- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (179 opinii)
- 2 Państwowe firmy wymieniają zarządy (59 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (86 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Projekt budowy terminala CO2 w Gdańsku, który Orlen planuje z Lafarge i Air Liquid, trafił na unijną listę energetycznych projektów wspólnotowego zainteresowania. Daje mu to możliwość otrzymania środków finansowych z UE. Dwutlenek węgla byłby dostarczany do terminala w Gdańsku z zakładów przemysłowych w centralnej i północnej części kraju, a stamtąd przewożony do miejsc magazynowania pod dnem morza.
![Magazyny CO2 pod dnem Bałtyku. Petrobaltic chce magazynować dwutlenek węgla](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3465/150x100/3465604__kr.webp)
W grę wchodzi m.in. transport rurociągami dwutlenku węgla z zakładów przemysłowych do miejsc magazynowania. Zarządzanie emisjami gazów cieplarnianych jest szansą na zachowanie konkurencyjności w branżach, m.in. nawozowej, hutniczej i cementowej.
Nowy terminal do odbioru CO2 w Gdańsku
Terminal CO2 nad Bałtykiem jest częścią szerszej inicjatywy o nazwie ECO2CEE, której celem jest rozwój infrastruktury dla transportu dwutlenku węgla w Europie Środkowej. Inicjatywa została wpisana na listę Projektów Wspólnego Zainteresowania UE (Projects of Common Interest) obejmujących projekty infrastrukturalne kluczowe z punktu widzenia polityki energetycznej i klimatycznej Unii Europejskiej.
Strategia Orlenu zakłada, że do 2030 r. koncern będzie miał możliwość zagospodarowania ok. 3 mln ton dwutlenku węgla rocznie, w ramach własnych emisji i usługi komercyjnej.
Magazyny CO2 na Bałtyku. Dwutlenek węgla będzie zatłaczany do wyrobisk
Od 2023 r. Lotos Petrobaltic oraz Grupa Azoty pracują nad projektem spławiania Wisłą dwutlenku węgla i magazynowania go w wyrobiskach na dnie Bałtyku. Pierwsze zatłoczenia CO2 do podmorskich magazynów będą możliwe w ciągu 2-3 lat. Dzięki wykorzystaniu podmorskich magazynów polskie firmy - emitenci CO2, które są dziś zmuszone do nabywania uprawnień do emisji - mogą zaoszczędzić miliardy złotych. Potencjał magazynowy Bałtyku to 1 mld ton dwutlenku węgla.
Zmagazynowany w wyrobiskach dwutlenek węgla mógłby w przyszłości być wykorzystywany do produkcji węglowodorów, paliw syntetycznych.
Miejsca
Opinie (37)
-
2023-12-05 13:25
Prywatne odrzutowce na 1% najbogatszych (uczestników COP28) generują 50% emisji spalin w lotnictwie...
...do tego w ostatnich latach ich ilość się pozwoliła - ale taki Bill Gates powie ci że on może mieć 4 prv odrzutowce bo on ratuje świat i uczy się o rolnictwie w Afryce xD Jego CO2 jest mniej CO2 niż Twoje CO2 xD
- 3 1
-
2023-12-05 14:29
smiech i cyrk
- 1 0
-
2023-12-05 15:20
Ankieta
Gdzie odpowiedź: "to kompletna eko-bzdura, na której pewnie ktoś dobrze zarobi".
- 2 0
-
2023-12-05 16:51
Cuda na kiju a pilnuja tego geriatyki bez broni za oczywiscie najnozsza krajowa buahaaa.jaka firma taka ochrona
- 0 0
-
2023-12-05 21:16
poziom absurdu i głupoty niespotykany wcześniej (1)
wprowadzono papiery wartosciowe na powietrze ETS plus dorobiona ideologia i interes się kręci jak perpetum mobile. pieniądze dosłownie z powietrza za które my zapłacimy w rachunkach. będzie jak z kowidem - więcej ofiar przez walkę z nim niż spowodowanych jego działaniem.
- 17 9
-
2023-12-05 22:39
Geszeft goni geszeft a goje się cieszą z zielonej ideologii :)
- 1 1
-
2023-12-05 21:41
Kolejny europrzekręt?
neokomuna w pełnym rozkwicie a potem pisk i wycie
- 0 0
-
2023-12-06 14:21
Co2
Powstanie jak podpiszą umowę. Na ten moment to gadają sobie
- 0 0
-
2023-12-06 19:01
paranoja
Kompletny biurokratyczny bezsens
- 0 0
-
2023-12-08 16:06
Problem to ja mam z przerwami na posiłek
Dygam na dworze po kilka godzin i mam wrażenie, że w taki ziąb należy mi się odpoczynek. Oczywiście to o inny port chodzi, ale niech idzie wiadomość w świat, moze kierownik to przeczyta i pomyśli, że to do niego.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.