- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (185 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (97 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Olbrzymi Vidar przekazany armatorowi
7 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Statek do obsługi farm wiatrowych powstaje w stoczni Crist
Zobacz jak wygląda najnowszy specjalistyczny statek zbudowany w Stoczni Crist.
Specjalistyczny statek hydrotechniczny "Vidar", zbudowany przez stocznię Crist, został przekazany armatorowi. Jednostka będzie wykorzystywana do budowy morskich farm wiatrowych dla niemieckiej firmy z branży energetyki wiatrowej - Hochtief Solutions AG.
- Jesteśmy dumni z tego statku - stwierdził Krzysztof Kulczycki, jeden z współwłaścicieli Stoczni Crist. - Mamy nadzieję, że takie jednostki będą przynajmniej dwa razy w roku wypływały z naszej stoczni w Gdyni.
Na pokładzie znalazło się także miejsce na lądowisko dla helikoptera. Zastosowano tam również system pozycjonowania jednostki na morzu z dokładnością do 1 m. Dzięki takim parametrom "Vidar" będzie mógł kompleksowo obsługiwać cały proces instalacji farmy wiatrowej, począwszy od załadunku turbin i masztów przez ich transport, aż po instalację w miejscu przeznaczenia. Ogromna nośność oraz przestrzeń ładunkowa pozwalają na maksymalną efektywność operacji na morzu.
"Vidar" nie jest pierwszym tego typu statkiem zbudowanym przez Crist. w 2012 roku przekazano armatorowi statek "Innovation". "Innovation" to także jednostka hydrotechniczna, tzw. "Heavy Lift Jack up Vessel" z ciężkim systemem dźwigowym do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych. Wyposażony został w żuraw o udźwigu 1,5 tys. ton i może przewozić elementy wież wiatrowych o ciężarze do 8 tys. ton. Dla porównania, największy pływający dźwig w Trójmieście, należący do Polskiego Ratownictwa Okrętowego "Maja", ma udźwig ok. 300 ton.
W 2010 r. stocznia przekazała niemieckiemu koncernowi Hochtief budowlano-remontową platformę "Thor". Te statek był jednak mniejszy i nie posiadał własnego napędu. Ostatnio właściciel "Thora" rozważał poważną przebudowę statku. W planach było "przecięcie" statku i jego przedłużenie oraz dołożenie własnego napędu. Zadanie to chciano powierzyć stoczni Crist. Ostatecznie zdecydowano jednak o niedużej przebudowie. Elementy (nadbudówki) wykona Crist, ale montaż nie zostanie wykonany w Gdyni.
erka