- 1 Stopy procentowe w dół. Już od 2025 r. (186 opinii)
- 2 Jednolite opakowania papierosów (203 opinie)
- 3 Dofinansowanie na rower elektryczny (102 opinie)
- 4 Umowa na projekt atomowego pirsu (101 opinii)
- 5 Śmieci z Grudziądza przyjadą do Gdańska (239 opinii)
- 6 Właściciel Baltic Hub przejmuje Loconi International (28 opinii)
Gdynia: była stocznia, będzie nowa dzielnica
Już siedem firm zainteresowanych jest terenem po stoczni Nauta. Prawie 8,5 ha między Dalmorem a gdyńskim portem, to ostatni tak atrakcyjny kawałek miasta. To tam za kilka lat przesunie się śródmieście Gdyni. Wizje architektów są, inwestorzy też, wciąż brakuje uchwalonego planu zagospodarowania, ale, jak zapewnia prezydent Wojciech Szczurek, to kwestia najbliższych miesięcy.
- Założyliśmy, że do końca drugiego kwartału tego roku sprzedamy nieruchomość przy ul. Waszyngtona - mówi Andrzej Szwarc, prezes stoczni Nauta. - Jest już siedmiu chętnych, a wśród nich jeden duży, który jest zainteresowany całością. Jest to jeden z ostatnich najpiękniejszych terenów w mieście, który można zagospodarować dla dobra ludzi, a nie dla przemysłu. Wszyscy jednak czekają na uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego.
Jak zapewnia prezydent Wojciech Szczurek, plan zagospodarowania jest praktycznie gotowy, trwają jeszcze podziały geodezyjne.
- W ciągu najbliższych miesięcy zostanie uchwalony - zapewnia Wojciech Szczurek. - Musimy teraz przeprowadzić procedurę, która pozwoli wybudować w przyszłości przez tereny stoczni Nauta ważne połączenie komunikacyjne, które połączy tereny Dalmoru i stoczni Nauta z ulicą Janka Wiśniewskiego. Bo żeby tereny były atrakcyjne inwestycyjnie, to muszą być dobrze skomunikowane. Pracujemy nad tym wspólnie, to jest złożona procedura, ale budujemy precyzyjny harmonogram, tak więc myślę, że rok 2013 to będzie rok zakończenia prac planistycznych, ale jednocześnie wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu i stocznią Nauta poszukujemy inwestorów dla tego terenu. Rozmowy z inwestorami nie muszą czekać na moment zakończenia prac planistycznych, mogą je nieco wyprzedzać. Na tamtym obszarze będziemy się skupiać na funkcjach miejskich. Strefa rozwoju gospodarczego będzie koncentrowana na terenach po Stoczni Gdynia. Stocznia Nauta tam też się przenosi, a nam udostępnia tereny pod zabudowę miejską. Oczywiście korzyści ze sprzedaży będą budowały potencjał gospodarczy stoczni Nauta.
Czytaj też: Klub Filmowy zawiesił działalność
A Nauta potrzebuje pieniędzy na wykup swoich obligacji od Agencji Rozwoju Przemysłu, które wyemitowano, aby uzyskać środki na zakup części majątku Stoczni Gdynia. Według umowy Nauta miała wykupić je do końca listopada 2011 roku za pieniądze uzyskane właśnie ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Waszyngtona. Spółka powiadomiła jednak Agencję, że wykup nie nastąpi ze względu na brak zmian w planie zagospodarowania przestrzennego, co uniemożliwiło sprzedaż nieruchomości na korzystnych warunkach. Wybrano ugodę, która przedłuża spłatę do listopada 2013 roku.
A co wynika z powstającego planu?
- Są różne koncepcje architektoniczne. Gdyński port chciał, żeby w pobliżu granicy z portem powstała taka strefa buforowa, czyli żeby nie była to strefa mieszkalna. Może usługi, może centrum wystawiennicze. Zresztą port też ma plany, żeby w ciągu kilkunastu lat z tego pirsu się wycofać. Ma jakieś uzgodnienia z miastem, i pewnie tak się stanie - mówi Szwarc.
Pewien obraz przyszłości rysuje się w koncepcji urbanistycznej tego terenu przygotowanej na potrzeby planistyczne przez gdyńskie Studio Kwadrat. Nowoczesne budynki, marina, przystań. Funkcja przede wszystkim usługowa, a potem mieszkaniowa.
- Warto sobie uświadomić jak niezwykły potencjał jest w tych terenach - mówi z kolei prezydent Szczurek. - Jest to obszar styku miasta i morza, którym można bardzo atrakcyjnie zagospodarować. Tak naprawdę mówimy o nowym śródmieściu Gdyni. Od Skweru Kościuszki, między SeaTowers a Gemini - tam już w tym roku rozpocznie się budowa nowej siedziby banku Nordea, będzie realizowany Hotel Marriott, potem dalmorowski pirs, a następnie stocznia Nauta. Tam powstaje potencjał wielkiej, nowej dzielnicy miasta. Mamy oczywiście świadomość, że rozmawiamy w niełatwym dla rynku deweloperskiego czasie, w związku z tym trzeba nieco pokory, ale wiemy że im szybciej będziemy gotowi ze wszystkimi pracami dokumentacyjnymi, tym szybciej rozpocznie się budowa nowego śródmieścia.
Tereny tzw. styku miasta i morza coraz częściej nazywa się "Waterfrontem". Zobacz koncepcję zabudowy gdyńskiego "Waterfrontu" - prezentacja Biura Planowania Przestrzennego Gdyni (plik .pdf)
Miejsca
Opinie (384) 5 zablokowanych
-
2013-01-30 10:10
Mniej betonu!!!
Powinno być więcej terenów zielonych, z ławkami, z drzewami, bo Gdynia ma mało takich miejsc. Całe miasto zabetonowane, bloki, lofty, kamienice, wieżowce, bloki, lofty kamienice, sklepy, bloki bloki bloki !
- 1 0
-
2013-01-30 10:21
(3)
Za kilka lat, ojciec mieszkaniec Gdańska jadac do centrum Gdyni bedzie mógł powiedzieć, " widzisz synku tak wyglada miasto" :)
- 1 5
-
2013-01-30 10:26
Tak wyglada miasto upadle ktore zgasilo swiatlo a bylo potega
Gdynia Miasto Upadle
- 4 1
-
2013-01-30 10:35
Gdynia wszystko zlikwiduje, Miasto Parobkow
Tu faceci z torba lataja po swiecie a baby z dziecmi siedza w miescie - Gdynia miasto slugusow i parobkow u obcego.
- 2 1
-
2013-01-30 10:56
Powie coś innego...
Widzisz synku, tutaj kiedyś było miasto...
- 2 0
-
2013-01-30 10:31
Porty i stocznie budujcie w trojkacie gdynia - hel - puck - gdynia (1)
Obecnie porty sa budowane na otwartyn morzy tak jak w gdansku port polnocny ze wszystkimi swoimi terminalami i bazami oraz terminal kontenerowy
- 1 1
-
2013-01-30 10:41
Marsz śledzia - mówi ci to coś?
Zapoznaj się z głębokościami na Zatoce Gdańskiej.
- 0 0
-
2013-01-30 10:33
Żelbetowa zatoka
Żelbetonowa zatoka - super nazwa :)
albo beton sea center - ( żeby też było coś z angielska)- 2 0
-
2013-01-30 10:38
Jaki wstyd (1)
Z tego ,, świetnego ,, planu widzę ,że następuje agonia Miasta z Morza i Marzeń.
Już coraz bardziej nie jest moje ukochane miasto o które należy się spierać z gdańszczanami. Powstaną kolejne atrakcyjne letnie mieszkania dla ,,zapracowanych ,, warszawiaków.
Gdynię uwielbiałam za styl ,a te klocki nie są wcale stylowe .
Nie chcę betonu w tak atrakcyjnym miejscu- 4 2
-
2013-01-30 21:36
niech jeszcze ci prawnicy, chemicy i synowie mechaników wybudują słońce,
które zrobi z Gdyni kurort
- 0 0
-
2013-01-30 10:40
pamietajcie przypaly z UM Gdynia
ze bez tych terenow przemyslowych i portowych pozamiatacie w Gdyni.To miasto portowe, i zabijacie je takimi debilnymi planami. Gdynia bez portu i terenow portowych bedzie upadac, brak przemyslu doprowadzi do zaglady miasta i Gdynia nigdy tez nie bedzie uzdrowiskiem .Miasto nie moze zyc tylko z uslug.
- 5 0
-
2013-01-30 10:41
czekamy
czekamy z niecierpliwością na rozwój tych inwestycji, tylko by ceny były dla Trojmiasta dostępne...
- 0 3
-
2013-01-30 10:42
paranoje
nie ma przemysłu; nie ma miejsc pracy, spadnie liczba mieszkańców Gdyni bo większość wyjadzie za chlebem;niewidzialna ręka rynku jak wiadomo przestała działac; zabudowa mieszkaniow ?, handlowo-uslugowa nie przyniesie zyskow tylko straty a wtedy co? utrzymywać te niepotrzebne budowle będa podatnicy ? Żyć tylko dniem dzisiejszym to wstyd - sprzedać napchac kieszenie a później niech się inni martwią a może by tak ponegocjowac z unią na temat zamiennego przemysłu ? LUDZIE OBUDŹCIE SIĘ
- 4 0
-
2013-01-30 10:52
hm (1)
i po co sie pytam Wenda i reszta wspaniałych ludzi zbudowali port który pociągnąl całą machine rozbudowy wsi Gdynia !!!!!
- 5 0
-
2013-01-30 11:15
Kwiatkowski i Wenda zapalili światło, a Szczurek gasi.
- 3 0
-
2013-01-30 11:22
bunkry
Nie wiem czy wszyscy wiedzą co w tym miejscu w tej chwili jest? Tam są stare budynki,bunkry.To ma być wizytówka Gdyni? W takim miejscu wiele bogatych ludzi kupi mieszkania i swoje pieniadze zostawia u nas.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.