• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak się wynurza ORP Orzeł

Wioletta Kakowska-Mehring
9 marca 2024, godz. 11:20 
Opinie (102)

ORP Orzeł ( 291) zakończył pełne odbiory podwodne i rozpoczyna intensywną działalność morską. Film przygotowany przez kpt. mar. Damiana Przybysza.

Czy ORP Orzeł może się zanurzyć? Jak najbardziej. Jedyny polski okręt podwodny pomyślnie przeszedł próby zanurzeniowe. A my zapraszamy do zwiedzenia wnętrza okrętu. Nasza ekipa została zaproszona na pokład.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


ORP Orzeł, jedyny okręt podwodny na wyposażeniu polskiej Marynarki Wojennej, od końca 2021 r. jest w remoncie. Zdecydowano się na taki krok, choć jeszcze kilka lat temu zapowiadano, że w 2022 r. zostanie wycofany ze służby. Od czerwca ub. roku okręt widywany jest na Zatoce Gdańskiej, a to na próbach morskich, a to w związku z cyklem zadań programowych. Na wodzie prezentuje się świetnie, ale czy ma tzw. podwodną gotowość bojową? W czwartek, 7 marca, przeprowadzono próbę zanurzeniową, która potwierdziła, że tak. Zadanie wykonano na wysokości Jastarni.

Wizyta na okręcie ORP Orzeł.


Jeszcze przed tym wydarzeniem nasza ekipa z kamerą zwiedziła wnętrze okrętu, a takie wizyty nie zdarzają się często. Aby dostać się do środka, trzeba przez właz zejść po drabinie 8 metrów metalowym cylindrem. A potem czeka nas wędrówka wąskimi korytarzami między poszczególnymi tzw. przedziałami okrętu i wszędzie jest pełno urządzeń, rur, kabli i pokręteł. ORP Orzeł ma sześć przedziałów, a każdy z nich oddzielony jest szczelnie zamykaną grodzią. W przypadku np. zalania wodą zamknięte grodzie oddzielają zalany przedział od pozostałych, dzięki temu załoga ma szansę na ratunek.

ORP Orzeł znów trafi do stoczni ORP Orzeł znów trafi do stoczni

Miejsca na okręcie jest niewiele, a załoga liczy aż 61 osób. W części socjalnej są kabiny 9-, 8- i 6-osobowe, z kojami piętrowymi (dwiema lub nawet trzema, jedna pod drugą). W tych pomieszczeniach jest tak ciasno, że właściwie można spać albo na brzuchu, albo na plecach. Wąskie korytarze, małe pomieszczenia, śluzy, nic więc dziwnego, że aby zostać członkiem załogi, nie można mieć więcej niż 185 cm wzrostu.


Są też dwie dwuosobowe kabiny dla zastępców dowódcy i mechaników. Jednoosobową kabinę ma dowódca okrętu. W tej kabinie jest nawet umywalka. Na całą załogę są tylko dwie toalety i jedno pomieszczenie z dwoma prysznicami. Jest jeszcze mesa oficerska, czyli pomieszczenie, gdzie oficerowie jedzą posiłki. Tam też odbywają się odprawy. To pomieszczenie ma jeszcze jedno przeznaczenie. Gdyby była taka potrzeba, staje się salą operacyjną (w suficie ma zamontowane specjalne lampy). Niewielka kuchnia usytuowana jest pośrodku okrętu. Nieprzypadkowo, bowiem w tym miejscu najmniej odczuwa się kołysanie.


Centrala, nazywana mózgiem okrętu (maszynownia to z kolei serce), to jedno z najważniejszych i największych pomieszczeń na okręcie. To tam znajdują się dwa peryskopy, dzięki którym można obserwować otoczenie w zanurzeniu, a do tego jest sporo sprzętu łączności oraz specjalny fotel dla dowódcy, w którym zasiada w czasie wykonywania najważniejszych manewrów okrętu. Jest też tzw. przedział torpedowy z 6 torpedami na wyrzutniach i 12 w gotowości na urządzeniach do ładowania.


Dane taktyczno-techniczne:
  • długość - 72,6 m
  • szerokość - 9,9 m
  • wyporność nawodna - 2460 t
  • wyporność podwodna - 3180 t
  • prędkość nawodna - 12 węzłów
  • prędkość podwodna - 17 węzłów
  • zanurzenie maksymalne - 300 m
  • zasięg - 6000 Mm
  • napęd - 2 silniki wysokoprężne oraz silnik elektryczny napędzające 1 śrubę
  • moc - silnika - 5,5 tys. km

Uzbrojenie:
  • 6 dziobowych wyrzutni torpedowych 533 mm,
  • możliwość stawiania min przez wyrzutnie torpedowe

Orzeł został zbudowany według projektu radzieckiego w stoczni Krasnoje Sormowo w Gorki. Do służby trafił w kwietniu 1986 r. Wszedł w skład dywizjonu Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów w Gdyni, w ramach którego prowadził działalność operacyjną. ORP Orzeł jest 19. okrętem podwodnym w historii MW, trzecim noszącym nazwę "Orzeł". Pokonał niemal 97 tys. mil morskich, zanurzał się ponad 800 razy i uczestniczył w licznych ćwiczeniach krajowych i międzynarodowych.

Miejsca

Opinie (102) 7 zablokowanych

  • orp piast na ratunek

    I może powiecie że orp piast był w gotowości do ratunku załogi

    • 1 0

  • Super infom dla Rosjan .. po co upubliczniac te filmy (1)

    Kowalskiemu na nic ta wiedza.. a innym szpionom na talerzu podane

    • 2 2

    • Ruskie ten okręt zaprojektowali i zbudowali

      Czego nowego oni mają się o nim z tego filmiku dowiedzieć?

      • 1 0

  • Żenujące . Jedna łódź podwodna, która może się nie wynurzyć.

    Do tego doprowadziły rządy PiSu i PO po 1989 roku. Artykułu czy jedyna łódź Polska podwodna da rade się zaniżyć czy wynurzyć jest żenujące .

    • 1 1

  • Prawie niewidoczny na powierzchni.

    Jak wulkan tsunami buahaha zanurzyl sie na 2 metry... Prima aprilis jakis czy co

    • 0 1

  • Jeden okręt podwodny i tysiące admiralicji

    Z jednego istnienia okrętu żyć będzie tysiące biurokratów i trutni. Komu ON tj okręt potrzebny?

    • 3 1

  • Super

    • 0 2

  • to jest mniejsze niż wam się wydaje

    • 0 0

  • Aaaaa

    Co ma to być??? Reklama?? Czy Rosja ma się bać??? Brak slow

    • 1 0

  • Super artykuł w dziale Biznes i Nieruchomości

    • 0 0

  • kiedy ostatnio z tego złomu ktoś torpedę wystrzelił? Służy taki ktoś jeszcze?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013 roku prezes zarządu spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci Sp. z o.o. jednej z największych polskich kancelarii audytu i doradztwa gospodarczego. Obecnie rozwija Grupę REWIT, w ramach której w chwili obecnej pracuje ponad 60 specjalistów z zakresu księgowości, podatków, kontrolingu oraz doradztwa biznesowego. Grupa obecna jest w Gdańsku, w Warszawie oraz w Bielsku-Białej. Przez ponad 10 lat...

Najczęściej czytane