- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (34 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Kolejowa linia do elektrowni jądrowej
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotują dokumentację projektową dla modernizacji i budowy linii kolejowych prowadzących do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino. Ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy. Realizacja inwestycji umożliwi nie tylko sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni, ale poprawi również dostęp do kolei w tej części województwa pomorskiego. Zadanie będzie realizowane ze środków budżetowych jako inwestycja towarzysząca budowie elektrowni jądrowej.
Nowa droga od Trasy Kaszubskiej do elektrowni jądrowej
Wykonawca dokumentacji przygotuje m.in. koncepcję programowo-przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji. Wariant I zakłada modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Garczegorze, linii nr 229 na odcinku Lębork - Garczegorze, budowę nowej linii z Choczewa do elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino oraz łącznicy do linii nr 230 w kierunku Lęborka.
Ponad 750 mln zł wydane na energetykę jądrową. Elektrowni brak
Pociągiem do elektrowni atomowej
Wariant II obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Choczewo wraz z budową nowych odcinków, modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork - Łeba, budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica oraz budowę łącznicy do linii nr 229 w kierunku Łeby. Dla wybranego wariantu zostanie przygotowany projekt budowlany wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych.
Niezależność energetyczna. OZE, wodór i energia jądrowa zastąpią ropę i gaz
Modernizacja linii kolejowych na Pomorzu
Modernizacja i budowa linii kolejowych do planowanej elektrowni jądrowej to również szansa na zwiększenie dostępu do kolei w tej części województwa pomorskiego (powiat wejherowski i lęborski). Realizacja projektu, w zależności od realizowanego wariantu, umożliwi powrót pociągów pasażerskich na nieczynną linię nr 230 oraz stałe połączenia kolejowe na linii nr 229, która obecnie jest wykorzystywana wyłącznie w sezonie letnim. Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych.
Pociągi - pasażerskie i towarowe - pojadą z prędkością do 120 km/h. Realizacja inwestycji zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej przyszłej eksploatacji. Po torach będą mogły pojechać pociągi towarowe o długości do 750 m i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś).
Opinie wybrane
-
2022-06-24 10:03
(4)
"Budowa 63 kilometrowej linii kolejowej numer 230 zaczęła się w 1902 roku i została zakończona 8 lat później, w 1910 roku. Obecnie całość skończyła dość marnie - nie została co prawda rozebrana, ale można nawet zakładać, że nie przejedziemy żadnego, choć kilometrowego odcinka. Ruch osobowy ustał tutaj w 1992 roku. Do końca lat 90. XX w. był jeszcze
"Budowa 63 kilometrowej linii kolejowej numer 230 zaczęła się w 1902 roku i została zakończona 8 lat później, w 1910 roku. Obecnie całość skończyła dość marnie - nie została co prawda rozebrana, ale można nawet zakładać, że nie przejedziemy żadnego, choć kilometrowego odcinka. Ruch osobowy ustał tutaj w 1992 roku. Do końca lat 90. XX w. był jeszcze prowadzony ruch towarowy (pociągi zdawcze).
Linia 230 była często używana do objazdów - w razie nieprzejezdności odcinka Lębork - Wejherowo, co czasami się zdarzało.
Kolejarze z Pomorza wspominają ten kawałek kaszubskiej kolei jako bardzo szczególny. Perony na linii były krótkie (wystarczały dla dwóch wagonów pasażerskich). Nie potrzeba było nigdy większej infrastruktury - jest to przykład linii kolejowej, gdzie maszynista umawiał się z mieszkańcami co do miejsca postoju pociągu - jeśli komuś było zbyt daleko do peronu.
Ciekawostką jest, że po tej linii jeździł tabor elektryczny - były to popularne EN57. Co prawda jednostki nie przemierzały jej w całości, tylko dojeżdżały do elektrowni jądrowej w Żarnowcu - która nigdy nie została ukończona. Elektryfikacja odcinka Wejherowo - Rybno Kaszubskie została zrealizowana w 1986 roku i niestety tylko na 6 lat."- 75 0
-
2023-07-21 13:10
za dzieciaka jezdziłem tą koleją w latach 80tych
Prędkość osiągała taką że podróżujący byli w stanie nazbierać grzybów w lesie po drodze. Można było wsiadać i wysiadać w biegu - maszynista wiedział kiedy zwolnić :) Po 92 większość szyn rozkradziono, na nasypach rosną drzewa. Jedynie przejazdy kolejowe po 30 latach nadal istnieją i niszczą zawieszenie samochodów.
- 0 0
-
2022-06-27 15:47
kto to zwinął?
no kto?
- 1 0
-
2022-06-25 07:54
Dzieki za opis
- 2 0
-
2022-06-24 19:23
polecam wpisac sobie w google "ej żarnowiec wywiad z leszkiem lewinskim"
i wyskoczy wam odnosnik do naprawde ciekawego wywiadu odnosnie linii 230A
- 13 0
-
2022-06-24 08:14
Najpierw przez 30 lat większość linii wygaszali (46)
I skazywali na dewastację i zapomnienie. Po 30 latach o niektórych sobie przypomnieli, i będą wydawać hajs na modernizację i naprawy... Ktoś powinien beknąć za 30 lat uchybień, zaniechań, i celowego demontażu polskich linii kolejowych...
W temacie polecam świetną książkę Karola Trammera "Ostre cięcie", która opisuje ten proces od momentu upadku komuny.- 181 16
-
2022-06-27 21:50
Oczywiście - już sie wszyscy rozpędzili do karania. Zaraz nogi połamią.
- 2 0
-
2022-06-24 23:55
(1)
Zwlaszcza na zachodzie i poludniu naszego wojewodztwa
- 2 0
-
2022-06-25 20:39
z sprawca bryknął
w senatory...
- 1 0
-
2022-06-24 16:26
Zadzwoń
Do Donalda Tuska, to jego rządy likwidowały co się dało.
- 10 6
-
2022-06-24 13:54
jasnowidz jakiś... (3)
... wiedział, że za 30 lat będą budować elektrownię atomową w Kopalinie... Wygaszoną linię taniej jest doprowadzić do używalności niż przez 30, 50 czy 100 lat utrzymywać dla potomnych, a nuż się przyda...
- 3 15
-
2022-06-24 14:35
taniej doprowadzic do uzywalnosci? (2)
Tiiaaa....
Przekonalismy sie o tym na linii PKM...- 16 2
-
2022-06-24 15:40
nie ma co sie tu klucic o linie kolejowa jak i tak elektrowni nie bedzie w tym miejscu (1)
a wiem co muwie
- 3 12
-
2022-06-24 20:41
moe i wiesz co mówisz
Ale nie wiesz co piszesz...
- 11 0
-
2022-06-24 13:50
Nudzisz.
Bez pokazania przyczyn, cały twój wywód to czysta demagogia.
- 2 6
-
2022-06-24 12:56
Znasz te okolice ? Byłeś tam ?? (6)
Do serwisu- po co promować takich malkontentów ?? Kolejna opinia z cyklu nie znam się ale się wypowiem... Linie zostały wygaszone bo były nierentowne!!!!! Znasz tamte okolice ???? Bo ja się tam wychowałam i wystarczył tam transport kołowy i utrzymanie infrastruktury drogowej co jest na dobrym poziomie.
Po co utrzymywać nierentowneDo serwisu- po co promować takich malkontentów ?? Kolejna opinia z cyklu nie znam się ale się wypowiem... Linie zostały wygaszone bo były nierentowne!!!!! Znasz tamte okolice ???? Bo ja się tam wychowałam i wystarczył tam transport kołowy i utrzymanie infrastruktury drogowej co jest na dobrym poziomie.
Po co utrzymywać nierentowne połączenia kolejowe ?? To było by dopiero wyrzucacie pieniędzy w błoto! PKP zachowało grunt pod linią aby w razie potrzeby wznowić.
To bardzo przykre że nie każdy z wypisujących pod artykułami opinie nie potrafi myśleć choć ciut logicznie i ze spojrzeniem ekonomicznym. Ale Nasz jedyny słuszny rząd dopiło swego- wychował sobie łatwosterowalnego obywatela.- 9 20
-
2022-06-24 23:58
Co to znaczy rentowne? A ulica jest rentowna? A szkolnictwo, policja, armia, kultura? Komunikacja publiczna nie ma być rentowna, lecz sprawnie i efektywnie zaspokajać potrzeby transportowe.
- 10 1
-
2022-06-24 14:32
zapraszam w piatkowy lub niedzielny wieczor na funkcjonujaca linie
Szczecinek -Tczew, gdy ludzie jada do/z Trojmiasta do szkol i pracy...
"Utrzymanie infrastruktury drogowej" - nie zauwazylas placzy miejskich zarzadcow tonacych pod strumieniami T4 i "passeratti"? Ma to zrodla rowniez w braku alternatyw i wykluczeniu nie tylko komunikacyjnym.
Logika ma to do siebie, ze sprawdza sie jedynie w ramach jakiegos modelu. Upraszaczanie jest rzecza bardzo trudna, poniewaz bardzo latwo jest pomylic prostote z prostactwem...- 17 0
-
2022-06-24 13:20
(1)
Kolej to system naczyń połączonych: jeśli zamyka się linie boczne, zmniejsza się też ruch pasażerski na linii głównej.
Polecam filmik na YouTube z przejazdu "nierentowną" linią.
(VHS ) SP42-242 Ostatni pociąg. Tczew - Skarszewy D29-233.
Wikipedia:
W 1991 roku zamknięto ruch na linii Starogard -Kolej to system naczyń połączonych: jeśli zamyka się linie boczne, zmniejsza się też ruch pasażerski na linii głównej.
Polecam filmik na YouTube z przejazdu "nierentowną" linią.
(VHS ) SP42-242 Ostatni pociąg. Tczew - Skarszewy D29-233.
Wikipedia:
W 1991 roku zamknięto ruch na linii Starogard - Skarszewy, co spowodowało likwidację połączenia Kościerzyna-Starogard. 1 stycznia 1994 zawieszono ruch pasażerski i towarowy na odcinku Skarszewy - Kościerzyna, pozostawiając pociągi pasażerskie relacji Tczew - Skarszewy i pociągi towarowe do Skarszew. Pociągi osobowe były obsługiwane przez lokomotywę spalinową i dwa wagony. Pod koniec sierpnia 1999 roku PKP zapowiedziały zawieszenie nierentownego ruchu pasażerskiego, motywując to złym stanem torowiska i niską frekwencją. Mimo protestów mieszkańców i władz lokalnych PKP podjęły decyzję o zawieszeniu ruchu. 1 kwietnia 2000 roku odbył się ostatni kurs pociągu Tczew - Skarszewy. Maszynista lokomotywy długo trąbił przed każdym przejazdem i stacją, machając ręką do licznie zgromadzonych ludzi, którzy chcieli zobaczyć ostatni kurs pociągu. W obawie przed radykalnymi formami protestu mieszkańców przejazd pociągu na wszelki wypadek zabezpieczała policja.- 23 1
-
2022-06-25 00:08
Pewnie, wygasili tez popyt na linii starogard skorcz to sutomatycznie szlachta- skorcz tez, nie wiem co pierwsze zamkneli. Same przeklenstwa cisna sie na usta, zwazywszy na to, ze dostalismy po Niemcach jedna z najgestszych sieci kolejowych w kraju, w regionach wschodnich sa pojedyncze linie. Robiono to za czasow sld i aws/uw. Praktycznie calkowicie zdewastowano polska kolej. Zarowno materialnie jak i mentalnie.
- 6 1
-
2022-06-24 13:09
(1)
Rozkład jazdy był tak układany, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład obcinano kursy, którymi ludzie wracali z pracy i szkoły do domów. W rezultacie przesiadali się do autobusów lub samochodów.
Klasyczne wygaszanie popytu.- 24 5
-
2022-06-25 00:03
Celowo wygaszano popyt
Dokladnie tak sie dzialo, m.in. Na linii 201. Gdyby jezdzily tamtedy regularnie pociagi Bydgoszcz - Gdynia/Gdansk i po drodze zgarnialy ludzi z dwoch wojewodztw na kaszuby, lotnisko i do Trojmiasta to by sie oplacalo. Zwlaszcza teraz jak jest PKM. A wtedy jezdzily np pociagi z Bydgoszczy do Wierzchucina czyli donikad, potem nieskomunikowane z lasu
Dokladnie tak sie dzialo, m.in. Na linii 201. Gdyby jezdzily tamtedy regularnie pociagi Bydgoszcz - Gdynia/Gdansk i po drodze zgarnialy ludzi z dwoch wojewodztw na kaszuby, lotnisko i do Trojmiasta to by sie oplacalo. Zwlaszcza teraz jak jest PKM. A wtedy jezdzily np pociagi z Bydgoszczy do Wierzchucina czyli donikad, potem nieskomunikowane z lasu (wierzchucina) do koscierzyny, oczywiscie 10 min po odjezdzie pociagu z koscierzyny do Gdyni. Musialo byc to robione celowo bo nawet ukladajac na slepo cos by sie dalo skomunikowac. Tak samo (nie)skomunikowane byly pociagi z chojnic do koscierzyny czy z Czerska przez Bąk. Pewnie rowniez z Bytowa, ale tego nie pamietam.
- 10 1
-
2022-06-24 12:42
Beknąć...już ci podpowiadam (3)
....byli to kolesie z AWS i PC...jeszcze niektórzy zyją i dalej szkodzą...
- 18 2
-
2022-06-24 14:25
kolesie sa kolesiami, bo sa kryci ze wszystkich stron
Na tym to polega.
Najlepszym przykladem jest eksport twardej wierchuszki PZPR do euroParlamentu z list PO i Partii Ludowej. Trzeba doswiadczenie kolegow wykorzystac w genewskich korytarzach...- 11 4
-
2022-06-24 13:30
(1)
A z SLD i UW?
- 8 2
-
2022-06-24 14:43
Za rządów Leszka Millera zlikwidowano najwięcej linii kolejowych.
- 13 0
-
2022-06-24 12:09
Czy nie widomy jestes PKP to firma rzadzona przez polityków Ekipa donalda wygaszała cały przemysł (4)
Likwidowali co sie dało Poczta Polska zlikwidowali 30% placówek pis połowy przywrócił ztego !Chcieli zlikwidowac LKot bo niepotrzebny llikwidacja komisariatów niepotrzebe likwidowali co sie dało Zliokwidowali jednostkoi wosjkowo bo poco Niemcy nas obronia bo merkel chciał stworzys konkurencje dla NATO Armie uni europejskiej !A Nowak był prawą ręką Donalda !!
- 18 23
-
2022-06-24 15:33
typowy pultacz pisotrol , kaczor doprowadzil do ruiny gospodarke , czalejaca inflacja , ludzie beda bankrutowac (2)
kluci sie z unia a ten pisze o Tusku. Otwoz oczy zaslepiony pisorusku
- 5 12
-
2022-06-25 00:02
Najwiekszy rusek to tusk (1)
Chadzał z putinem po molo, a ten nazywał go swoim człowiekiem w Warszawie. Tak sie kształtuje prawda
- 3 7
-
2022-06-25 05:45
A Ty chodziłeś z kozą po molu, jak Cię nazwać?
- 6 3
-
2022-06-24 13:01
...
Co za bełkot
- 15 13
-
2022-06-24 10:13
nie pozwolimy na elektrownie atamowa na polnocy nad morzem zablokujemy ja jak zarnowiec (17)
w warszawie niech sobie stawiaja
- 13 110
-
2022-06-27 21:52
Żarnowiec zatrzymaliście! No , no. Masz chłopie wyobraznię.
- 1 0
-
2022-06-24 12:58
to lepiej kupować ruski gaz i ropę?
- 11 3
-
2022-06-24 12:02
(1)
a niby czemu mamy blokować rozwój regionu?
- 33 1
-
2022-06-24 15:28
bo warszafka niech sobie buduje syf u siebie na polnocy beda zrodla odnawialne bo sa na to warunki
- 4 17
-
2022-06-24 11:09
jakbys dziecko nie wiedzialo w laboratoriach szkół wyższych jest material rozszczepialny. (4)
Również w przeróżnym sprzęcie do badań. I nikt nie histeryzuje, ani nie umiera.
- 31 4
-
2022-06-24 12:06
jajwiekszym poborca pradu jest warszawa i tam powinna powstac elektownia , nad morzem maja byc (3)
farmy wiatrowe i kropka
- 7 41
-
2022-06-24 19:24
ale w przeliczeniu na jednego mieszkanca, czy na baseny olimpijskie?
- 1 1
-
2022-06-24 13:46
Dzieciaku ! (1)
Elektrownia musi być nad wodą i najlepiej jeśli nie będzie to staw, jezioro czy rzeka a właśnie morze z dużą ilością wody to chłodzenia ! Akweny zamknięte kiepsko się sprawdzają a rzeka też może być nie wydolna przy dużej suszy ! Morze raczej nie wyschnie ;P
- 34 3
-
2022-06-24 15:26
warszawa ma wisle to i tak sciek
- 2 13
-
2022-06-24 10:15
(7)
Ruski trol!
- 53 12
-
2022-06-25 02:06
Ruski troll? (1)
Przecież to za Rosjan rozpoczęto budowę elektrowni atomowej, a solidaruchy ją zatrzymały. Jesteś przytomny, czy po prostu jesteś i**otą?
- 7 4
-
2022-06-26 10:48
I całe szczęście
Bo to chyba byłby Czarnobyl v.2.0. Polecam książkę "O północy w Czarnobylu". Jedna z lepszych, które w życiu przeczytałem. Chyba na jej podstawie powstał również doskonały miniserial HBO "Czarnobyl".
- 2 2
-
2022-06-24 13:02
gorzej, niż ruski troll (3)
liderzy ruchu na rzecz blokady tej elektrowni są z Krakowa i Łodzi. Całoroczni mieszkańcy ich nie obchodzą
- 32 3
-
2022-06-24 15:23
w razie awari chmura skarzenia pujdzie na Gdansk z powodu wiatrow polnocnych (2)
protesty beda zarzarte , tylko wbija pierwsza lopate
- 3 29
-
2022-06-24 19:24
czlowieku to ma nadzorowac Sasin, dlatego przez kolejne 50 lat nic nie bedzie
- 12 2
-
2022-06-24 16:31
Ty nawet pisać po polsku nie umiesz. Sio.
- 24 2
-
2022-06-24 12:04
pisorusie nie bedie elektrowni atomowej nad morzem buduj sobie pisowarszawiaku u siebie
- 9 51
-
2022-06-24 08:20
(2)
Akurat wczoraj zacząłem czytać ciągiem i zatrzymałem się późno w nocy na 177 stronie. Bardzo dobra książka.
- 19 2
-
2022-06-24 11:27
połowa faktów w tej książce to wymysły autora. (1)
dużo jest nieprawdy i nieścisłości . Laicy to łykną , kolejarze już nie .
- 18 30
-
2022-06-24 12:13
Jako laik... mogę prosić o jakieś przykłady?
Właśnie nosiłem się z zamiarem zakupu tej książki.
- 12 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.