- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (97 opinii)
- 4 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (185 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Mniej LPG z Rosji. Potrzebne inwestycje w polskich portach
Jak szacuje Polska Izba Gazu Płynnego, po wejściu w życie sankcji na LPG z Rosji (nastąpi to 20 grudnia 2024 r.) do Polski ma trafić mniej o nawet 700 tys. ton gazu rocznie. Izba apeluje, by rząd - przy wsparciu branży - jak najszybciej inwestował w rozwój infrastruktury i logistyki LPG. Prowadzone są też rozmowy dotyczące dostaw LPG z Zachodniej Europy do Polski. Z portów ARA (Amsterdam, Rotterdam oraz Antwerpia) gaz może trafić do Polski drogą kolejową oraz morską do terminali w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie.
- Polska jest jednym z największych konsumentów LPG w Europie. Dla około 8 mln Polaków to ważne źródło energii - jako paliwo w transporcie, ogrzewaniu lub produkcji. Dlatego kluczowe jest, aby Polacy mogli nadal bez przeszkód korzystać z LPG - także po wejściu w życie sankcji na rosyjskie dostawy od 2025 r. Rząd - przy wsparciu branży - powinien jak najszybciej inwestować w rozwój infrastruktury i logistyki LPG. To ważny surowiec i nie wolno dopuścić, aby Polacy utracili możliwość korzystania z niego. Nawet po wzroście cen w wyniku sankcji i zmiany kierunku dostaw LPG będzie nadal atrakcyjnym cenowo paliwem - powiedział prezes Polskiej Izby Gazu Płynnego Paweł Bielski.
Na rynku zabraknie 700 tys. ton LPG
Rynek LPG w Polsce, szacowany na ok. 2,5 mln ton rocznie. W 2023 r. około 48 proc. gazu LPG było importowane z Rosji, a pozostała część produkowana w Polsce lub importowana z Zachodu. Reeksportowany gaz płynny (0,4 mln ton) trafia z Polski do Ukrainy, dla której od momentu rosyjskiej agresji LPG w sezonie grzewczym stało się strategicznym elementem miksu energetycznego tego kraju - wskazano w materiale.
- Szacuje się, że Polska czerpie LPG z produkcji krajowej (0,5 mln ton) oraz z importu (2,6 mln ton), a najwięcej LPG do Polski trafia z Rosji (1,2 mln ton). Bezpośrednie dostawy do terminali morskich w Polsce mogą zaspokoić ok. 1 mln, maksymalnie do 1,3 mln ton w ciągu roku, a ich przepustowość nie ulegnie istotnym zmianom. Po wejściu w życie sankcji na LPG z Rosji przy obecnej infrastrukturze można szacować, że luka LPG - czyli tyle, o ile mniej gazu płynnego trafi do Polski - wynosi od 500 do 700 tys. ton rocznie - twierdzi Bielski.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Samochód używany tanio sprzedam
Polska potrzebuje niezależności w zakresie dostaw LPG
Według Izby Polska przede wszystkim potrzebuje niezależności w zakresie dużych dostaw LPG drogą morską, a także inwestycji w infrastrukturę kolejową i magazynową. Obecnie w Polsce działają 3 terminale morskie, przyjmujące mniejsze jednostki i przeładowujące LPG - ich łączna przepustowość to około 1-1,3 mln ton rocznie:
- terminal w Gdańsku - należący Gaspol SA
- terminal w Gdyni - należący do Alpetrol
- terminal w Szczecinie - należący do Orlen Paliwa
- Niestety w portach nie ma terminali, do których mogłyby przypływać większe statki z LPG. Dlatego priorytetem dla rządzących oraz dla wszystkich polityków w kraju powinny być jak najszybsze inwestycje w porty i terminale przeładunkowe oraz w transport kolejowy. Takie inwestycje zajmują dużo czasu, więc powinny zostać rozpoczęte natychmiast i to na dużą skalę. To jest podstawowa, a przede wszystkim skuteczna droga do uniezależnienia się od rosyjskiego gazu LPG - mówi Paweł Bielski.
Miejsca
Opinie (195) 8 zablokowanych
-
2024-06-13 12:30
Opinia wyróżniona
Gaz LPG
Surowce takie jak gaz czy ropa są z Rosji tylko idzie to droga okrężną poprzez spekulantów kooperacji spółek amerykańskich i będzie drogi .na surowcach z Rosji gospodarka Niemiec stanęła na nogi .
- 1 0
-
2024-06-12 10:27
Opinia wyróżniona
Taka ilość, to chyba żaden problem (8)
Przecież te 700 tys. ton, to 10-15 dodatkowych kursów gazowców. Przecież taki statek potrafi przewieźć w jednym kursie 50 - 70 tys. ton LPG. To jak jeden dodatkowy statek w miesiącu więcej.
- 30 7
-
2024-06-12 14:40
Świnoujście więcej nie przyjmie (1)
Niemcy mie dają zgody
- 0 4
-
2024-06-12 15:37
Świnoujście nie ma terminalu LPG tylko LNG.
- 5 0
-
2024-06-12 11:13
(2)
ECO Dream i podobne to 100metrowce, one wożą 5000cbm czyli max 5000 ton, 700.000 ton to dodatkowe 140 statków, dzieląc na 3 porty to dodatkowe 47 statków rocznie na port. Oczywiście sa większe gazowce np Sibur ale nie wiem czy obecnie pływają do Polski bo tam jest ruska załoga. Podjęcie tankera LPG od redy do redy z rozładunkiem to jest od
ECO Dream i podobne to 100metrowce, one wożą 5000cbm czyli max 5000 ton, 700.000 ton to dodatkowe 140 statków, dzieląc na 3 porty to dodatkowe 47 statków rocznie na port. Oczywiście sa większe gazowce np Sibur ale nie wiem czy obecnie pływają do Polski bo tam jest ruska załoga. Podjęcie tankera LPG od redy do redy z rozładunkiem to jest od kilkunastu godzin do 2-3 dób, do tego policz przepustowość portów. Nie wiem jak w Szczecinie ale gdyńskie nabrzeże gazowe jest za małe, mają mało zbiorników lądowych, część rozładunku szła bezpośrednio na wagony i cysterny. Gaspol ma lepszą bazę - chyba 16 tanków ale ich blokuje np kolej bo kolej zawsze wolała podstawiać pod kontenery niż na gazoport. Teraz jest lepiej bo jest więcej bocznic i wiadukt do DCT ale wciąż jest to za mało żeby przyjąć prawie 50 statków dodatkowych rocznie. Już zdarzają się kolejki na redzie gdzie stoją 2 tankowce.
- 12 0
-
2024-06-12 12:40
Dobre i złe informacje (1)
Złe, że nie mamy realnych i szybkich możliwości zwiększenie dostaw. Ale dobre to te, że wymusza one inwestycje, a inwestycja to praca dla ludzi podczas inwestycji i po nich. To co powiem, wielu się nie spodoba, ale wojna na Ukrainie z perspektywy Trójmiasta dała wiele dobrego, bo wymusiła i wymusza inwestycje w portach. Obecnie to porty stały się naszym głównym oknem na dostawy, a porty to zawsze dadzą rozwój naszej okolicy.
- 6 0
-
2024-06-12 12:58
to prawda ale wciąż wiele potrzeba - rozwój infrastruktury portowej, nowy terminal LNG, rozbudowa terminali LPG etc
- 0 0
-
2024-06-12 11:03
Sama prawda
Dlatego myślę, że temat mocno napompowany, żeby móc znowu podbijać ceny paliw (w tym przypadku gazu) w polsce.
- 9 4
-
2024-06-12 11:03
A jakie pojemności (1)
Mają największe statki LPG.
- 0 0
-
2024-06-12 11:19
koledze Karolowi się pomyliło, największy LPG carrier na świecie Bellavista Explorer zabiera 90000 cbm, Flanders Innovation bierze 88000 cbm takie statki do nas nie przypływają, do nas lecą ze stajni Eco, eco dream, grenn, dominator etc
- 4 0
Wszystkie opinie
-
2024-06-12 09:26
(4)
Przecież Morawiecki chwalił się, że nie sprowadzamy już węgla, gazu i ropy od Rosji.
- 14 22
-
2024-06-12 09:34
Uj
Jak zwykle kłamał
- 7 12
-
2024-06-12 10:52
Chodziło o gaz ziemny a nie LPG
- 9 1
-
2024-06-12 12:01
Nie sprowadzaliśmy, ale rudy znowu sprowadza.
- 6 0
-
2024-06-12 12:04
Polska nie ale koledzy z grupy kulawego oraz MoRadzieckiego dalej sprowadzają :))))))
Wszak jak powiedział kulawy TKM Teraz Ku...a My :))))))))
- 0 6
-
2024-06-12 09:29
Wieksze statki nie mogą wpływać do Świnoujscia (4)
Bo blokuje go NordStream. Wymyślili to Niemcy, a Donald im pomagał. Ta rura miała uzależnić Europę od ruskiego gazu. No a teraz bieda...
- 29 13
-
2024-06-12 11:05
Po co miałyby wpływać do Świnoujścia?
Bliżej jest do Trójmiasta...
- 1 4
-
2024-06-12 15:55
zastanawiam sie, jak prosto bylo wmowic indolentom, ze kupowanie gazu od rosji uzaleznia a kupowanie gazu z USA nie uzaleznia
- 1 2
-
2024-06-12 16:02
Dlatego trzeba natychmiast powstrzymać niemieckiego likwidatora Polski pod sąd
- 2 0
-
2024-06-13 08:03
ale nie o tym gazie tu rozmawiamy
- 1 0
-
2024-06-12 09:30
Apelują do rządu aby ten zainwestował w rozwój infrastruktury i logistykiNic takiego nie nastąpi, ten rząd zainwestuje co (3)
najwyżej w zakup wiatraków Siemensa.
- 31 4
-
2024-06-12 10:05
inwestycja
I w pastylkę dzień po
- 9 1
-
2024-06-12 11:13
to kupuj "wiatraki" polskich producentow
- 0 8
-
2024-06-12 16:16
Dlatego trzeba rządac ustąpienia tego typa. On demoluje państwo Polskie
- 4 1
-
2024-06-12 09:30
Niby potrzebne inwestycje a terminal zbożowy skasowany przez PoKo/PZPR bo jest już taki w Mukran/Niemcy.A rosyjski gaz to jeszcze Pawlak i Donald przyklepali,jak się bratali z ZSRR.
- 22 8
-
2024-06-12 09:34
A jak tam z ropą i węglem?
Dostawy mają się dobrze?
- 14 3
-
2024-06-12 09:35
PO co nam LPG, jak tusk zrobi dopłaty do importowanych niemieckich używanych elektryków (1)
i wiatraków z demobilu Siemensa. Izerę już uwalił, aby nie było oporów dla "przyjaciół" z zachodu. Atom, CPK i wiele innych równiez . Fur Deutsshland und Russland !!!!!!!!!!!!!!!!
- 34 10
-
2024-06-12 16:15
Jego trzeba natychmiast deportować
- 2 1
-
2024-06-12 09:43
Czyli dalej finansujemy wojnę (8)
Super że dalej finansujemy wojnę która nie dość że zabija tysiące ludzi na Ukrainie to jeszcze zagraża nam w perspektywie paru lat. Jednak człowiek jest zdecydowanie najgłupszym gatunkiem na tej planecie
- 88 34
-
2024-06-12 10:23
Wojny nie byłoby gdyby nie pewien naród popierający pewnego starego dyktatora.
- 17 5
-
2024-06-12 11:01
na szczesci kupujac gaz w USA bedziemy finanosowali kraj, ktory zabija nie tylko na ukrainie lecz tez w innych krajach (3)
Rzecz jasna polacy chetnie zabijaja wraz z usa, bo jako wasal nie maja wlasnej woli
- 25 18
-
2024-06-12 12:40
Napisałaś/ napisałeś prawdę. A teraz będziesz opluta(-y) bo to niedobra tak mówić.
- 13 5
-
2024-06-12 16:21
Uważaj, bo tutaj jest dużo agentów CIA, Mosad i z Ukrainy.Możesz zostać nazwany "ruskim agentem" w kraju, który do Polaków należy w coraz mniejszym stopniu.
- 8 4
-
2024-06-13 08:21
Onuca
- 3 1
-
2024-06-12 14:38
Chcemy dialogu z Rosją
- 9 8
-
2024-06-12 16:03
Cała Europa tak robi
A masie ciemnotę wciskają . Podobnie było z kowidem
- 12 2
-
2024-06-12 23:02
Gdybyśmy jej nie finansowali, to nie miałbyś czego i czym finansować
Bo dawno byś był zaorany przez ruskich wraz z całym swoim majątkiem albo uciekł gdzieś daleko, daleko stąd.
- 2 5
-
2024-06-12 09:52
Szok, że po 2 latach wojny (8)
my jeszcze cokolwiek kupujemy od tych bandytów.
- 16 29
-
2024-06-12 10:10
...co myślisz o handlu z państwem leżącym w palestynie? Bądźmy konsekwentni :) (4)
- 12 2
-
2024-06-12 10:11
ONZ oskarża Izrael o "eksterminację" w Strefie Gazy. "Morderstwa, prześladowania, tortury"
Dzisiejszy news...
- 13 1
-
2024-06-12 10:42
To jest osobny temat.
Izrael pięknie przejął pałeczkę od III Rzeszy- 9 1
-
2024-06-12 11:05
A handlujemy z nimi? (1)
Nie mam problemu jeżeli przestaniemy.
- 0 2
-
2024-06-12 11:31
np. Super-Pharm, Cinema City, Teva,...
- 6 0
-
2024-06-12 11:02
szok, ze tak duzo piszesz a tak malo myslisz
- 4 3
-
2024-06-12 14:05
masz racje, nie powinnismy nic kupowac od tych, ktorzy sa potomkami Bandery i do tej ideologii sie sklaniaja
Galizien SS so ojcowie obecnej ukrainy
- 6 2
-
2024-06-13 12:37
Rozne
Ten d**il co pisze że kupujemy od bandytów miał na myśli USA.z tym bym się zgodził.przyklad Palestyny .
- 0 2
-
2024-06-12 09:53
Jaka Luka? To Deficyt A Deficyt = kartki!! (2)
A że Deficyt ten to na Własne i**otyczne życzenie to Bardzo zaboli od nowego roku!
Teraz tylko trzeba zabezpieczyć gaz dla gotowania i ogrzewania.
Kierowczyki co głosowały na 13.12 i tak dostaną zgodnie ze swym życzeniem nowy Fit for 90 a więc Indywidualne Konta Węglowe więc o blachosmrodach do 2034 zapomną.
A i wcześniej w końcu oparkometruje się wszystkie miasta to i stać parkować nie będzie.
Kartki Tylko dla przenośnych butli gazowych! Blachosmrody mają bak z benzyną!- 5 15
-
2024-06-12 10:14
Piękny przekaz z Kremla
- 5 3
-
2024-06-12 10:45
Tobie płacą za wymyślanie tych bzdur czy ty tak sam z siebie? Diagnozowałeś to jakoś?
- 2 1
-
2024-06-12 09:54
(1)
Przepompowywać na morzu na mniejsze statki. Wyjdzie taniej niż import drogą lądową z ARA.
- 2 1
-
2024-06-12 11:14
tu jest mowa o lpg, lpg wożą głównie mniejsze tankery, takie do 100m ;)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.