- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (49 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (99 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (84 opinie)
- 4 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (153 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (71 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Wybrano najlepszą ofertę na "zbożowy" w Gdyni
Port Gdynia wybrał najlepszą ofertę na dzierżawcę Terminalu Zbożowego. Najwyżej oceniono ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera. Kąsek jest łakomy, bo w skład majątku wchodzi świeżo remontowane nabrzeże, a i przeładunki zboża w najbliższych latach zapowiadają się obiecująco.
W październiku ub. roku ogłoszono przetarg na dzierżawę do 2053 r. Terminalu Zbożowego w Porcie Gdynia. Przetarg dotyczy zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy nabrzeżu Indyjskim
![Miał być port zbożowy, będzie kolejny przetarg](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3587/150x100/3587573__kr.webp)
Ofertę złożył m.in. obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych. Zainteresowanie zgłosił także OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni. Wśród oferentów był też Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera. Przeładowywaniem zboża w Gdyni było też zainteresowane konsorcjum złożone z gdyńskich firm Speed, Astar i NTA oraz Tridente z Warszawy.
Ostatecznie, 8 listopada, wybrano ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera. Otrzymała ona aż 98,72 punkty.
Ostateczne oferty i punktacja
Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera - 98,72 pkt
- oferowana miesięczna suma przychodu z czynszu stałego netto - 1 236 646,44 zł
- oferowana stawka netto za przeładunek 1 tony ładunków - 2,25 zł
Mondry, Chemirol, Agrolok - 85,22 pkt
- oferowana miesięczna suma przychodu z czynszu stałego netto - 1 030 538,72 zł
- oferowana stawka netto za przeładunek 1 tony ładunków - 2,51 zł
![Ostra rywalizacja o zbożowy terminal w Gdyni](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3535/150x100/3535469__kr.webp)
Speed, Astar i NTA (z Gdyni) oraz Tridente z Warszawy - 80,78 pkt
- oferowana miesięczna suma przychodu z czynszu stałego netto - 1 125 000,00zł
- oferowana stawka netto za przeładunek 1 tony ładunków - 2,00 zł
OT Port Gdynia - 76,77 pkt
- oferowana miesięczna suma przychodu z czynszu stałego netto - 1 104 121,43 zł
- oferowana stawka netto za przeładunek 1 tony ładunków - 2,49 zł
Część infrastruktury Terminalu Zbożowego właśnie przechodzi gruntowną przebudowę. Nabrzeża Indyjskie na długości ok. 540 m jest poszerzane o 6 m. Obszar objęty inwestycją zostanie pogłębiony do rzędnej -15,5 m, tak aby umożliwić dostęp do nabrzeża większym masowcom. Przebudowa obejmuje wykonanie układu kolejowo-drogowego, instalacji technologicznych, nowych elementów wyposażenia nabrzeża, konstrukcji oczepu żelbetowego oraz tzw. kosza przyjęciowego. Istniejące estakady zostaną wydłużone, a stanowiska przeładunkowe obsługujące statki zostaną przeniesione.
Przypomnijmy, że w kwietniu 2022 r. poinformowano, że dotychczasowy dzierżawca Bałtyckiego Terminalu Zbożowego (od 2005 r. Konsorcjum Wielkopolskich Zakładów Tłuszczowych ADM i Cefetra B.V. z Rotterdamu) rozwiązał umowę z Portem Gdynia z powodu remontu nabrzeża Indyjskiego. Od 1 lipca ub. roku spółka Mondry z Gdańska została tzw. dzierżawcą tymczasowym. Firma ta kontynuuje przeładunki zboża, realizuje je podczas przebudowy nabrzeża. Ona także wraz z partnerami złożyła ofertę w toczącym się przetargu.
Miejsca
Opinie (18)
-
2023-11-14 11:51
Brawo Gdynia
- 8 8
-
2023-11-14 12:13
Nie można przeładowywać tego w Niemczech a tutaj pobudować apartamenty? (3)
Tam są porty i tam powinny być przeładunki
- 0 21
-
2023-11-14 13:47
Pisowski troll
- 7 5
-
2023-11-15 10:40
Kocborowo
Się kłania.
- 0 0
-
2024-04-05 14:03
Nie nudzi cię to pacyna ?
- 0 0
-
2023-11-14 12:44
Wybrano firmę Viterra a nie żadne "konsorcjum" 3 firm.... w zarządach wszystkich firm wchodzących w to "konsorcjum" są osoby (3)
Klasyczny przykład jak się wyklucza firmy z polskim kapitałem.
Konsorcjum stworzono jedynie żeby obejść urząd antymonopolowy.
Zgodnie z danymi z KRS spółek wchodzących w skład "Konsorcjum" wszystkie firmy są powiązane personalnie z Viterra Polska. Firma ta jest obecnie największą firmą ekspotrtującą zboża z Polski.
Przed urzędem antymonopolowym właśnie toczy się postępowanie, gdyż Viterra własnie została przejęta przez innego giganta na rynku handlu i przetwórstwa produktami rolnymi na świecie firmę Bunge. W sumie będzie to najwiżksza firma produkcyjno-handlowa w branży rolniczej Polsce posiadająca ponad 50% produkcji olejów i eksportu zbórz przez porty.- 17 3
-
2023-11-14 14:52
Jeżeli w redakcji trójmiasto.pl jest ktos ambitny
Ambitny z tematów ekonomicznych, to jest to świetny trop na śledztwo dzienikarskie! Trzeba zadawać trudne pytania nie tylko w sprawie borysa
- 8 1
-
2023-11-14 23:29
Zbóż czy zburz
Bo to zmienia sens Twojej wypowiedzi.
- 1 0
-
2023-11-15 10:44
Piszę
Się Olgo zbóż a nie zbórz.
- 0 0
-
2023-11-14 12:47
Stawki za przeładunki za tonę w USD jak na zachodzie a pensje marne w PLN (1)
Od lat jest dziwna sytuacja w portach. Stawki w USD za przeładunki są bardzo zbliżone do stawek w krajach zachodnich, a pensje są dławione/ niskie w PLN, połowa tego co w innych branżach. Ciekawe czy Szczecin Bulk Terminal też taką politykę prowadzi? Czy jednak dobrze płaci swoim pracownikom?
- 18 2
-
2023-11-14 14:47
Wydajność pracy i sprzętu
Niestety wydajność pracy u nas leży, socjał jest w wielu miejscach rozbudowany bardziej niż w Niemczech. Do tego dochodzi stary, mało wydajny sprzęt do przeładunków, a potem się ludzie dziwią, że małe wypłaty dostają
- 3 7
-
2023-11-14 14:09
Szkoda że nie wygrały lokalne firmy ... Stawkę za przeładunek mieli najniższą ze wszystkich ofert więc zleceń byłoby więcej ...
- 5 4
-
2023-11-14 14:50
Znowu wygrał kapitał zagraniczny (2)
Tym razem Duńsko - Holenderski, żyjemy w kraju kolonialnym
- 6 4
-
2023-11-14 15:07
Nie, wygrała jakość, operatywność, decyzyjność, planowanie, skuteczność. Ty dalej śpiewaj po kolejnym przegranym meczu "Polacy
- 6 2
-
2023-11-15 00:54
Bo taki to jest biznes z polskimi firmami
Wzięli sobie udział w przetargu a się zdecydować nie mogą. Trudno, w kolejce już stoi inny poważny operator. Szkoda, bo by już były rejsy do Finlandii.
- 0 0
-
2023-11-14 15:31
WAŻNE
Żeby ludzie byli przejęci i mieli pracę,dobre warunki,opłacane składki,dobre pieniądze na czas i szacunek do wykonywania ich pracy.
- 15 1
-
2023-11-14 22:23
Ten zabytkowy elewator do zburzenia
Niestety, elewator w Gdyni jest zabytkiem. Był budowany w latach 30 tych pod dużo mniejsze statki i małe ciężarówki. Powinien być zastąpiony nowym elewatorem o większej pojemności silosami. Konserwator zabytków powinien wykreślić go z rejestru.
- 9 3
-
2023-11-16 07:12
Jak przeładować 1 milion ton
Jak przeładować i na tak małym terminalu 1000000 ton ? Skład wszyscy podali takie cyfry , ?
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.