• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt ORP Iskra gotowy do sezonu

Wioletta Kakowska-Mehring
16 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

ORP Iskra przeszedł serwis przed sezonem.


Okręt szkoleniowy ORP Iskra przeszedł prace serwisowe i  jest już gotowy do sezonu. Zadanie to wykonano w Stoczni Wojennej, a żaglowiec holowała m.in. najnowsza jednostka należąca do Marynarki Wojennej, czyli Leszko.



Kilka dni temu do PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni zaholowano jednostkę ORP Iska. Jest to okręt szkolny polskiej Marynarki Wojennej.

- Okręt przebywa w PGZ Stocznia Wojenna. Podczas pobytu w stoczni realizowane są czynności serwisowe celem przygotowania jednostki do realizacji zadań na morzu. 16 kwietnia okręt wraca do macierzystego portu, jakim jest Port Wojenny Gdynia - poinformowała nas kpt. mar. Anna Sech wz. Rzecznika Prasowego 3. Flotylli Okrętów.
ORP Iskra jest okrętem szkolnym Marynarki Wojennej RP. Przeznaczeniem okrętu jest szkolenie żeglarskie i morskie podchorążych Akademii Marynarki Wojennej podczas długich rejsów nawigacyjno-szkoleniowych. Jest to trzymasztowa barkentyna (nazwa od typu ożaglowania). Fokmaszt (pierwszy maszt od strony dziobu) Iskry posiada ożaglowanie rejowe, grotmaszt (środkowy) - gaflowe, a bezanmaszt (tylny) - bermudzkie. Jest siostrzaną jednostką żaglowca Pogoria. Jej konstruktorem jest mgr inż. Zygmunt Choreń. Żaglowiec został zbudowany w Stoczni Gdańsk. Stępka okrętu została położona w listopadzie 1981 r., a już w sierpniu 1982 r. jednostka trafiła do służby.

Leszko popłynął do Portu Wojennego w Gdyni



Okręt szkoleniowy do Stoczni Wojennej odprowadzały dwa holowniki. Jednym z nich był nowy, przekazany Marynarce Wojennej zaledwie pod koniec lutego tego roku holownik Leszko (H-3).

  • Nowy holownik Marynarki Wojennej H-3 Leszko
  • Nowy holownik Marynarki Wojennej H-3 Leszko i ORP Iskra
  • Nowy holownik Marynarki Wojennej H-3 Leszko i ORP Iskra
  • Nowy holownik Marynarki Wojennej H-3 Leszko i ORP Iskra
  • Nowy holownik Marynarki Wojennej H-3 Leszko i ORP Iskra

Przypomnijmy, że Leszko jest jednym z sześciu jednostek typu B860, jakie powstały ostatnio w Remontowa Shipbuilding. Pierwszych pięć holowników z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec), Semko H-12 (listopad) i H-3 Leszko (luty 2021) - już przekazano zamawiającemu. Ostatni - H-13 Przemko - został zwodowany w grudniu ub. roku.

Holowniki typu B860 przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych.

Miejsca

Opinie (31) 6 zablokowanych

  • Przynajmniej holowniki się przydają. (2)

    A gdyby tak pod pokładem umieścić kilka dział to by było coś ;-)

    • 6 1

    • Dziury w burtach na wiosła...

      I lądowisko na helikoptery macierewicza

      • 1 2

    • A jakby uszczelnili dobrze okna to byłby też okrętem podwodnym

      • 1 2

  • Nareszcie ktoś mi wyjaśnił

    w jakim celu budujemy tyle holowników: "do działań związanych z ewakuacją". Teraz będę głosować za kolejną flotyllą holowników bo będą bardzo potrzebne w razie W.

    • 8 1

  • Dwa holowniki (1)

    A to do holowania tego okrętu który jest tak na prawdę łajbą budowano tyle tych holowników? Taki potężny ten okręt, że aż dwa holowniki były potrzebne.. w USA dwa holowniki ciągną lotniskowiec a u nas żaglówki, bo nic innego nie ma.

    • 13 1

    • No taka potęga!

      Realizacja planu wesołego antka...

      • 1 1

  • Jaki kraj taka flota.... (3)

    • 8 0

    • niestety, ale już tylko....kraik

      • 1 2

    • (1)

      Za mało podatku płacisz dzbanuszku

      • 0 0

      • Za mało? Dla Kaczeone w Kaczystanie?

        • 0 0

  • A ORP Iskra nie ma własnego silnika? (2)

    • 4 1

    • Partia pewnie sorzedała....

      Tak jak stocznię co prom pinokio miała budować...
      Dobrze że żagle zostawili

      • 1 1

    • Ma hybrydę..

      Cykl mieszany, na wicher oraz gazy "grochówkowe", ale..
      Coś, jak widać nie działa.

      • 0 0

  • Okręt

    Czy tow. blaszak zamontował już na nim działa?

    • 2 1

  • Dobra propaganda.

    Czy ktoś się zastanawiał czemu gotowa do sezonu jednostka jest holowana do stoczni przez dwa holowniki?

    • 1 1

  • Nie rzetelna p. Redaktor... Prosze nie publikowac klamstw.... ORP Iskra jest niesprawna...

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane