• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krótka i... tajna lista inwestorów dla Grupy Lotos

Wioletta Kakowska-Mehring
16 czerwca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Decyzja o wyborze inwestora ma zostać podjęta na przełomie 2011 i 2012 r. Będzie więc leżała w gestii kolejnego rządu. Decyzja o wyborze inwestora ma zostać podjęta na przełomie 2011 i 2012 r. Będzie więc leżała w gestii kolejnego rządu.

Resort skarbu wybrał czterech inwestorów, z którymi będzie rozmawiał w sprawie prywatyzacji Grupy Lotos. Niestety, nie podano nazw koncernów i krajów pochodzenia. Przyjęty harmonogram potwierdził spekulacje, że przed wyborami parlamentarnymi nie dowiemy się niczego więcej.


Czy decyzja resortu skarbu o nie ujawnieniu nazw koncernów była słuszna?


- Ministerstwo Skarbu Państwa wyłoniło cztery podmioty (w tym jeden warunkowo), spośród których może zostać wybrany nabywca akcji spółki należących do Skarbu Państwa, o ile spełni wymogi stawiane przez ministerstwo i spółkę oraz uzyska akceptację Rady Ministrów - podano w komunikacie. Termin złożenia ofert wiążących ustalono na 16 listopada 2011 roku, czyli już po wyborach. Decyzja o wyborze inwestora ma zostać podjęta na przełomie 2011 i 2012 r. Będzie więc leżała w gestii kolejnego rządu.

Dlaczego nie podano składu krótkiej listy? - Dla zachowania maksymalnej konkurencyjności procesu oraz mając na względzie dotychczasową praktykę Ministerstwa Skarbu Państwa w odniesieniu do spółek giełdowych, nazwy wyłonionych podmiotów nie będą podawane do publicznej wiadomości - brzmi oficjalna wersja.

Resort skarbu kilka razy przekładał termin podania listy inwestorów, z którymi będzie rozmawiał o Lotosie. W tej sytuacji w środowisku zaczęto spekulować, że resort skarbu nie ma się czym pochwalić, że Lotosem zainteresowane są głównie firmy rosyjskie. Dzisiejszy komunikat zamiast uspokoić rynek, raczej jeszcze podgrzeje atmosferę.
 
- Rząd jak zwykle ze swoistym wdziękiem podszedł do tej prywatyzacji. Były plany, coś nie wyszło - prawdopodobnie jedyne biznesowo do przyjęcia oferty pochodzą od rosyjskich koncernów, a to z kolei jest nie do przyjęcia z innych powodów - więc trzeba przeczekać - ocenił Andrzej Szcześniak, analityk rynku paliw.

Nieoficjalnie mówi się, że memorandum prywatyzacyjne pobrało siedem rosyjskich firm oraz koncern China National Petroleum Corporation. Zainteresowania Lotosem nie ukrywali też przedstawiciele brytyjsko-rosyjskiego koncernu TNK-BP. Mówi się też o węgierskim koncernie MOL i kazachskim - KazMunaiGaz. Resort skarbu ma zamiar sprzedać cały posiadany pakiet akcji Lotosu, czyli ok. 53 proc. Inwestor ma zagwarantować w umowie, że będzie realizował plan inwestycyjny zapisany w strategii rozwoju Lotosu. W głównej mierze chodzi o zapewnienie dostępu do złóż ropy naftowej.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (86) 4 zablokowane

  • Oj żeby się nie przeliczyli

    Czy coś zostało pominięte? Tak. Jeżeli zostanie podpisane zobowiązanie o zachowaniu siedziby Grupy Lotos w Gdańsku, to po pierwsze, prawdopodobnie będzie obowiązywało przez pewien czas np. pięć, siedem czy dziesięć lat. Jeżeli będzie miało to być bezterminowe, to po wykupieniu akcji, wycofaniu spółki z giełdy i upływie kilku lat można będzie przenieść siedzibę w dowolne miejsce, choćby na Kajmany czy Arubę. Póki co, w Polsce jeszcze żadnego inwestora za takie rzeczy nie skazano. Po prostu taki fajny kraj.

    Po drugie, siedziba jest mniej ważna niż sposób podejmowania decyzji oraz wyniki gospodarcze. Podatek od zera zysku wynosi zero, więc niech samorządowcy, którzy liczą na udział w podatku dochodowym od osób prawnych, zbyt wiele sobie nie obiecują. Ponadto inne zobowiązania dotyczące np. kwestii, na którą obecnie kładzie się tak poważny nacisk, czyli rozwój spółki, mogą być łatwo zwekslowane – czyż powiększenie sieci stacji paliw to nie jest rozwój Grupy Lotos?

    • 18 0

  • Połączyć z Energą lub
    sprywatyzwać poprzez GPW lub
    włączyć do Statoil ASA, jeśli Gr. ma sowją s-kę corkę w Norwegii.
    Byznes z norwegiami (co widać po kontraktach stoczniowych)
    jest chyba bardziej przejrzysty, niż z ziomalami Władimirowicza..

    • 13 0

  • Może ktoś mnie oświeci (3)

    Jest ktoś kumaty kto wytłumaczy mi tą sytuację? Rząd ładuje kasę w modernizacje i rozbudowę. Lostos przynosi duże dochody. Rząd chce sprzedać dopracowaną i przynoszącą państwu dochody firmę. Czegoś tu nie rozumiem. Gdzie tu jest logika? Może poprze ktoś to jakimiś racjonalnymi argumentami?

    • 27 0

    • (1)

      ja to wytłumaczę, mamy skorumpowany rząd, gdzie ministrowie dostają łapówki, żeby pozbyć się dochodowych zakładów. 5 lat temu były piękne słowa, obietnice, a pomału zostajemy na lodzie. W tym roku mamy kolejne wybory, czy gdańszczanie kolejny raz się wygłupią i zagłosują na Tuska? zobaczymy, co przyniesie przyszłość.

      • 10 0

      • Oczywiście że wybiorą. Adamek Owicz jest wybierany od tak dawna, to i ryżego wybiorą po raz wtóry.

        • 6 0

    • Towarzysze z rosji kazali panu Tuskowi unowoczescnic LOTOS, by doszlo do fuzji prawie za free na ktorej skorzystaja rosjanie,

      kupujac nowoczesna rafinerie ktora zostala zmodernizowana na koszt polaka

      • 7 1

  • a dziś w RZEPIE poparcie dla POpaprańców bliskie 50 % (4)

    Boże ty to widzisz i nie grzmisz

    • 22 2

    • To jakie ma być poparcie kiedy? (3)

      inflacja spada, ceny minimalne ,pracy w bród, emerytury poszły w górę, ludzie nie czekają do lekarzy ,wszyscy jadą na wczasy!

      • 1 0

      • spytam poważnie .... (2)

        czy właśnie nie było tak w latach 70? i do tego wtedy budowany przemysł między innymi gdańską rafinerię.

        • 3 0

        • No, inflacja to chyba była, a poza tym hmmmm....

          • 0 3

        • i port północny

          • 0 0

  • PRYWATYZOWAĆ!! (1)

    Bardzo dobrze, trzeba sprzedać tego molocha w którym tylko układy i układziki się liczą. Może prywatny inwestor zacznie tak zarządzać firmą, aby przynosiła ona jak największe zyski, a nie żeby sobie odpowiedni ludzie z dyrekcji Lotosu i 1001 "partnerskich" firm, spółek córek i Bóg wie czego jeszcze nabili kieszenie za pieniądze podatników... Pożytku teraz nie mamy żadnego z LOTOSU. Nasze pieniądze są tam marnotrawione, a co z tego mamy? Paliwa na stacjach LOTOSU w 3mieście są droższe niż w W-wie, ich ceny często są też wyższe niż na BP, Shell itd. - a niby pod nosem produkcja.. Sprzedać ale z głową, za grubą kasę!

    • 0 29

    • To akurat nie argument, ceny paliw nie na stacjach nie mają wiele wspólnego z odległością od rafinerii.

      • 4 0

  • Ten kraj to patologia

    I po polskim lotosie brawo głąby.
    lotos w łapy putina a co następne już dużo nie zostało do pogonienia,czy norwegowie niemcy itp.sprzedają firmy które przynoszą zyski?

    • 15 0

  • Po-wcy chcą (1)

    jeszcze przed wyborami nachapać się bo nie są pewni że wgrają je.

    • 12 1

    • RADYKALNY FRONT GŁUPOTY

      • 0 1

  • TAJNY CZYLI JAKIŚ AGENT

    • 10 0

  • www. polskilotos.pl

    zbierajcie podpisy !!!!!!!!!!!!!!

    • 7 1

  • pewnie te 4 koncerny pochodza z obecnego ZSRR i wiekszosc udzialow tych firm nalezą do rzadu ZSRR

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane