- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 2 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (147 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Kolejny okręt wywiadowczy powstaje w Remontowa Shipbuilding
W Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod budowę okrętu rozpoznania radioelektronicznego dla polskiej Marynarki Wojennej. To już drugi okręt typu Sigint (Signal Intelligence) w ramach projektu Delfin.
Na okręcie, który otrzyma imię Henryk Zygalski, zakończono już etap obróbki prefabrykacji wstępnej kadłuba i rozpoczęto montaż poszczególnych elementów jednostki w całość. To już drugi okręt budowany tu w ramach programu Delfin. Stępkę pierwszego z nich, który otrzyma nazwę Jerzy Różycki, położono 27 lipca 2023 roku.
Jerzy Różycki i Henryk Zygalski byli polskimi kryptologami i matematykami, którzy przyczynili się do złamania kodu niemieckiej Enigmy.
Rybitwa, Henryk Zygalski i Wicher. Tylko w styczniu rusza budowa trzech okrętów
Przypomnijmy, że w listopadzie ub. roku Agencja Uzbrojenia MON podpisała umowę ze szwedzką spółką Saab na zaprojektowanie, wyprodukowanie i wsparcie dwóch okrętów rozpoznania radiolokacyjnego w ramach projektu Delfin dla Marynarki Wojennej RP. Całkowita wartość kontraktu wynosi ok. 620 mln euro, a dostawy jednostek zaplanowano na rok 2027.
Saab Kockums AB pełni rolę głównego wykonawcy, odpowiedzialnego za projekt i produkcję obu okrętów, w tym integrację zaawansowanych systemów na potrzeby misji wywiadowczych. Z kolei podwykonawcą została Remontowa Shipbuilding, która jest odpowiedzialna za budowę gotowych do operowania okrętów oraz wykonanie wszelkich koniecznych testów, w tym przeprowadzenie pełnego zakresu prób dokowych HAT oraz morskich SAT. Podwykonawcą projektowym jest MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. w Gdyni.
- Będą to wysoce niezawodne i zaawansowane jednostki, zaprojektowane w celu ułatwienia gromadzenia danych komunikacyjnych i elektronicznych. Wierzymy, że te okręty zwiększą możliwości zbierania informacji przez naszą Marynarkę Wojenną, armię i automatycznie zwiększą nie tylko nasze bezpieczeństwo, ale także bezpieczeństwo NATO i Unii Europejskiej. Dziękuję Agencji Uzbrojenia, szwedzkiemu koncernowi Saab i wszystkim pracownikom stoczni, zaangażowanym w realizację tego projektu - mówił Dariusz Jaguszewski, prezes Remontowa Shipbuilding.
- Jestem bardzo dumny z postępów w budowie. Jednostki będą wyposażone w najnowocześniejsze systemy, które pozwolą zwiększyć zdolności obronne nie tylko na Bałtyku. Ufam, że dzięki nim już wkrótce marynarze i żołnierze będą mogli zapewnić nam wszystkim bezpieczeństwo - powiedział Lars Brännström, wiceprezes Kockums AB.
Okręty rozpoznania radioelektronicznego pod kryptonimem Delfin przeznaczone są do pozyskiwania danych wywiadowczych w pełnym zakresie zadań Marynarki Wojennej. Zastąpią one eksploatowane obecnie przez Marynarkę Wojenną jednostki rozpoznania radioelektronicznego projektu 863: ORP Nawigator i ORP Hydrograf zbudowane odpowiednio w latach 1975 i 1976 w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, czyli w obecnej Remontowa Shipbuilding.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-01-24 08:23
Wywiadowcy to byli w polskiej policji 90 lat temu. To jest (a raczej ma kiedyś być) okręt rozpoznawczy (3)
- 19 6
-
2024-01-24 11:34
VIKa to córka po dwóch pasach więc nie dziwią użyte słowa w artykule
- 2 0
-
2024-01-24 08:38
(1)
A nasłuchiwanie i odszyfrowanie tajnych wiadomości radiowych to rozpoznanie czy wywiad?
- 7 2
-
2024-01-24 08:43
Rozpoznanie, stąd trzeba pisać "okręt rozpoznawczy" a nie "okręt wywiadowczy"
Rzeczy w polskich siłach zbrojnych dawno temu znane, typu istniejący 45 lat temu Pierwszy Pułk Rozpoznania Radioelektronicznego Wojsk Obrony Powietrznej Kraju. I nie było to coś istniejące od dwóch czy pięciu lat. Ulokowany na Mazowszu. Marynarka też coś podobnego miała, tylko nie wiem gdzie i jak się nazywało. Nie pływało, na ziemi stało.
- 4 0
-
2024-01-24 11:01
polski projekt, budowa (11)
Fajnie. Już jeden taki pływa w szwedzkiej marynarce wojennej.
- 17 4
-
2024-01-25 00:23
Poczytaj strony Szwedzkie o temacie, i nie siej dezinformacji
- 0 0
-
2024-01-24 12:36
...podpisała umowę ze szwedzką spółką Saab na zaprojektowanie, wyprodukowanie i wsparcie (1)
Jaki Polski projekt?
- 3 2
-
2024-01-24 13:02
"Podwykonawcą projektowym jest MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. w Gdyni."
- 3 1
-
2024-01-24 12:15
(7)
"Saab Kockums AB pełni rolę głównego wykonawcy, odpowiedzialnego za projekt i produkcję obu okrętów, w tym integrację zaawansowanych systemów na potrzeby misji wywiadowczych"
czytaj nie nagłowki tylko też treść....
wg mnie to w Polsce skorupa a sprzęt ze Szwecji, także nic się nie zmieniło :)- 6 1
-
2024-01-24 12:27
Mało tego, ta skorupa to do Szwecji musiała być zaholowana z powodu braku silników oraz układu napędowego (6)
- 1 1
-
2024-01-24 12:38
skorupa dla szwedów tak (5)
bo Nauta nie była w stanie zrobić dobrze. Natomiast projekt jest polski, i z remontowej statki wypłyną po ukończeniu i wszelkich próbach morskich.
- 6 3
-
2024-01-24 12:58
Polacy zaprojektowali typ statku który dawno w Szwecji istniał (4)
Co jeszcze nam opowiesz?
- 5 3
-
2024-01-24 13:02
sam doczytaj (3)
Pierwszy okręt, budowany dla SAABa i szwedzkiej marynarki w Naucie, pierwowzór naszych dwóch - też był projektowany w MMC Ship Design.
- 2 4
-
2024-01-24 13:31
Absolwent KUL? (2)
Saab Kockums AB pełni rolę głównego wykonawcy, odpowiedzialnego za projekt i produkcję obu okrętów, w tym integrację zaawansowanych systemów na potrzeby misji wywiadowczych
- 3 0
-
2024-01-24 14:01
z innych portali
pierwszy statek z 2017, z portalu milmag pl:
Saab Defence and Security otrzymał zlecenie w dniu 11 kwietnia 2017, a następnie podpisano stosowną umowę z polskim wykonawcą. Za projekt jednostki odpowiada biuro MMC Ship Design & Marine Consulting.
albo z defence24:
"Projektantem okrętu jest polskie biuro konstrukcyjne MMCpierwszy statek z 2017, z portalu milmag pl:
Saab Defence and Security otrzymał zlecenie w dniu 11 kwietnia 2017, a następnie podpisano stosowną umowę z polskim wykonawcą. Za projekt jednostki odpowiada biuro MMC Ship Design & Marine Consulting.
albo z defence24:
"Projektantem okrętu jest polskie biuro konstrukcyjne MMC Ship Design & Marine Consulting, zaś PGZ Stocznia Wojenna występuje jako podwykonawca Nauty,"
Podobnie jest tymi dwiema jednostkami. SAAB odpowiada za dostarczenie produktu, ale projekt tego produktu powstał tutaj.- 1 1
-
2024-01-24 14:04
albo jeszcze jedno źródło, z forumokretowe org pl
"Ta zaawansowana technicznie jednostka to kolejny owoc polskiej myśli technicznej zaprojektowane zostały przez inżynierów z biura projektowego MMC Ship Design & Marine Consulting z Gdyni."
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.