• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Crist bierze udział w budowie największego wycieczkowca świata

VIK
4 października 2023, godz. 12:30 
Opinie (123)

Stocznia Crist ma swój udział w budowie jednego z największych na świecie wycieczkowców. W Gdyni powstaje ogromna sekcja kadłuba, która stanie się częścią luksusowego wycieczkowca z rodziny Royal Caribbean International.



- W dniu 29 września 2023 roku przeprowadzono urzędowy przegląd pierwszej sekcji kadłuba dla statku Meyer Turku NB-1402 ICON 3. W zakres działalności Crist wchodzi budowa całkowicie wyposażonego bloku pływającego o wymiarach (DxSxW) 94 x 48 x 15 [m] do pokład 3. Masa samego bloku pływającego wynosi około 5200 T, a masa sprzętu około 2500 T. Głównym elementem bloku są dwa zbiorniki LNG. Przekazanie bloku planowane jest na jesień 2024 roku - poinformowała w komunikacie stocznia Crist.

Jednostki z serii ICON to największe statki wycieczkowe na świecie, jakie kiedykolwiek zbudowano, zamówione przez Royal Caribbean International.

Pierwszy z serii nazwany Icon of the Seas został zwodowany w grudniu 2022 r., a w czerwcu tego roku przeszedł pierwszą serię prób morskich. Ma trafić do armatora do końca tego roku. Kolejne trzy jednostki też buduje fińska stocznia Meyer Turku. Produkcja drugiej jednostki rozpoczęła się w lutym, dwa kolejne mają powstać do 2026 roku.


Statki z serii ICON mają mieć długość całkowitą niemal 365 m i szerokość konstrukcyjną 48 m. W 2805 kabinach i apartamentach miejsce dla 5610 pasażerów.

Gdyńska stocznia Crist nie buduje całych "pływających hoteli", ale od lat specjalizuje się w budowie tzw. megabloków, z których montowane są te potężne statki. Stocznia budowała m.in. dla francuskiego CDA, dla grupy armatorskiej Royal Caribbean Cruises Ltd i operatora Celebrity Cruises Inc ze Stanów Zjednoczonych, a także dla Swan Hellenic.
VIK

Opinie (123) 3 zablokowane

  • Co za kolos... Kumpel na takim pływał. Co Polacy i Pakistancy za zielone nie zrobią...

    • 2 12

  • (3)

    Nie tylko Crist, ale także i Stocznia Wisła i Marine Projects. Jak z resztą na poprzedniego i inne Meyery.

    • 48 4

    • Montex Shipyard (1)

      Też buduje

      • 3 2

      • kadłuby

        • 1 1

    • Crist to niech wpierw spłaci długi

      • 5 2

  • No to jesteśmy potęgą. (9)

    • 4 9

    • Sekcja. Statki budowane w Stoczni Gdynia miały tytuł statków roku. (5)

      • 4 0

      • (4)

        Mądrzy ludzie mówili: co było, a nie jest nie pisze się w rejestr. Stocznia Gdynia to już historia, nawet inwestor z Kataru jej nie chciał.

        • 2 4

        • on od razu zrozumiał, że nie wybuduje tu żadnego statku. To tereny deweloperskie. Czekają tylko na wzrost wartości. (2)

          Ktoś oczywiście zarobi...

          • 1 3

          • Jednak raczej portowe. Chciałbyś mieszkać przy obrotnicy koło bazy kontenerowej, jak ci taki obracany statek walnie spalinami z wydechu po oknach. Tak było w budynku PS dawniej K3.

            • 1 2

          • Chyba żartujesz, baza kontenerowa już się czai na to miejsce od lat.

            • 0 0

        • Tak. Pomyśl, kto robił te interesy i wszystkie inne. Po ze swoim leaderem.

          • 1 1

    • W wplatach

      Pracownikom szczególnie hahaha

      • 4 0

    • Byliśmy potegą. Wielokrotnie statki roku. Tacy byli projektanci i stoczniowcy w Stoczni Gdynia. (1)

      • 1 0

      • Takie czasy

        Jako długoletni pracownik stoczni znałem takiego jednego naval architekta, który przez 20 lat pracy w biurze nigdy na statku nie był. A gdy mu przyszło raz wybrać się na statek to pytał ludzi czy kombinezon zakłada się na ubranie wyjściowe czy lepiej bez.

        • 0 0

  • Kiedy crist (6)

    Zacznie ludzie płacić za tak wielkie projekty ??? A nie miskę ryżu

    • 20 6

    • (5)

      Spróbuj gdzie indziej jak ci się nie podoba.

      • 1 7

      • Robisz za beduina (4)

        Twoja wypowiedź świadczy o tym że jesteś głupi i lubisz być popychadłem za parę groszy tak rób tak dalej ale przez to psujesz aby poprawiły się zarobki w stoczni to po pierwsze a ok drugie pokazujesz że każdy nawet piekarz bo i takie były przypadki jak ja pracowałem na stoczni byli przyjmowali do pracy przez to zarobki idom w dól i nie ma możliwości dalszego rozwoju aby iść dalej myślisz że ktoś cię tam doceni otóż nie masz za pierdzielać i nie dyskutować nikt cię tam nie doceni a potem kopną cię w dupę i nie powiedzą nawet dziękuję taka jest prawda Crist to najgorsza stocznia jaka istnieje i to jest moje zdanie.

        • 1 4

        • (1)

          Twoje zdanie jest bardzo długie. Zyskałoby na znakach przestankowych.

          • 2 0

          • Jesteś polonistą czy stoczniowcem?

            • 2 0

        • zarobki (1)

          idom w dół,? jesteś tylko stoczniowcem. policjanci takich byków nie robią

          • 1 0

          • Może leję kowalowi wodę albo ryra na szlifierce, to i ma frustrację.

            • 1 0

  • Nie lepiej żeby wszystko zrobiono w niemieckich stoczniach? (13)

    po co nam to?

    • 18 21

    • (9)

      Jak już chcesz trollować, to możesz to przynajmniej robić z minimum polotu? Już nawet pal sześć, że te komentarze zawsze durne jak nieszczęcie, ale muszą być takie monotonne? Naprawdę nie stać cię na więcej?

      • 12 11

      • (6)

        A Ciebie?

        • 5 10

        • Poziom umysłowy mniej więcej jak u dwulatka, co? "Nie, TY jesteś głupi!"

          • 9 6

        • Tusk zaorał stocznie w Gdyni i Szczecinie (4)

          • 7 7

          • Hmm (1)

            A poczyta trochę o niejakim Jaworskim i Horale. Geniuszach biznesu stoczniowego

            • 7 6

            • tusk wysłał stoczniowców na kurs psich fryzjerów

              • 6 3

          • Tusk? (1)

            A kiedy konkretnie?

            • 5 6

            • Jak zamknęli stocznię i zwalniali stoczniowców.

              • 4 2

      • fir

        dojcz

        • 4 12

      • Zabolało

        Twoim idolom nie udało się wszystkiego sprzedać i zamknąć? Nie zdążyli biedactwa. Nie mart się, jest szansa po wyborach. Żeby było jak było!

        • 0 0

    • Jesli tego chcesz, to zaglosuj na jaworskiego z pis. On doprowadzil do upadku polskich stoczni.

      • 16 7

    • lepiej. Do tego polskimi ręcami.

      • 4 0

    • "Po co nam stocznie, skoro są w Niemczech"?

      • 3 2

  • Kto naprawdę zarobi (33)

    Charakterystyczne , polscy stoczniowcy wykonają najprostszą ale najbardziej uciążliwą część projektu a śmietankę spije kto inny. Dalej jesteśmy trzecim światem do najprostszych prac ale tak to jest jak nie mamy menagerów do zdobywania zyskownych projektów a rządzą nami nominaci partyjni bez kwalifikacji

    • 119 60

    • Zanim zaczniesz szerzyć durną propagandę, to poczytaj trochę (14)

      Takie statkie buduje tylko kilkadykczni na świecie, a stocznie fińskie są w tym segmenvie rynku najlepsze. Zaden poważny armator nie zleci takiego olbrzymiego (seria kilku jednodtek!) projektu komukolwiek, kto nie ma w portfolio podobnych realizacji .
      A że polska stocznia na tym zarobi i ludzie będą mieli pracę, to dla ciebie nie ważne, byleby dokopać władzy

      • 33 14

      • Kto naprawdę zarobi (5)

        Sprawa nie dotyczy tylko tego projektu , stocznie albo to z nich zostało i firmy takie jak Crist , Maritim czy Stocznia Szczecińska z której została tylko dumnie poświęcona stępka promu pasażerskiego od lat produkują tylko sekcje kadłubów które później przewożone pontonami do stoczni europejskich by tam zostać zmontowane i wyposażane . To w stoczniach zachodnich zarabia się głównie na produkcji statków bo najlepiej zarabia się na wyposażaniu statków a nie na budowie kadłubów gdyby było inaczej to kontrahenci zachodni sami produkowaliby kadłuby. Napisz jaki w w jakiej stoczni został w ostatnich latach wybudowany statek od A-Z. Wiem co piszę bo wiem jak wyglądał polski przemysł stoczniowy bo swoją pracę zawodową rozpoczynałem w 1969 w Stoczni Gdańskiej gdzie budowało się statki od początku do końca .

        • 17 6

        • O ile mnie pamięć nie myli (1)

          to jakieś 25 lat temu to właśnie stocznię Meyer w Turku miał plan wykupić prezes Stoczni Gdynia pan Szlanta. Właśnie po to aby zdobyć technologię produkcji i rynek wycieczkowców. Ale solidarność powiedziała nie dla wyprowadzania polskiego kapitału z Polski. Co było dalej, wiadomo.

          • 19 2

          • Nie te czasy

            Stocznia Gdynia chciała wejść głównie w statki typu LNG, a nie w wycieczkowce. Niestety ówczesne technologie budowy kulistych zbiorników z blach aluminiowych o grubości 150 mm, marzenia, umiejętności i możliwości wykonawcze naszych stoczniowców przerosły i projekt upadł. Dzisiaj buduje się inaczej, membranowe zbiorniki LNG spawa laserem więc dla naszych mikro stoczni to już kosmos i technologiczny i finansowy. A przy okazji, już 20 lat temu w stoczni w Turku powtarzalne elementy kadłuba spawane były na hali prefabrykacji przez kilkanaście robotów przemysłowych firmy M.... i obsługiwane przez jednego inżyniera CAD/CAM. Jedynie spawacze kierowani do ewentualnych poprawek w trudnych miejscach pochodzili z .. Polski. A od budowania takich cruiserów w Europie są stocznie niemieckie, fińskie, francuskie i włoskie. Azja to masówka, głównie kontenerowce.

            • 10 0

        • Odpowiadam

          U nas statki od A do Z buduje Marine Projects.

          • 1 3

        • Na gotowo (1)

          Crist trzy jack upy do stawiania farm wiatrowych, trzy promy dla Finn Feries, statek do budowy autostrady na wodzie, teraz kończy statek do budowy podwodnego tunelu między Niemcami a Danią. To co budowała Stocznia Gdynia teraz tłuką Chińczycy.

          • 4 1

          • Przy takim dużym statku to co buduje CRIST to drobnica. RSB tez buduje okręty i statki, ale to wszystko są jednostki małe.

            • 0 0

      • (1)

        ale to nieprawda ze budują tylko kadłuby jak pisze zax ?

        • 4 3

        • Budują kadłuby, bloki, ale i statki na gotowo też. Stocznia nie jest po to aby budowała statki nawet że stratą, tylko po to by na swojej produkcji zarabiała. Lepiej zbudować blok i na nim zarobić niż statek na gotowo i dołożyć do niego, a tak bywało, że budowano wielkie statki i generowano straty. Dlatego wielkich stoczni już nie ma.

          • 2 0

      • (2)

        Żenada to jest to, że pozwolono by Stoczni Gdańska upadła.

        • 12 8

        • (1)

          to nie żenada tylko konsekwencja upadku komuny

          • 11 1

          • Wielkie państwowe stocznie generowały straty pomimo finansowych kroplówek z budżetu państwa. Dlatego i padły.

            • 1 0

      • chyba nie uważasz

        że pisowski nieuki mają wkład w tą budowę

        • 4 8

      • Kto zarobi??? (1)

        Co ty za bzdury piszesz stoczniowiec w crist zarobi nie ośmieszaj się człowieku jedynie na crist offshore można było zarobić ale ludzie którzy robią w tym syfie dawno powinni to zostawić, stanąć może by zarząd zaczął myśleć poważnie o godnej pracy za tą ciężką i niebezpieczna pracę zobacz spawaczy monterów z Niemczech z Holandi z Norwegii jak zarabiają skończ gościu.

        • 0 3

        • No właśnie, kto.

          Wszyscy w tych krajach zarabiają 4 razy tyle co w Polsce. Ja pamiętam te czasy gdy w Gdyni na trzecim promie dla Stena Line pracowali spawacze ze Szwecji. Każdy jaśnie pan spawacz miał zmarzniętego pomocnika z Filipin, który mu kable, elektrody i szlifierkę nosił na stanowisko pracy, a on tylko spawał. "Filipin" pewnie robił za miskę ryżu, a ten pracował za swoje korony. Czy jest jakaś różnica gdy my pracujemy w Norwegii gdzie na 4 miliony miejscowych ludzi pracuje drugie tyle arbaiterów z połowy Świata? Ropa rządzi światem.

          • 0 0

    • to nie jest kwestia nominatów, tylko intelektu. Polskie społeczeństwo stanowi zaplecze taniej siły roboczej. (5)

      Pozycja szkół wyższych w Polsce świadczy o tym, że w dodatku jest to niewykwalifikowana siła robocza...

      • 12 9

      • (1)

        Intelektem to się popisałeś kolego. Następnym razem poczytaj zanim będziesz chciał błyszczeć w komentarzach.

        • 6 6

        • No przecież błysnął

          Aż oczy bolą od czytania

          • 11 0

      • ojkofobia stosowana

        • 3 3

      • Pozycja szkół zawodowych i techników także.

        • 3 2

      • Celowo dezawuujesz Polaków? Tak lubisz?

        • 1 4

    • O czym ty piszesz człowieku - jak byś się znał na rynku... a szkoda aż strzępić ryja na wiecznych malkontentów bez szkoły...

      • 4 2

    • Pomyśl, k t o porozwalał nasz przemysł okrętowy! Dziś poszczekuje p-ko nam w nagrodę w "bruxelce"... (7)

      Hamuje n a s z e pieniądze, które wcześnie wpłacamy darmozjadom, a które n a m się należą bez łaski!!!

      • 9 8

      • Kto rozwalił? (6)

        Jak już wcześniej pisałem od 1969 r pracowałem w Stoczni Gdańskiej a z wykształcenia jest inż. elektrykiem okrętowym . Rozpoczynałem od szkoły zawodowej później technikum aż w końcu Politechnika . Powiem ci jak wyglądała produkcja w Stoczni Gdańskiej . Nabrzeża i pochylnie pełne statków , pracowało nas wtedy w najlepszym okresie 17 tys osób ale dla kogo budowaliśmy ? Wszystkie statki które stały przy nabrzeżach to były statki budowane dla armatora radzieckiego . Dwa statki na których pracowałem były innej bandery to było Botafogo i Amaralina budowana dla Brazylijczyków . Do czego zmierzam, większość osprzętu elektrycznego który montowaliśmy pochodziło z importu było to oprzyrządowanie firmy Simens za który to stocznia płaciła w dolarach . Armator radziecki był bardzo wymagającym armatorem tyle że za te nasze statki Rosjanie płacili w rublach transferowych cokolwiek ta waluta znaczyła w świecie . Ile płacili za te statki tego nie wiem ale kiedy okazało się że teraz trzeba będzie płacić realne kwoty i to w realnej walucie w której my płaciliśmy za wyposażenie tych statków okazało się że oni statków za realne pieniądze już nie chcą a innych klientów na te nasze statki nie było . Nie pisz więc ze ktoś jest winien rozwalenia jak to określasz stoczni tylko nasz przemysł stoczniowy umarł bo nie byliśmy konkurencyjni na światowym rynku produkcji statków . Japonia Korea czy stocznie niemieckie budowały dalej a myśmy nie mieli produkować dla kogo .Co do pieniędzy unijnych , jeżeli wywiążemy się z z tego do czego zobowiazał się premier Morawiecki podpisując kamienie milowe i co najważniejsze jeżeli rząd polski napisze wniosek o wypłatę tych środków to te pieniądze dostaniemy.

        • 15 6

        • Byliśmy, byliśmy... (2)

          Mieliśmy sprzęt i przestrzeń do budowy sporych jednostek (pochylnie, dźwigi, suwnice), ale zostało to rzsprzedane (Nauta), podzielone (Gdynia), kazano zlikwidować (Gdańsk). Niemały udzial miał w tym obecny posel i kandydat na kolejną kadencję Jaworski (sprzedał cześć dziwnym Ukraincom na przyklad).

          • 5 0

          • (1)

            Mieliśmy potencjał do budowy tylko nie mieliśmy klientów na ten towar. sprzedano infrastrukture bo sprzęt stał nieużywany i niszczał

            • 0 1

            • Kiedy likwidowano Stocznię Gdynia w 2009 roku wiele urządzeń np. na halach CSP/CSC pochodziło z modernizacji wykonanej razem z budową SD II w latach 70-tych i mimo, że były już technologicznie przestarzałe do dzisiaj pracują dla firmy CRIST.

              • 0 0

        • Skoro pracowałeś w Stozni Gdańskiej to powinieneś pamiętać (2)

          że budowaliśmy trawlery przetwórnie nie tylko dla rosjan, ale sporo dla Dalmoru. Ponadto na pewno słyszałeś o RORO, Hapagu i paragrafowcach?

          • 2 0

          • A co sę stało z Dalmorem ? Dlaczego stocznia nie budowała dalej dla nich ?

            • 1 0

          • Dla Hapagu jeden statek poszedł za darmo za kary umowne.

            • 0 0

    • Zapomiałeś o tym, że byliśmy światową potęgą stoczniową? (2)

      • 2 1

      • ta potęga to był mit

        Znane w świecie były i są nasze stocznie remontowe ,budowa statków skończyła się w Polsce z chwilą rozpadu ZSRR bo statki budowane dla bander innych niż radziecka była ułamkiem tego co było w Polsce budowane . Rosjanie od tego momentu już nie chcieli naszych statków a inne państwa kupują u nas jedynie sekcje kadłubowe. A sen o potędze to była propaganda sukcesu. , byliśmy tanim dla ZSRR producentem statków a pracujący w tych stoczniach stoczniowiec zarabiał 30-35 $ miesięcznie

        • 6 2

      • Potęgą propagandową

        Propaganda sukcesu taka sama, jak dzisiaj gdzie wg NBP inflacja nagle spadła z 16% na łeb na szyję..

        • 0 0

  • (8)

    I dobrze. Polska się rozwija dzięki tej władzy. Tusk by pewnie sprzedał całe Trójmiasto niemcom

    • 25 34

    • Danzig powinien wrócić do macierzy... (1)

      • 4 4

      • Ilu Gdańszczan rodowitych - Kaszubów

        wymordowali Niemcy w średniowieczu, sprawdź Helmut

        • 0 0

    • Wiesz co Sven (1)

      kto najbardziej cierpiał jak się rodziłeś, wiesz?

      • 2 2

      • Sven zza Dniepra

        hahhaha

        • 0 0

    • Czemu toniesz z siebie osła?

      • 2 0

    • Svencjusz, Ty masz chłopie jakiś immunitet? Sprawdzimy bo to jest pomówienie.

      • 3 0

    • ale jesteś głupi

      • 0 0

    • On nie sprzeda

      tylko odda za darmo, zobaczcie plakat SPD, zjednoczenie Niemiec się nie skończyło, i strzałki w kierunku Polski

      • 0 0

  • Dlaczego (13)

    Polska nie ma takich wycieczkowców?
    To za tzw. komuny mieliśmy "Batorego" a dziś nic.
    Ale przepierniczać kasę na wsparcie ukrainczykow wywalamy tyle , że takich wycieczkowców było by ze 2.

    • 20 59

    • no i co ci po nich, jakby tylko pisowcy z rodzinami na nich przesiadywali? (3)

      • 20 10

      • (1)

        pisowcy to przesiadują ale w twojej głowie i to bez czynszu.

        • 8 11

        • oni zawsze kazali za siebie płacić, w końcu to im się należy...

          • 11 4

      • oj mocno zryli beret

        po co tyle siedzieć przed tv, co Ty oglądasz człowieku? zabrali ubecką emeryturę?

        • 0 4

    • Bo mało komu się opłaca takim czymś pływać. Musisz mieć bazę klientów - co roku dobry zysk z naprawdę drogich biletów. Zbudować cos podobnego w Polsce jest do robienia w remnontowce ale wątpię żeby na tym się dało zarobić.
      A poza tym jesteś agitator polityczny i to jeszcze słaby.

      • 10 2

    • Słyszałeś, że dzwonili, ale nie wiesz w którym kościele (1)

      Batory nie byl eycieczkowcem, tylko statkiem pasażerskim wożącym przez Atlantyk emigrantów i ich rodziny, zanim nie zabiły sensu jego eksploatacji loty przez ocean.
      Utrzymanie i eksploatacja oraz zapelłnienie takiego statku, to wyższa szkoła jazdy, którą opanowało tylko kilku armatorów z bardzo dużym doświadczeniem.

      • 17 1

      • Blisko

        Batory był jednym z kilku wspaniałych liniowców, które pływały nie tylko do USA. W czasach odrzutowców, straciły sens. Zostają tylko trasy turystyczne i kilka promów z UK

        • 4 0

    • za PRLu mielismy Batotych dwoch byla kontynuacja,na upadek Stefana tylko czekali, a teraz wejsc na linie to juz konkurencja nie wpusci!!,to tak ponad podzialami i sortami spoleczenstwa.

      • 2 9

    • Ale żaden kraj nie ma takich wycieczkowiczów

      • 3 2

    • Bardzo proste (1)

      W polsce żaden aromator nie był by wstanie utrzymać takiej jednostki. Nasz Rząd zjadł by go podatkami, po czym orlen by to przejoł. A dla czego większość samochodów sprowadzanych z USA są sprowadzane najpierw do Niemiec a dopiero wtedy do Polski? Bo tam są niższe podatki. Takie wycieczkowce to są zarejestrowane w rajach podatkowych.

      • 3 1

      • Prosty rachunek

        Jak większość floty bo ubezpieczenie i opłaty są niższe.

        • 2 0

    • Ukraińców,a nie ukrainczykow.Takie wycieczkowce zamawiają prywatne firmy,a nie państwo.

      • 2 0

    • Wycieczkowiec

      Halo ale jeśli się nie mylę to inwestorem tego wycieczkowca jest Polak . Na 100% Polak ,bo otwieram portfel a tam Pisze Poland nie w długo rusza stocznia szczecińska . Buduję wyspy koło Szczecina . Od kilku miesięcy buduję fabrykę samochodów . Jest cicho bo ma być cicho żeby PiS nie przykleiło sobie tego jako sukces

      • 0 0

  • Nie moze, bzdury piszecie. Klepnie co najwyzej krzywe blachy na kilka sekcji nic wiecej.

    • 9 4

  • Crist (1)

    Jak tam crist dalej macie 50 osób zatrudnionych na umowę o pracę kiedyś się tak chwalili no to teraz produkujcie jak Bangladesz metalowe kostki wszystkiego najgorszego

    • 8 8

    • Jak tam ty?

      Dalej biedak na zasiłku?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane