• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grupowe zwolnienia w PKP Cargo. Praca dla kolejarzy w Trójmieście

Robert Kiewlicz
31 lipca 2024, godz. 08:05 
Opinie (349)
Kto zatrudni zwalnianych pracowników PKP Cargo? Kto zatrudni zwalnianych pracowników PKP Cargo?

Zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, które obejmą 30 proc. zatrudnionych, czyli ponad 4 tys. pracowników. Spółka PKP Cargo jeszcze do niedawna była wiodącym operatorem kolejowych przewozów towarowych w Polsce obecnie jest na skraju upadku. Część pracowników może znaleźć zatrudnienie w trójmiejskich spółkach kolejowych.



Inwestycje kolejowe w Baltic Hub. Jest nowa suwnica, będzie nowy terminal Inwestycje kolejowe w Baltic Hub. Jest nowa suwnica, będzie nowy terminal

Inwestycje w transport kolejowy to:

Według informacji obecnego zarządu Cargo w ciągu dziewięciu ostatnich lat spółka straciła 90 proc. swojej wartości, w 2014 r. wyceniano ją na ponad 4 mld zł, w kwietniu 2024 r. na około 600 mln zł. Na przestrzeni 10 lat udział w polskim rynku PKP Cargo (mierzony pracą przewozową) spadł z 60 proc. w 2013 r. do niecałych 30 proc. w I kwartale 2024 r.

Grupowe zwolnienia w PKP Cargo. Ponad 4 tys. etatów do likwidacji



- Pomimo utraty rynku i kontraktów, spadających realnych przychodów, rosły koszty i wynagrodzenia, inwestowano i wydawano pieniądze, których spółka nie miała. Zadłużenie rosło dynamicznie szczególnie po 2021 r. do blisko 5,2 mld zł obecnie - czytamy w oświadczeniu zarządu PKP Cargo.- Cena akcji spadła z 90 zł w 2014 r. do poniżej 12 zł w kwietniu 2024 r. Obecnie wynosi 18-19 zł.


W ciągu ostatnich tygodni spółka PKP Cargo podpisała liczne listy intencyjne: z Polregio na zatrudnienie do 300 osób, z PKP Intercity na zatrudnienie do 400 osób, z PKP Intercity Remtrak na zatrudnienie do 300 osób oraz z PKP Polskie Linie Kolejowe na zatrudnienie do 250 osób. Również PESA PESA aktywnie poszukuje pracowników wśród zwalnianych.

Jest praca dla kolejarzy w Trójmieście



Pracownicy PKP Cargo. Północny Zakład Spółki w Gdyni mogą też znaleźć zatrudnienie w Trójmiejskich spółkach kolejowych.

- Chętnie zatrudnimy pracowników na stanowiska, na których mamy wakaty. Poszukujemy głównie maszynistów i pracowników utrzymania taboru. Nasz Ośrodek Szkolenia przygotował 114-godzinny kurs dla maszynistów, którzy chcieliby rozszerzyć swoje uprawniania na pociągi pasażerskie. Już po kilkutygodniowym przeszkoleniu maszyniści dotychczas prowadzący pociągi towarowe mogliby prowadzić pociągi PKP SKM - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.


Pracowników poszukuje także Olavion, spółka z Grupu Unimot. Można też znaleźć zatrudnienie w kolejowej spółce Orlenu - Lotos Kolej.

- Grupa Unimot prowadzi rekrutacje za pomocą standardowego procesu rekrutacyjnego, skupiając się na pozyskiwaniu pracowników zgodnie z naszymi aktualnymi potrzebami oraz wymaganiami - informuje Biuro Prasowe Grupy UNIMOT.

Miejsca

Opinie (349) ponad 20 zablokowanych

  • Jeszcze trup nie ostygł, a przedstawiciele Deutsche Bahn już są na miejscu (2)

    Tak miało być ! Doprowadzili spółkę do upadku, i oddaja niemcom za czapkę gruszek. To samo zrobili w latach 2007-2015 z Polskim przemysłem.. To się nazywa "prywatyzacja" metodą na bankructwo. Wdzięczni beneficjenci będą do śmierci POlepywać tuska PO garbie. Tylko Putler zawiedziony, bo tusk nie zdążył opędzlować im Lotosu.

    • 7 3

    • Co niemców to i ruskich. (1)

      Nawet w niemieckiej rafinerii ruscy mają większość udziałów i nie zamierzają rezygnować z partnerstwa. Temat ukrainy ucichnie to i rurociągi się odbuduje. Do tego wszystkiego jest potrzebny "nasz człowiek w Warszawie." Dlatego w grudniu 2023 wystrzeliły korki od szampana w Berlinie i Moskwie.

      • 4 1

      • Pis lotos ruskim i arabom sprzedał

        Wpuścili ruskich na Polski rynek
        Proruski MOL

        • 0 5

  • Mam bardzo poważne pytanie i liczę na odp. Po co nam kolej jak jest w Niemczech?

    • 8 1

  • Budapesztu w Warszawie nie będzie. Kaczyszenko słup Moskwy (2)

    Europa jest coraz bardziej zaniepokojona szybkim przyjmowaniem przez Węgry osób z Rosji i Białorusi ubiegających się o wizę. Wygląda na to, że podczas niedawnej wizyty Viktora Orbana w Moskwie
    Władimir Putin osiągnął swój cel. Będzie mógł realizować swój plan rozbijania Unii Europejskiej od środka. A to wszystko w białych rękawiczkach.

    Ten Orban do którego pinokio na audiencję jeździł a pismajtek się ukrywał.

    Orban i Kaczyszenko kuce trojańskie putina w Europie

    • 1 8

    • Jasne (1)

      To Kaczyński czy Tusk dostał szczerozłotą wazę od Putina za posadzenie brzozy w Smoleńsku. Wy totalni jesteście tak żałosnymi ludźmi że aż przykro się robi że tyle betonu macie pod sufitem.

      • 2 0

      • Rusek kulawy do tragedii doprowadził!

        Dostawał prezenty od Merkel jak i Ławrowa!

        Przyjaciele rosjsnie!

        Dziś wiemy że ruski pisrząd nam zafundowali w 2015

        • 0 2

  • Paryż w Polsce, inżynierowie ubogacają polskie jeziora. (5)

    Coraz więcej agentów KGB w rządzie tuska....Orlen i PKP Cargo na sprzedaż ruskim i niemcom.

    • 4 1

    • Pis nawpuszczał kolorowych i ruskich. (2)

      PiS, to komórka KGB

      • 0 4

      • Byli trzymani w szafie do 2024 roku. (1)

        POst KOmuna.

        • 2 0

        • Nie piskołku, napływali cały czas przez 8 lat pisu

          • 0 3

    • KGB, fundamentem ZGP mlaskacza żoliborskiego

      • 0 3

    • W Ruspublika było?

      Wielka kariera polityczna Jarosława Kaczyńskiego zaczęła się od regularnych spotkań z głównym szpiegiem sowieckiego KGB w Polsce, Anatolijem Wasinem. Spotkania trwały przez kilkanaście miesięcy w latach 1989-1990 i odbywały się w prywatnym mieszkaniu Wasina w Warszawie. Kaczyński wiedział, że Wasin jest groźnym człowiekiem, którego bał się nawet sowiecki ambasador. Mimo to odwiedzał Wasina wiedząc, że może być nagrywany. Obaj panowie pili wódkę, wymieniali informacje i rozmawiali o wielkiej polityce.
      Krótko potem Kaczyński zaczął dostawać pieniądze od komunistów. Od oficerów wywiadu wojskowego PRL i komunistycznego finansisty Janusza Quandta, który m.in. opiekował się pieniędzmi pochodzącymi z funduszy KGB (tzw. moskiewska pożyczka).

      • 0 4

  • A jak tam (1)

    Z ukraińskimi spólkami wpuszczonymi na polskie tory ?

    • 6 0

    • PiS wszystkiego nawpuszczał

      W tym ruskich.
      Afera zbożowa, węglowa, itd

      • 0 3

  • Dziwie się kolejarzom

    Cała Polska powinna stanąć. Wszystkie pociągi powinny zrobić paraliż na kilka dni. Dzisiaj Cargo, jutro resztę kolei Tusk rozwali i sprzeda niemcom i ukraincom. Tylko strajk generalny zatrzyma to szaleństwo.

    • 6 0

  • To co robi nowy zarząd uniemożliwi PKP Cargo realizację jej zadań i startowanie w przetargach, a tym samym zamiast do jej rozwoju doprowadzi do jej likwidacji, wyprzedaży wartego setki miliardów majątku i przejęcia całości polskiego rynku przewozów kolejowych przez Niemców i Ukraińców, który właśnie otrzymali licencję na świadczenie usług na polskich torach.

    Przypomnijmy zatem, że PKP Cargo to gigant zatrudniający ponad 10 tys. pracowników, jeżdżący tysiącami wagonów, dochodowy i mający 4 miliardy złotych przychodów rocznie, dysponujący własnymi bazami, bocznicami i zakładami remontowymi. Niszczenie takiego potencjału to uderzenie w polską pozycję geostrategiczną, osłabienie cywilnej odporności państwa polskiego (zobowiązanie wynikające z art. 3 traktatu o NATO) i obniżenie zdolności obronnych państwa polskiego, bo niezależnie gdzie będzie kryzys czy wojna ktoś musi uzbrojenie dowieźć na miejsce, a oczekiwanie że zrobią to zagraniczne firmy jest mówiąc delikatnie naiwne.

    • 4 0

  • Mordazdradziecki znowu kłamał (1)

    Ze sprawozdania finansowego PKP Cargo wynika, że w 2023 roku spółka osiągnęła zysk 82,1 mln zł. Rok wcześniej wynik był lepszy: 148 mln zł zysku.

    W pierwszym kwartale 2024 PKP Cargo zanotowało 118,1 mln zł straty. 24 lipca 2024 zarząd ogłosił informację o planowanym zwolnieniu grupowym do 30 proc. pracowników, co może dotyczyć nawet 4 124 osób.
    Sprawozdania finansowe (1, 2) dowodzą, że mimo zysku PKP Cargo w 2022 i 2023 roku w całym okresie rządów Prawa i Sprawiedliwości w latach 20152023 osiągnęła stratę w wysokości 21,6 mln zł.

    Najgorzej było w 2021 roku, kiedy firma zanotowała ponad 225 mln zł straty. W czasie rządów PiS eksperci oraz związki zawodowe krytykowały zaniechania władz w sprawie PKP Cargo i apelowali o reformę.

    Dopiero z końcem kwietnia 2024 roku Rada Nadzorcza PKP Cargo podjęła decyzję o odwołaniu władz spółki, powołanych jeszcze za rządów Prawa i Sprawiedliwości w pierwszej połowie 2022 roku (1, 2, 3). Tym samym za stratę finansową w pierwszym kwartale odpowiadają jeszcze władze powołane przez PiS.

    Nowy zarząd i związki zawodowe stoją na stanowisku, że trudna sytuacja firmy jest konsekwencją tzw. decyzji węglowej rządu Mateusza Morawieckiego. W 2022 roku PKP Cargo zostało zobowiązane do transportu 4,5 mln t węgla, przez co miało stracić inne atrakcyjne zlecenia i zawieść kontrahentów. Władze spółki zwróciły się 23 lipca do premiera o wypłacenie rekompensaty za poniesione koszty.

    Wypowiedź Mateusza Morawieckiego oceniamy jako manipulację, ponieważ przedstawił wybiórczo wyniki finansowe spółki, które miały ją przedstawić jako dobrze funkcjonującą jeszcze za czasu poprzedniej władzy. Pominął także informacje dla siebie niekorzystne

    • 0 6

    • Fejk

      Ruspublika nie podaje

      • 0 2

  • PKP Cargo ma nowego konkurenta. (2)

    Polska wydała licencję ukraińskiemu przewoźnikowi.

    Ukrainian Railways Cargo Poland, spółka ukraińskich kolei Ukrzaliznycia, uzyskała licencję na przewozy towarowe na terenie Unii Europejskiej. Licencja została przyznana przez Urząd Transportu Kolejowego w Polsce.

    Ukraiński przewoźnik towarowy będzie mógł konkurować z mającym problemy polskim PKP Cargo. Ukrainian Railways Cargo Poland po roku od rejestracji uzyskał licencję otwierającą drzwi do unijnego rynku.

    • 8 0

    • Na to wychodzi, że obecny rozbiór Polski za sprawą tzw. "polskiego rządu" jest na rzecz: (1)

      - ukrainy
      - niemiec
      - rosji

      • 4 0

      • I San Escobar

        • 0 3

  • Tylko strajk generalny na kolei

    Zatrzyma kanclerza Tuska w jego szaleństwie. Kolejarze macie ZW to zróbcie porządek.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane