- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (33 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (150 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (78 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Okręt Miecznik. Cięcie blach w sierpniu 2023 r.
Cięcie blach już w sierpniu przyszłego roku w PGZ Stoczni Wojennej. Scalenie bloków kadłuba w 2024 r. w Remontowa Shipbuilding. Plan budowy fregat dla Marynarki Wojennej RP pod kryptonimem Miecznik idzie zgodnie z planem, choć sytuacja geopolityczna nie sprzyja. Niestety proces będzie nadzorowało brytyjskie towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd's Register, a nie Polski Rejestr Statków.
- Od podpisania umowy, czyli od lipca 2021 r., udało się bardzo dużo osiągnąć. Przeszliśmy etapy prac koncepcyjnych i definiowania projektu. Złożyliśmy odpowiednią dokumentację projektową, projekt wstępny, wszystkie założenia, harmonogramy, plany dotyczące realizacji. To wszystko w bardzo trudnej sytuacji rynkowej i czasie zaburzonych łańcuchów dostaw - powiedział Cezary Cierzan, dyrektor programu Miecznik z Polskiej Grupy Zbrojeniowej na konferencji w Gdyni. Przedstawiono na niej stan prac nad budową fregat dla Marynarki Wojennej RP.
Teraz konsorcjum oczekuje na ocenę projektu wstępnego, aby do końca marca móc uzgodnić szczegóły aneksu umowy z zamawiającym, czyli Inspektoratem Uzbrojenia.
Marynarka Wojenna dostanie dwa nowe okręty wywiadowcze
W skład konsorcjum PGZ-Miecznik weszły PGZ jako lider oraz PGZ Stocznia Wojenna i Remontowa Shipbuilding. Do realizacji wybrano projekt brytyjskiej firmy Babcock (platforma okrętu Arrowhead 140). Thales z kolei jest głównym dostawcą podsystemów walki, a firma MBDA dostarczy systemy obrony przeciwlotniczej.
Pierwszy okręt typu Miecznik ma być gotowy w 2028 r., a dwa kolejne szybciej, niż zakładano, bo już w 2029 i 2030 r. Przypomnijmy, że kontrakt zakłada budowę trzech fregat, a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł.
- Wspólnie z zamawiającym będziemy omawiać wyniki tej części pracy rozwojowej, którą zrealizowaliśmy, aby ustalić ostateczne założenia taktyczno-techniczne i kluczowe zapisy umowy, aby 1 kwietnia 2023 r. rozpocząć etap budowy. Pierwsze cięcie blach planujemy w sierpniu przyszłego roku - poinformował Cezary Cierzan.
W projekt zaangażowane są dwie stocznie, które już podzieliły się zadaniami w zakresie fazy samej budowy. Cięcie blach odbędzie się w PGZ Stoczni Wojennej. Realizacja megabloków, elementy dziobowe i rufowe wraz z wyposażeniem będą należały do Remontowa Shipbuilding, która prace montażowe rozpocznie w 2024 r. Bloki kadłuba okrętu z Gdańska zostaną przetransportowane do Gdyni, gdzie nastąpi doposażanie i wodowanie. Z kolei systemy siłowni i zintegrowanego systemu walki zostaną zbudowane w PGZ Stoczni Wojennej i tam zintegrowane.
ORP Albatros już pod biało-czerwoną banderą
Jak zapowiada dyrektor Cierzan, w tej chwili udaje się utrzymać terminowo harmonogram, ale trzeba być gotowym na trudności. Sytuacja geopolityczna, rynkowa oraz bardzo duże obłożenie zamówieniami dostawców komponentów niezbędnych do różnych systemów walki może powodować korekty dla tego programu.
Niestety okazało się, że klasyfikacją zajmie się brytyjskie towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd's Register, a nie Polski Rejestr Statków. Według informacji takie były wymagania dostawcy platformy (okrętu), czyli firmy Babcock, a na ten warunek przystał zamawiający, czyli Inspektorat Uzbrojenia. Jak to się stało, że polska inwestycja, za polskie pieniądze, dla polskiego wojska, a warunki postawił brytyjski partner - dopytywali dziennikarze na konferencji.
- Nie mieliśmy jako strona w tym projekcie wpływu na tę decyzję. Podjął ją Inspektorat Uzbrojenia. Może warto się zastanowić, jak włączyć do tego projektu także PRS, ale te decyzje nie należą do nas - powiedział Cezary Cierzan.
Stocznia Wojenna szykuje się do budowy nowych hal produkcyjnych
Jest szansa, że w projekt włączone zostaną za to polskie firmy. W ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie z potencjalnymi polskimi dostawcami.
- Poszukujemy dostawców różnych komponentów i kooperantów, czyli przedsiębiorstw, które specjalizują się w pewnych typach prac. Jeśli chodzi o uzbrojenia i projekty zbrojeniowe, to dostawcy muszą spełnić cały szereg wymogów dotyczących bezpieczeństwa, ale tam, gdzie będzie to możliwe, będziemy sięgać tylko po polskich dostawców - zapowiedział Cezary Cierzan.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-12-15 22:35
Okręt (1)
Ciąć blachy to mogą, pytanie czy uda im się poskładać te elementy w całość. Jednego tak długo składali, że dobrze nie zapomnieli go skończyć.
- 7 3
-
2022-12-19 13:14
malkontenctwo lvl max
Jak byś się znał na robocie to byś wiedział że ciecie blach to jest poważny i dobrze przygotowany element prac. Ale nie znasz się to pisze takie głupoty jak: "blachy to se ciąć mogą" - kwestia czy zdążą jest drugorzędną przy fakcie że się ruszyło!!
- 0 0
-
2022-12-15 17:55
Nadzór nad budową "mieczników" (7)
Bardzo zła wiadomość, że nadzór klasyfikacyjny na budową dostał LR a nie PRS.
Do tej pory wszystkie nadzory prowadził PRS, który ma w tym temacie opracowane przepisy i doświadczenie.
Chyba zarząd na czele z prezesem nie stanął na wysokości zadania.- 24 23
-
2023-04-12 02:52
chyba
nie do końca rozumie Pan/Pani rolę Towarzystwa Klasyfikacyjnego Morskiego lub udaje, że wszystko jest jasne i proste; o wyborze decyduje możliwość sprzedaży w przyszłości i ubezpieczyciel, bandera aktualna i przyszła; w tym wypadku być może PRS ma niezbyt dokończone uznania NATOwskie? bardziej zająłbym się by krajowi producenci dostali się na
nie do końca rozumie Pan/Pani rolę Towarzystwa Klasyfikacyjnego Morskiego lub udaje, że wszystko jest jasne i proste; o wyborze decyduje możliwość sprzedaży w przyszłości i ubezpieczyciel, bandera aktualna i przyszła; w tym wypadku być może PRS ma niezbyt dokończone uznania NATOwskie? bardziej zająłbym się by krajowi producenci dostali się na MakersListę i czy będą mogli sprzedawać wyposażenie na jednostkę; ciekawe czy będą mieli uznania Lloyda? gadanie o przepisach, doświadczeniu czy liście referencyjnej to czcze gadanie, to tylko wspomagające handlowca narzędzia; ważna jest determinacja handlowca i Szefa handlowca a nie jakiegoś tam zarządu. szczególnie gdy zarządowi kontrakt z linii jedynie słusznej partii "poprostu się należy"
- 1 0
-
2022-12-16 21:39
1,5 m
bo pewnie nie dosięgnął tak wysoko
- 1 0
-
2022-12-16 10:09
Kolego (2)
LR obok DNV to najlepszy wybór. Nie można być sędzią we własnej sprawie.
- 7 0
-
2022-12-16 18:20
Nie DNV a DNVGL (1)
To G pewnie prawaków boli ale prawda taka że inne klasy jednak bardziej szanowane w świecie
- 2 1
-
2022-12-17 10:36
DNV, juz od dosc dawna bez GL w nazwie
- 1 0
-
2022-12-15 20:42
Cicho (1)
Teraz o prezesie PRS można mówić/pisać dobrze albo wcale, członek też dobry aparat, ale cichosza, bo portal usuwa prawdziwe informacje.
- 14 0
-
2022-12-16 21:51
@Cicho
Prawda i tak wyjdzie na jaw, tylko szkoda, że dopiero po czasie, gdy już wiele złego zostanie zrobione
- 4 0
-
2022-12-15 14:52
Czyli w służbie w 2043 roku. (1)
Budowa minimum 20 lat!
- 26 29
-
2022-12-15 16:04
Jak MON będzie płacił w terminie, to nie będzie trzeba czekać 20 lat!
- 10 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.