- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (185 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (97 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Jest ORP Kormoran, ORP Albatros, ORP Mewa, teraz będzie Jaskółka. W Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbyła się uroczystość wodowania i chrztu kolejnego niszczyciela min. Jednostka ma być gotowa w 2025 r.
W Remontowa Shipbuilding należącej do Remontowa Holding odbyła się uroczystość chrztu i wodowania czwartego z serii niszczyciela min typu Kormoran II. Matką chrzestną okrętu została Małgorzata Zdonek, żona kontradmirała Krzysztofa Zdonka, która zgodnie z ceremoniałem wojskowym po symbolicznym rozbiciu butelki szampana o kadłub nadała jednostce imię Jaskółka.
Ta podwójna uroczystość jest następstwem podpisanej przed dwoma laty - 26 czerwca 2022 r. - umowy na budowę trzech kolejnych, seryjnych niszczycieli min projektu 258 Kormoran II, które zasilą 12. Dywizjon Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.
Umowę na budowę pierwszego okrętu typu Kormoran zawarto 23 września 2013 r., a budowę prototypu rozpoczęto w 2014 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. W listopadzie 2022 r. banderę otrzymał drugi z serii, czyli ORP Albatros. Trzecia z serii jednostka, czyli Mewa, stała się ORP (otrzymała banderę) w lutym 2023 r.
![Stoczniowa hala kadłubowa #strongertogether](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3762/150x100/3762485__c_1512_989_5471_3830__kr.webp)
Jaskółka to pierwszy z serii trzech kolejnych okrętów. W marcu tego roku położono stępkę pod czwarty, czyli Rybitwę. Szósty będzie nosił imię Czajka.
Umowę realizuje konsorcjum firm: Remontowa Shipbuilding (lider), PGZ Stocznia Wojenna oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. Projekt okrętów, wykonany przez należące do Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting, zapewnia im bardzo niską sygnaturę pól fizycznych oraz wysokie parametry manewrowe. Okręty budowane są pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków.
Kadłub jednostki - tak jak i poprzednich - został wykonany ze stali amagnetycznej zapewniającej mniejszą wykrywalność pól fizycznych okrętu. Każda z jednostek ma 58,5 m długości, 10,3 m szerokości i wyporność 830 t. Osiągają prędkość 15 węzłów.
Do głównych zadań jednostek należeć będzie:
- poszukiwanie, klasyfikacja, identyfikacja i neutralizacja min morskich oraz innych obiektów i materiałów wybuchowych w akwenach morskich,
- zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi morskich szlaków komunikacyjnych,
- prowadzenie działań w obszarach zagrożenia minami,
- ocena środowiska w obszarach podwodnych.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-06-26 17:51
To za ten okręt rząd PiSu nie płacił przez ostatni rok budowy? (4)
- 20 47
-
2024-06-27 09:53
Czy to ten ruski troll czy zwykły niedoinformowany niespełniony życiowo prowokator?
- 6 6
-
2024-06-27 07:19
Nie
Nie ten statek i nie ta stocznia.
- 4 3
-
2024-06-26 19:44
(1)
Nie za ten. Za program Batory - promy.
- 10 2
-
2024-06-27 13:52
Program batory + , jeden z wielu dojnych projektów partii
- 3 0
-
2024-06-26 19:15
Fajnie (1)
Podoba mi się ten okręt. Polska zasługuje na konkretną flotę wojenną. Zwłaszcza, że za miedzą mamy upierdliwego sąsiada. Więcej takich okrętów poproszę, przydałoby się jeszcze kilka konkretnych Łodzi podwodnych.
- 21 6
-
2024-06-28 07:25
Śmiech na sali okręt, który za trzy lata będzie stał remontowej dwa lata na remoncie . Jak stoi teraz kormoran.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.