3 0
-
2024-04-16 16:19
a czy mieszkancow trojmiasta spytano o zgode ? (3)
przeciez w przypadku jakijs powazniejszej awarii/wycieku/ataku terrorystycznego mamy gotowa bombe w srodku zatoki.Moze wypadaloby spytac sie obywateli o zgode na taki eksperyment? Jak znam zycie pieniadze z tego biznesu powedruja do warszawy,a ryzyko z nim zwiazane pozostanie tutaj. A to bylby raczej slaby interes dla regionu.
- 7 31
-
2024-04-16 16:38
A czy ty w ogóle wiesz o czym ty piszesz?
Kogo mają pytać? Takich nieuków jak ty, którzy o niczym nie mają pojęcia? Jaki eksperyment? Takie terminale od lat działają na całym świecie i jakoś nie wybuchają jak sylwestrowe fajerwerki.
- 4 0
-
2024-04-16 17:17
Nie pisz wiecej, bo jeszcze zamkna przez Ciebie rafinerie brrrr
- 6 1
-
2024-04-17 15:48
Niestety nikt nie pytał o zgodę mieszkańców.
Niestety nikt nie pytał o zgodę mieszkańców. Przebieg rurociągu jest zbyt blisko zabudowy mieszkaniowej. Decyzje zapadły bez uzgodnienia lokalizacji z mieszkańcami.
- 0 1
-
2024-04-16 18:32
Niewypałów to juz raczej niema. Mam nadzieje.
Ale na niewybuchy i kiedy były tam mogłyby być podłożone to trzeba zwrócić uwagę. Bo może niedawno...
- 4 2
-
2024-04-16 20:33
Niemcy w międzyczasie wybudowali dwa terminale FSRU....
- 3 0
-
2024-04-16 22:06
Kolejny krok
do katastrofalnie drogiego gazu w iii rp. przed laty Litwini płacili ponad 100 mln USD rocznie za czarter FSRU. "Miałeś ch....ie złoty róg" - Stanislaw Wyspiański.
- 0 5
-
2024-04-16 23:27
Po co terminal , jak idzie zakaz gazu!!!
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.