• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Norweska i japońska oferta na budowę pływającego terminalu gazowego

Robert Kiewlicz
14 listopada 2023, godz. 09:00 
Opinie (44)
aktualizacja: godz. 15:51 (14 listopada 2023)
Norweska oferta BW Group pozostała jako ostatnia w przetargu na budowę pływającego terminala gazowego na Zatoce Gdańskiej. Norweska oferta BW Group pozostała jako ostatnia w przetargu na budowę pływającego terminala gazowego na Zatoce Gdańskiej.

W procesie przetargowym na budowę pierwszego polskiego terminala FSRU (ang. Floating Storage & Regasification Unit) pozostał dwóch oferentów. Do ostatniego etapu przetargu przeszły dwie oferty: japońskie Mitsui OSK Lines i norweskiej firmy BW LNG.



Terminal gazowy w Gdańsku. Znamy szczegóły inwestycji Terminal gazowy w Gdańsku. Znamy szczegóły inwestycji
AKTUALIZACJA, godz. 15.50: Porozumienia Term Sheet zostały podpisane z dwoma podmiotami: Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG, wyłonionymi w trakcie pierwszej części postępowania przetargowego. Porozumienia regulują najważniejsze warunki przyszłej umowy czarterowej, takie jak termin dostawy statku, obowiązki stron, konsekwencje opóźnienia dostawy, okres czarteru. Postanowienia zawarte w Term Sheet nie mają charakteru wiążących zobowiązań stron, jednak określają "mapę drogową" dalszych negocjacji umowy czarterowej i w zasadniczym kształcie będą odzwierciedlone w docelowej umowie czarterowej (Time Charter Party), którą Gaz-System, planuje zawrzeć na okres 15 lat z jednym z tych podmiotów.

Dwie firmy w przetargu na dostawę pływającego terminala gazowego



Obydwie firmy są światowymi liderami w branży FSRU. BW LNG jest spółką w całości należącą do BW Group, wiodącej firmy sektora morskiego, posiadającej flotę ponad 490 statków przewożących ropę i gaz, z czego 33 to zbiornikowce LNG i FSRU. Japoński Mitsui O.S.K. Lines posiada 111 statków na LNG, w tym największą na świecie jednostkę FSRU o nazwie Bauhinia Spirit.

Program FSRU obejmuje też inne inwestycje, niezbędne do uruchomienia Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej. Oprócz jednostki FSRU niezbędne jest wybudowanie infrastruktury morskiej i lądowej. Infrastruktura morska to przede wszystkim platforma cumownicza i gazociąg podmorski, za które odpowiada Gaz-System. Dodatkowo niezbędne jest wybudowanie falochronu osłonowego, za który odpowiedzialny jest Urząd Morski w Gdyni. Cała planowana infrastruktura morska wraz z jednostką FSRU będzie znajdować się w odległości ok. 3 km od brzegu.

Gazociągi, falochron i platforma cumownicza na Zatoce Gdańskiej


Platforma cumownicza dla statku FSRU wraz z falochronem osłonowym ulokowane zostaną w pobliżu istniejącego toru podejściowego do Portu oraz w jego obszarze. Połączenie gazociągiem podmorskim umożliwi przesył gazu do Krajowej Sieci Przesyłowej. Istotnym elementem całego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest rozbudowa gazociągów lądowych. W ramach inwestycji wybudowanych zostanie około 250 km sieci przesyłowej, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do centralnej Polski. Przewidywany termin rozpoczęcia prac to IV kwartał 2024 r., nie później jednak niż I kwartał 2025 r.


AKTUALIZACJA 14:49:Zawarto porozumienia z armatorami zmierzające do czarteru pływającego terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej - poinformowała we wtorek pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Anna Łukaszewska-Trzeciakowska.





Jednostki FSRU, jakie mają stanąć na wodach Zatoki Gdańskiej, nie będą własnością spółki Gaz-System. Będą one czarterowane. Spółka ma sobie jednak zapewnić możliwość wykupu jednostek.



Gazowa inwestycja w Gdańsku zakłada umiejscowienie na Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), przystosowanej do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Pierwszy pływający terminal FSRU zostanie zakontraktowany jeszcze w 2023 r., a cała inwestycja ma ruszyć już 1 stycznia 2028 r. W planach jest też Projekt Terminala FSRU 2 - drugiej jednostki zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG na poziomie 4,5 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (44)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane