- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (125 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (96 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (64 opinie)
- 4 Młodzi zarabiają na Jarmarku (69 opinii)
- 5 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (173 opinie)
- 6 Kontrola L4. Zakwestionowano 1,1 tys. zwolnień na 1,5 mln zł (97 opinii)
Okręt "Ratownik" nie powstanie, bo jest za drogi
Okręt ratowniczy dla Marynarki Wojennej na razie nie powstanie. Agencja Uzbrojenia poinformowała Polską Grupę Zbrojeniową o anulowaniu programu "Ratownik". W uzasadnieniu podano, że jest "za drogo" - podał portal defence24.pl.
- Postępowanie było prowadzone przez Agencję Uzbrojenia w trybie negocjacji z jednym wykonawcą, którym była Polska Grupa Zbrojeniowa. Zostało ono rozpoczęte praktycznie 22 maja 2020 roku po zatwierdzeniu przez Ministerstwo Obrony Narodowej dokumentów dotyczących zakupu okrętu ratowniczego "Ratownik". Pod koniec lipca 2020 roku rozpoczęto negocjacje w tej sprawie z Polską Grupą Zbrojeniową, która 15 października 2020 r. złożyła Wstępny Formularz Negocjacyjny - poinformował serwis defence24.pl.
Czytaj też:
Marynarka wojenna w 1995 r. i 2022 r. Porównanie
Postępowanie unieważniono, ponieważ ostatecznie zaproponowana przez wykonawcę cena za wykonanie przedmiotu zamówienia przekracza wartość środków finansowych przeznaczonych na jego sfinansowanie. Możliwość podjęcia takiej decyzji przewidziano wcześniej w zaproszeniu do negocjacji przesłanym do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Czytaj też:
Okręt "Ratownik" wciąż w fazie negocjacji
Było to już drugie podejście do programu "Ratownik". Pierwsza umowa w tej sprawie została podpisana 28 grudnia 2017 r. Wtedy również negocjacje prowadzono z Polską Grupą Zbrojeniową, która była liderem konsorcjum utworzonego przez PGZ Stocznia Wojenna, Stocznię Remontową "Nauta" oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej.
Czytaj też:
Zarzuty prokuratorskie w sprawie okrętu "Ratownik"
Początkowo planowano zakończenie budowy okrętu do 30 listopada 2022 roku. Jednak w kwietniu 2020 roku postępowanie zostało wstrzymane, ponieważ zamawiający nie chcieli zgodzić się na zmiany w zakresie terminu oraz wartości umowy. PGZ zaproponowała wydłużenie procesu realizacji oraz zapowiedział wzrost kosztów umowy. Miesiąc później program "Ratownik" ponownie uruchomiono, jednak znów bez finału.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-02-26 20:28
OKręt "Ratownik" (13)
Cena budowy jednostki wojennej jest zupełnie inna niż statku handlowego. Koszty są kilkakrotnie wyższe i to z różnych powodów : stal do budowania kadłuba okrętu jest droższa, producentami
są tylko Australia, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Rosja. Prefabrykacja odbywa się wolniej niż
przeciętnych statków, więcej kontroli podczas wykonywania i skończenia prac itd. itd.
Opracowanie projektu technicznego okrętu trwa około 12 miesięcy itd.- 83 7
-
2022-03-09 05:55
Ohoho
Tyle tylko, ze to nie jest zaden okret wojenny. PGZ niestety wycenia wszystko w taki sposób. Stocznia wysyła do nich wyliczenie ile kosztuje wybudowanie, LGZ mnozy x2 i wysyla do MONu. Efekty mamy. Statki dla Strazy Granicznej buduja Francuzi, a polskie stocznie sie zamykają dalej. Gratulacje!
- 0 0
-
2022-03-02 13:40
mógłbym to zrozumieć...
Nawet koszty wyszkolenia nowych pracowników, bo stoczniowe zawody i kwalifikacje zanikają.
Problem jest jednak w tym, że kasa ginie w czeluściach wiecznie głodnej administracji wojskowej, która wyspecjalizowała się w przepale dowolnej ilości kasy...
Nie ona jedna. Podobnie w samorządach, gdzie "projekty i przygotowania"Nawet koszty wyszkolenia nowych pracowników, bo stoczniowe zawody i kwalifikacje zanikają.
Problem jest jednak w tym, że kasa ginie w czeluściach wiecznie głodnej administracji wojskowej, która wyspecjalizowała się w przepale dowolnej ilości kasy...
Nie ona jedna. Podobnie w samorządach, gdzie "projekty i przygotowania" spokojnie konsumują kasę na papier idący do szuflady... Praktycznie ta choroba obejmuje wszystkie dziedziny życia.
Bez odpowiedzialności i bez konsekwencji...- 0 0
-
2022-03-02 00:20
a co to za stal? z tego co wiem, to szybkie okręty wojenne mają przepisy dopuszczające cieńsze, czyli tańsze blachy.
jeśli na rybaka potrzeba np. 6-8 mm, to na szybki okręt 5-6mm - z takimi cienkimi PRS by nie dopuścił do eksploatacji i nie ubezpieczyłby...
- 0 0
-
2022-03-01 11:20
Marynarka Chazarstanu
Okręty trzeba zlecać za granicę bo w Polsce nie ma stoczni. O państwowych to nie piszę. 8 lat remontu "Orła" (budowanego w 14 miesięcy) i 5 rok remontu Lublina (budowanego 2 lata) wystarczy za komentarz. Patologiczne sojusze klanów SBcko-PISowsko-Solidaruchowych zarządzające tymi firmami. Najgorsze że każda z pseudoprywatnych ma długi większe jak
Okręty trzeba zlecać za granicę bo w Polsce nie ma stoczni. O państwowych to nie piszę. 8 lat remontu "Orła" (budowanego w 14 miesięcy) i 5 rok remontu Lublina (budowanego 2 lata) wystarczy za komentarz. Patologiczne sojusze klanów SBcko-PISowsko-Solidaruchowych zarządzające tymi firmami. Najgorsze że każda z pseudoprywatnych ma długi większe jak wszystkie państwowe razem wzięte :-) :-) :-) . dramat ku..wa ! To nie są firmy przemysłowo-technologiczne tylko instytucje finansowo-PRowo, których celem jest poprzez ganianie pańszczyźnianych chłopków, pokazywanie pesudoefektywności, względem stoczni Solidaruchowych i w ten sposób domagania się od Państwa przekazywania za darmo kolejnych firm lub pieniędzy np. 300 mln na ST 3 w tzw. "dobre ręce do zarządzania" (czytaj. koszerne) , czyli tworzenie niewolniczego systemu oligarchicznego jak na Ukrainie. Tą forsę, poprzez różnie niekorzystne umowy czy kontrakty z zagranicznymi klientami, wyprowadza się za granicę i szantażuje Państwo, że jak nie będzie dopłacać do firm, to oni zamykają i będzie "dramat społeczny" :-) :-) :-) . I na tym geszefty zarabiają, a nie na projektowaniu i produkcji okrętów wojennych, bo tych nikt u nich nie zamawia, bo nikt takiego szajsu typu kormoran nie potrzebuje. I to jeszcze o parę setek milionów przepłacony niż ze stoczni Zachodniej, gdzie płacą podwykonawcy 4,5 raza więcej, za prąd razy, pensje też wyższe :-) :-) :-) . Jakby co to zawsze można wydać cywilnym gojom rozkaz " zniszczyć koktajlem mołotowa wrogi okręt " . :-) :-). Wszędzie się zamawia okręty w kraju, żeby kasa została w kraju, w Chazarstanie Zachodnim, trzeba zamawiać zagranicą, żeby kasa została w kraju.:-) Wypasiony niszczyciel min z zachodniej stoczni to 600 mln PLN, kormoran 1,2 mld. W stoczni być może zostało z max. 100 reszta pewnie na przepłacane zamówienia, no bo na co innego. Więc zamawiając za granicą 550 mln zostałoby w kraju :-) :-). A produkt i tak do d...py, bo 2 następne to zupełnie inne prototypy już są. :-)
- 1 0
-
2022-02-28 02:45
MPL
Przede wszystkim jest inna konstrukcja i wyposarzenie. Dlatego jednostka taka może kosztować i 50x więcej jak handlowa o zbliżonym tonarzu.
- 1 1
-
2022-02-27 18:53
I jeszcze ci ludzie komentarz plusują za pisanie nieprawdy??
Producentów okrętów wojennych jest kilka razy więcej, niż podałeś. Chociażby Hiszpania, Włochy, Francja oraz Niemcy. Norwegia swe fregaty zamówiła właśnie w Hiszpanii, w oparciu o modyfikację wcześniejszego projektu hiszpańskiego. Maroko ma co najmniej jedną fregatę, zamówioną i wykonaną we Francji. Brazylia ma ileś okrętów wyprodukowanych we
Producentów okrętów wojennych jest kilka razy więcej, niż podałeś. Chociażby Hiszpania, Włochy, Francja oraz Niemcy. Norwegia swe fregaty zamówiła właśnie w Hiszpanii, w oparciu o modyfikację wcześniejszego projektu hiszpańskiego. Maroko ma co najmniej jedną fregatę, zamówioną i wykonaną we Francji. Brazylia ma ileś okrętów wyprodukowanych we Francji. A jeszcze dochodzą producenci wielkiej skali, jak Chiny oczywiście. Ale też Japonia ! Polska powinna mieć dwie swoje korwety zbudowane na licencji, z kasy zmarnotrawionej na strategie, wymagania, założenia i koncepcje plus jedno nie wiadomo co, co tyle, że pływa.
- 4 0
-
2022-02-27 09:33
Aha (4)
To powiedz to geniuszom z rzadu
- 9 3
-
2022-02-27 10:49
A dlaczego wcześniej nic nie zbudowano tylko złomowanie? Powiedz to opozycji. (3)
- 3 17
-
2022-02-27 21:40
Co zezłomowano?
Podaj konkrety.
- 3 0
-
2022-02-27 14:05
Ile za takie wPiSy? (1)
Myślisz, że ktoś uwierzy w twe brednie?
- 12 5
-
2022-02-27 15:48
Ile za takie POpisy?
Myślisz,że ktoś uwierzyć,y w twe brednie?
- 3 11
-
2022-02-27 09:31
(1)
Dlatego winna go budować remontowa!
- 7 2
-
2022-02-27 13:54
Okręt "Ratownik"
Oczywiście, masz rację dziś jedynie holding gdańskiej remontówki może budować jednostki.
A to z faktu, że jest to jedyny zespół stoczniowy, który pracuje a ponadto do tego holdingu należy
dawna Stocznia Północna im. Bohaterów Westerplatte, w której zbudowano olbrzymie ilości jednostek dla marynarek wojennych.- 5 0
-
2022-02-28 01:26
(1)
sami jesteście za drodzy. Bezpieczeńśtwo najważniejsze,.. nawet kwestią waszego i potem i naszego głodu Patrz ukraina brak sprzętu morskiego... ruskie strzelają na południu ukrainy jak chccą.
- 7 3
-
2022-03-02 16:14
Ale czyje bezpieczeństwo ???
Tu możemy przeczytać m.in. że jego zadanie to "udzielania pomocy załodze uszkodzonego okrętu podwodnego" - ale jakiego ? Tego co już z portu nawet nie wypływa ??? Takie bajery istotnie wpływają na cenę Ratownika.
- 0 0
-
2022-02-26 22:08
Nic nowego (44)
To kolejny, ogłaszany z pompą projekt propagandzistów z pisu a później wygaszany po cichu i bez pompy. Mam nadzieję, że zdążyli zbudować chociaż stępkę bo zajmie godne miejsce w muzeum stępek z czasów gdy ciemności kryły ziemię.
- 210 31
-
2022-02-27 19:14
okret ratownik
dobrze że nie powstanie zobacz ile korwetę gawron ,ślazak od 2000r budują i nie mogą skończyć
- 3 2
-
2022-02-27 17:16
...propaganda i pustoslowie to tylko w po...
- 3 2
-
2022-02-27 10:42
A Niemców,najbogatsze państwo świata stać tylko na 5000 hełmów i 400 pancerfaustow. (4)
- 5 6
-
2022-02-27 11:00
(3)
Koszt jednego stingera to 38000$. Koszt jednego hełmu wojskowego to 1400$ bez osprzętu. Napisz jak Ty pomogłeś Ukrainie. Ile wpłaciłeś na pomoc?
- 8 7
-
2022-02-27 12:11
Ile kosztowało zniszczenie Kijowa i okolic przez Niemców w 1941 roku?
Droższe są hełmy i pancerfausty?
- 3 4
-
2022-02-27 11:26
Zobacz jakie dobrodzieje,ruskich dofinansowali ale hełmy jakie drogie,ruskim miliardy Ukraińcom drogie hełmy
- 4 1
-
2022-02-27 11:23
Ale te helmy nie dotarły nawet na Ukrainę bo jak to powiedział polityk europejskiej partii ludowej " nie znaliśmy adresu". Polska wysłała już sporo amunicji na Ukrainę i pomocy medycznej...
- 5 8
-
2022-02-27 10:34
Najlepsze było za PO likwidowanie jednostek wojskowych obniżanie jednostek wojskowych i sojusz z ruskimi (19)
- 7 19
-
2022-02-27 11:03
(5)
Macie teraz niezłe żniwa za pisanie komentarzy, co? Nie dość, że wpada hajs za wychwalanie PiSu to jeszcze dodatkowa kasa leci za wspieranie Rosji.
- 16 4
-
2022-02-27 11:24
Kto się pierwszy postawił ruskim? Lech Kaczyński. Tak wygląda wspieranie ruskich. (4)
Sam jestes ruskim trollem
- 4 12
-
2022-02-27 12:40
(3)
Tak, tak, postawił się ;) Tak samo jak Rajmund Kaczyński się postawił ruskim za co dostał od nich willę ;)
- 13 4
-
2022-02-27 13:30
Rusek gotuje jajka,sprawdza,jeszcze twarde,trzeba gotować jeszcze,takie mieli wille. (1)
- 0 5
-
2022-02-27 16:04
Rusek jajek nie je,tylko pije szklankami bimber.
- 1 1
-
2022-02-27 13:28
Ruskie mieli wille? Ruskie to mają szałasy.
- 0 10
-
2022-02-27 11:02
Bredzisz. (12)
To nie PO rozwaliło polską armię no chyba, że Macierewicz jest członkiem tej partii.
- 19 6
-
2022-02-27 12:27
PO buduje przekop Mierzei Wiślanej? (1)
- 7 4
-
2022-02-27 13:20
PO woli prosić przyjaciół z Rosji o wypłynięcie....
- 4 9
-
2022-02-27 11:39
"To nie Po rozwaliło polską armię" nagroda dzbana roku!! (2)
A kto powiedział "okręty polskie są zbyteczne na Bałtyku" jak nie Tusk. Kto likwidował jednostki wojskowe i w planach miał likwidację Stoczni Marynarki Wojennej oraz AMW Gdynia? PiS? Nie to było PO!! Kto chciał sprzedać rosyjskiemu oligarchowie powiązanemu z Putinem zakłady mega ważne dla bezpieczeństwa kraju takie jak Lotos, Orlen czy Energa?
A kto powiedział "okręty polskie są zbyteczne na Bałtyku" jak nie Tusk. Kto likwidował jednostki wojskowe i w planach miał likwidację Stoczni Marynarki Wojennej oraz AMW Gdynia? PiS? Nie to było PO!! Kto chciał sprzedać rosyjskiemu oligarchowie powiązanemu z Putinem zakłady mega ważne dla bezpieczeństwa kraju takie jak Lotos, Orlen czy Energa? Kaczor może? Nie to był Tusk przecież!! I kto strzelał żòłwika z Putinem z Putinem nad ciałami polskich oficerów? No kto? Posłowiem że nie Kaczor ani Macierewicz...
- 6 17
-
2022-02-27 16:29
oczywiście, że okręty nawodne na tym jeziorku zwanym Bałtykiem są zbyteczne
Jednostka nawodna na tak małym akwenie jest dość łatwym celem. Znacznie więcej sensu mają okręty podwodne, najlepiej wielozadaniowe. Poczytaj/posłuchaj wywiadów ze strategami Marynarki Wojennej albo ludzi, którzy mają o tym jakieś pojęcie. W chwili obecnej sprawnych jednostek podwodnych nie mamy żadnych.
- 7 1
-
2022-02-27 16:23
a kto wyciął przetarg na śmigłowce Caracal dla armii, których nie ma do dzisiaj
przypomnij mi nazwisko tego Pana bo nie pamiętam...
- 13 2
-
2022-02-27 11:21
Sam bredzisz oparami absurdu .Siemoniak Klich to PiS?
- 6 4
-
2022-02-27 11:07
(5)
Tawarisz Maciarenko nie był w PO , on ruski człowiek
- 18 1
-
2022-02-27 11:22
Ruski to Tusk przyjaciel Putina, gawędzący z nim na molo w Sopocie. (4)
- 5 18
-
2022-02-27 21:31
Lewatywa
Zrób sobie lewatywę poglądów politycznych...
- 0 2
-
2022-02-27 14:09
(2)
Ciemnoto zdecyduj się czy to rusek czy Niemiec. Tak czy inaczej ci na których głosujesz staną przed Trybunałem Stanu.
- 13 1
-
2022-02-27 16:03
Najpierw Sławek Nowak stanie przed zwykłym sądem .
- 3 6
-
2022-02-27 16:01
Taki kundel,raz rusek raz niemiec zależy z której strony wieje.
- 3 10
-
2022-02-27 09:39
I znowu PiS zmarnotrawił pieniążki podatników - nic nowego - pancerny Marian z NIK znowu wskaże nieprawidłowości :) (1)
- 14 7
-
2022-02-27 23:04
raczej ciemniak malinowy bo maliniakiem to byl bodnar
- 1 3
-
2022-02-26 22:14
Muzeum? Za wysokie progi szanowny kolego. (14)
Szczecińską stępkę chyba chcą sprzedać na złom ;]
Ale obawiam się, że to nie jest do końca wina rządu, tylko ogólnie złego zarządzania...
Stocznie na całym świecie pracują, a nasze zamykają...- 15 6
-
2022-02-28 11:55
Nasze nic nie umieją
I nie ma zapotrzebowania na ich "produkty" . Mogą tylko wyszarpać i wyłudzić coś z budżetu.
Polski "inżynier" stoczniowy jest do d...py.- 1 0
-
2022-02-28 11:42
Wszystko klepią teraz w Azji
nikt z UE i z USA im pod względem ceny nie dorówna, to jest powód.
- 1 0
-
2022-02-27 12:37
Stępką że Szczecina to już dawno się goliłeś
- 6 1
-
2022-02-27 11:28
U nas stocznie za zamykają? (1)
Chyba ci się kolego coś pomyliło bo wszystkie stocznie w Polsce pełne pracy i szukają ludzi do pracy! To nie są czasy Tuska kiedy się zamykało stocznie!!
- 4 16
-
2022-02-27 14:07
To tobie się popi... stocznię sprzedali za czasów Jaworskiego pisowscy złodzieje. Stocznię prosperują bo są w prywatnych rękach i nie zarządzają nimi pociotki.
- 15 1
-
2022-02-27 11:00
A czyją winą jest złe zarządzanie? (8)
Babci klozetowej na gdańskim dworcu czy miernych ale wiernych wsadzanych za zasługi dla pisu na wysokie stołki?
- 22 3
-
2022-02-28 11:45
czekaj, czekaj
kto doprowadził do rozwalenia Stoczni Gdańsk i rozparcelowania działek deweloperom z 4liter jeszcze za życia firmy ? Jest taki filmik Wincentego Komana "jak rozkradziono stocznie" polecam przyjrzeć się niektórym mor*om na tych filmach, informacją i czym co niektórzy się zajmują obecnie.
- 2 0
-
2022-02-27 13:47
Ministrem Obrony Narodowej za Tuska był psychiatra,sami fachowcy ,a i rodzinnie ze Schetyna. (6)
- 6 17
-
2022-02-27 21:40
Polska bez kościoła (nie chodzi o wiarę) (3)
Odrąbać kościół od potoku pieniędzy i będzie na wszystko.
- 9 1
-
2022-02-27 22:45
Obsesja na punkcie Kościoła i urojenia o wyimaginowanych potokach pieniędzy pewnie ze skarbca Sindbad. (2)
- 2 4
-
2022-02-28 12:35
Wystarczy poczytać doniesienia prasowe jak to nasze ministerstwa są szczodre.
- 0 0
-
2022-02-28 07:57
Nie nie koleżko.
To nadchodzi, nadciąga, nazwa się to laicyzacja. Świeckie państwo.
- 3 0
-
2022-02-27 14:05
(1)
To i tak lepiej bo za Szydło ministrem był tego psychiatry pacjent (Antoni)
- 20 3
-
2022-02-27 15:42
Pacjent Sikorski był ministrem spraw zagranicznych w rządzie Tuska.
- 4 15
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.