• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietrafiony prezent. Co ze zwrotami i reklamacją?

Wioletta Kakowska-Mehring
27 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (19)

Przed świętami kupujemy dużo, czasem są to nieprzemyślane zakupy, czasem nietrafione prezenty. Czy można je zwrócić? A kiedy skorzystać z reklamacji? Okazuje się, że wiele sieci handlowych elastyczniej podchodzi do zwrotów niż prawo.



Czym jest zwrot, a czym reklamacja? Reklamować można towar, który jest wadliwy. Wadą może być nie tylko uszkodzenie rzeczy, lecz także brak cech, które obiecał nam sprzedawca. W ramach reklamacji możemy ubiegać się o zwrot pieniędzy, naprawę lub wymianę przedmiotu. Zwrot z kolei dotyczy sytuacji, gdy produkt nie posiada wad, ale chcemy z niego zrezygnować, bo np. się rozmyśliliśmy. Sprzedawca zwraca wówczas pieniądze, które zapłaciliśmy.

Okazuje się jednak, że nie zawsze możemy oddać produkt tylko dlatego, że nam się nie podoba czy się nie przyda, bo jest nietrafionym prezentem. Problem może być ze zwrotem, gdy towar kupiliśmy w sklepie stacjonarnym. Te sklepy według prawa nie mają żadnego obowiązku przyjmowania zwrotów towaru od swoich klientów. Ten przywilej należy się tylko osobom, które zamawiały produkty zdalnie lub nabyły je poza siedzibą sprzedawcy.

Średnia płaca mocno w górę Średnia płaca mocno w górę

Według przepisów, jeśli kupiliśmy przez internet, mamy możliwość zwrotu produktu w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Także gdy kupujemy w sieci, a odbieramy w sklepie. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy zamawiamy przez telefon lub gdy kupujemy poza siedzibą przedsiębiorstwa, czyli np. podczas prezentacji. Według przepisów odsyłamy towar na własny koszt.

Tyle przepisy, a teraz praktyka. Coraz więcej sklepów sieciowych z własnej inicjatywy wprowadziło możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyny. Zdecydowali się na to głównie dlatego, aby nie rozróżniać klientów na tych kupujących stacjonarnie i tych przez internet. Wówczas zwrot odbywa się na zasadach, jakie oferuje dany sklep. Dlatego jeszcze przed zakupem warto się dowiedzieć, jakie panują reguły. Może być tak, że są pewne wyłączenia. Jedno jest pewne, towar nie może nosić śladów używania i musi być nienaruszona metka. Zwykle też jest problem ze zwrotem tzw. karty podarunkowej. A czas? Sieci dają nie 14 dni, a aż miesiąc. Często dotyczy to też zakupów przez internet.

A co z reklamacjami? Na nie mamy więcej czasu, więc zdążymy zgłosić wadę towaru.
  • 14 dni - termin na odstąpienie konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, liczony od dnia wydania towaru lub zawarcia umowy dotyczącej świadczenia usługi.
  • 14 dni - termin na poinformowanie konsumenta o rozstrzygnięciu reklamacji złożonej z tytułu rękojmi.
  • 30 dni - termin na wydanie towaru konsumentowi, chyba że z umowy wynika inny termin.
  • 1 rok - okres szczególnej ochrony towaru sprzedanego konsumentowi, liczony od momentu jego wydania. Jeżeli w tym okresie zostanie stwierdzona wada, przyjmuje się, że istniała w chwili przekazania rzeczy.
  • 1 rok - termin liczony od momentu zauważenia wady, w którym należy zgłosić sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i określić swoje żądania.
  • 2 lata - okres trwania odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi, liczony od dnia wydania towaru.

Opinie (19)

Wszystkie opinie

  • (2)

    Lionel Messi otrzymał od sędziego prezent świąteczny w postaci wątpliwego karnego, w meczu z Polakami.
    Na szczęście okazał się nietrafiony.

    • 6 13

    • Jaranie się piłką

      To pe

      • 6 1

    • To inny artykuł chłopie !

      • 6 1

  • Opinia wyróżniona

    Co ze zwrotami? Już mówię (2)

    Ludzie, jak kupujecie coś przez Internet, nawet na prezent, to przed wręczeniem, weźcie to otwórzcie, sprawdźcie czy działa, czy kolor jest ok, czy rozmiar będzie w porządku, Poprostu obejrzyjcie towar, żeby nie było wtopy, trochę sprzedaję w internecie i mam teraz na głowie ludzi, którym kolor nie pasuje, bo mąż chciał czerwony, a to za małe, a to za duże, w prawo złe, w lewo kiepskie,
    Jestem dosłownie zaskoczony, że ludzie towar prosto od kuriera pakują pod choinkę bez oceny, czy towar spełnia ich wymagania.

    • 31 9

    • Bo kołku to ma być prezent ! A jak na przykład bluza jest za mała , po przymierzeniu dopiero po wręczeniu prezentu ! To mąż ma nosić za małą bluzę , bo tak ci się podoba ! Przestać jączyć , takie prawo i na wymianę i na zwrot !

      • 5 14

    • Co z tego że obejrzę ! A po wręczeniu okaże się koszula za duża ! Jest czas na zwrot i trzeba tego dokonać ! Proste jak słońce !

      • 5 10

  • W sierpniu 2021 roku kupiłam mamie złotą bransoletkę z bursztynem w Aparcie. (2)

    Mama jej nie nosiła, ale otworzyła pudełko przed Świętami, a bransoletka jest niemal czarna!

    • 1 12

    • Bo pewnie jest ze złota 0,333

      I to normalne,że zrobiła się czarna. Wystarczy ją wyczyścić.

      • 6 2

    • Zwyczajnie trzeba było wyczyścić, ponieważ srebro utlenia się.

      • 5 1

  • Najpewniejszym prezentem będzie hajs (2)

    Dajcie hajs i po problemie

    • 9 1

    • No w tym przypadku

      zwrotów raczej nie będzie.

      • 2 0

    • Idealny prezent

      Ty dasz zonie 100 i dostaniesz od niej 100. Magia swiat, na ktora warto czekac caly rok.

      • 1 0

  • Ja od 3 tygodni (1)

    próbuję zwrócić do mediaexpert drona nielota za 5 tys pln i nie są jakoś przekonani , że to ja mam rację a nie oni.

    • 1 2

    • jak z latajacego drona zrobiles nielota, to sie nie dziwie XD

      • 2 0

  • (1)

    ej a przecież przed świętami ile bylo komentarzy, ze nie ma "nietrafionych prezentów", "ze liczy sie gest", "ze karta taka zla" xddddd

    • 2 1

    • Karta jest zla, bo to taka gorsza gotowka z ograniczeniami (nie mozesz wydac wszedzie i ma date waznosci).

      • 0 0

  • No nie wiem.
    Wydaje mi się, że nie można.
    Bowiem jeśli prezentem będzie jakieś danie, osoba obdarowana zje choćby kawałek dla spróbowania i stwierdzi, że jej to nie odpowiada, to co?
    Jak ma zwrócić?
    Górą czy dołem?
    Osobiście wolę by sobie ten towar zachowała bez względu na koszty...

    • 1 2

  • Nigdy nie zwracalem prezentow do sklepu.

    • 0 0

  • Ja na szczęście dostałem trafionego iRobota, jedynie siostra pasek mi zły kupiła, bo za mały, ale zamawiała online więc wymieni go na większy ;)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane