• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaką drogę przebywa paczka? Algorytmy w LPP

VIK
18 października 2023, godz. 14:00 
Opinie (40)

Jak na obszarze o powierzchni odpowiadającej 9 boiskom do piłki nożnej, w gąszczu regałów, znaleźć dokładnie tę jedną rzecz, spakować i wysłać ją pod wskazany adres, gdy tych adresów do obsłużenia jednego dnia jest nawet 100 tys.? To jest sztuka kompletacji. Gdyby nie automatyzacja i algorytmy sztucznej inteligencji, taka wydajność i skuteczność w magazynach logistycznych nie byłaby możliwa. Sprawdziliśmy, jak działa nowoczesne centrum logistyczne.



Czym jest owa kompletacja? Jest to proces polegający na przygotowaniu, czyli wyszukaniu oraz pobraniu zamówionych przez klienta towarów, w celu spakowania oraz złożenia ich w gotowe zamówienie, paczki, wydawane później do wysyłki. Kluczem jest przygotowanie zamówień do wysyłki w jak najkrótszym czasie, przy wykorzystaniu jak najmniejszych nakładów energii. A tu z pomocą przychodzą nowoczesne rozwiązania z dziedziny mechaniki, a od niedawna także obszaru sztucznej inteligencji.

Trójmiejskie spółki zbudują magazyn i plac składowy w Porcie Gdańsk Trójmiejskie spółki zbudują magazyn i plac składowy w Porcie Gdańsk

Żeby to lepiej zrozumieć, udaliśmy się do nowoczesnego Fulfillment Center, czyli centrum obsługi wysyłek do klientów internetowych, firmy LPP Logistics w Pruszczu Gdańskim. Tam na powierzchni liczącej łącznie 64 tys. m kw., czyli właśnie prawie tyle, ile 9 boisk do piłki nożnej, można pomieścić 6 mln sztuk odzieży i akcesoriów, a dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii i zaawansowanej automatyki magazynowej zrealizować do 100 tys. wysyłek dziennie i tyle samo zwrotów. Złożone przez klienta zamówienie najpierw trafia do platformy informatycznej, która analizuje zlecenie, rozpoznaje produkty i weryfikuje ich dostępność.


- Opracowany pod nasze potrzeby system pozwala również na realizację łączonych zamówień. Jeżeli dane produkty znajdują się w dwóch lokalizacjach, czyli np. w sklepie i magazynie, to dzięki wykorzystaniu algorytmów umożliwiających bieżącą kontrolę stanów magazynowych jesteśmy w stanie połączyć zamówienie na styku dwóch magazynów lub magazynu i salonu. Takie podejście omnichannelowe pozwala nam przede wszystkim skrócić czas dostawy do klienta, ale też zoptymalizować cały proces logistyczny - mówi Kamil Kawałek, menadżer ds. rozwoju sieci logistycznej, LPP Logistics.
Gdy zamówienie trafi do magazynu, rozpoczyna się etap kompletacji, polegający na wyszukaniu oraz pobraniu produktu z właściwego regału. Pomaga w tym system WMS (Warehouse Management System) odpowiedzialny za zarządzanie towarem w magazynie. Wykorzystując terminal mobilny z wgraną aplikacją, pracownik kompletuje produkty z określonej puli zamówień i rejestruje tym samym ich ruch w magazynie.

Najprościej rzecz ujmując, system wie, w której części magazynu jest poszukiwany towar i dzięki temu pomaga w jego szybkim odnalezieniu wśród setek regałów. Pracownik magazynu może bez niepotrzebnego kluczenia wśród alejek zapełnić sprawnie kosz zamówionym towarem i przekazać do dalszego sortowania.

Duże zmiany w firmie odzieżowej LPP Duże zmiany w firmie odzieżowej LPP

- W kolejnym etapie zebrany towar jest sortowany i rozdzielany na indywidualne zamówienia klientów. Tak posegregowane produkty trafiają na stanowiska pakowania, gdzie pracownik przeprowadza ostatnią kontrolę jakości, starannie je układa i pakuje do kartonów lub kopert - mówi Dariusz Skorb, kierownik ds. operacyjnych e-commerce, LPP Logistics.
System podpowiada im, co spakować do paczki, kto zamówił dany produkt i gdzie przesyłka powinna trafić.

- Gotowe paczki, czyli skompletowane zamówienia, wędrują przenośnikami w kierunku automatycznego sortera. Ten rozdziela je pod kątem kraju wysyłki oraz firm przewozowych obsługujących dostawy do klientów - mówi Daniel Potoczniak, dyrektor ds. logistyki e-commerce LPP Logistics.

Sorter odczytuje etykiety i steruje przepływem gotowych, zapakowanych i ometkowanych zamówień. Centrum w Pruszczu Gdańskim realizuje wysyłki krajowe, jak i za granicę - do Niemiec, Ukrainy, krajów bałtyckich, Włoch czy Hiszpanii. Dzięki sztucznej inteligencji, dzięki algorytmom, nie ma mowy o pomyłce.

- Cały proces od momentu złożenia zamówienia, poprzez jego kompletację, pakowanie, sortowanie, aż do momentu wysyłki odbywa się przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii i zaawansowanych systemów. Dzięki nim optymalizujemy pracę w naszym Fulfillment Center i jeszcze szybciej docieramy do klienta - dodaje Daniel Potoczniak.
Szacuje się, że ponad 1/3 kosztów logistyki magazynowej pochodzi właśnie z tzw. kompletacji zamówienia. Ten proces jest kosztowny szczególnie w przestrzeniach, gdzie występuje dużym wolumen zamówień, np. w e-commerce, czyli handlu internetowym. Nic więc dziwnego, że specjaliści od logistyki szukają sposobów, aby ten proces usprawnić, dla dobra firmy, aby ograniczyć koszty i dla dobra klientów, aby skrócić czas dostarczenia zamówionego produktu.

Robot kaucyjny z Trójmiasta. Skup butelek albo wysokie kary Robot kaucyjny z Trójmiasta. Skup butelek albo wysokie kary

LPP Logistics to spółka z Grupy LPP, właściciela marek odzieżowych. Podmiot ten jest odpowiedzialny za zarządzanie siecią zaopatrzenia i dystrybucji, czyli operacje logistyczne w Grupie. Zarządza obecnie obiektami magazynowymi o łącznej powierzchni przeszło 400 tys. m kw., czyli 7 obiektami magazynowymi, a w tym 3 centrami dystrybucyjnymi (wysyłka do salonów sprzedaży) i 4 magazynami typu Fulfillment Center (wysyłka do klientów e-commerce).

Firma obsługuje dystrybucję marek: Reserved, Cropp, House, Mohito oraz Sinsay. LPP Logistics zaopatruje przeszło 2 tys. sklepów stacjonarnych na 27 rynkach i realizacje zamówienia internetowe do klienta na 34 rynkach.

- W ubiegłym roku spółka wysłała ponad 44 mln przesyłek z zamówieniami internetowymi do klientów marek LPP. Bez sprawnej organizacji, czyli połączenia pracy osób zaangażowanych w proces ich realizacji oraz rozwiązań technologicznych, nie udałoby się osiągnąć takiego wyniku - podsumowuje Daniel Potoczniak.
VIK

Miejsca

Opinie (40) 4 zablokowane

  • Żadna sztuczna inteligencja. Zanim zacznie działać wszystko ręcznie musi zaprogramować człowiek.

    Ale ładnie pisze się sztuczna inteligencja.

    • 6 0

  • A ile tam placita jak tak zachwalata

    • 2 0

  • Super biznes

    100 tys. wysyłek i tyle samo zwrotów

    • 9 6

  • Nie jest to automatyczny magazyn!

    Jest to przestarzałe rozwiązanie i jak się nie zmodernizujecie to koszty was zjedzą taka jest prawda. Praca ludzka jest coraz droższa i będzie jeszcze droższa...

    • 1 0

  • -Darek, otwórz!

    • 0 0

  • "W ubiegłym roku spółka wysłała ponad 44 mln przesyłek z zamówieniami internetowymi" (2)

    A ile z tego było zwrotów? :) W branży odzieżowej stanowi to ponad 50%

    • 2 2

    • Marże zapewne mają bardzo wysokie i mimo wszystko musi się to spinać.

      • 0 0

    • Bzdura, 50% zwrotów to masz na rynku DE więc jeśli posiłkujesz się ich danymi to masz rację

      Na innych rynkach 10-20%

      • 0 0

  • Aldorytmy Poczty Polskiej

    To jest dopiero cyrk , wystarczy obejrzeć śledzenie przesyłki

    • 0 1

  • Nic nadzwyczajnego

    Podobne systemy ma Poczta Polska , dhl ,upc , inpost , DPD . Ina kwestia jest na ile sprawnie z nich korzystaja

    • 1 0

  • Do dziewczyny występującej w video (1)

    masz niesamowitą urodę i rysy twarzy!

    • 0 2

    • I to tyle jeśli chodzi i twój kontakt z płcią przeciwną

      • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane