• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe promy Stena Line w Gdyni

VIK
27 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona. Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona.

Stena Line poinformowała, że od nowego roku wprowadzi na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica. Wszystko z powodu uruchomienia nowego terminalu promowego w Porcie Gdynia.



Czy płynąłeś/płynęłaś kiedyś promem przez Bałtyk?

W ubiegłym tygodniu oddano nowy terminal promowy w Gdyni. Na uroczystości padła deklaracja ze strony armatora Stena Line, że pierwszy prom odpłynie z nowego terminalu 1 stycznia 2022 roku. Teraz z kolei poinformowano, że w przyszłym roku na tę linię zostaną skierowane dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica o długości 222 metrów każdy. Każdy z promów może pomieścić 970 pasażerów i dysponuje 2875 metrami ładunkowymi przeznaczonymi na ciężarówki i samochody osobowe. Dla klientów frachtowych oznacza to wzrost zdolności przewozowej połączenia o 30 proc., a dla pasażerów - nową jakość podróżowania.

Czytaj też:
Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów

Stena Scandica i Stena Baltica zostały zbudowane we włoskiej stoczni Visentini w 2005 roku i wcześniej kursowały na linii promowej Stena Line między Belfastem a Liverpoolem na Morzu Irlandzkim, pod nazwami Stena Lagan i Stena Mersey. Następnie obsługiwały linię Stena Line między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie.

- Obecna pojemność frachtowa naszej linii jest niewystarczająca w stosunku do popytu, więc cieszymy się, że dzięki zbliżającej się wymianie tonażu będziemy oferować nawet o 30 proc. więcej powierzchni ładunkowej. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, jak na przykład bramy inteligentne Smart Gate czy idee "zielonego portu", a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków. Nie zapominajmy także, że nowy terminal jest bliżej centrum miasta. Mamy nadzieję, że to też zwiększy zainteresowanie przyszłych pasażerów, po obu stronach morza - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Bliskość infrastruktury intermodalnej i dostępność torów w sąsiedztwie nowego terminalu w Gdyni pozwoli też w przyszłości na rozwinięcie oferty intermodalnej w relacji pociąg-prom. Taką infrastrukturę już w tej chwili ma port w Karlskronie, gdzie w najbliższych miesiącach przewidziano inwestycje pod przyszły rozwój, m.in. modernizację rampy załadunkowej.

Stena Line obsługuje linię promową między Gdynią a Karlskroną w Szwecji od ponad 26 lat. W tym czasie statki z charakterystycznym czerwonym kominem przewiozły ponad 10 milionów pasażerów i blisko 2 miliony ciężarówek. Połączenie ma status Autostrady Morskiej i jest dziś ważną częścią europejskiej sieci logistycznej, a także ma znaczenie dla turystyki w Polsce i Szwecji. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosty przewozów na tej linii sięgnęły 60 proc. Trasa jest dziś jednym z najważniejszych połączeń promowych w sieci Stena Line z prawie 2000 rejsów między Gdynią a Karlskroną rocznie.

- Rozwijamy się razem z naszymi klientami i partnerami zarówno w Karlskronie, jak i Gdyni. Wzrasta popyt na przewozy towarów i pasażerów, w perspektywie końca pandemii. Nowe promy, które teraz wprowadzamy, są ważną częścią ciągłej modernizacji naszej floty i rozwoju w kierunku bardziej zrównoważonego transportu morskiego - mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
VIK

Opinie (105) ponad 10 zablokowanych

  • Niestety

    Na trasę między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie trawią najnowsze promy klasy E-flexer, nowoczesne i bardziej ekologiczne, a do nas trafią starocie... (wiedza zaczerpnięta z FB z wypowiedzi StenaLine) :(

    • 2 0

  • Rejsy Stena Line (1)

    Plywam tymi promami od 20 lat kilka razy w roku Jestem bardzo zadowolona

    • 3 3

    • Wanda, to ty ?

      Kabina 720

      • 1 0

  • A Polferries? (1)

    Kiedy "nowe" promy w Polferries, jednak to moja ulubiona linia jest. Rogalin, Wilanów, Silesia, Pomerania, Nieborów, Łańcut to były jednostki :)

    • 2 0

    • Tęskno za PRL?

      A o nowy... Pinokio spytaj.

      • 1 2

  • Koniec PŻB (1)

    I tym sposobem żegnamy polskiego przewoźnika

    • 3 0

    • A co się z nim stało?

      • 0 1

  • Takie te promy nowe, że najpierw pierdzieli w nich angole, irlandczycy, szwedzi i łotysze (1)

    • 2 1

    • A powinien najpierw naród wybrany!?

      Jak wam pinokio wybuduje "nowy" narodowy...to będziecie pierwsi!
      A TVP ogłosi jak zachód zazdrości promu...

      • 4 0

  • iszka bacha

    Ja lubię Irish Ferries WB Yeats szkoda że nie pływają do Polski

    • 0 0

  • Promy (1)

    Te promy bedą pływały do 2025 roku,bo od 2026 roku wchodzi zarządzenie że promy na bałtyku muszą być zasilane gazem.Dlatego też rząd zamowił 4 nowe promy dla PZB.

    • 1 0

    • Ten pierwszy juz 6 lat buduje.... a teraz chce 4 w 3 lata?

      Pinokio sie lapami zamacha

      • 3 0

  • Jak dla mnie nowa lokalizacja nie jest zadowalajaca

    Stara lokalizacja ok,wjazd na Kwiatkowskiego i dalej w Polske.Przy obecnych korkach na Wisniewskiego koszmar mieszkancow Gdyni sie zwiekszy.Nie wiem czyto byl dobry ruch z tym nowym terminalem,obym sie mylil

    • 1 2

  • Prom (2)

    To są już wyeksploatowane jednostki. Pływałem z nynes do ventspils. Nic szczególnego , to już trupy. Głośne , kabiny obskurne, kiepski ochłap ze strony panów szwedzkich. Nowe jednostki zapewne poszły na zachód , a my cieszymy się jak zwykle ze złomu. Tak mamy.

    • 3 0

    • A ty chcesz nowe dla sortu animalistycznego? (1)

      Jarosław

      • 0 0

      • Pierwszy sort raczej do lewactwa plywac nie powinnien.

        W kraju trzeba patryjotyzmu pilnowac.

        • 0 0

  • Prom

    Prom 16 letni to nie nowy.
    Ale będą nowe na tej linii to się zgadza.
    Dzięki miłej obsłudze miło czas spędza się na promie.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane