• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy holownik w Porcie Gdańsk

Wioletta Kakowska-Mehring
11 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Podniesienie biało-czerwonej bandery na holowniku Atlas.


Wzrost przeładunków w trójmiejskich portach wymusza inwestycje także w firmach dbających o bezpieczeństwo. Firma WUŻ Port and Maritime Services, operująca głównie w Porcie Gdańsk, wzbogaciła się o nowy holownik. Dziś odbyła się uroczystość podniesienia bandery.



Atlas, bo tak nazwano nową jednostkę, został zbudowany w Wietnamie w należącej do Grupy Damen stoczni Song Thu Corporation, powstał według projektu ASD 2411 opracowanego przez Grupę Damen. Jednostka ma 24,47 m długości, 11,13 m szerokości, 3,6 m zanurzenia, 4,6 m wysokości bocznej oraz ponad 70 ton uciągu na palu. Jego maksymalna prędkość to 13 w. Statek zwodowano we wrześniu ub. roku.

Gdańska firma stale inwestuje w nowe jednostki. To już kolejny holownik, który trafił do floty WUŻ Port and Maritime Services w ostatnim czasie. W listopadzie 2016 r. podniesiono banderę na Herkulesie, który jest większy i mocniejszy od Atlasa. Ma 29,10 m długości, 13,23 m szerokości, 5,5 m zanurzenia oraz 5,35 m wysokości bocznej. Moc napędu głównego jednostki sięga 5050 kW (6772 KM), a jego uciąg na palu to ponad 84 tony.

Z kolei w grudniu 2014 r. do floty WUŻ dołączył holownik Vega (36 ton). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i Remontowa Shipbuilding w Gdańsku (Taurus i Virtus), Vega była jednostką używaną. Z kolei w 2013 roku do flotylli WUŻ dołączył holownik Akul (73 tony). W sumie dziś gdańska spółka ma 15 holowników i zatrudnia ponad 200 osób.

- Decyzja o zakupie holownika wpisuje się w dynamiczny rozwój portu. Mam nadzieję, że to zaspokoi oczekiwania zarządu Portu, pilotów, Kapitanatu Portu i wszystkich operatorów nabrzeży. To nie jest jednak nasze ostatnie słowo w sprawie modernizacji. Musimy zastąpić nasze najstarsze jednostki - powiedział Marek Wengrzyn, prezes WUŻ Port and Maritime Services.
WUŻ Port and Maritime Services Ltd powstał w 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Specjalnością firmy są holowania portowe, holowania pełnomorskie, cumowanie statków, przeładunki sztuk ciężkich przez dźwigi pływające - do 100 ton, lodołamanie czy transport i składowanie ładunków na barkach.

Herkules to najmocniejszy holownik we flocie WUŻ Port and Maritime Services.

Miejsca

Opinie (92) 3 zablokowane

  • zadziorny, dynamiczny a zarazem oszczędny niczym golf IV w tdi. (2)

    Na marginesie dopowiem ze mam taki do sprzedania, stan igła, po niemcu co mieszkał nad Menem. Trochę wilgocią daje, ale to dlatego ze tak często go niemiec mył!

    • 20 31

    • Nawet miejsce dla orkiestry pokładowej jest (1)

      Jak na Tytaniku xD

      • 7 1

      • I modny kolor!

        • 1 0

  • O matko, co on tak kopci? (8)

    Niemiec mówił ze silnik igiełka, a tu chyba olej pali...

    • 34 17

    • A moze (1)

      Na bio-dislu jada , pewnie taniej .

      Albo paliwo od mafi paliwowej kupuja po atrakcyjnych cenach .

      • 2 1

      • Raczej kotkami palą :)

        • 1 0

    • diesel musi dymic (2)

      • 8 1

      • Pszepraszam bardzo (1)

        Moja BMW nie dymi , a kopa ma niezlego

        • 0 9

        • Chyba dostała

          • 0 0

    • Po tym dymie wnioskuję

      że wtryski są od 30 letniego tdika

      • 2 0

    • (1)

      Każdy silnik przy szybkim dodaniu obciążenia "dymi" proszę spojrzeć na samochody przed soba6

      • 1 1

      • stary tak a nowy po to ma właśńie filt dpf żeby nie śmierdzał

        • 1 0

  • (2)

    5000 konikow!Jest moc.A Aresy Ajaxy jeszcze sa?

    • 19 4

    • Som i majom się dobrze

      • 3 1

    • 5600 KM Ajaks na Morzu Czarnym. Ares zezlomowany

      • 1 1

  • To już chyba trzeci Atlas? (4)

    Poprzednie dwa ganiają gdzieś po Zatoce Gwinejskiej.
    A firma z miasta słynącego stoczniami kupuje holowniki ---- w Wietnamie :D

    • 50 7

    • (3)

      Najpierw trzeba wiedzieć jak się buduje profesjonalne holowniki a DAMEN wie jak to się robi i widać to na calym świecie.

      Praktyk Oficer Pozdrawiam

      • 7 4

      • ex damen. (2)

        To czy wie to bym polemizowal... zawsze mozna zaskoczyc nawet damen-a. Damen wygrywa poniewaz ma bardzo ciekawa polityke sprzedazy. OT

        • 2 0

        • Chodzi o prowizje ? (1)

          • 3 0

          • czytaj "łapówki"

            • 1 0

  • Coooo (4)

    O co chodzi!?!?! Nasze stocznie zdychaja a holownik na projekcie damena i od skosnych!?!? Czyzby znowu ktos nie mogl dogadac sie ze zwiazkowcami i zamawia za granica

    • 39 12

    • Tam lepsza prowizje od kontraktu daja

      • 1 2

    • Buduje się tam gdzie jest taniej i lepiej. Nasze stocznie to tysiące związkowców i nikogo do pracy.

      • 21 6

    • (1)

      Nasze stocznie zbudowalyby holownik w dwa lata i prototyp

      • 6 2

      • zainteresowałes się tematem?

        gadasz żeby gadać, nie?

        • 2 0

  • (9)

    To my uruchamiamy narodowe programy ratowania polskiego przemysłu stoczniowego, a taki WUŻ kupuje holowniki w Wietnamie?!?! No żesz pogonić ten KODziarski zarząd WUŻu!

    • 35 54

    • WUŻ (1)

      To chyba firma rodzinna - prawda ?

      • 8 1

      • Pracownicza.

        • 5 0

    • darmozjad

      WUŻ to prywatna firma, może sobie kupować holowniki skąd chce, a Tobie darmozjadzie nic do tego.

      Holownik renomowanego producenta, ze sprawdzonej stoczni, z której wypłynęło ponad 100 egzemplarzy tego modelu holownika. Więcej pisać nie trzeba, idź się kodować gdzie indziej ;)

      • 28 4

    • Kupuje tam gdzie taniej... a to ze u nas podobny holownik za 2x cene damena... no coz.

      • 7 2

    • Lepiej się nie wypowiadaj Januszku jak nie masz pojęcia

      • 5 1

    • Mieli kupić dwa razy drożej z odbiorem za ok 2 lata i jeszcze prototyp, bo przecież nasze stocznie nie mają planów takowego sprzętu. To jest sprzęt który kosztuje majątek, a jak mniemam każdy liczy pieniądze. I uściślijmy co to prototyp, to taki sprzęt, który będzie przechodził testy już u nabywcy, czyli może się okazać że coś jednak nie gra i armator zamiast eksploatować sprzęt, będzie go modernizował.

      • 9 1

    • Za chwilę...

      wejdą wszystkie kontrole i będzie pozamiatane, staną się firmą strategiczną dla państwa. Niech nie afiszują się z tym KOdem...

      • 0 4

    • (1)

      Nie my a pis, rzuca się na wody chociaż pływać nie potrafi.
      Kapitał nie ma narodowości.

      • 3 4

      • Kapitał jak najbardziej ma narodowość.

        • 3 1

  • Można ciszej z tą głupią muzyczką?

    • 15 3

  • Gdzie ekologia? (7)

    Przecież w dzisiejszych czasach on tak dymić nie powinien. Czepiają się mojego starego auta, a tu nowoczesne holowniki, które spalają tysiące litrów podczas pracy są dopuszczane do użytku

    • 20 17

    • Jeaaa! Dymi pioruński! :)

      • 3 1

    • (2)

      Silinik w aucie, a te 2 silniki tutaj to kompletnie co innego. Najpierw trzeba sie czegos dowiedzieć zeby sie wypowiedzieć . Potężny diesl czesto pokaże trochę dymu na początku.

      Mechanik statkowy C/E

      • 6 3

      • (1)

        Dlaczego dymi na początku, Panie mechaniku statkowy?

        • 5 2

        • No wlasnie

          Panie Mechaniku , prosimy o wyjasnienia .

          • 2 2

    • (2)

      Janusze jak nie macie pojęcia o silnikach morskich ich budowie itd.To nie wypowiadac się

      • 2 1

      • No weź odpowiedź. Nie bądź żyła

        • 2 0

      • Sebix; oświeć nas o silnikach morskich!
        Słyszeliśmy o okrętowych, o morskich chętnie się czegoś dowiemy.

        • 1 0

  • ależ pruje panie

    prawdziwy korsarz. jak motorówy narkobaronów. kurs panama, bandera w dol i rura

    • 7 2

  • Faktycznie (10)

    Kopci strasznie ,panowie mechanicy , wstyd , do roboty ;

    -sprawdzic wtryskiwacze
    -luzy zaworowe wyregulowac

    A jak nie pomoze , ustawienia rozrzadu skorygowac

    Instrukcja CAT chyba gdzies w maszynie jest ?

    Jak nie to wolac serwis albo doswiadczonych kolegow :)

    Gratuluje zakupu i zycze powodzenia , dobrze ze firma sie rozwija .

    • 19 16

    • A co to CAT ? (3)

      mógłbyś napisać tak by każdy zrozumiał?
      Czy wolisz udawać wielkiego znawcę wrzucając jakieś skróty

      • 1 5

      • Hm (2)

        Wpis skierowany do Panow Mechanikow , oni powinni wiedziec .

        Ale ......ok niech ci bedzie CATelpillar

        • 2 2

        • A myślałem że Caterpillar :) (1)

          • 3 1

          • Sorki r umknelo :)

            • 0 2

    • A widziałeś kiedyś instrukcję CAT? (2)

      Jeśli tak, to powinieneś wiedzieć na co wspomniana firma Caterpillar pozwala by mechanicy robili przy tych silnikach.
      A po drugie to nowa jednostka na gwarancji - i tu też obowiązują pewne prawa

      • 3 1

      • No widzialem (1)

        I nawet czytalem , a ty chyba nie .

        To tylko kilka przykladow , wyobrazas sobie ze serwisant bedzie na burcie przez rok i za mechanika robil ?

        Initial 250 Service Hours (or at first oilchange)
        Engine Valve Lash - Inspect/Adjust ...................... 79
        Fuel Injector - Inspect/Adjust ................................ 79
        Magnetic Pickups - Clean/Inspect ........................ 85

        Every 4000 Service Hours
        Engine Valve Lash - Inspect/Adjust ......................79
        Fuel Injector - Inspect/Adjust ................................ 79

        • 1 1

        • Spis treści przeczytałeś.
          Gdybyś zagłębił się w dalsza treść, odkryłbyś " złotą sentencję CAT":
          Any problem call to service.

          • 1 0

    • (1)

      Widać mimo wysiłku włożonego w "fachowe" opisanie problemów, jak blade masz pojęcie o silnikach wysokoprężnych w tym większym nieco wydaniu.

      • 2 1

      • Surowa recenzja

        Moze jakies konkrety ?

        • 0 2

    • W Wietnamie nie obowiązują normy EU, więc EGR i DPF nie zamontowali :-D

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane