• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK szykuje się do kontroli fuzji Orlen-Lotos

Robert Kiewlicz
9 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najwyższa Izba Kontroli stale monitoruje proces fuzji Orlenu z Lotosem. NIK Kontrola w paliwowych spółkach może rozpocząć się jeszcze w 2021 r. Najwyższa Izba Kontroli stale monitoruje proces fuzji Orlenu z Lotosem. NIK Kontrola w paliwowych spółkach może rozpocząć się jeszcze w 2021 r.

Najwyższa Izba Kontroli przygotowuje się do kontroli fuzji Orlen-Lotos. Zainteresowanie NIK procesem potwierdził jej przedstawiciel podczas ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju. NIK już prowadzi prace analityczne w tej sprawie i bada rządowe dokumenty, a kontrola może rozpocząć się jeszcze w tym roku.



Kontrola fuzji przez NIK to:

Sprawę kontroli fuzji na rynku paliwowym poruszył na ostatnim posiedzeniu Komisji Gospodarki i Rozwoju poseł PO Tadeusz Aziewicz.

- Prezes NIK, Marian Banaś, zapowiedział w jednym z wywiadów prasowych, kontrolę fuzji Orlen-Lotos. Jest to dla nas - mieszkańców regionu, niesłychanie ważne. Jestem więc ciekawy czy jakieś prace w tej materii są prowadzone - pytał na posiedzeniu komisji Aziewicz.
Przedstawiciel NIK potwierdził, że Izba prowadzi w kwestii fuzji prace analityczne i bada oficjalne dokumenty rządowe odnoszące się do strategii sektora paliwowego, a transakcja jest przez nich stale monitorowana.

Ile zarabiają prezesi Lotosu? Zarobki, premie, odprawy



- W ramach rozpoczętego już procesu przygotowywania planów pracy kwestie fuzji są brane pod uwagę - poinformował przedstawiciel Izby. - Na tym etapie nie mamy jeszcze decyzji czy będzie niezwłocznie przeprowadzona doraźna kontrola w tym roku, czy będzie to kontrola planowa - mająca charakter bardziej systemowy i szerszy.

Parlamentarzyści chcą kontroli NIK



Zainteresowanie NIK fuzją Orlen-Lotos zapowiedzieli podczas konferencji prasowej w czerwcu 2021 r. - posłowie PO Tadeusz Aziewicz i Janusz Lewandowski.

- W interesie społecznym jest pełna transparentność tak poważnego procesu - mówił wówczas Tadeusz Aziewicz.

Rafineria skupuje działki. Zakład będzie większy o 19 ha



- Minął rok, odkąd Orlen uzyskał warunkową zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie Lotosu. Warunki postawione przez KE były zaporowe i na te warunki strona polska nigdy nie powinna się zgodzić. Jednak się zgodziła, bo nie prowadzi żadnej fuzji - to zwykły rozbiór i ogołocenie firmy fundamentalnej dla Pomorza. Na jej składnikach majątkowych zostanie wyhodowany zagraniczny konkurent dla Orlenu. Obejmie on udziały w najnowocześniejszej rafinerii i w prezencie otrzyma terminal w Szczecinie - mówił Janusz Lewandowski.
- Każdy istotny etap transakcji jest komunikowany opinii publicznej. Dlatego wszelkie zarzuty o braku transparentności są całkowicie bezzasadne - odpierał zarzuty Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos.

Proces połączenia Orlenu z Lotosem



Na początku lipca 2021 ro. Komisja Europejska wydłużyła termin na realizację środków zaradczych, w ramach przejęcia przez PKN Orlen Grupy Lotos, do 14 listopada 2021 r. Początkowo termin wykonania zobowiązań nałożonych w 2020 roku przez KE na Orlen i Lotos mijał 14 lipca 2021 r.

Decyzja ta oznacza, że w najbliższym czasie nie poznamy też inwestora dla wydzielonych aktywów rafineryjnych Lotosu. Do końca czerwca 2021 r. mieliśmy poznać inwestora dla rafinerii gdańskiej.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (154) 9 zablokowanych

  • Bez emocji (2)

    Nie rozumiem emocji niektórych komentujących. Odbywa się skomplikowany proces łączenia dwóch koncernów, jest i jego kontrola. Po to NIK został stworzony i jego działalność w tym zakresie tylko pokazuję, że organy Państwa działają.

    • 3 3

    • Tyle ze NIK raz po raz pokazuje patologię i że państwo nie działa... (1)

      No ale partia g sobie z tego robi

      • 1 1

      • Pissoffy potrzebują uchwalenia ekstra ustawy na swoją patologie.

        • 0 1

  • A po co dwie firmy paliwowe w kraju? (1)

    Zamiast skupiać na dostarczeniu najtańszego i najlepszego towaru dla społeczeństwa, to dwie firmy tracą sporą część energii na konkurowanie między sobą co jest zupełnie bez sensu.

    Np. ciężarówki z paliwem z Lotosu jadą całą Polskę zaopatrywać stacje Lotosu na południu kraju, podczas gdy ciężarówki Orlenu z rafinerii w Trzebini czy Jedliczach jadą na północ zaopatrywać stacje Lotosu.

    Gdzie tu sens i logika?

    Połączyć i produkować wszędzie po to żeby na wszystkich stacjach było jak najtaniej.
    Do tego się zaoszczędzi na zarządach, dyrektorach, biurach itd. bo wystarczy jedno

    • 1 6

    • Jaki sens ma pisanie takich głupot o wożeniu paliwa ?

      Nic takiego nie ma miejsca.
      Są bazy paliw i do tych baz dostarcza się "paliwo podstawowe" tj. 95, 98, Diesla.
      Bazy paliw mają połączenie kolejowe lub rurociągiem z rafinerią.

      Wszystkie stacje w określonym promieniu biorą paliwo z bazy - np. w Gdańsku Orlen kupuje w LOTOSie a w Płocku LOTOS w Orlenie.

      W bazach paliw, podczas nalewu dodaje się dodatki (jest taka techniczna możliwość) co w teorii powoduje, że paliwo może być lepsze od "podstawowego".

      • 1 0

  • Banaś (1)

    Zemsta Banasia trwa a to kanalia jak cała PO

    • 0 5

    • Kiedy mały wredny obniży ceny paliwa?

      2011

      Podczas konferencji na stoliku obok Kaczyńskiego umieszczono kanister na paliwo. Znalazła się na nim informacja, że podatki stanowią 2,64 zł ceny paliwa.

      - Tę akcyzę można po prostu obniżyć. Jeżeli się ją obniży, to spadnie także cena benzyny - stwierdził prezes PiS.

      Ponoć potrzeba odwagi i odpowiedzialności

      • 1 0

  • Janusz L.

    Za jego działalności nieprawidłowości nie było, wszystko prawidłowo prywatyzowano za tyle, ile ktoś chciał dać. W jego mniemaniu działania, w wyniku których coś powstaje lub staje sięmocniejsze to patologia.

    • 0 1

  • Po co wam Orlen... (1)

    ... Jak macie shella...

    • 3 1

    • Lub BP.... i dokładnie!

      • 0 0

  • Obawy Janusza L. są rękojmią...

    ... konieczności dokonania fuzji.

    • 0 5

  • Gnom żoliborski milczy...

    Podczas konferencji na stoliku obok Kaczyńskiego umieszczono kanister na paliwo. Znalazła się na nim informacja, że podatki stanowią 2,64 zł ceny paliwa.

    - Tę akcyzę można po prostu obniżyć. Jeżeli się ją obniży, to spadnie także cena benzyny - stwierdził prezes PiS.

    Ponoć potrzeba odwagi i odpowiedzialności

    Co na to partyjne istoty_

    • 3 0

  • Połączenie? 80% na walnym na zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Powodzenia!

    Ciekawe, czy skontroluje usługi doradcze

    • 1 0

  • Tylko ciemniaki z pissoffy potrzebują ekstra ustawy

    Ustawy nakazującej przestrzeganie konstytucji , zakazującej nepotyzmu , przestrzegania prawa . Inaczej chamstwo i prostactwo wychodzi w sposobie bycia .

    • 1 2

  • Nie dla wchłonięcia lotosu przez orlen

    To jest skandal

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Biegły rewident z 20-letnim doświadczeniem pracy w firmach audytorskich. Specjalizuje się w badaniach sprawozdań finansowych spółek realizujących kontrakty długoterminowe oraz spółek z sektora morskiego. Posiada duże doświadczenie w badaniu sprawozdań przygotowanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i Międzynarodowymi Standardami...

Najczęściej czytane