• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe okręty podwodne dla Marynarki Wojennej RP. Rusza Program Orka

erka
18 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (190)
Agencja Uzbrojenia rozpoczęła wstępne konsultacje w sprawie zakupu nowych okrętów podwodnych. Agencja Uzbrojenia rozpoczęła wstępne konsultacje w sprawie zakupu nowych okrętów podwodnych.

Agencja Uzbrojenia poinformowała o rozpoczęciu wstępnych konsultacji rynkowych dotyczących zamówienia okrętów podwodnych nowego typu pod kryptonimem "Orka". Termin zgłoszenia udziału w konsultacjach mija 31 lipca 2023 r. W gronie potencjalnych dostawców mogą znaleźć się nie tylko firmy z Europy: Niemcy, Szwecja, Francja, Włochy, Hiszpania, ale też Turcja, Japonia czy Korea Południowa.



- Rusza realizacja programu Orka. Agencja Uzbrojenia uruchomiła wstępne konsultacje rynkowe dotyczące okrętu podwodnego nowego typu na potrzeby Marynarki Wojennej RP. Program Orka to jeden z najważniejszych programów modernizacyjnych Wojska Polskiego. Naszym celem jest zakup okrętów podwodnych wraz z transferem niezbędnych technologii - poinformował minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

MON szykuje się do zakupu nowych okrętów podwodnych



Jeszcze w maju 2023 minister obrony poinformował, że Błaszczak planuje w tym roku uruchomić postępowanie, którego celem będzie zakup okrętów podwodnych wraz z transferem niezbędnych technologii.



Minimalne wymagania taktyczne, techniczne i funkcjonalne nowych okrętów Marynarki Wojennej RP:

  • zdolności do rozwinięcia maksymalnych prędkości nawodnych i podwodnych, umożliwiających użycie okrętów na współczesnym morskim teatrze działań;
  • możliwie wysoka autonomiczność działania, nie mniejsza niż 30 dni;
  • zdolność do zanurzenia na głębokość powyżej 200 m;
  • zdolność do rażenia celów nawodnych i podwodnych uzbrojeniem torpedowym;
  • zdolność do rażenia celów nawodnych uzbrojeniem rakietowym;
  • zdolność do rażenia celów lądowych na głębokiej donośności uzbrojeniem rakietowym;
  • zdolność do rażenia uzbrojeniem rakietowym celów powietrznych, jak śmigłowiec w locie/zawisie oraz/i samolotów patrolowych;
  • zdolność do przeciwdziałania wystrzelonym torpedom - hard kill/soft kill;
  • zdolność do desantowania/odzyskiwania operatorów Wojsk Specjalnych;
  • zdolność do przyjęcia/dokowania załogowego/bezzałogowego pojazdu ratowniczego;
  • zdolność do użycia morskiego uzbrojenia minowego alternatywnie z torpedami;
  • zdolność do użycia sterowanych/autonomicznych pojazdów podwodnych;
  • zastosowanie rozwiązań technologicznych dla napędu umożliwiającego długotrwałe przebywanie w zanurzeniu/działania operacyjnego pod wodą;
  • niezbędny pakiet logistyczny;
  • niezbędny pakiet szkoleniowy dla załóg oraz wojskowych organów remontowych;
  • środki bojowe dla systemów wyżej wymienionych;
  • dedykowane zdalne sterowane/autonomiczne pojazdy podwodne dla współdziałania.

erka

Opinie (190) ponad 10 zablokowanych

  • Mam mieszane uczucia co do okrętów podwodnych operujących na Jeziorze Bałtyckim.

    Tak dla przypomnienia to wszystkie nasze jednostki operowały poza basenem Bałtyku w czasie ostatniej wojny. Inaczej to w przeciągu kilku dni spoczęły by na dnie. ORP Wicher i Gryf się kłaniają. Okręty podwodne przecież nie przybywają stale w zanurzeniu. Po wykonaniu zadania wracają do swoich baz w celu uzupełniania zapasów bojowych i wykonania koniecznych napraw. A tam także musza być ukryte a nie czekać aż obce lotnictwo je zbombarduje. Nie mamy w ogóle żadnych baz wyspecjalizowanych w serwisowaniu i ukryciu okrętów podwodnych. To jest wielki problem. Niemcy w czasie obydwu wojen swiatowych nie musiały za bardzo martwić się bazami ponieważ silne Luftwaffe skutecznie broniło dostępu do swoich portów i swojego terytorium przed Alianckimi zapędami lotniczymi. Ale teraz jest inaczej. Okręt podwodny nie może tak beztrosko stać zacumowany bezbronnie przy keji jak Dar Pomorza bo jeden nalot i pójdzie na dno w kilkanaście minut.

    • 1 1

  • A Wy się dalej podniecajcie (1)

    Przecież wyraźnie jest napisane "wstępne konsultacje rynkowe" czyli jak zwykle skończy się na "nie da się" lub "to się nie opłaca"> Tylko się zapytam, pamiętacie Polskie auto o nazwie Izera? No właśnie, Pinokio lubi nawijać makaron na uszy ;)

    • 0 1

    • Już Macieruski konsultował

      A co do aut

      Fogiel gościł dziś w porannej rozmowie w RMF.

      - Słyszał pan o polskim samochodzie elektrycznym Izera, wspieranym przez rząd - zapytał go Robert Mazurek.
      - Tak, prace trwają - odparł Fogiel.
      - Gdzie, przepraszam? - dopytywał Mazurek.
      - No, w Górach Izerskich - stwierdził Fogiel.

      • 0 1

  • Tak dokladnie opisano jakie zdolnosci powinnien posiadac potencjalny okret podwodny

    ze zapomniano napisac o zdolnosci do wynurzenia sie .

    • 2 1

  • Kity dla PiSowskiego elektoratu.

    • 2 0

  • Dobra wybuduje wam te okręty

    • 0 0

  • Brak funduszy

    Niestety nie stać nas na zakup i eksploatacje takich jednostek.

    • 1 0

  • dobra decyzja - Bałtyk mamy a wody morskie nie bronione

    Trole i misie co to wszystko wiedzą piszą bzdury... - ciekawe jak chronić własną infrastrukturę morską; porty. rurorociągi, platformy wiertnicze, farmy wiatrowe , jak zabezpieczać naszą swobodną żeglugę po Bałtyku ? Każdy szanujący się kraj nad Bałtykiem ma łodzie podwodne bo to niezbędna broń na współczesnym polu walki - nawet przed II wojną światową Polska miała tą broń. A tutaj byłe rządy wszystko pokasowało a nawet przeniosło dowództwo Marynarki Wojennej z Gdyni do Warszawy (szczyt id...) .Wg zasady - wiadomo Kriegsmarine nas obroni ....
    Ciemny naród pisze tu bzdury - im trudniejszy temat tym więcej ekspertów.

    • 1 0

  • Podwodny kajak

    Nie wiem czy są nam potrzebne okręty podwodne , ale wiem napewno ze to nic nie zmieni w kwestii bezpieczeństwa . Przypominam ruską rakietę która nie niepokojona dotarła pod Bydgoszcz i po paru miesiącach znalazł ją koń . Albo podobno hiszpańscy nurkowie w okolicy portu północnego . Jesteśmy silni zwarci i gotowi !

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane