• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał przez Mierzeję: z poślizgiem i kontrowersjami

Kuba Łoginow
21 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Rząd potwierdza: przekop przez Mierzeję Wiślaną powstanie, ale później niż zakładano. Rząd potwierdza: przekop przez Mierzeję Wiślaną powstanie, ale później niż zakładano.

Rząd ostatecznie przekonał się do budowy kanału łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Budowa opóźni się jednak o dwa lata, gdyż dotychczasowy termin realizacji był nierealny. Teraz nie ekolodzy, ale Urząd Morski jest wymieniany jako główny hamulcowy projektu.



Rząd mówi kanałowi "tak"

W ostatnich miesiącach coraz częściej pojawiały się pogłoski, że kryzys i porozumienia z Rosjanami staną się dla rządu pretekstem do wycofania się z tej kontrowersyjnej inwestycji. - Rosja wpuści nasze statki na Zalew Wiślany. Nie będziemy musieli przekopywać Mierzei - ogłosił niedawno wiceminister gospodarki Marcin Korolec.

Jednak zarówno Urząd Morski, jak i zainteresowane inwestycją samorządy, otwarcie zaprzeczają tym pogłoskom.

- Jestem świeżo po konsultacjach z Ministerstwem Infrastruktury. Rozmawialiśmy z panią minister i muszę powiedzieć, że rząd Donalda Tuska nie zrezygnował z tej inwestycji - stwierdził na spotkaniu z mieszkańcami marszałek warmińsko-mazurski Jacek Protas, który jest równocześnie szefem regionalnej Platformy. - Wciąż obowiązuje uchwała rządu premiera Kaczyńskiego w tej sprawie. Trzeba ją jedynie poprawić. Uzgodniliśmy z ministerstwem, że w najbliższym czasie przygotują jej nowy projekt.

Dlaczego? Obowiązujący dokument zawiera nierealne terminy, głównie ze względu na procedury dochodzenia do uzgodnień środowiskowych. Zdaniem marszałka Protasa, z inwestycją nie warto się śpieszyć, gdyż najważniejsze jest spokojne i solidne przygotowanie oceny oddziaływania na środowisko.

Marszałek wspomniał przy tym o swoim spotkaniu z gubernatorem Obwodu Kaliningradzkiego Georgijem Boosem. Rosjanin zaznaczył, że nawet najmniejsze wątpliwości ekologiczne zostaną przez niego bezwzględnie wykorzystane do oprotestowania inwestycji.

Urząd Morski na celowniku

Podczas spotkania dostało się Urzędowi Morskiemu w Gdyni, który został nazwany głównym hamulcowym projektu. Marszałek zarzucił urzędnikom, że zlecony przez nich raport oddziaływania na środowisko jest zupełnym bublem.

- Okazuje się, że powstał dokument, którego konkluzja jest taka, że należy opracować raport oddziaływania na środowisko. To ja się pytam, po co straciliśmy rok i po co ten dokument, który zlecił Urząd Morski. Będziemy tę sprawę wyjaśniać, bo ja uważam, że to jest, powiedzmy, lekki skandalik - denerwował się Jacek Protas.

Niewykluczone, że sprawa trafi do prokuratury, a osoby, które zleciły wadliwy raport i naraziły podatników na nieuzasadnione wydatki, poniosą odpowiedzialność karną. Oficjalne pismo w tej sprawie wystosował trzy miesiące temu elbląski magistrat. Z taką interpretacją nie zgadzają się jednak działacze ekologiczni ze stowarzyszenia "Kuling", którzy najaktywniej lobbują przeciwko inwestycji i uważają, że raport został opracowany prawidłowo.

Kanał powstanie, ale po co i za ile?

Nadal nie wiadomo, ile ostatecznie będzie kosztować udrożnienie portom nadzalewowym dostępu nad Bałtyk. Zapisana w uchwale kwota 417 mln zł pochodzi z czasu ożywienia gospodarczego, kiedy brakowało pracowników i panowały horrendalnie wysokie ceny materiałów budowlanych i usług. Zdaniem wielu ekspertów, kanał wraz z torem wodnym do Elbląga powinien teraz kosztować jedynie 200-270 mln, a nowoczesna technologia pozwala na wykonanie go w ciągu trzech letnich miesięcy, a nie dwóch lat. Sprzeciwia się temu Urząd Morski, który ma własną wizję realizacji tego projektu.

Inwestycja byłaby jeszcze tańsza, gdyby uwzględniono stosunkowo wysokie przychody z zagospodarowania bursztynu i świetnej jakości piasku z przekopu. Urząd Morski zignorował jednak ubiegłoroczne inicjatywy włączenia gdańskiego środowiska bursztynniczego do wydobycia i zagospodarowania złóż bursztynu, chociaż już teraz powinny odbywać się tam prace rozpoznawcze.

Niewykluczone, że cała długo oczekiwana inwestycja zakończy się wielkim skandalem. Aby osiągnąć zakładane w studium wykonalności wskaźniki zapewniające rentowność przedsięwzięcia, elbląski port musiałby pozyskać aż 3 mln ton ładunków. Wymaga to modernizacji linii kolejowej Elbląg - Olsztyn - Białystok (bo właśnie ze wschodu mogłyby pochodzić nowe ładunki)oraz innych inwestycji na łączną kwotę ponad miliarda złotych. Aby mogły one być zakończone nie później, niż w dniu otwarcia kanału (2014 rok), już teraz powinny zacząć się prace koncepcyjne. Zostały one jednak skutecznie zablokowane przez te same władze Warmii i Mazur, które aktywnie lobbują za budową kanału. Oznacza to mniej więcej tyle, że po otwarciu kanału pływać po nim będą jedynie żeglarze - a nie długo oczekiwane statki handlowe, dla których głównie ta inwestycja powstaje.

Opinie (117) ponad 20 zablokowanych

  • Trzeba zrobić wszystko, żeby do tego nie doszło! (1)

    Pomyleńcy spod znaku wbitej łopaty sknocą, odejdą w niesławie, a zniszczone środowisko pozostanie dla następnych pokoleń, okrywając nasze wieczną niesławą. Trzeba rozmawiać z Rosjanami, to może nie jest łatwe, ale dla nich liczą się głównie kryteria ekonomiczne. Polska ma w ostatnich latach szczęście do ekip rządzących złożonych z ludzi, którzy nie umieją i przede wszystkim nie chcą rozmawiać z Rosją. Dlatego mamy bzdurnie drogie wizy do Obwodu - 35 euro. to cena z Księżyca. Ta granica powinna zbliżać, a nie dzielić, to byłoby w interesie Polski.

    • 4 2

    • pomyleniec spod znaku sierpa i młota

      Nie masz pojęcia o rozmowach z rosjanami . Czy ty chcesz rozmawiać z kimś wiedządz że nie dotrzyma umowy. Brawo dla polaków. wkońcu się nauczyli. Podaj jeden przykład interesu dla Polski wynikający z umów. A dla nas jakie kryteria się liczą ? Do tej pory za wszystko placimy albo robią nas w jajo bo się z nami nie liczą. Potraktują Cię jak sabake.

      • 0 0

  • @

    Odnosnie infrastruktury kolejowej to ma byc ona sfinansowa w kilku dziesieciu procentach przez rzad ukrainski, dla ktorego nowo otwarty port w elblagu z duzo lepsza iloscia przeladunkowa stalby sie otworem eksportu na swiat. tylko nie wiem dlaczego ukraincy nie moga korzystac z tego w gdansku. trzeba tu zwrocic uwage na antyukrainska polityke rosjan ktora jest pewnie inicjatorem problemow ukraincow. zniosa cla na podroze statkow z polskim ladunkiem a cla na statki z ladunkiem ukrainskim wzrosna dwukrotnie. z gospodarczego punktu widzenia inwestyctja niezla, polepszy walory turystyczne mierzeji i otworzy ja na miedzynarodowych turystow morskich ale czy nie oszpeci krajobrazu statkami transportowymi, tak jak stalo sie to w gd? bo czym jest wypoczywanie w otoczeniu stoczni tankowcow itd:)

    • 1 1

  • Oby RDOŚ w Gdańsku, Urząd Morski, mieszkańcy Krynicy Morskiej, a w ostateczności i Komisja Europejska (1)

    nie pozwoliły na takie zniszczenie unikatowej mierzei. To jest obszar Natura 2000, Park Krajobrazowy i szczególne miejsce na trasie europejskich wędrówek ptaków.

    • 2 1

    • ty chyba z Gorek Zach.

      Hej ornitolog rozum ci zabralo ? Ptaki wydziobaly ? ptaki lataja nad kanalami. Kilonskim, Panamskim, Augustowskim, Sueskim. Bylem tam wszedzie i widzialem. Ptaki lataja, a debile pisza zeby zaistniec, i pisza pisza...

      • 0 0

  • Co wy pitolicie,juz mierzeja została przekopana,między Świbnem i Mkoszewem,jakoś nie zanikła(ta mierzeja).

    • 0 0

  • kopac i sie nie bac :) (1)

    Maly krok na drodze uniezaleznienia sie.
    Kiedys sie przyda,
    bardziej przyszlym pokoleniom,
    niz kilka rzekomo uratowanych mew...

    KOPAC KANAL I JUZ!

    • 1 2

    • Stanąć przed ścianą i walić głową! :)

      Duży krok w stronę pełnego zgłupienia. I tak niewiele już Ci pomoże, więc na co czekać?

      • 0 0

  • Co to za fota? (1)

    Czy Wy w ogole wiecie co za zdjecie wstawiliscie w tym artykule? Czy to nie jest przypadkiem Wyspa Sobieszewska? Plaza pomiedzy Świbnem a Sobieszewem? Skoro popelniacie takie bledy to jak mozna ufac waszym artykulom?

    • 1 0

    • To niekoniecznie jest Wyspa Sobieszewska (która też jest fragmentem Mierzei, tak przy okazji)

      identycznie wygląda okolica Kątów Rybackich (wieża!) fotografowana od strony Skowronków.

      • 0 0

  • Wyspa Sobieszewska to też jest fragment Mierzei Wiślanej

    • 1 2

  • Kanał przyciągnie więcej turystów.

    Jak kopać to tylko z mostem wantowym wysokim do Krynicy Morskiej. Przejechać się przez taki most do Krynicy M. to nie zapomiana przygoda. Kopać, Kopać, i jeszcze raz Kopać.

    • 0 1

  • co nie znacie ruskich ?

    teraz zgzdzaja sie wpuszczac nasze statki, potem jak rozwinie sie biznes i port beda brac oplaty za poglebianie toru wodnego, lub zamkna ujscie zalewu ha ha ha . A polaczki beda znowu mieli dylemat czy budowac ha ha ha . Wiecej rozwagi debilni decydenci !!

    • 1 0

  • ten minister to imbecyl

    nie nadaje się do funkcji polityka. On to może sobie klocki układać.
    Rosjanie się zgadzają, bo widzą, że kanał powstanie , więc dają to, co nam za chwilę nie będzie potrzbne. Jeśli tylko kanału nie będzie , znowu pod byle pretekstem zamkną go. Mierzeja potrzebuje turystów, Elbląg statków, zalew świeżej wody a my WOLNOŚĆI . Nie będzie Rusek pluł nam w twarz

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane