• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal paliwowy w Gdańsku. PERN rozbuduje Siarkopol

Robert Kiewlicz
30 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej ropy popłynie Rurociągiem Pomorskim
  • PERN planuje rozbudowę infrastruktury umożliwiającej przeładunek oleju napędowego w Gdańsku. Surowiec miałby trafiać do Gdańska drogą morską na Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej (na zdjęciu) lub do Naftoportu.
  • PERN planuje rozbudowę infrastruktury umożliwiającej przeładunek oleju napędowego w Gdańsku. Surowiec miałby trafiać do Gdańska drogą morską na Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej (na zdjęciu) lub do Naftoportu.

PERN planuje przystosowanie gdańskiego Siarkopolu do przyjmowania drogą morską i rurociągiem dalekosiężnym, magazynowania i wysyłania koleją oleju napędowego. Surowiec miałby trafiać do Gdańska drogą morską na Nabrzeże Obrońców Poczty PolskiejMapka lub do Naftoportu i być magazynowany oraz przeładowywany na terenie SiarkopoluMapka.



PERN zakończył rozbudowę Terminalu Naftowego w Gdańsku



Co jest największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa energetycznego kraju?

Spółka ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie koncepcji oraz kompletnej dokumentacji projektowej. Oferty można składać do 8 czerwca 2022 r.

- Pierwszy etap zadania ma na celu opracowanie koncepcji, a następnie dla wybranego wariantu dokumentacji projektowej i pozyskanie zgód administracyjnych niezbędnych dla zorganizowania przeładunku oleju napędowego ze statków na kolej z wykorzystaniem infrastruktury Siarkopolu Gdańsk po przeprowadzeniu jej modernizacji oraz lub opcjonalnie, po wybudowaniu magistrali, z wykorzystaniem rurociągu łączącego Naftoport z Siarkopolem Gdańsk - czytamy w ogłoszeniu opublikowanym przez PERN.

Trzy warianty nowego terminalu paliwowego w Gdańsku



Według dokumentacji pod uwagę brane są trzy koncepcje. Pierwsza przewiduje przeładunek oleju napędowego z nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej istniejącymi rurociągami do zbiorników magazynowych w Siarkopolu Gdańsk i wydawanie surowca do cystern kolejowych oraz w kierunku odwrotnym, czyli z kolei do zbiorników, a następnie na statki.

Embargo na gaz i ropę z Rosji. Część krajów może mieć spore problemy



Wariant drugi przewiduje przyjmowanie oleju napędowego w Naftoporcie, transport nowym rurociągiem przesyłowym do zbiorników w Siarkopolu Gdańsk, a następnie przeładunek na kolej na terenie spółki. W ramach tego wariantu wykonawca zobowiązany będzie m.in. do zaprojektowania nowego rurociągu przesyłowego z Naftoportu do Siarkopolu Gdańsk po optymalnej trasie.

Wysadzenie wieży w Siarkopolu w 2010 r.


Wariant trzeci obejmuje przyjmowanie oleju napędowego w Naftoporcie, transport nowym rurociągiem do trzech nowych zbiorników w Siarkopolu Gdańsk o pojemności 32 tys. m sześć. każdy, a następnie przeładunek na kolej. W tym wariancie wykonawca powinien uwzględnić m.in. zaprojektowanie nowego rurociągu przesyłowego oraz trzech zbiorników do magazynowania produktów naftowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą niezbędną do ich obsługi i eksploatacji.

Inwestycje w Gdańskim Siarkopolu



Budowę Siarkopolu rozpoczęto w 1969 r. W latach 1970-1973 przedsiębiorstwo było włączone w skład kombinatu Siarkopol Kombinat Kopalń i Zakładów Przetwórczych Siarki w Tarnobrzegu. Ukończenie w 1973 r. podstawowych inwestycji w Siarkopolu zapewniało przedsiębiorstwu rozładunek 2 mln ton siarki ciekłej rocznie, magazynowanie do 600 tys. ton siarki zestalonej na polach składowych oraz załadunek 10 tys. ton siarki płynnej na dobę. Od 1985 r. nazwa brzmiała: Przedsiębiorstwo Przeróbki i Spedycji Kopalin Chemicznych Siarkopol w Gdańsku.

Rosja wstrzymała dostawy gazu, wstrzyma też dostawy ropy naftowej?



W październiku 1991 r. został ustanowiony akt przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną, zgodnie z którym Skarb Państwa przekształcił Przedsiębiorstwo Przeróbki i Spedycji Kopalin Chemicznych Siarkopol w Gdańsku w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa. W połowie sierpnia 2010 r. PERN został właścicielem 85 proc. akcji Siarkopolu. Akcje przejął od Skarbu Państwa.

Terminal Naftowy PERN w Gdańsku



We wrześniu 2021 r. zakończyła się jedna z największych inwestycji dotyczących wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Wmurowano kamień węgielny pod budowę Terminalu w Gdańsku w 2014 r.


Terminal Naftowy PERNMapka jest umiejscowiony w Porcie Północnym. Po rozbudowie Terminal to 11 zbiorników o łącznej pojemności 765 tys. m sześc., a także rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnie ścieków, pompownie ropy, systemy przeciwpożarowe oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną. Prace przy budowie terminalu naftowego rozpoczęły się 21 lutego 2014 r.

Pierwszy tankowiec z ropą od Saudi Aramco w Naftoporcie



PERN "Przyjaźń" jest spółką, w której 100 proc. udziałów należy do Skarbu Państwa. Zajmuje się głównie transportem ropy naftowej do rafinerii w Polsce oraz wschodnich Niemiec poprzez rurociąg "Przyjaźń", biegnący z Adamowa do Płocka i dalej do Schwedt, oraz Rurociąg Pomorski łączący Płock z Gdańskiem. Rewersyjny Rurociąg Pomorski w połączeniu z terminalem naftowym w Gdańsku umożliwia import surowca z morza oraz tranzyt ropy naftowej przez Polskę.

Rozbiórka obiektów należących do Siarkopolu w 2010 r.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (87)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane