- 1 Elektrownia jądrowa. GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (33 opinie)
- 2 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (123 opinie)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (72 opinie)
- 4 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 5 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (187 opinii)
- 6 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
Gdańska rafineria wstrzymuje przerób ropy
29 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Nowe instalacje rafineryjne Orlenu w Gdańsku. Za 1,8 mld zł
Od piątku do 10 maja 2013 w gdańskiej rafinerii będzie prowadzony planowany postój remontowy. W czasie remontu przerób ropy zostanie wstrzymany. Nie oznacza to jednak, że mniej paliwa trafi na rynek. W zbiornikach Lotos zgromadził odpowiednie zapasy, które trafią na rynek, aby klienci nie odczuli przerwy w pracy zakładu.
Konieczność przeprowadzenia kompleksowych remontów co 4 lata wynika z doświadczeń eksploatacyjnych oraz przepisów dozorowych. Zakres remontu "Wiosna 2013" obejmuje 51 instalacji, ponad 5 tys. urządzeń oraz 2,5 tys. aparatów i rurociągów. Zadanie tak wielkiej skali wymaga zatrudnienia ok. 2,2 tys. pracowników z firm zewnętrznych, którzy będą pracować przez 6-7 dni w tygodniu, często w trybie 24-godzinnym. A przede wszystkim precyzyjnego przygotowania. Dlatego planowanie postoju remontowego rozpoczęło się już w listopadzie 2011 r. Zajmuje się tym 100-osobowy zespół inżynierów, reprezentujących wszystkie branże.
- Remont w takim zakresie jak obecny, to najlepszy sposób, aby rafineria działała niezawodnie, bezpiecznie i efektywnie w okresie do następnego postoju. W instalacjach rafineryjnych, w warunkach często wysokich temperatur i ciśnienia, zachodzą procesy fizykochemiczne, w których stan techniczny eksploatowanych aparatów, rurociągów i pozostałych urządzeń ulega z czasem naturalnemu pogorszeniu - tłumaczy Tomasz Branicki, szef biura infrastruktury Grupy Lotos SA. - Z tego powodu w czasie postoju wykonujemy dziesiątki tysięcy rewizji, kontroli i badań diagnostycznych, w celu dopuszczenia do dalszej eksploatacji. Tam gdzie jest to konieczne urządzenia są naprawiane lub wymieniane na nowe.
W trakcie postoju kilka obszarów zakładu przejdzie modernizację, aby jeszcze bardziej podnieść ich moce przerobowe. W rafinerii wymienione zostaną piece technologiczne. Zmodernizowana będzie również kolumna na instalacji odsiarczania benzyn. Dodatkowo planowane są modernizacje instalacji hydrokrakingu, rozdziału gazów płynnych i instalacji produkcji baz olejowych.
Instalacje Lotosu pracują w okresach międzyremontowych z dostępnością na poziomie 99,2 proc. Dla porównania średnia dostępność instalacji rafineryjnych zlokalizowanych w Unii Europejskiej wynosi nieco ponad 80 proc. - Lotos dysponuje dziś jedną z najnowocześniejszych rafinerii w Unii Europejskiej, gdzie na niezwykle konkurencyjnym rynku działa około 90 tego typu zakładów - podkreśla Marek Sokołowski, wiceprezes oraz dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy Lotos. - Aby utrzymać się w ścisłej czołówce musimy nie tylko rozbudowywać nasze zdolności produkcyjne, ale również dbać o ich skuteczne i bezawaryjne wykorzystanie.
erka
Miejsca
Opinie (40) 1 zablokowana
-
2013-04-02 21:41
A co to kogo obchodzi
ile potrwa remont w jednej z gdanskich firm. Rozumiem ze miasto z nich zyje ale chyba nie portal TROJMIASTO.pl. Co roku na wiosne ten sam nius, bez sadyzmu !!!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.