- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (44 opinie)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (172 opinie)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 4 Państwowe firmy wymieniają zarządy (112 opinii)
- 5 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (161 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
Norweska firma postawi wieże wiatrowe dla Polski
PGE Polska Grupa Energetyczna i Ørsted podpisały umowę na instalację turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2. Pierwszą partię turbin zainstaluje Fred. Olsen Windcarrier. Jest to firma norweska. Niestety, pomimo szumnych zapowiedzi, polskie firmy, w tym Petrobaltic, nie dorobiły się jednostek do stawiania wież wiatrowych.
Grupa PGE i Ørsted zakontraktowały statki do instalacji 48 ze 107 turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2 - jednego z dwóch etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica. Instalacja turbin wiatrowych dla Baltica 2 została podzielona na dwa etapy, a wykonawcę każdego z nich wyłaniają oddzielne postępowania przetargowe. Pierwszą partię turbin, które PGE i Ørsted zakontraktowały jeszcze w kwietniu 2023 r., zainstaluje firma Fred. Olsen Windcarrier.
ORP Orzeł znów trafi do stoczni
- To już drugi kontrakt na statki instalacyjne dla projektu Baltica 2. Wcześniej podpisaliśmy umowę na usługi niezbędne do instalacji i podłączenia kabli wewnętrznych i eksportowych. W 2023 r. zakończyliśmy także kontraktację komponentów dla części morskiej Baltica 2. Prace w kierunku rozpoczęcia budowy największego w Polsce projektu z energetyki odnawialnej idą zgodnie z harmonogramem. Już za trzy lata energia z morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 trafi do polskich domów - powiedział Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
- Nowy rok otwieramy ważnym kontraktem na instalację turbin wiatrowych. W świetle wyzwań, z którymi boryka się branża morskiej energetyki wiatrowej na świecie, jesteśmy szczególnie dumni, że konsekwentnie i zgodnie z planem podpisujemy kolejne umowy z doświadczonymi graczami, które przybliżają nas do realizacji Baltica 2 - projektu pionierskiego w skali rynku offshore wind w Polsce - powiedziała Agata Staniewska- Bolesta, dyrektorka zarządzająca Ørsted Offshore Poland.
Fred. Olsen Windcarrier ma na koncie instalacje turbin i usługi naprawy bądź wymiany komponentów na morzu dla wielu projektów wiatrowych na świecie, najwięcej u wybrzeży Wysp Brytyjskich. Do wykonania zadania związanego z instalacją turbin wiatrowych dla Baltica 2 przeznaczy statek typu jack-up.
Baltica 2 jest jednym z dwóch - obok Baltica 3 - etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica. Ørsted i PGE planują zakończenie budowy etapu Baltica 2 o mocy ok. 1,5 GW do końca 2027 r., natomiast etapu Baltica 3 o mocy ok. 1 GW do 2030 r. Inwestorów czeka jeszcze podjęcie ostatecznej decyzji inwestycyjnej (FID). Baltica 2 i Baltica 3 utworzą Morską Farmę Wiatrową Baltica o łącznej mocy 2,5 GW, która znacząco przyczyni się do transformacji polskiej energetyki, dostarczając zieloną energię dla prawie 4 mln gospodarstw domowych w Polsce.
PGE Polska Grupa Energetyczna jest największym przedsiębiorstwem elektroenergetycznym i dostawcą energii elektrycznej oraz ciepła w Polsce. Największym udziałowcem jest Skarb Państwa. Z kolei Ørsted to wywodzący się z Danii koncern, dziś obecny na kilkunastu rynkach, poczynając od Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, przez kraje europejskie, a kończąc na Azji.
Niestety wieże na polskich farmach wiatrowych będzie stawiała firma norweska, ponieważ polskie podmioty zaangażowane w projekty OZE nie dorobiły się własnych jednostek instalacyjnych.Jeszcze kilka lat temu Lotos Petrobaltic miał ambicje dotyczące udziału w budowie polskich morskich farm wiatrowych. Władze spółki zapowiadały zamówienie specjalistycznego statku do stawiania wież wiatrowych, czyli jack-upa. O to, co z planami budowy statku przeznaczonego do instalacji turbin wiatrowych na morzu, również zapytaliśmy Grupę Orlen.
- Jeśli chodzi o jednostki instalacyjne, to ich projektowanie i budowa są nadal analizowane - poinformowała nas w październiku ub. roku Grupa Orlen.
W budowie takich jednostek jako jedna z nielicznych stoczni na świecie specjalizuje się gdyński Crist. Za taki statek w 2013 r., czyli 10 lat temu, trzeba było zapłacić ponad 150 mln euro. W 2020 r. trwały nawet rozmowy między Petrobalticem i stocznią Crist na temat tego zamówienia, ale - jak widać - nic z tego nie wyszło i chyba już jest za późno. Sama budowa takiej jednostki trwa ok. 3 lat. W tej sytuacji polskie farmy wiatrowe postawią wynajęte jednostki. A szkoda, bo gdyby jednostka powstała, to Petrobaltic mógłby ją wynajmować i to nie tylko podczas budowy farm wiatrowych w polskim obszarze.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-01-05 10:00
Nowy rząd (26)
Niech zadba aby w kontraktach zastrzeżono ze conajmniej 70% procent zalogi ma byc narodowosci polskiej . Mamy wystarczajoco duzo kadr w morskich specjalnosciach.
Jest to powszechnie stosowana praktyka przy tego rodzaju kontraktach .- 92 52
-
2024-01-07 00:26
Nowy rząd to zdrajcy (1)
- 5 0
-
2024-01-07 10:03
Pytanie
Dlaczego cwany premier na decyzyjne i wazne stanowiska wybiera najmniej ogarnietych ludzi jakich moze znalezc w swoim otoczeniu .
Ktos zna odpowiedz ?- 4 0
-
2024-01-05 22:35
To jest żałosne, co napisałeś. (2)
Takie umowy działają w krajach trzeciego świata. Nie liczymy się na rynku, gdyż cała kasa poszło na socjal. Przejedliśmy wszystko, zamiast inwestować. Jeśli więcej trzeba wydać na załogi, to więcej musi zapłacić państwowy PGE. Wyciągniemy z jednej kieszeni i włożymy do drugiej. Bomba.
- 3 4
-
2024-01-06 14:37
Kolego (1)
Sprawdz prosze , Saipem kontrakt na wodach Kanadyjskich , statek Maxita .
Do domu wyslano 80 % stalej zalogi ( 3 miesiace ) Zostal Kapitan , C/ENG , C/ELE
Pozostalych zastapili Kanadyjczycy.
Mozna...mozna.
To samo na wodach np: Brazylijskich , zapisany w kontraktach minimalny % udzial lokalnych zalog- 5 0
-
2024-01-06 20:56
To samo na wodach australijskich.
Płynie statek z Europy na projekt do Australii, z Australii stała załoga wraca do domu, a wsiadają lokalni.- 7 0
-
2024-01-05 21:40
hahaha nowy rząd zastrzeże
dla Niemiec : )
- 8 6
-
2024-01-05 13:41
Po co? Nie ma roboty za bycie polakiem, tylko za bycie najlepszym w swojej profesji (10)
nieważne jakiej narodowości
- 17 10
-
2024-01-05 14:21
(9)
Fajnoeuropejczyk czy Ukrainiec?
- 12 10
-
2024-01-05 14:28
(8)
Specjalista który chce pracować tylko z najlepszymi po to żeby robota była porządnie zrobiona, zrobiona na czas i żeby się jeszcze od tych ludzi czegoś nauczyć. To że se założysz szalik Lechii na szyję nie robi na nikim wrażenia. Idź do szkoły, naucz się zawodu to pogadamy.
- 11 8
-
2024-01-05 16:46
(3)
Zawodu to się uczę od 2005 roku, od chwili ukończenia AM.
Już dawno temu wygryźli mnie na cargo filipińscy oficerowie, przeskoczyłem na offshore. Od 2014 offshore.
Ostatnio wypadłem z rotacji przez choróbsko i już za mnie siedzi ukraiński oficer.
Zakładam, że Linkedina posiadasz i np. śledzisz co publikująZawodu to się uczę od 2005 roku, od chwili ukończenia AM.
Już dawno temu wygryźli mnie na cargo filipińscy oficerowie, przeskoczyłem na offshore. Od 2014 offshore.
Ostatnio wypadłem z rotacji przez choróbsko i już za mnie siedzi ukraiński oficer.
Zakładam, że Linkedina posiadasz i np. śledzisz co publikują rekruterzy.
Hit ostatnich dni.
Zwykła PSVka norweskiego armatora operująca w sektorze UK, podmiana w Aberdeen.
Ukrainians/Russians only, due to project.- 13 3
-
2024-01-06 02:10
(1)
Nie śledzę. Pracuję jako Structural, liczę te offshorowe konstrukcje i wiem że ani Chorwatom ani Chińczykom nie udało się nas wygryźć. Bo zarabiają już podobnie. Filipińczycy mogą tylko konkurować jako fizyczni. Ale inżynierom to nie grozi. Moi kumple inżynierowie serwisu też nie czują oddechu na plecach. Pracuję teraz w MacGregorze.
- 0 3
-
2024-01-06 14:25
Aaa, myślałem że jesteś marine crew, przynajmniej CO/SDPO.
Serwis/projekt to inna bajka.- 3 0
-
2024-01-05 22:51
Nawigator to teraz taki kierowca Ubera.
Po co to uczą na Uniwersytecie Morskim tego nie wiem? Kapitanem zostaje się po technikum: praktyka, doświadczenie, kursy doszkalające. Tak jest na świecie. Studia można z robić z wiedzy technicznej: mechanicznej, elektrotechnicznej, automatyki, informatyki itp. Studia Nawigacja mgr inż to był wymysł kapitanów za komuny. Widać wielu trudno w to uwierzyć. Sam takie kończyłem.
- 10 0
-
2024-01-05 15:46
Zaraz cię podmienią na 3 Filipińczyków. panie niezastąpiony (3)
- 8 6
-
2024-01-06 02:06
no i mam 42 lata i od 17 w branży i jeszcze nie podmienili (2)
straszyli Chińczykami ale okazało się że się nie opłaca. Podmienią ciebie, niewykwalifikowanego pracownika bez umiejętności.
- 9 4
-
2024-01-06 14:23
Pamiętaj. Nie ma ludzi niezastąpionych.
W OSMie na części statków polscy oficerowie zostali wymienieni na Filipińczyków czy Ukraińców.- 10 0
-
2024-01-06 13:24
Od Lechii to się od...l buraku
- 2 4
-
2024-01-05 10:56
(3)
Znając życie będzie tak jak na tym statku który robił odwierty i badał dno pod te wiatraki.
Szwedzki kapitan, Filipińczycy, Ukraińcy i garstka Polaków.- 31 3
-
2024-01-05 12:13
(2)
Badania pod wiatrownie PGE robiły polskie firmy z polską załogą.
- 4 9
-
2024-01-05 12:44
(1)
Baltica I, Baltica II, Baltica III to jest to samo co Bałtyk I, Bałtyk II i III?
Badania dna morskiego (geotechnical drilling) pod farmę wiatrową Bałtyk I realizował statek Dina Polaris.
Badania rozpoczęły się w połowie sierpnia, czyli zaraz po podpisaniu umowy z Geoquip Marine.
Ani to polska firma, ani nie 100% polska załoga.
Wiem, bo kiedyś miałem ofertę wyjazdu na ten statek.- 15 3
-
2024-01-05 13:06
To są zupełnie różne inwestycje. Bałtyk 1 to Polenergia/Equinor.
- 4 1
-
2024-01-05 10:52
Ty naiwny jestes czy głupiego udajesz?Nowy rzad zadba oto co im kazali Niemcy juz dawno (4)
- 46 49
-
2024-01-05 21:03
Nowy rząd utworzy park narodowy na Odrze i w ioklicach Świnoujścia.
