• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korea chce nam sprzedać okręty podwodne

Wioletta Kakowska-Mehring
30 listopada 2023, godz. 09:50 
Opinie (131)
  • Firma Hanwha Ocean z Republiki Korei przedstawiła na konferencji w Warszawie swoją propozycję strategicznej współpracy z Polską w sektorze morskim.
  • Firma Hanwha Ocean z Republiki Korei przedstawiła na konferencji w Warszawie swoją propozycję strategicznej współpracy z Polską w sektorze morskim.

Hanwha Ocean zaproponowała strategiczne partnerstwo w polskim programie pozyskania okrętów podwodnych "Orka". Wczoraj koncern z Korei Południowej przedstawił swoją ofertę, czyli jednostkę KSS-III. W sumie do przetargu na okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej zgłosiło się 11 podmiotów.



W połowie lipca tego roku Agencja Uzbrojenia poinformowała o rozpoczęciu wstępnych konsultacji rynkowych dotyczących zamówienia okrętów podwodnych nowego typu pod kryptonimem "Orka". Spodziewano się, że w gronie potencjalnych dostawców mogą znaleźć się nie tylko firmy z Europy: Niemcy, Szwecja, Francja, Włochy, Hiszpania, ale też Turcja, Japonia czy Korea Południowa i tak też się stało. Choć czasu na złożenie oferty było niewiele, bo termin zgłoszenia udziału w konsultacjach mijał 31 lipca 2023 r., to zgłosiło się aż 11 podmiotów. Są to przede wszystkim kraje europejskie: Hiszpania, Francja, Niemcy, Wielka Brytania oraz Włochy, ale również właśnie Republika Korei - poinformowała Agencja Uzbrojenia.

Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć? Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć?

Teraz trwa weryfikacja i analiza przedstawionych ofert. Nie podano jednak, jak długo będzie trwał ten proces. Jednak zainteresowani nie czekają i już lobbują na rzecz swoich projektów.


Hanwha Ocean, firma z sektora morskiego, będąca częścią Hanwha Business Group z Republiki Korei, przedstawiła wczoraj na konferencji swoją ofertę dotyczącą strategicznej współpracy z Polską w sektorze morskim. Na spotkaniu przedstawiono propozycję, czyli okręt podwodny KSS-III.

- Jesteśmy gotowi zaoferować okręt podwodny KSS-III, jeden z najlepszych okrętów podwodnych na świecie w ramach polskiego projektu Orka. Przy tej okazji chcemy także podzielić się naszą długoterminową wizją partnerstwa z Polską - powiedział Sung Kyun Jeong, wiceprezes i szef Działu Okrętowego ds. Międzynarodowego Biznesu w Hanwha Ocean.
Hanwha Ocean zakłada nie tylko dostarczenie najnowocześniejszych okrętów podwodnych, ale także oferuje kompleksowe programy szkoleniowe dla Marynarki Wojennej RP.


- Chcąc zwiększyć samowystarczalność Polski w eksploatacji floty okrętów podwodnych, Hanwha Ocean planuje utworzenie w Polsce Centrum obsługi technicznej, napraw i remontów (MRO). Centrum to nie tylko zapewni wsparcie techniczne za pośrednictwem zespołu znajdującego na miejscu, ale także zapewni terminową dostawę części zamiennych, będzie zarządzać zapobieganiem dezaktualizacji i będzie oferować szeroką wiedzę w zakresie MRO, umożliwiając Polsce samodzielne i efektywne utrzymywanie floty okrętów podwodnych - poinformowano w komunikacie.
ORP ORP "Sokół" już na bulwarze Nadmorskim

Propozycja Hanwha Ocean obejmuje oprócz branży wojskowej także wspieranie strategicznej ścieżki rozwoju przemysłowego Polski. Celem współpracy będzie wykroczenie poza projekty okrętów wojennych i nawiązanie partnerstwa w dziedzinie statków handlowych oraz projektów offshore, pokazujących doskonałość Hanwha Ocean w tych obszarach. Firma wyraża także zainteresowanie badaniem możliwości współpracy w obszarze energii odnawialnej oraz realizacji prac badawczo-rozwojowych we współpracy z polskimi instytutami i uniwersytetami.


Hanwha Ocean, założona w 1973 r., ewoluowała w ciągu ostatniego półwiecza, stając się światowym liderem w branży przemysłu stoczniowego i inżynierii offshore. Ma w ofercie różnorodną gamę jednostek, w tym statki handlowe, platformy przybrzeżne oraz okręty podwodne i niszczyciele.

Przypomnijmy, że zgodnie z oficjalnym komunikatem wydanym przez MON 29 grudnia 2017 r. w realizowanym wtedy programie "Orka" rozpatrywane były oferty trzech potencjalnych wykonawców:
  • okręt typu Scorpène firmy NAVAL Group wraz pociskami manewrującymi typu NCM firmy MBDA (Francja),
  • okręt typu 212CD firmy Thyssen Krupp Marine Systems (Niemcy),
  • okręt typu A26 firmy Saab Kockums (Szwecja).


Informacje na temat KSS-III
  • KSS-III, najnowsze okręty podwodne Marynarki Wojennej Republiki Korei, mają około 90 m długości i wyporność 3600 t.
  • Okręt wyposażony jest w innowacyjny układ napędowy, który obejmuje zaawansowane akumulatory litowo-jonowe i układ napędowy niezależny od powietrza (AIP). Ta kombinacja pozwala na nowo zdefiniować zdolność operacji podwodnych, ustanawiając nowy standard dla konwencjonalnych okrętów podwodnych. W rzeczywistości KSS-III wyróżnia się najdłuższym na świecie okresem operowania w zanurzeniu przez ponad 3 tygodnie.
  • Kolejny poziom zdolności okrętu podwodnego stanowi jego siła ognia, ponieważ może on przenosić różnorodne typy uzbrojenia. KSS-III ma potężne zdolności bojowe, począwszy od pocisków balistycznych wystrzeliwanych z okrętów podwodnych (SLBM) i pocisków manewrujących wystrzeliwanych z okrętów podwodnych (SLCM) aż po pociski przeciwokrętowe, torpedy i miny.
  • Oprócz zdolności bojowych KSS-III ma konstrukcję kadłuba zoptymalizowaną w celu zminimalizowania emitowanego hałasu, umożliwiającą mu działanie pod wodą i pozostawanie w ukryciu. Jego zintegrowany system zarządzania walką i sonar dodatkowo przyczyniają się do jego przewagi technologicznej, zapewniając pełną interoperacyjność z siłami sojuszniczymi. Cechy te umacniają pozycję KSS-III jako lidera technologicznego w obronności morskiej.
  • Zainteresowanie tą najnowocześniejszą platformą wyraziły Kanada, Filipiny i kraje Bliskiego Wschodu, co podkreśla jej potencjalny wpływ w skali globalnej.

Opinie (131) 5 zablokowanych

  • Admiralem nie jestem

    Czy potrzebny jest okręt podwodny..
    Na małym akwenie jakim jest Bałtyk
    Czy zestawy rakietowe drony morskie małe dobrze wyposażone okręty nie będą lepsza obrona
    I odstraszaczem wraz z lotnictwem MW.
    Czy nie mamy tego dowodów .
    Przecież trzeba było by pozyskać przynajmniej 3 szt.
    Jeden akwen jeden port jeden naprawa.rotacyjnie.

    • 0 1

  • Jak najbardziej (3)

    Brać i jeszcze raz brać, współpracować z Koreą jak i uczyć się od nich brawo ! Tylko co z tego skoro nowemu rozrządowi nic nie poczebne bo mamy w Berlinie :(

    • 21 33

    • Tobie potrzebne jest trochę rozumu.

      Ale czy w Mińsku rozum jest potrzebny.

      • 11 4

    • (1)

      Korea ma jeden z najlepszych systemów szkolnictwa oprócz Finlandii

      • 1 1

      • I dobre zupki chińskie.

        • 2 1

  • Sluszny kierunek ma nasza wladza.

    Będzie co prawda boso, ale w ostrogach.

    • 1 0

  • Korea sprzedała nam licencję na auta. Wiemy jak się skończył żywot Daewoo

    • 0 0

  • płaszczak już kupił od aborygenów bumerangi dla brygady kajakarzy z zalewu wiślanego ,konfesjonały i ołtarze mobilne,to one nas obronią przed kacapami

    • 1 0

  • Chichot historii

    Ponad 70 lat temu w stoczni gdanskiej budowano najnowoczesniejsze okrety podwodne swiata typu XXI. W tym czasie w Korei nie bylo ani jednej huty,a ludzie polnadzy chodzili po pastwiskach boso.Po kilku dekadach panowania Polski nad morzem,Koreancy oferuja nam nowoczesne okrety,a na terenie naszych stoczni rosnie trawa niczym na koreanskich pastwiskach.

    • 0 0

  • Okręt podwodny (1)

    Uważam, że 2-3 okręty podwodne najlepiej kupić w jednym z państw Europejskich np. z Niemiec lub Francji.
    Niemcy rozpoczęły budowanie okrętów podwodnych ponad 130 lat temu. Okręty podwodne po ukończeniu
    II wojny światowej Amerykanie, Anglicy, Francuzi, Rosjanie przejęli z portów niemieckich oraz pracowników
    zajmujących się projektowaniem i budowaniem tych jednostek. Najnowsze okręty podwodne które Niemcy
    zaczęły budować w styczniu 1945 roku były ciekawymi i bardzo ważnymi jednostkami stąd też przejęcie
    przez państwa jakie wygrały II wojnę światową. Dzięki temu zaczęto budowania bardzo nowoczesnych
    jednostek. Np. do Stanów Zjednoczonych Amerykanie przewieżli do siebie ponad 10 tysięcy pracowników
    niemieckich i to nie tylko w sprawach budowania okrętów lecz i innych np. niemieccy ludzie opracowali
    budowanie rakiet i obiektów kosmicznych w tym stworzyli zbudowanie rakiety do przelotu i lądowania
    na Księżycu.

    • 1 0

    • Ani z Niemiec ani z Francji , wg mnie od naszych skandynawskich śasiadów

      bo to oni w razie "W" przyjda bronić akwenu morza bałtyckiego zadna Francja ani tym bardziej Niemcy , to kraje skandynawskie będą miały interes bronić nas na bałtyku , wiec w kwestiach marynarki powinniśmy działać tylko z nimi

      • 1 1

  • A po co?

    A po co się rozdrabniać na okręty podwodne? Proponuję zainwestować w lotniskowiec!

    • 0 1

  • Maja najlepsze szkolnictwo oprócz Finlandii, dlatego maja takie świetne uzbrojenie

    • 0 0

  • W Afryce w minionych wiekach robiono doskonałe interesy z tubylcami na koralikach, błyskotkach.

    Mamy XXI wiek. Okręty podwodne na płytkim morzu jakim jest Bałtyk? Mam nadzieję, że ktoś czuwa nad tymi pomysłami. I żeglarzami...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane