- 1 Elektrownia jądrowa. GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (38 opinii)
- 2 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (123 opinie)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (73 opinie)
- 4 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 5 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (187 opinii)
- 6 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
Lotos sprzedaje spółki i ma nowy program
4 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Nowe instalacje rafineryjne Orlenu w Gdańsku. Za 1,8 mld zł
Grupa Lotos sprzedała kolejną spółkę. Firma Izohan z Gdyni, należąca do Grupy Atlas przejęła Zakład Materiałów Hydroizolacyjnych Nexler należący do spółki Lotos Asfalt. To fakty, a plany? Te są rozległe. Grupa Lotos przedstawiła właśnie kierunki Programu "Efektywność i Rozwój 2013-15", który wesprze realizację strategii koncernu.
Nexler to marka pap produkowanych w zakładzie w Jaśle. Była to oferta Lotos Asfalt dla budownictwa. Uruchamiając w 2009 r. produkcję pap spółka miała nadzieję na rozwój tego rynku, zwłaszcza budownictwa drogowego. Atlas podkreśla, że celem zakupu i integracji spółek jest konsolidacja rynku bitumicznych materiałów hydroizolacyjnych. Przez konsolidację Atlas staje się liderem na polskim rynku, jeśli chodzi o gamę asortymentową.
To już kolejna sprzedaż w ostatnim czasie. W ubiegłym miesiącu Grupa Lotos sprzedała udziały w spółce handlującej paliwem lotniczym. Aż połowę udziałów w Lotos Tank przejęła spółka Air BP. Na tej bazie powstanie spółka typu joint-venture, która będzie zarządzać dostawami, logistyką i sprzedażą paliwa lotniczego w Polsce.
Trwa też rekonstrukcja grupy kapitałowej. Od dwóch miesięcy na bazie aktywów 4 spółek (Grupy Lotos SA, Lotos Czechowice, Lotos Jasło i RC Ekoenergia) tworzone są dwa wyspecjalizowane ośrodki biznesowe - spółka infrastrukturalna i logistyczna. Lotos Jasło już działa jako Lotos Infrastruktura. Spółka zajmuje się obsługą infrastruktury na terenie zakładów w Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach. Natomiast tworząca się na Śląsku spółka logistyczna zajmować się będzie działalnością związaną z magazynowaniem i dystrybucją paliw. Będzie ona dysponować bazami w Piotrkowie, Rypinie, Poznaniu, Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach.
Wracając jednak do kierunków i planów. Program "Efektywność i Rozwój 2013-15" według założeń powinien zapewnić stabilny wzrost wartości spółki.
- Program traktujemy jak polisę, która zapewni Grupie Lotos bezpieczeństwo i stabilność w okresie, gdy sytuacja na rynku jest wyjątkowo zmienna - mówi Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu. - Nasz program skonstruowaliśmy w ten sposób, aby z jednej strony umożliwić dalszą efektywną realizację celów postawionych w strategii, co przyczyni się do budowy jeszcze silniejszej pozycji. Z drugiej pozwoli między innymi naszym spółkom-córkom dalej efektywnie się rozwijać. Uwolni ich potencjał inwestycyjny oraz ułatwi dostęp do różnych źródeł finansowania.
A konkretniej? Kluczem do sukcesu mają być... kluczowe inwestycje. Dużą rolę do odegrania ma Pertobaltic. Trwają m.in. prace związane z uruchomieniem komercyjnego wydobycia ze złoża B8 na Morzu Bałtyckim. Lotos planuje rozpocząć produkcję komercyjną w 2015 r. Złoże B8 posiada potencjał wydobywczy na poziomie 3,5 mln t ropy naftowej. Średnioroczne wydobycie szacuje się na 250 tys. t. Petrobaltic kontynuuje również wydobycie ze złoża B3. Dzięki naprawie platformy bezzałogowej PG-1 Lotos zakłada wzrost wydobycia ze złoża na poziomie 15 tys. t rocznie do 2026 r. W sumie spółka planuje pozyskiwać ze złoża B3 ok. 100 tys. ton surowca rocznie.
Z kolei powołana w kwietniu br. spółka celowa Baltic Gas pracuje nad zagospodarowaniem złóż gazowych B4 i B6. Oba złoża dysponują potencjałem wydobywczym na poziomie 4 mld m sześc. W ramach programu prac przygotowawczych na 2013 r. zaplanowano pozyskanie danych sejsmicznych oraz wybór koncepcji zagospodarowania złóż. Na bazie umowy z PGNiG, która dotyczy współpracy w zakresie poszukiwań i wydobycia gazu ziemnego oraz ropy naftowej ze złóż konwencjonalnych i niekonwencjonalnych, a także współpracy handlowej, obie spółki współpracują aktualnie na 3 koncesjach, zlokalizowanych na Pomorzu i Warmii (Kamień Pomorski, Górowo Iławeckie i Bartoszyce).
W zakresie logistyki Lotos planuje m.in. budowę terminalu morskiego na Martwej Wiśle, który umożliwi wykonywanie przeładunków komponentów i produktów na własnym nabrzeżu, dywersyfikację kanałów ekspedycji produktów i importu surowców oraz zmniejszenie kosztów.
W segmencie rafineryjnym kluczowy dla rozwoju Lotosu jest projekt petrochemiczny realizowany wspólnie z Grupą Azoty. Oba koncerny pracują aktualnie nad wstępnym studium wykonalności dla dwóch projektów inwestycyjnych: instalacji krakingu parowego i produkcji polietylenu oraz kompleksu instalacji aromatów. Pozytywne wyniki studium wykonalności pozwolą na rozpoczęcie prac projektowych nad wybranym wariantem. Głównym odbiorcą produktów z nowych instalacji będzie Grupa Azoty.
Planowane są też inwestycje w infrastrukturę produkcyjną, m.in. na terenie rafinerii gdańskiej ma postać tzw. instalacja opóźnionego koksowania, która bezpośrednio wpłynie na wzrost efektywności przerobu surowca. Dzięki niej Lotos całkowicie przestanie produkować nieopłacalny ciężki olej opałowy. Ponadto Lotos planuje wzbogacić rafinerię o tzw. węzeł odzysku wodoru.