Tak , że nie wolno tam będzie wbić lopaty. Nowy rząd zrezygnuje z CPK i budowy elektrowni atomowych. Następnie wytłumaczy wszystkim, że kontrakty zbrojeniowe są niekorzystne nas na to nie stać, Potem wytłumaczy wszystko,że jak najszybciej musimy przyjąć walutę euro. Następnie wytłumaczy wszystkim, że wielu Ukraińców już od nas wyjechało w związku
Tak , że nie wolno tam będzie wbić lopaty. Nowy rząd zrezygnuje z CPK i budowy elektrowni atomowych. Następnie wytłumaczy wszystkim, że kontrakty zbrojeniowe są niekorzystne nas na to nie stać, Potem wytłumaczy wszystko,że jak najszybciej musimy przyjąć walutę euro. Następnie wytłumaczy wszystkim, że wielu Ukraińców już od nas wyjechało w związku z tym musimy być solidarni z innymi krajami i powinniśmy przyjąć tych emigrantów, których Niemcy nie potrzebują. Będzie to bardzo dobre bo ci emigranci ubogacą nas kulturowo.To właśnie zrobi nowy rząd.
- 23 15
-
2024-01-05 10:56
(2)
Skandynawski kapitan, oficerowie z Ukrainy, załoga szeregowa z Filipin.
- 49 1
-
2024-01-06 02:48
I tu sie mylisz
Kapotan z PL albo NOR, oficerka pl, lt,lh,uk, szeregowa załoga FL
- 6 2
-
2024-01-05 11:50
Nie psuj mu narracji którą słyszy w R-today.
- 24 9
-
2024-01-06 14:39
(8)
Czytam te komentarze i wymiekam.
Nie ma w Palsce ludzie, którzy mają papiery na taki roboty . A tak naprawdę wogle w Polsce nie ma ludzi do pracy chyba , że ukraincy.- 25 7
-
2024-01-07 18:37
Polaków mających papiery do takiej roboty jest sporo. Pracują za granicą za funty, euro, dolary, korony.
Tyle w temacie.- 4 0
-
2024-01-07 16:39
Re: (1)
"Nie ma w Palsce ludzie, którzy mają papiery na taki roboty" Polski trudna języka, co?
- 4 0
-
2024-01-08 09:50
on pisze na zlecenie...
z zagranicy, nawet polskich znaków nie używa. Werbowali takich parę lat temu, było widać, potem znikło.
- 0 0
-
2024-01-07 10:07
Nie wiesz o czym mówisz
Sa tysiace specjalistow od offshore , roznych specjslnosci
- 6 2
-
2024-01-06 16:36
Dał ciebie
Czyli dla ciebie
- 0 0
-
2024-01-06 15:28
Wiatraki są nieopłacalne (2)
Inne kraje demontują a u nas montują , cyrk.
- 5 7
-
2024-01-06 16:51
Jakie kraje? Nawet w Rosji budowali przed wprowadzeniem sankcji (1)
- 4 2
-
2024-01-08 09:47
no i w tym sęk....
że idziemy w tę stronę, co Rosja. Jeden taki mały naczelnik mówił nawet że nam jest mentalnie bliżej do wschodu.
No, może teraz się to zmieni. Jest nadzieja.- 0 0
-
2024-01-06 01:06
Polskie firmy od wiatraków PiS zaorał (4)
to teraz Norwegowie muszą budować. A w Gdyni była fajna fabryka wież wiatrowych w Visal Wind Power i jeszcze kilka innych. Oczywiście firma dawno zlikwidowana. Teraz idealny czas na inwestycja, szkoda tylko, że dopiero gdy firmy z naszego regionu wypadły z rynku.
- 37 35
-
2024-01-07 17:23
PIS nie chciał złomu z Simensa
Ale PO już chętnie wyda na złomu 4,5 mld EUR plus 10 mld na naprawy i utrzymanie złomu, a dojdzie jeszcze utylizacja kolejne 5 mld EUR
- 6 1
-
2024-01-07 08:25
Nie pieprz glupot (1)
- 6 1
-
2024-01-07 15:40
Ale to prawda, firmy produkujące offshorowe zostały zaorane
- 0 4
-
2024-01-06 16:53
Ja tego lęku nie kumam
Ludzie mieszkaja przy torach, drogach, lotniskach, wysypiskach, portach, elektrocieplowniach, rafineriach, fosfogipsowych hałdach
- 2 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.