- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (128 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (96 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (65 opinii)
- 4 Młodzi zarabiają na Jarmarku (69 opinii)
- 5 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (173 opinie)
- 6 Kontrola L4. Zakwestionowano 1,1 tys. zwolnień na 1,5 mln zł (97 opinii)
Morski terminal przeładunkowy przy rafinerii już na półmetku
Budowa terminalu przeładunkowego Orlen na Martwej Wiśle,
W ramach budowy morskiego terminala przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej ukończono już połowę inwestycji. Prace prowadzone są równolegle zarówno przy części rafineryjnej, jak i przy samym terminalu. Koszt projektu to ponad pół miliarda złotych.
Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
Na nabrzeżu powstaną dwa stanowiska przeładunkowe - każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Poza tym do wykonania są m.in. budynki, gdzie znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem, a także rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią. Inwestorem budowy jest Grupa Orlen.vProjekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI. Generalny wykonawca działa w tzw. formule "pod klucz".
Morski terminal Lotosu. Pomysł z 2009 r.
Nie jest to pomysł nowy. W 2009 r. Grupa Lotos poinformowała, że chce zwiększyć sprzedaż paliwa do statków w portach krajowych, a w przyszłości zaopatrywać też porty europejskie. Ruszyły też przygotowania do przebudowy nabrzeża gdańskiej rafinerii. Prace projektowe miały zakończyć się w lipcu 2009 r., a sam terminal miał być gotowy w 2011 r.
Nowe nabrzeże przeładunkowe do obsługi jednostek morskich
W ostatnim czasie Grupa NDI wykonała m.in. prace kafarowe, prace palowe związane z nadbudową nabrzeża oraz elementy żelbetowe związane z nadbudową pomostów przeładunkowych czy nadbudową samego nabrzeża. Zrealizowano również posadowienie pod pomosty komunikacyjne oraz posadowienie późniejszego dalbowiska.
Dodatkowo powstały konstrukcje żelbetowe pomostów komunikacyjnych, na których to zamontowano wcześniej sprefabrykowane konstrukcje stalowe. Wykonano też posadowienie budynku BZT wraz z płytą fundamentową. Dodatkowo wykonano również pale przemieszczeniowe pod późniejszy układ drogowy.
Morska inwestycja przy gdańskiej rafinerii
- Obecnie na terenie samego terminala wykonywane są prace podczyszczeniowe, zarówno na lądzie, jak i na części wodnej. Trwa montaż wyposażenia hydrotechnicznego: montowane są balustrady na pomostach komunikacyjnych. Rozpoczęliśmy też realizację przepustu w ramach przebudowy ulicy Sztutowskiej. Oprócz tego prowadzone są roboty na części rafineryjnej, między innymi prace fundamentowe, prace związane z montażem konstrukcji stalowych oraz prace związane z wykonywaniem elementów technologii między innymi montaż docelowych rurociągów technologicznych - mówi Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.
Terminal ma odciążyć funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Terminal umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych czy paliw żeglugowych, rocznie.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-01-31 10:46
5,8 zanurzenia, czyli to mogą być tylko (8)
barki płaskodenne
- 13 29
-
2024-02-02 09:54
Nie wiem ile masz lat ,a po e kiedyś była firma zwana PŻB , czyli Polska Żegluga Bałtycka ,do obsługi głównie średnich i małych portów bałtyckich,ewentualnie europejskie wybrzeża na morzu Północnym. I Miały full roboty . I to właśnie te niby ,,kajaki" zwane potocznie piętnasto - dwudziestotysięcznikami utrzymywały i zapewniały transport towarowy na Bałtyku
- 1 0
-
2024-01-31 11:18
130 metrów to chyba mały statek nie jest (2)
- 14 1
-
2024-02-01 09:28
Jak na statki tego typu czyli tankowce 130 metrów to łupinka (1)
Właściwie nabrzeże te będzie wykorzystywane dla bukiererek ( nie wiem czy jest to opłacalne).... Swoją drogą to kawałek dalej Rafineria miała nabrzeże o takich parametrach wykorzystywane jeszcze do końca lat 90 tych . ( mniej więcej na wysokości ulicy Mewy ) Więc zastanawiam się czemu go nie wyremontowali tylko postanowili stawiać od nowa w gorszym miejscu?
- 4 1
-
2024-02-01 10:28
Tamto nabrzeże nadal funkcjonuje i służy do przeładunku sprzętu i części zamiennych za dużych na trasport drogowy
Nowe jest akurat w najszerszym miejscu Martwej Wisły robione. Tam mają wpływać statki do transportu regionalnego aby przesyłać paliwo np Polska- Łotwa, Polska - Litwa, Polska - Szwecja, Polska - Niemcy itp. Duże jednostki wpływają do naftoportu
- 0 0
-
2024-01-31 11:06
Elblag (3)
przekop do Elblaga i rozbudowa portu beda kosztowac 3 miliardy i to dla mniejszych statkow.
- 7 1
-
2024-01-31 14:45
I znowu tusk cos obiecal i nawet nie zaczal robic? (2)
a za rzadow PiS kasa na ptojekt, checi i realizacja??? No normalnie nowosc :))))))))))))))))
- 7 15
-
2024-01-31 23:25
I opitolili arabom za ułamek wartości (1)
dorzucili nabrzeże przeładunkowe o mocy 1 mln ton rocznie a potem zrobili referendum z pytaniem: "czy popierasz wyprzedaż majątku narodowego?"
- 11 4
-
2024-02-01 09:38
Wiesz coś o powiązanych kontraktach...
...na dostawy ropy, czy tylko cytujesz zołty pasek?
- 2 2
-
2024-01-31 12:10
Urząd Morski w Gdyni w latach 2013-14 dokonał "Modernizacji wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku Etap II"
Polegający między innymi na budowie toru wodnego długości 6 592 m na Martwej Wiśle i Wiśle Śmiałej( szerokość w dnie 60 m, głębokość 7 m plus dwie obrotnice D-200 jedna na Wiśle Śmiałej przy wejściu do Kanału Płonie druga vis'a'vis Rafinerii Lotos ), przebudowie i obudowie Kanału Płonie (poszerzeniu z 30 do 51 m i pogłębieniu do 7 m) .
Bez tej wcześniejszej inwestycji nie byłoby możliwa budowa terminala dla takiej wielkości jednostek.
Ps. Pozdrowienia dla Pani Dyrektor- 25 1
-
2024-01-31 09:45
Super temat (3)
Tutaj tylko jedno wąskie gardło morze się pojawić - Górki i zwężenie Martwej Wisły przy ulicy Przełom. Tam był poszerzony tor wodny parę lat temu, ale można by go poszerzyć jeszcze bardziej albo całkiem usuwając cypel, część ulicy Przełom i obecną tam marinę albo od strony Zagrobla powiedzmy +10-15 metrów i pociągnąć nabrzeże wzdłuż Płońskiej i stycznie do Zagrobla.
- 22 14
-
2024-01-31 10:18
(2)
Ulica Zagroble jest pewnie nie do ruszenia bo to ciężka ziemia tak jak tu przy Rafinerii - natomiast ścięcie haka ulicy Przełom i ścięcie cypla mariny jak najbardziej -aby statki mogły lepiej manewrować przy skręcie - chyba że... za port Gdańsk pomoże i zamontuje obrotnicę dla stateczków żeby mogły lepiej manewrować wtedy ścinanie cypelka i ulicy Przełom nie będzie potrzebne - zależy wszystko od szerokości statków. Firma Orlen duża firma - chyba stać ich na to :)
- 5 3
-
2024-01-31 11:11
NIe, tam nie ma ciężkiej ziemi (1)
jest glina i mady, oni mieli kilka lat temu to poszerzać bardziej przy okazji pogłębiania toru i remontu nabrzeża ale zrobili to tylko w niewielkim stopniu. Idealnie to było by, gdyb całkiem ten odcinek wyprostowali wzdłuż Płońskiej, tak jak kiedyś przebiegało koryto Wisły, w jego śladzie są dwa stawy teraz jakieś i nieużytki.
- 2 3
-
2024-02-02 09:26
Jet za to ciężka woda.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.