• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Holownik Ajax wywija na wodzie. Najnowszy w gdańskiej flocie

Wioletta Kakowska-Mehring
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Najnowszy holownik Ajax.


Wzrost przeładunków w trójmiejskich portach wymusza inwestycje także w firmach dbających o bezpieczeństwo. Firma WUŻ Port and Maritime Services, operująca głównie w Porcie Gdańsk, wzbogaciła się o nowy holownik. Jednostka o nazwie Ajax została zbudowana w wietnamskiej stoczni Song Cam grupy Damen.



Holowniki typu ASD 2312 stworzone przez Grupę Damen mają 22,81 m długości, 11,40 m szerokości konstrukcyjnej oraz ponad 70 T uciągu na palu. ASD to skrót od Azimuth Stern Drive, po polsku pędnik azymutalny, czyli pędnik okrętowy, w którym urządzeniem wytwarzającym siłę poruszającą jednostkę pływającą jest śruba zamocowana pod kadłubem statku na obracającym się wokół pionowej osi ramieniu. Jednostki wyposażone są w dwa 12-cylindrowe silniki Caterpillar 3512C-HD dysponujące niesamowitą mocą 6937KM. Bezpośrednio do napędu służą dwa pędniki azymutalne prestiżowej firmy Rolls Royce US 205.

Według założeń Ajax miał być w Gdańsku już wiosną, ale pandemia pokrzyżowała plany.

Gdańska firma stale inwestuje w nowe jednostki. To już kolejny holownik, który trafił do floty WUŻ Port and Maritime Services w ostatnim czasie. We wrześniu 2018 roku podniesiono banderę na holowniku Atlas, a w listopadzie 2016 r. na Herkulesie. Z kolei w grudniu 2014 r. do floty WUŻ dołączył holownik Vega (36 ton). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i Remontowa Shipbuilding w Gdańsku (Taurus i Virtus) Vega była jednostką używaną. Z kolei w 2013 roku do flotylli WUŻ dołączył holownik Akul (73 tony). W sumie dziś gdańska spółka ma 13 holowników, jeden kuter pilotowy i jeden dźwig pływający.

WUŻ Port and Maritime Services Ltd powstał w 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Specjalnością firmy są holowania portowe, holowania pełnomorskie, cumowanie statków, przeładunki sztuk ciężkich przez dźwigi pływające - do 100 ton, lodołamanie czy transport i składowanie ładunków na barkach.

Miejsca

Opinie (96) 8 zablokowanych

  • dobry sprzet

    poplywalbym sobie takim

    • 51 3

  • (3)

    a juz za 2 tygodnie PSV przypłynie

    • 17 2

    • Albo Feyenoord (1)

      • 6 0

      • Jeszcze trochę

        I będziemy tu mieli cały Amsterdam...

        • 2 0

    • PSV to typ statku

      Platform Supply Vessel, wiec moze faktycznie przyplynac.

      • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ma napęd Rolls Royce'a i 70 ton siły uciągu na palu

    Będzie mandacik.

    Zakaz robie fal w tym rejonie.

    • 28 34

  • A Gdynia... (1)

    Gdynię sprzedali za cenę jednego holownika!

    • 37 7

    • A Gdynia

      Niestety.

      • 0 0

  • A czego z Wietnamu aż ja się pytam? (13)

    Co to już w Polsce nie ma stoczni która by zwykłego holownika nie mogła zbudować? Ktoś tu chyba za niegospodarność powinien beknąć.

    • 35 77

    • (1)

      Jak głosujemy, tak mamy.

      • 14 14

      • mamy stępkę w Szczecinie

        na tyle stać polskie państwowe stocznie i Pinokia który odbudowuje ten przemysł. Sen o potędze i obietnice na patyku.

        • 38 7

    • (3)

      Przyjdzie duda i zrobi z nimi porzadek.

      • 10 12

      • On już jest... 49% poparcia i rośnie... (1)

        Trzaskowski nie da rady.

        • 11 9

        • rośnie jak na ....

          Szkoda !

          • 1 4

      • oby też z tobą ciemna maso

        • 0 0

    • Najpierw kolego rozeznaj się w temacie, a potem pisz. W Polsce może i zbudowaliby holownik, ale po pierwsze może za dwa lata i byłby to prototyp, a po drugie Damen to sprawdzona marka, więc po co inwestować w coś niepewnego?

      • 25 6

    • Wietnamczycy uczyli się stoczniowego rzemiosła w Polsce. Damen dodał swoje nowe technologie i projekt. Poczekaj z miesiąc na nowe salony samochodowe wietnamskiej marki.

      • 9 0

    • Damen buduje statki w Holandii z tego co bylo, moze ten jeden zbudowal damen z wietnamu heh

      • 0 4

    • niestety

      To nie taki zwykły , i niestety takiego, w tym czasie i za takie pieniądze pewnie nie, szczególnie niemoce z PGZ

      • 4 1

    • Jest ale

      ceny są z kosmosu. Prosta kalkulacja. Firma jest prywatna i może kupować nawet w Rwanda-Burundi, to ich sprawa.

      • 10 1

    • Cena

      • 6 0

    • A w tym samym czasie stocznia Conrad robi żaglowce dla marynarki Wietnamu.

      • 0 0

  • Śmiszny taki.

    Większy dziób niż kuper.

    • 12 8

  • Likwidacja (4)

    Przypomnę, że za PO chciano wprowadzić holenderskie usługi holownicze, tylko związki stanęły w obronie WUŻ. Generalnie mówiąc chodziło o zlikwidowanie tej firmy. POzdrawiam czule.

    • 99 51

    • bzdury piszesz pisiorski trollu

      wuż jest od dziesięcioleci i nikt go nie chce zlikwidować

      • 14 12

    • (1)

      Za PO wszystko chcieli sprzedać! Polaków w Polsce zatrudnić jako robotników we własnym kraju! Zastanówcie się wyborcy trzaski!!!

      • 12 11

      • Za trzaska wszyscy w lidlach beda pracowac..

        • 9 3

    • Dobrze że chociaż udało się ochronić tą firmę i patrzeć jak się prężnie rozwija. Niestety nie udało się tego samego zrobić w Szczecinie. Pozdrawiam

      • 1 0

  • Super sprzęt (5)

    To dzięki Dudzie PiSowi i panu Kaczyńskiemu dziękuję

    • 26 106

    • To firma prywatna i zamawiają jednostki gdzie chcą i gdzie taniej.

      • 24 0

    • A (2)

      Morawiecki ?

      • 0 6

      • W czarnej...

        • 3 0

      • Morawiecki pilnuje zgniłych kartofli w swojej piwnicy.

        • 6 0

    • /////

      ale z ciebie świr ...

      • 1 0

  • Vega tez zbudowana była w PL (1)

    Przez stocznię Marine Projects Ltd
    Oryginalnie chyba dla klienta estońskiego.

    • 21 0

    • virtus

      zbudowany remontowa Gdańsk :)

      • 1 0

  • Mielenie szprotek na Ziółkowskiego... nie o takie Polskie walczyłem... (1)

    • 10 13

    • a o jake?

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane