• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Norweska i japońska oferta na budowę pływającego terminalu gazowego

Robert Kiewlicz
14 listopada 2023, godz. 09:00 
Opinie (44)
aktualizacja: godz. 15:51 (14 listopada 2023)
Norweska oferta BW Group pozostała jako ostatnia w przetargu na budowę pływającego terminala gazowego na Zatoce Gdańskiej. Norweska oferta BW Group pozostała jako ostatnia w przetargu na budowę pływającego terminala gazowego na Zatoce Gdańskiej.

W procesie przetargowym na budowę pierwszego polskiego terminala FSRU (ang. Floating Storage & Regasification Unit) pozostał dwóch oferentów. Do ostatniego etapu przetargu przeszły dwie oferty: japońskie Mitsui OSK Lines i norweskiej firmy BW LNG.



Terminal gazowy w Gdańsku. Znamy szczegóły inwestycji Terminal gazowy w Gdańsku. Znamy szczegóły inwestycji
AKTUALIZACJA, godz. 15.50: Porozumienia Term Sheet zostały podpisane z dwoma podmiotami: Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG, wyłonionymi w trakcie pierwszej części postępowania przetargowego. Porozumienia regulują najważniejsze warunki przyszłej umowy czarterowej, takie jak termin dostawy statku, obowiązki stron, konsekwencje opóźnienia dostawy, okres czarteru. Postanowienia zawarte w Term Sheet nie mają charakteru wiążących zobowiązań stron, jednak określają "mapę drogową" dalszych negocjacji umowy czarterowej i w zasadniczym kształcie będą odzwierciedlone w docelowej umowie czarterowej (Time Charter Party), którą Gaz-System, planuje zawrzeć na okres 15 lat z jednym z tych podmiotów.

Dwie firmy w przetargu na dostawę pływającego terminala gazowego



Obydwie firmy są światowymi liderami w branży FSRU. BW LNG jest spółką w całości należącą do BW Group, wiodącej firmy sektora morskiego, posiadającej flotę ponad 490 statków przewożących ropę i gaz, z czego 33 to zbiornikowce LNG i FSRU. Japoński Mitsui O.S.K. Lines posiada 111 statków na LNG, w tym największą na świecie jednostkę FSRU o nazwie Bauhinia Spirit.

Program FSRU obejmuje też inne inwestycje, niezbędne do uruchomienia Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej. Oprócz jednostki FSRU niezbędne jest wybudowanie infrastruktury morskiej i lądowej. Infrastruktura morska to przede wszystkim platforma cumownicza i gazociąg podmorski, za które odpowiada Gaz-System. Dodatkowo niezbędne jest wybudowanie falochronu osłonowego, za który odpowiedzialny jest Urząd Morski w Gdyni. Cała planowana infrastruktura morska wraz z jednostką FSRU będzie znajdować się w odległości ok. 3 km od brzegu.

Gazociągi, falochron i platforma cumownicza na Zatoce Gdańskiej


Platforma cumownicza dla statku FSRU wraz z falochronem osłonowym ulokowane zostaną w pobliżu istniejącego toru podejściowego do Portu oraz w jego obszarze. Połączenie gazociągiem podmorskim umożliwi przesył gazu do Krajowej Sieci Przesyłowej. Istotnym elementem całego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest rozbudowa gazociągów lądowych. W ramach inwestycji wybudowanych zostanie około 250 km sieci przesyłowej, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do centralnej Polski. Przewidywany termin rozpoczęcia prac to IV kwartał 2024 r., nie później jednak niż I kwartał 2025 r.


AKTUALIZACJA 14:49:Zawarto porozumienia z armatorami zmierzające do czarteru pływającego terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej - poinformowała we wtorek pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Anna Łukaszewska-Trzeciakowska.





Jednostki FSRU, jakie mają stanąć na wodach Zatoki Gdańskiej, nie będą własnością spółki Gaz-System. Będą one czarterowane. Spółka ma sobie jednak zapewnić możliwość wykupu jednostek.



Gazowa inwestycja w Gdańsku zakłada umiejscowienie na Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), przystosowanej do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Pierwszy pływający terminal FSRU zostanie zakontraktowany jeszcze w 2023 r., a cała inwestycja ma ruszyć już 1 stycznia 2028 r. W planach jest też Projekt Terminala FSRU 2 - drugiej jednostki zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG na poziomie 4,5 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie.

Opinie (44) 8 zablokowanych

  • Znowu brak polaków na LNG ? (2)

    Oby tylko były miejsca pracy dla Polaków, a nie jak na wyczarterowanych jednostkach Orlenu, gdzie pracuje może max 5 oficerów/mechaników. Takie warunki są nie do przyjęcia w przypadku stacjonowania jednostki na wodach Zatoki Gdańskiej, ale zobaczymy :)

    • 11 7

    • Tam powinni pracować sami polscy oficerowie i mechanicy

      Ale znając życie będzie inaczej

      • 5 1

    • Niech jadą na szparagi!

      • 1 4

  • Czy Polska ma już pozwolenie ? ? ?

    Ale czy jest już zgoda faszystów i brukselii.

    • 1 5

  • Spoko

    Ci z wyższym wykształceniem i z dużych miast napewno zrobia wszystko aby ta inwestycja nie powstala . Sa w tym dobrzy .

    • 7 10

  • Po co to komu? Na szczęście PiS odchodzi do lamusa i wierzę

    z całego serca, że Pan Premier Donald Tusk odnowi i znormalizuje kontakty z Rosją a wtedy żadne PiSowskie gazoportu czy terminale jak ten na obrazku, potrzebne nie będą!

    • 2 5

  • UE powoli zaczyna zakazywać gazu

    za dużo CO.

    • 1 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów (Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Produkcji ) pracował jako robotnik, następnie w działach finansowo-księgowych kilku trójmiejskich firm. W 1989 roku związał się z jedną z najbardziej cenionych polskich firm konsultingowych - Doradca. Przeszedł w niej od pozycji młodszego konsultanta do partnera, członka zarządu i współwłaściciela. Był odpowiedzialny za duże projekty doradcze, wymagające tworzenia...

Najczęściej czytane