- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (209 opinii)
- 2 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (111 opinii)
- 3 Ursa już pod polską banderą (98 opinii)
- 4 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (70 opinii)
- 5 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (222 opinie)
- 6 Zgłoś inwestycje, na które zmarnowano kasę (425 opinii)
Masowiec Solidarność trafił do stoczni Nauta
Gdyńska stocznia Nauta wyremontuje statek należący do Polskiej Żeglugi Morskiej. Kontrakt przejęła po Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia.
MS "Solidarność" pływa od 20 lat. Miał być remontowany w stoczni szczecińskiej, ale ta - jak wyjaśnia PŻM - zrezygnowała. O tej sprawie zrobiło się głośno po tym, jak przewodniczący SLD w zachodniopomorskim, Dariusz Wieczorek, stwierdził, że remont jednego z dużych statków PŻM w Gdyni może świadczyć o pomijaniu stoczni szczecińskiej. A ta ma kłopoty i walczy o przetrwanie. Jej zadłużenie sięga kilkudziesięciu milionów złotych.
Zarząd PŻM odpiera insynuacje przewodniczącego. Krzysztof Gogol, doradca dyrektora do spraw mediów w PŻM twierdzi, że to nie problemy Gryfii spowodowały, iż masowiec trafił do remontu w Gdyni, tylko to Gryfia zrezygnowała z kontraktu. Władze PŻM zapewniają też, że przed remontami zawsze wysyłają zapytania do wszystkich stoczni. Do tego trzy czwarte remontów jednostek PŻM odbywa się w polskich stoczniach. Połowa statków jest remontowana w Szczecinie, a druga w połowa w Trójmieście. Władze gdyńskiej stoczni nie komentują sprawy.
Statek "Solidarność" jest masowcem klasy Panamax zbudowanym dla PŻM w kopenhaskiej stoczni Burmeister & Wain. Panamax to statek o maksymalnych wymiarach gabarytowych umożliwiających żeglugę przez Kanał Panamski (wielkość statku ograniczają wymiary śluz wodnych, wynoszące 305 m długości, 33,5 m szerokości oraz 26 m głębokości). "Solidarność" ma 228,5 m długości i 32 m szerokości. Obecnie masowiec PŻM pływa pod banderą Vanuatu, czyli państwa w Oceanii.
Polska Żegluga Morska to największy polski armator oraz jeden z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada 76 statków o łącznej nośności 2,5 mln dwt., w tym masowce, siarkowce oraz promy. Podstawowym sektorem działalności PŻM jest przewóz ładunków masowych, takich jak węgiel, zboża etc. w żegludze nieregularnej o zasięgu globalnym. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki.
![Ruch statków w Zatoce Gdańskiej](https://s-trojmiasto.pl/_img/biznes/ruch-statkow.gif)
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (37) 2 zablokowane
-
2011-03-31 14:19
Do tego "obiektywnego" od piosenki
Przesłuchaj kolego jeszcze raz tą piosenkę. To trochę inaczej leciało.
- 0 2
-
2011-03-31 19:49
Europa nie bawi się w remonty .
Ciekawe co robią z tymi tonami syfu zdrapanego z kadłuba i wydłubanego ze zbiorników balastowych . Na zachodzie utylizacja tego bagna kosztowała by majątek .
- 1 5
-
2011-05-04 17:40
Z kolejnego dużego remontu jakim był remont jednostki "NIDA" Gryfia też sama zrezygnowała i przegrała na własne życzenie !!!. Więc jak ma się rozwijać ta firma, przy takim lekceważeniu klienta jakim jest przezież regionalny szczeciński armator PŻM !!!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.