- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (33 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Miał być port zbożowy, będzie kolejny przetarg
Jeszcze w tym roku Port Gdańsk ma ogłosić postępowanie dotyczące dzierżawy terenu w Porcie Północnym przy Pirsie Rudowym. To już kolejne w ostatnim czasie. Poprzednie "zostało odwołane bez podania przyczyn", choć zgłosiło się dwóch oferentów. Do nowego przetargu zostanie jednak wystawiona działka mniejsza o 7 hektarów.
Co z działką w Porcie Północnym przy Pirsie Rudowym? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk, po interwencji poselskiej, do jakiej doszło w ub. tygodniu. Port Gdańsk, który jest jej właścicielem posiada aktywne pozwolenie na budowę terminala zbożowego na tym terenie. Chodzi o prawie 27 ha między terminalem węglowym a Baltic Hub.
Przypomnijmy. Tuż przed wyborami minister rolnictwa i rozwoju wsi Robert Telus poinformował, że w Polsce powstanie port zbożowy. Według ministra państwowa spółka RSSI podpisała umowę z Portem Gdańskim na budowę tego portu. Informacje te przedstawił podczas słynnego już spotkania Prawa i Sprawiedliwości z wyborcami w Przysusze. W ramach sprawdzania przedwyborczych obietnic o umowę zapytały posłanki KO.
Z węglem nie wszystko wyszło, jak będzie ze zbożem?
Okazało się jednak, że umowę podpisał nie Port Gdańsk, tylko spółka zależna, czyli Port Gdański Eksploatacja. Do tego, nie jest to umowa dotycząca budowy portu zbożowego, a jednie przeładunków zboża na terenie Portu Wewnętrznego.
- Informuję, że Port Gdański Eksploatacja ma zawartą jedną umowę z Rolno-Spożywczą Spółką Inwestycyjną. Umowa niniejsza określa warunki handlowe świadczenia przez PGE usługi portowej obsługi zbóż na rzecz RSSI - poinformował Michał Meger, pełnomocnik ds. compliance Port Gdański Eksploatacja.
W tej sytuacji sprawa działki, na której miałby powstać terminal agro, czy jak kto woli port zbożowy, wciąż jest w toku.
- Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jeszcze w tym roku planuje ogłosić przetarg na dzierżawę terenu w porcie zewnętrznym przy Pirsie Rudowym. Jego powierzchnia to ok. 20 ha - poinformowała nas Aneta Urbanowicz z biura prasowego Port Gdańsk.
Przypomnijmy. W październiku 2021 roku Port Gdańsk ogłosił przetarg na najem długoterminowy zabudowanej nieruchomości gruntowej o łącznej powierzchni ponad 27 ha, tam gdzie stoją charakterystyczne betonowe silosy.
Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje
Niestety, 30 grudnia 2021 roku ówczesny wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski ogłosił, że w Porcie Gdańsk państwo zbuduje terminal agro. Inwestorem miała być spółka powołana przez ministra rolnictwa o nazwie Agroport SA i zainwestuje w sumie w ten projekt 500 mln zł.
A "niestety", bo od tej porty impet w sprawie działki przy Pirsie Rudowym jakby osłabł. Wprawdzie na początku stycznia 2022 roku ogłoszono, że wpłynęły dwie oferty, ale przetarg odwołano. Zainteresowana była firma CM Partner A/S z siedzibą w Kopenhadze oraz Baltic Hub (wówczas jeszcze DCT), czyli terminal kontenerowy, który działa w sąsiedztwie działki, o której mowa. Dlaczego?
Stefan ma 5 lat i pracuje "na etacie"
- Poprzednie postępowanie przetargowe 2/NH/2021 dotyczące tej nieruchomości zostało odwołane bez podania przyczyn - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdańsk.
W lipcu 2022 roku rząd przyjął uchwałę w sprawie budowy terminala produktów rolno-spożywczych w gdańskim porcie, uznając, że wynika to ze "Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej" i będzie działać w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego.
W sierpniu z kolei ogłoszono, że Polska i Ukraina będą dążyć do wspólnego opracowania projektu budowy rurociągu transgranicznego do transportu olejów roślinnych z Ukrainy do Portu Gdańsk. Oba kraje miały utworzyć grupę roboczą, która przedstawi warianty lokalizacji projektu, a w szczególności proponowanych tras ułożenia rurociągu. Eksperci nie wykluczyli Portu Gdańsk. A potem nastała cisza, aż do przedwyborczego spotkania.
Okazuje się, że Port Gdańsk ma zamiar ogłosić nowy przetarg, ale już na mniejszą działkę. Dlaczego?
- Obecnie analizujemy możliwość optymalnego zagospodarowania terenów sąsiadujących z nieruchomością pierwotnie dedykowaną na terminal zbożowy. Jedną z opcji branych pod uwagę jest możliwość zmniejszania przedmiotu najmu do około 20 ha. Planujemy ogłosić postępowanie przetargowe do końca bieżącego roku - poinformowała nas Aneta Urbanowicz z biura prasowego Port Gdańsk.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-11-13 14:06
Zatkane porty w Gdyni i Gdansku
Ten terminal jest potrzebny na juz. Terminale zbozowe w Gdyni i Gdansku juz istniejace nie nadazaja za popytem, Efekt widac na zakorkowanej non stop obwodnicy Trojmiasta. Kazdy kto mial pecha jechac Polska w Gdyni wie o czym mowie...
Statki na redzie czekaja po kilka tygodni na zaladunek zbozem.
Potrzebny jest duzy nowoczesny terminal zobozwy ktory bedzie pracowal przy kazdej nie pogodzie. To masa pracy dla okolicznych mieszkancow.
Same korzysci, nic tylko budowac- 9 1
-
2023-11-13 12:30
Tu nie chodzi, żeby żeby zbudować. (2)
Ale budować. Na dobrej inwestycji to kilka zarządów się ozłoci.
- 46 4
-
2023-11-14 09:49
Sytuacja jak z lotniskiem!!! Jeszcze łopaty nie wbili,a horala z kolesiami od paru lat kasę trzepią!!!Za ten czas odebrać kasiorę!! Przecież nic nie robią!!!!
- 0 0
-
2023-11-13 18:30
Zanim zbudują to wojna się skończy i po ptakach.
- 2 1
-
2023-11-13 12:29
Może będzie pierwszy przetarg :)
Port ma w statucie jako podstawowe zadanie zarządzanie terenami jakimi dysponuje. A dysponuje tak, że od poczatku roku nie było ani jednego przetargu. Tylko rozmowy kuluarowe w Perle.
- 27 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.